Ryggsäck att stoppa valpen i?

Ardennern

Trådstartare
Kollat på olika modeller men svårt att veta vilken som verkligen är lämplig. Vi har ett par inkörningar av häst under hösten och det innefattar även att lämna gården och inte endast vara i paddocken. Då skulle ja vilja ha valpen i säkert förvar undertiden.

Är de någon av er som prövat någon specifik modell? Valpen kommer troligen väga mellan 8-15 kg första tiden.
 
Kollat på olika modeller men svårt att veta vilken som verkligen är lämplig. Vi har ett par inkörningar av häst under hösten och det innefattar även att lämna gården och inte endast vara i paddocken. Då skulle ja vilja ha valpen i säkert förvar undertiden.

Är de någon av er som prövat någon specifik modell? Valpen kommer troligen väga mellan 8-15 kg första tiden.
Det är nog bättre att lämna valpen på ett tryggare ställe där den kan vara i säkert förvar. Mina hundar har alltid känt en väldig trygghet i bilen så dom har alltid varit där när jag varit i stallet. Givetvis får det ju inte var för varmt dock.
 
En såpass stor valp hade jag inte velat ha i ryggsäck samtidigt som jag skulle köra in hästar. Känns som bäddat för kaos, så jag hade hellre byggt en lagom rastgård där den kan vara under tiden som inkörning sker.

Jag föredrar att ha valpen med mig överallt i början 🙂
 
Det är nog bättre att lämna valpen på ett tryggare ställe där den kan vara i säkert förvar. Mina hundar har alltid känt en väldig trygghet i bilen så dom har alltid varit där när jag varit i stallet. Givetvis får det ju inte var för varmt dock.

Bilen är en bra idé. Men inte till en början då jag vill att hon ska få vara med i princip allt som kommer att tillhöra hennes framtida vardag 🙂
 
Bilen är en bra idé. Men inte till en början då jag vill att hon ska få vara med i princip allt som kommer att tillhöra hennes framtida vardag 🙂

Det kommer hon lära sig ändå. Det är den lätta biten att vänja dom vid.
Jag hade absolut lagt grunden till en bra ensamhetsträning istället med att den även är trygg med att inte vara med överallt.
Jag gick i den fällan med min första hund. Tog med han överallt i början. Fick en väldigt social och miljöstark hund. Men som inte alls fixade att vara själv hur mycket jag än tränade.

Numera är ensamhetsträningen det första jag lägger fokus på :)
 
Det kommer hon lära sig ändå. Det är den lätta biten att vänja dom vid.
Jag hade absolut lagt grunden till en bra ensamhetsträning istället med att den även är trygg med att inte vara med överallt.
Jag gick i den fällan med min första hund. Tog med han överallt i början. Fick en väldigt social och miljöstark hund. Men som inte alls fixade att vara själv hur mycket jag än tränade.

Numera är ensamhetsträningen det första jag lägger fokus på :)

Alla gör vi olika. Har god erfarenhet att ha med valpen i vardagliga situationer. Självklart ska ensamträning inte uteslutas. Hade hoppats på tips gällande frågan. Kommer inte att besvara annat fortsättningsvis. Ha en fortsatt bra dag 🙂
 
Bilen är en bra idé. Men inte till en början då jag vill att hon ska få vara med i princip allt som kommer att tillhöra hennes framtida vardag 🙂
Bara det inte går ut över koncentrationen som måste läggas på hästen, då blir det halvdant gjort med båda två. Gör en kompromiss och ta med hunden kanske på kortare vistelser ute i naturen med en häst som är bra med hundar och trygg att vara ute med så du kan fokusera på hunden och lära den rätt från början hur den ska agera med hästar ute på tur.

Vet inte vilken ras du har men väger den såpass mycket från start så är risken att den växer ur väskan/ryggsäcken väldigt snabbt ändå. Hunden kan ju lätt följa med på skogsturer även som valp om man går i ett lugnare tempo.
 
Jag hade min valp i en ryggsäck när hon var för liten för att lämnas ensam i bilen så pass länge som det tog för mig att göra klart stallet. Hon satt i väskan under de moment jag var tvungen att ha händerna fria. Jag hade dock en valp 3-5 kg som utan problem rymdes i en valpryggsäck som kunde vara stängd, bekvämligheten att bära runt på den gick dock att diskutera, men hunden hade det fint. Hade inte velat ha en större valp i den, men jag tyckte de flesta väskor hade maxvikt 8 kg...

Denna har jag: *Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag hade min valp i en ryggsäck när hon var för liten för att lämnas ensam i bilen så pass länge som det tog för mig att göra klart stallet. Hon satt i väskan under de moment jag var tvungen att ha händerna fria. Jag hade dock en valp 3-5 kg som utan problem rymdes i en valpryggsäck som kunde vara stängd, bekvämligheten att bära runt på den gick dock att diskutera, men hunden hade det fint. Hade inte velat ha en större valp i den, men jag tyckte de flesta väskor hade maxvikt 8 kg...

Denna har jag: *Länk raderad av moderatorn*


Ja har kikat på liknande modeller. Men ju mer man går upp i viktklass desto dyrare och jag tror inte andrahandsvärdet eller snarare efterfrågan är sådär lysande dessvärre. Dyrt inköp för en kort period så inget självklart val direkt. Men men känner jag mig själv rätt så kommer jag nog beställa hem en ändå 😅 Tack för att du delade med dig 🤗
 
Senast ändrad av en moderator:
Bilen eller boxen är säkert för valpen, behövs ingen väska för det eller tänker du ha valpen i en väska med i vagnen vid inkörning:crazy:
 
Bilen eller boxen är säkert för valpen, behövs ingen väska för det eller tänker du ha valpen i en väska med i vagnen vid inkörning:crazy:

Eftersom att inkörning består av flera olika moment innan man sätter dit en vagn så har valpen av rent logiska skäl lärt sig att vara ensam sedan länge när vi kommer till den typen av moment. Så nej ingen valp i ryggsäck i en vagn 😉
 
Eftersom att inkörning består av flera olika moment innan man sätter dit en vagn så har valpen av rent logiska skäl lärt sig att vara ensam sedan länge när vi kommer till den typen av moment. Så nej ingen valp i ryggsäck i en vagn 😉
Har bara erfarenhet att vara med vid inkörning av travhäst, har aldrig tagit speciellt lång tid från lite hanterad på lösdrift till att vagn sitter bakom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 870
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 692
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 806
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp