Ryggskott - kan inte röra mig

Araminta

Trådstartare
Jag börjar få lite panik. Jag drog till något i ryggen igår kväll. Ländryggen krampar vid minsta felaktiga rörelse och jag litar inte på vänster ben. Jag är inte direkt orolig för att det ska vara något farligt.

Men det faktum att jag bor själv och inte kan stå upp börjar bli ett problem. Jag kommer inte åt varken mat eller toalett! Har testat med både Voltaren och Ipren men kommer ändå inte upp.

Någon som har något genialt knep? Jag har aldrig haft ryggskott innan.
 
Om du är ganska säker på att det inte är något större problem än ryggskott så skulle jag googla på rehab-övningar och göra de som du känner tar i den berörda sektionen av ryggen.
Det får strama och göra ont till viss del (muskeln som krampar behöver ju sluta med det) men du ska inte skrika dig igenom övningarna, då försöker du tvinga igenom för stort rörelseomfång för snabbt.

Gör övningarna några gånger, 10-20 beroende på övning, tills du märker att smärtan minskar eller du lyckas göra rörelsen bättre/längre/mer korrekt.
Gör det en gång i timmen första dagarna, tills du märker att ryggen inte drar ihop sig på samma sätt. Därefter några gånger per dag till nån gång per dag.

Jag drog på mig ett ryggskott för ungefär 2 månader sen och det tog 3 veckor att bli bra men drygt 5 veckor tills det inte heller märktes när jag styrketränade.
Jag gjorde ryggextension i magliggande, sidofällning av knä, stod på knä på alla fyra och mötte knä och armbåge diagonalt genom att dra in knät under kroppen och dra in armet för att möta upp.
Även solhälsningar (från yoga).
Det var väldigt stelt med små rörelser i början, men dessa fungerade för mig.

Prova olika rörelser och känn vad som fungerar för dig.
Du ska långsamt bli bättre om du adderar rörelse samt fortsätter utmana dig när rörelserna blir bättre/större.
Blir du inte bättre eller blir du långsamt sämre, kontakta läkare.
 
Jag börjar få lite panik. Jag drog till något i ryggen igår kväll. Ländryggen krampar vid minsta felaktiga rörelse och jag litar inte på vänster ben. Jag är inte direkt orolig för att det ska vara något farligt.

Men det faktum att jag bor själv och inte kan stå upp börjar bli ett problem. Jag kommer inte åt varken mat eller toalett! Har testat med både Voltaren och Ipren men kommer ändå inte upp.

Någon som har något genialt knep? Jag har aldrig haft ryggskott innan.
Taxi till vårdcentralen
 
Stort tack allihop! Jag ska googla övningar. Sidofällningar låter som en bra start!

Har precis lagt mig ner igen efter att äntligen har lyckats ta mig upp på fötter. Vankat runt med myrsteg i en kvart. Gått på toa, fått i mig något ätbart och flyttat över från sängen till soffan. Har en rätt mjuk säng så soffan känns bättre.

Bara vetskapen om att jag kan komma upp gör mig lugnare. Skulle det behövas så kan jag nu i alla fall öppna dörren och släppa in folk.
 
Jag börjar få lite panik. Jag drog till något i ryggen igår kväll. Ländryggen krampar vid minsta felaktiga rörelse och jag litar inte på vänster ben. Jag är inte direkt orolig för att det ska vara något farligt.

Men det faktum att jag bor själv och inte kan stå upp börjar bli ett problem. Jag kommer inte åt varken mat eller toalett! Har testat med både Voltaren och Ipren men kommer ändå inte upp.

Någon som har något genialt knep? Jag har aldrig haft ryggskott innan.
Förutsatt att det är just ryggskott ska en bra kiropraktor kunna hjälpa dig bli kvitt det.
 
Har själv haft problem med ryggen (har fortfarande), det som hjälpt mig är att gå promenader. Jag har gått promenader som en fällkniv nästan där det gjort rätt ont i ryggen men tagit mig sakta igenom en promenad och ju längre jag gått har det gjort mindre ont i ryggen.

Läst på 1177 om ryggont häromdan då jag har ont i ryggen på ett nytt ställe (för mig), de rekommenderade rörelse och avrådde från att ligga/sitta still.
Kan dock ändå tänka mig att det finns undantag när man inte bör röra på sig, men då kanske en vårdcentral behöver kika först så man får klara besked vilket man kan/bör göra.
 
Ländryggen krampar vid minsta felaktiga rörelse och jag litar inte på vänster ben.

Men det faktum att jag bor själv och inte kan stå upp börjar bli ett problem.
Nu har du förvisso tagit dig upp ser jag i senare inlägg, men innan du börjar göra övningar tycker jag att du ska tittas på av läkare som gör en bedömning som ju ingen här kan göra på dig. Är det så illa som du beskriver så ska du kontakta vårdcentralen innan du gör något annat.
 
Har själv haft problem med ryggen (har fortfarande), det som hjälpt mig är att gå promenader. Jag har gått promenader som en fällkniv nästan där det gjort rätt ont i ryggen men tagit mig sakta igenom en promenad och ju längre jag gått har det gjort mindre ont i ryggen.
Jag har promenerat mig igenom mina diskbråck, när jag varken kunnat sitta eller ligga. Jag har gått och gått och gått och det har varit det enda jag kunnat göra. Och det har hjälpt mig så mycket mer än alla övningar som min sjukgymnast inledningsvis gav mig, Numer är vi överens om att promenader för mig är det bästa att inleda med innan jag gör övningar själv hemma, när jag uppnått lite mer stabilitet och styrka.
 
Har haft ryggskott många gånger. Det är bättre att röra på sig än att sitta/ligga still. Även om det är jobbigt. Korta promenader kombinerat med övningar för ryggen. Tar ipren 3 ggr/dag i kombination med alvedon. Värmeplåster alternativt vetekudde eller back on track-bälte.
Har också fått hjälp akut av kiropraktor några gånger när det varit riktigt illa, och det har hjälpt något oerhört.
 
Tackar igen för alla svar!

Det går sakta men säkert framåt. Jag nöter ner golven i lägenheten genom att lunka fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ut kommer jag inte då jag varken får på mig byxor eller skor. Kan inte böja i ryggen alls men det är lite mer förlåtande nu och jag har sluppit kramperna.

Tar till mig alla tips om läkare, sjukgymnast och kiropraktor. Nu går det såpass mycket framåt att det känns okej men skulle läget ändras så tar jag givetvis kontakt med VC.

Tack igen för alla råd och stöttning!
 
Tackar igen för alla svar!

Det går sakta men säkert framåt. Jag nöter ner golven i lägenheten genom att lunka fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ut kommer jag inte då jag varken får på mig byxor eller skor. Kan inte böja i ryggen alls men det är lite mer förlåtande nu och jag har sluppit kramperna.

Tar till mig alla tips om läkare, sjukgymnast och kiropraktor. Nu går det såpass mycket framåt att det känns okej men skulle läget ändras så tar jag givetvis kontakt med VC.

Tack igen för alla råd och stöttning!
Bor vi fortfarande i samma stad? Plinga isf om du behöver hjälp med något till helgen om du fortfarande har ont :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 967
Senast: Pinus
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp