Ryggskydd vs säkerhetsväst

Nackdelen är såklart att den inte alls ger lika bra skydd, det finns ju en anledning till att ryggskydden inte är godkända för ridning. Fördelen är att många upplever dem som diskretare och bekvämare.
Ungefär som jag misstänkte då, skulle vara intressant att läsa om någon jämfört skydden, får googla på det 😃
 
Ungefär som jag misstänkte då, skulle vara intressant att läsa om någon jämfört skydden, får googla på det 😃
Hur menar du jämfört, i test? En uppenbar skillnad är ju t ex att ryggskydden inte skyddar revbenen, vilken en skyddsväst gör. Plus att skyddsvästen fördelar slag mot ryggen på större yta, så man blir mindre mörbultad. Det är ganska stor skillnad på hur mycket man slår sig när man åker av, om man har väst eller inte.

Ryggskydd är bättre än ingenting, men ett riktigt skydd får man inte.
 
Ja, precis om det finns test. Googlade lite (borde givetvis ha börjat i den änden 🙈) och tydligen är ryggskydden Level 1 eller 2 och säkerhetsvästarna Level 3.

Jag vill ha bra skydd så jag får leta vidare efter en Level 3 som ändå är smidigare än min nuvarande.

Tack för hjälpen!
 
tydligen är ryggskydden Level 1 eller 2 och säkerhetsvästarna Level 3.
Fast riktgt så enkelt är det inte. Skyddsvästar för ridning är certifierade enligt (SS) EN 13158, en standard som specifikt rör just ridvästar och som kategoriserar dem i olika nivåer/levels. En skyddsväst som är avsedd för någon annan typ av aktivitet än ridning kan ge lika bra eller bättre skydd, även om den inte är certifierad mot 13158 utan mot någon annan standard.
Anledningen att en skyddsväst inte är certifierad enligt 13158 kan vara att den inte uppfyller kraven för 13158, men det kan också vara så att tillverkaren helt enkelt valt att inte gå igenom certifieringsprocessen - som är kostsam och tidsödande - för just den standarden.

Med det sagt tror jag ändå att de flesta skydd som är certifierade enligt 13158 ger bättre skydd än de som inte är det.
Samtidigt är ju det bästa skyddet det som man faktiskt har på sig. Tycker man att en traditionell ridväst är för klumpig och därför avstår, men en skid- eller mc-väst är acceptabel, så är det ju inte mycket att snacka om imho.

Själv rider jag utan, men mitt ex har i många år ridit i mc-väst eftersom ryggraden varit prioriterad.
 
Nackdelen med ryggskydd är främst att de inte skyddar framsidan. Dvs får man en spark/blir klämd/trampad på osv så har man inget skydd alls.
Har hamnat under en häst 4ggr (3ggr var när jag ledde hästar, 1 när jag red) och den enda gången jag hade väst och hjälm var enda som jag inte skadade mig trots hovar som snuddade vid både revben och huvud. De 3 andra gångerna hade jag tur som kom undan med blåmärken, spricka i revben och ryggskott. Ryggskydd hade inte hjälpt.
 
@Buck , hur lyckades du hamna under hästarna när du ledde dom? 3 ggr?
1gång när jag ledde ut 2st i hagen och de fick fnatt och rusade ut i grind öppningen så en knuffade omkull mig, en gång vid prommenad med en häst som fick panik av några kor en bit bort och gick rakt över mig och en gång när jag ledde ut 2st unghästar till hagen och en fick panik av täcket (ägaren glömde nämna att det var första gången den hade täcke på).
Leder inte hästar 2åt gången nuförtiden ;), 2 första var min egna fux, hon var ganska så opålitlig och farlig från marken de första åren :/.
 
Funkar det att ha ett ryggskydd för skidåkning istället för en säkerhetsväst?

För/nackdelar?

T.ex. som den här:
https://www.xxl.se/komperdell-air-west-men-18-19-ryggskydd-herr/p/1139284_1_style
Jag har en kompardellväst för skidåkning när jag rider ut och när jag rider unghästen. Den är verkligen otroligt bekväm och smidig. Vanliga ridvästar blir jag mest förbannad på eftersom jag känner mig helt låst. Sen kan jag inte uttala mig om skyddet men borde vara bättre än ingenting. Har faktiskt bara åkt av både den äldre och den yngre när jag inte haft väst på mig och inte slagit mig då.:)
 
Jag har en kompardellväst för skidåkning när jag rider ut och när jag rider unghästen. Den är verkligen otroligt bekväm och smidig. Vanliga ridvästar blir jag mest förbannad på eftersom jag känner mig helt låst. Sen kan jag inte uttala mig om skyddet men borde vara bättre än ingenting. Har faktiskt bara åkt av både den äldre och den yngre när jag inte haft väst på mig och inte slagit mig då.:)
Den såg bekväm ut.
 
Väcker upp en gammal tråd då jag har samma fråga om ryggskydd vs väst med skydd fram.

Ni som säger att ni klarar er pga västen när vi blivit sparkade eller kommit under hästen eller hamnat på bommar och stenar vid avramling, har ni haft level 3-västar?

Jag tittar på en level 2-väst, Ballistic Flex Fit Kompardell, eftersom den verkar vara bekvämare än de kraftigare västarna, så den är ju inte lika kraftig som en level 3. Men tittar också på att kanske köpa en väst med bara ryggplatta för att få den ännu mer bekväm. (Dock har jag redan ett ryggskydd för skidåkning och inser att jag snart måste köpa en större lägenhet pga av alla olika skydd, hjälmar och kläder till olika sporter...:meh:)

Jag rider på ridskola 1g i veckan med mest dressyr och barnarbete, samt hoppning 1g/mån och uteritt ibland. (För) lite hästhantering, blir mest att göra iordning hästen före och efter lektionen.
 
Väcker upp en gammal tråd då jag har samma fråga om ryggskydd vs väst med skydd fram.

Ni som säger att ni klarar er pga västen när vi blivit sparkade eller kommit under hästen eller hamnat på bommar och stenar vid avramling, har ni haft level 3-västar?

Jag tittar på en level 2-väst, Ballistic Flex Fit Kompardell, eftersom den verkar vara bekvämare än de kraftigare västarna, så den är ju inte lika kraftig som en level 3. Men tittar också på att kanske köpa en väst med bara ryggplatta för att få den ännu mer bekväm. (Dock har jag redan ett ryggskydd för skidåkning och inser att jag snart måste köpa en större lägenhet pga av alla olika skydd, hjälmar och kläder till olika sporter...:meh:)

Jag rider på ridskola 1g i veckan med mest dressyr och barnarbete, samt hoppning 1g/mån och uteritt ibland. (För) lite hästhantering, blir mest att göra iordning hästen före och efter lektionen.
jag tycker om race safe som bla använd inom galoppen
 
Jag har det ryggskyddet som länkas till och, det används! Jag har i närmare 20 år försökt hitta en väst som fungerar men det faller alltid på att den trycker på revbenen, nyckelbenen eller annat och det gör ont. Jag har testat de där skyddsjackorna som fanns (finns?) men de fungerade inte heller. Jag köpte det ryggskyddet jag har på vinst och förlust på rea för 200 kr och det är en av de bästa affärerna jag gjort. Jag fick korta den någon cm i ryggen (sprättade upp tyget, klippte av lagom längd, satte kardborre på, klart) och nu sitter den perfekt. Ett ryggskydd skyddar såklart inte lika bra som en väst men en väst som hänger i garderoben skyddar sämre än ett ryggskydd som sitter på. Ibland får man helt enkelt välja.
 
Jag har det ryggskyddet som länkas till och, det används! Jag har i närmare 20 år försökt hitta en väst som fungerar men det faller alltid på att den trycker på revbenen, nyckelbenen eller annat och det gör ont. Jag har testat de där skyddsjackorna som fanns (finns?) men de fungerade inte heller. Jag köpte det ryggskyddet jag har på vinst och förlust på rea för 200 kr och det är en av de bästa affärerna jag gjort. Jag fick korta den någon cm i ryggen (sprättade upp tyget, klippte av lagom längd, satte kardborre på, klart) och nu sitter den perfekt. Ett ryggskydd skyddar såklart inte lika bra som en väst men en väst som hänger i garderoben skyddar sämre än ett ryggskydd som sitter på. Ibland får man helt enkelt välja.

Det är så jag tänker också, hellre att något skydd används än att inget används pga att det är otympligt. Och då borde jag kunna testa det ryggskydd jag har när jag åker skidor och se om det funkar att rida med.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 104
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsväst till min dotter, snart 5 år. Jag hittade denna på XXL som var nedsatt till 600kr, från 1200. Är...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Krålus
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp