Ryggproblem? (lååångt)

Lazio

Trådstartare
Om ni orkar läsa det här så :bow:

Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05.
På senare tid har jag börjat undra mer och mer om det inte egentligen ligger nåt annat bakom, tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att fundera lite.

Bakgrund:
Hon är travare och jag hade när olyckan hände ridit henne ordentligt (dvs verkligen tränat dressyr och det, det tog ett tag att rida in henne) i ca ett år. Hon hade de "vanliga" problemen travare kan ha, lite sned, tog kortare steg med vä bak, kortare vä sida, mkt svårt i hö varv, svårt för höger galopp. Vi började få ordning på allt, hon gick i båda galopperna, men höger var ff sämre än vänster. Hon gick att ställa och böja i båda varven och det började gå riktigt bra.
Så red vi omkull en dag, hon landade rätt så illa på ena sidan. Vi kollade upp henne men det var ingenting, hon visade ingen hälta eller ömhet och jag andades ut och trodde allt var lugnt.

I mars nån gång fick hon en lindrig korsförlamning, men det var ingen fara alls, utan hon var bra redan samma kväll.

Det gick ända till maj innan jag märkte nånting, hon började ömma litegrann i ryggen. Tänkte då att det hade att göra med pälsfällningen, hon fick vila en dag, sen var hon bra igen, ingen ömhet. Men så kom det tillbaka och jag började undra vad det var, hon började även med att skjuta rumpan till vänster när man red och vägra ta hö galopp. Jag kollade upp henne men dom hittade ingenting, vet rådde mig att kontakta en kiropraktor. Så gjorde jag det, hon sa att min häst var mkt spänd och öm i hela överlinjen och när jag berättade om olyckan sa hon att det verkade vara orsaken, hon hade roterat bäcken och hade gått så ett tag, därav alla spänningar.

Hon fick 2 behandlingar, sen tömkörde jag henne en månad och efter det var hon som en ny häst. Resten av det året var hon bra i rygg och allt, hon gick rakt när man red och allt funkade bra. Hon fick behandling av ET ca en gång varannan månad och allt var bara bra.

I samband med allt det här kunde hon inte längre gå utan täcke om det regnade utan att sänka ryggen en dm om man la handen på och bli stel som en planka.

Påsken -06 travade hon i hagen och såg oren ut. När jag longerade henne visade hon ingenting, förrän hon travade i vä varv, då såg hon oren ut på hö fram. Jag kontaktade vet. som sa att eftersom det inte var nåt mkt så kunde jag vänta och se. Jag studerade henne i hagen, det var bara i vä varv i trav man såg att hon var oren. Det försvann helt på 3-4 dagar, jag funderade om hon bara hade halkat till i hagen eller nåt. Jag red henne och kände direkt att det var nåt skumt, hon fick plötsligt mkt svårt för hö galopp och det var som vä bak inte ville vara med. I maj samma år var hon halt, i vä varv i trav. Jag åkte då in till kliniken då jag tröttnade på att vet. hela tiden sa att jag skulle avvakta.

Där gjordes en hältutredning, och hon var halt på hö fram efter böjprov. Efter att ha bedövat leder lokaliserade dom hältan till framknäet och röntgade utan att hitta nåt, fick höra att hon hade mkt fina leder för att vara så gammal. :confused:
Så sprutade dom henne med cortison och tuppkam.
I 2 veckor skulle hon skritta 15 min per dag, sen återbesök.

På återbesöket böjdes hon och var fortfarande halt på hö fram, så dom sprutade en gång till och om hon inte blev bra nu så fick jag ta och avla på henne sa veterinären. :crazy:
Min undran om det kanske kom från ryggen på nåt sätt, slogs bara bort.

När jag sen började trava och sätta igång henne var hon bra, men jag hade fortfarande den här känslan av att nåt var fel. Hon visade ingen hälta mer i vä varv. Så gick sommaren och hon blev bara sämre i ryggen. Hon fick en laserbehandling och efter det var hon nästan som förr, båda galopperna gick bra och hon var mjuk i båda varven. Sen när hösten kom med regn och kyla vart hon så dålig att jag trodde jag skulle behöva ta bort henne, jag var stensäker på att hon hade KS eller några pålagringar. Hon ville inte komma i hagen, och såg bara ledsen ut, hältan kom tillbaka.

Så jag åkte till kliniken igen men begärde en annan veterinär den här gången, och tro det eller ej, men denna veterinär LYSSNADE på vad jag hade att säga. Han tittade på henne när jag longerade och efter att hon sprungit ett varv på volten, sa han "Det är precis som du säger, hon är knackig på höger fram men hon rör ju knappt ryggen överhuvudtaget, jag tror också det kommer därifrån." Tack liksom, äntligen! :bow:
Han trodde på KS direkt, röntgade ryggen, men det såg jättefint ut. Det enda var att två kotor i ländryggen (där hon har haft som mest problem) satt kanske en halv cm närmare varandra än vad dom andra gjorde, men inte nära på nåt sätt. Så hon skulle äta butta i 3 veckor, och jag skulle fortsätta som vanligt, dvs hålla ryggen varm, massera och stretcha, gå mkt i skogen så hon fick lyfta på benen, klättra och allt jag redan gjorde.
Efter 2 dagar på butta rörde hon vä bak bra igen, hö galopp funkade vid tömkörning och när jag sen började rida funkade båda galopperna bra igen och jag var jätteglad.

Sen dess har hon varit bra i ryggen och jag har kunnat rida henne 1-2 ggr i veckan. Det här att ryggen pajar när hon går utan täcke har blivit mkt bättre. Tills nu.

För några dagar sen regnade det rejält en natt och då hästarna är släppta på bete regnade det såklart på dom. Dom har ju skydd, men dom betade väl ute i regnet. Så när jag kom ut stod min häst och frös och skakade. Jag la handen på henne och grinade nästan när hon sänkte ryggen.. :(
Så in med henne i stallet, på med täcke och kasta in hö. Efter en timme var hon bättre så jag gav mig ut och körde henne en sväng så hon skulle röra ryggen. Då var hon ganska stel, vä bak speciellt ville inte men hon kom igång bra efter att vi travat lite. Jag la på henne regntäcke och nästa dag var hon inte öm alls i ryggen. Men så igår när jag var där och kände igenom ryggen (som jag gör varje dag) var hon ÖM på vänstra sidan av ländryggen som har varit problemstället ända sen olyckan. Hon reste sig nästan när jag klämde där. Jag masserade och grejade och idag var hon bättre men under körningen idag i skogen kändes hon jättehalt på hö fram. Så jag körde in en sväng på banan och travade henne där men där var hon inte alls halt?! Samtidigt funkar höger galopp jättebra just nu. :crazy:

Jag orkar inte mer nu, jag fattar inte vad det är! Veterinären säger bara att jag ska fortsätta med ET-behandlingarna, visst gör dom gott men hon blir ju aldrig bra?! Det kommer liksom tillbaka om och om igen.

Hjälp?! Vad tänker ni när ni läser det här?
Jag vet iaf vad jag tänker på, men undrar om ni tänker på samma.
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Hmm, jag är kanske lite dum men jag ser egentligen inte någon anledning till att ge upp? Min teori är att hon toigen har lite slitningar i kroppen sen travet och troligen även sen omkullridningen. Tyvärr för du nog leva med att underhålla hennes kropp med massage, laser osv. Dessutom jätteviktigt att hålla henne varm! Eftersom hon uppenbarligen inte klarar av att bli kall så låt henne inte bli det heller! Du ska inte ge upp! Du har lagt ner så mycket tid och energi och ni har ju kommit långt-fortsätt kämpa!
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Det är jättesvårt att svara egentligen, det är ju så mycket. Men just känsligheten i ryggen känner jag igen från ett sto jag hade med med mkt känslig rygg, hon reagerade som du beskriver om hon var våt och man tog på ryggen, tex. Jag trodde först det var för att hon var våt och det kändes obehagligt. Det här var efter att hon haft föl och inte ridits så mycket och ryggen var ganska omusklad.

Hon frös något otroligt vid mkt regn, blev självklart stel mm av det. Det var en sån häst som stod och skakade i regnet medan andra betade lugnt och oberört. Hästar är ju olika. Man måste inse det och skydda åtminstone ryggen, med täcken, på en sån häst, så fort det finns risk för mer regn.

Min blev bättre när hon tränades och var igång igen. Men väldigt frusen var hon alltid. OCh hade då lätt att bli spänd och få ont i musklerna.

Om BoT funnits på hennes tid hade jag använt det på henne (ryggtäcket), tycker det verkar fungera utmärkt.

Vi hade inackorderad ponny som gjorde sej illa genom att gå omkull i hagen. Ägarna klippte honom dessutom i samma veva och det var inte så bra, han fick allvarlilga ryggproblem, frös och var spänd och blev inte bra. De hade väl gått på lösdriftsivrarnas påståenden om att täcken inte behövs.:crazy: Han var knackig i hela kroppen. De tog ut vet, det blev butta och värme på ryggen och fram mot sommaren var han ok igen.

Så det enda jag tänker med allt detta är att håll hästen varm om ryggen hela tiden, alltid regntäcke vid regn, eller ta in den. Massage och ev BoT täcket under regntäcket nattetid, om hästen går ute.

Ja det var bara mina funderingar, utifrån problemet.
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Det är antagligen bara att kämpa på. Har man en häst som är känsligare i ryggen så är det underhållning som gäller. Har själv en häst som är spänd till och från i ryggen. ET sa att hon hade problem med korset, var lite tajt mellan ryggkotorna men är bättre nu med vissa rörelser jag ska göra några gånger i veckan. Hon trodde också att problemen kan komma från magen. Hästen har ont i magen och drar då upp ryggen ( ungefär som att vi går framåtlutade när vi har ont), pga av att hon då spänner ryggen blir hon mer spänd. Allt blir en ond cirkel.
Massage, massage och åter massage + en massa lösgörande arbete har gjort susen för min häst, och givetvis koll av magen.
lycka till
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Svarar till alla.

Nej jag tänker inte ge upp med henne, hon betyder allt för mig.

Jag gör allt jag kan för att hon ska må bra i ryggen, håller den varm och aktiverar den varje dag, jag vet att jag kommer få hålla på och greja resten av hennes liv för att hon ska må bra.

Svårt att förklara riktigt vad jag menar, jag funderar om hon gjorde illa sig nån annanstans egentligen i olyckan och dessa ryggproblem bara är en orsak av den skadan men jag vet inte.. för det är ju inte så att spänningar bara uppkommer helt plötsligt utan att det ligger annat bakom. Men ja jag vet inte, jag bara babblar. Jag blir bara så ledsen när hon går iväg från mig i hagen och verkligen visar att idag är det ingen bra dag. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Duuuu....

Jag har nästan exakt samma bild på min trav-tant. Hon har i 2 års tid farit mellan kliniker och ET och jag har blivit massör på kuppen.

Spänd i ländryggen och halt på höger fram fram och tillbaka i 2,5 års tid tills vi hittade en klinik som samarbetar med en osteopat (som jobbat med världseliten i hoppning bland annat).
Efter att hon behandlats för hältan blev hon undersökt av denna människa och han fastställde att det var halsryggen som var hennes problem, den andra och sjätte halskotan för att vara mer specifik. Han behandlade henne en gång, hästen var som en banan i ett antal dagar efteråt (inte fler sa osteopaten) gången efter behandlade han hennes sekundärproblem i bakdelen och sedan dess har hon varit bra!

Det är en starthäst som leker ridtravare i bland, i dag har hon varit på löshoppning och fick beröm för sin hoppteknik, det hade hon garanterat inte fått för drygt ett år sen. Hon har varit bra i ca. ett år (förutom att hon fått korsis och skaffat mikrofraktur på ett griffelben bak då, men det kan man ju inte skylla på de gamla problemen)

Om du inte känner att du fått nog hoppas jag att du hittar en så duktig människa som jag gjorde! :idea:
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Vaaa jaha!
Jag har också blivit massör på kuppen.. ;)

Jag har tänkt länge på vart det egentligen sitter.. känns inte som ryggen egentligen, utan det känns som att hon har ont nån annanstans men visar det i ryggen och sen höger fram då. Hon blir knackig på höger fram om hon vilar, men om hon jobbar med ryggen blir hon inte knackig. Så det är helt klart en hälta som kommer från ländryggen, men varifrån kommer spänningarna där, det är det jag undrar.

Kan du PMa vilken klinik du var på? Jag vet inte om jag är så sugen på att åka tillbaka till U*****. :crazy:
 
Sv: Ryggproblem? (lååångt)

Även om det inte har nån betydelse, men jag började fundera lite när jag läste ditt första inlägg däruppe om ditt sto problem.
Har oxå en märr härhemma, som har haft lite problem de senaste åren. Det var oxå en av anledningarna som jag tog henne ur travet för gott för jag märkte att det skulle bli ett "stort" projekt av henne.
Eller ska man kalla det för ett "renoveringsobjekt"??

Hon har sprungit omkull i hagen verkar det som (har bara hört det av dom som lånat henne för aveln innan jag tog över henne).
Haft ute några veterinärer, som sa olika teorier. Jag har lärt mig mycket på senare åren :o och innan det brukade ju märren gå ifrån mej nästan varje gång jag kom med grimman. Bara för kvällen kom hon fram o ville ha mat, annars gick hon ifrån mig.

Haft ute ET bland annat, o hon svarade inte riktigt på behandlingarna. Dum som jag var åkte jag aldrig in med henne till kliniken o låta hennes rygg röntgas, men jag tänker faktiskt göra det snart om jag får tag på en annan veterinär, som ska vara bra.
Om han tycker att hennes rygg behöver röntgas, då ska jag ta henne dit. Och osteopaten har jag inte provat ännu.
Har låtit henne vila ett tag från ridningen i över ett år, sen har hon varit dräktig dock så jag ville inte belasta henne för mycket. Jag gick ut med henne på långa promenadturer för hand.
Innan det red jag henne en hel del, då klättrade hon mycket. Här vi bor har vi mycket skog o endel berg, där är det toppen träning för märren.

Efter fölningen kollade jag henne genom att klämma på ryggen o hon reagerade inte :eek: inte en enda sur min, alls. Hon brukar ju annars bita om det gör jätteont.
Jag borstar henne ibland när fölungen oxå vill bli borstad o då borstar jag henne under magen, masserar lite o hon brukar stå där o njuta o halvsova, alltså märren.

Det är visst ganska vanligt bland stona, eller? Min gammelmärra (springer ute på de evigt gröna ängarna nu) hade korsförlamning som unghäst, o hade problem med vä bakben o ryggen var helt OK.

Sedan funderade jag lite när jag pratade med en bekant. Hon trodde att det kanske berodde på att märren saknade några muskler b la överlinjen, korsryggen.
Men idag har hon satt på lite muskler. Har promenerat med henne innan fölningen oxå.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
375
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 136
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp