Bukefalos 28 år!

S

Salome

Jag hoppas ni inte misstycker att jag lägger tråden här! Igår hämtade jag en gammal kartong i mitt föräldrahem som innehöll gamla hästsaker, bla inte mindre än 6-7 ryktborstar. De senaste 2 1/2 åren har jag hållt på med islandshästar, medryttare bland annat. Ingen jag stött på har ryktat sin häst (förutom innan tävling ev). Jag förstår att den här säsongen är det ingen idé, nu ser de ju alla ut som lurviga små troll. EMn framåt vårkanten, kommer folk titta konstigt på mig då om jag ryktar min medryttarhäst ibland :confused: Han har ganska kort päls på våren och sommaren o skulle nog kunna bli ganska blank. Vad tycker ni, är det mening att ge isisen en rejäl rykt?
 
så fort vinterpäslen kommit är det ju, som du skriver, lite bortkastat att rykta i ordets sanna bemärkelse, men vår och sommar ryktar i alla fall jag min(a) häst(ar) ordentligt. Men håller med dej om att det inte är allt för många (som jag sett i alla fall) som gör det. Men jag är "uppfostrad" och utbildad på stora hästar...

/Malin
 
Inöfr tävling eller om hästen ska vara extra fin, kan det nog vara ide`. Annars finns nog kanske tanken att inte ta bort för mkt av det "naturliga skyddet" i huden genom för mkt ryktande eller tvättande. Rykting kan nog annrs vara en bra massage för hästarna.
 
Vi ryktar iaf våra gullisar, även om det inte ser så ut för det mesta :o(rullning i lera är en stor sport här) Tyvärr är det väl så att många har en lite konstig syn på just islandshästar, och tror inte att de "ska" borstas osv...
 
jag bortar samt ryktar när jag ska rida.

annars bortar jag bara.

men jag står inte i 10 år utan gör han bara fin
 
Hejsan!

Håller helt och hållet med Josse.
Att inte ta bort för mycket av det "naturliga skyddet".
På vintern borstar jag bara, inte för att det är för mycket påls utan samma här för att inte få bort stövet - som hjälper hästen att hålla värmen - .

/Frida :banana:
 
Själv är jag ryktar jag aldrig, men använder borstar på mina hästar. Denna årstid brukar jag börja med en piggborste, för att sen avsluta med en mjukare för att få bort allt damm som lägger sig på hästen.

Om man är väldigt flitig med borstar etc, tar man bort det naturliga fett som finns på håret. Detta ger inte bara ett försämrat skydd i pälsen, utan även en viss del av den naturliga glansen försvinner också.
 
Håller helt och hållet med dig Boj :D
Eller, ja. Hålla med och hålla med. Det var så jag menade. Kunde inte sagt det bättre själv!

/Frida :banana:
 
jag har bara hållt på med islandshästar men jag lärde mig fårn början att rykta..så jag är väldigt noga med det...inte lika mkt på vintern men på sommaren kan jag stå hur länge som helst.
 
Om man är väldigt flitig med borstar etc, tar man bort det naturliga fett som finns på håret. Detta ger inte bara ett försämrat skydd i pälsen, utan även en viss del av den naturliga glansen försvinner också.
Jo, man kanske tar kanske bort det naturliga fettet men man stimulerar också till ökad blodcirkulation samt nybildande av fett som skyddar. En häst som är "smutsig" blir tilltäppt i porerna vilket kan resultera i att nybildning av fett avstannar.
 
--------------------------------------------------------------------------------


Jo, man kanske tar kanske bort det naturliga fettet men man stimulerar också till ökad blodcirkulation samt nybildande av fett som skyddar. En häst som är "smutsig" blir tilltäppt i porerna vilket kan resultera i att nybildning av fett avstannar.

Men jag tror det skulle bli ganska svårt för en välpälsad islandshäst, att få tilltäppta porer. Det kan ske först efter att det första lagret av skydd förvinner, då smuts och annat har möjllighet att tränga ner.
En ryktborste på en vinterpäls, lär knapppast stimulera någon cirkulation. Däremot att få bort ovanskiktet av fett på håren, det kan ryktborsten klara.
 
Det är nog bra att vara måttfull. Jag tänkte bara rykta någon gång då och då under den ljusa delen av året, för att pyssla om honom lite extra. Men så ofta som man ryktade de stora hästarna blir det nog aldrig..
 
På sommarhalvåret har han ganska tunn päls, så då kan nog rytbordetab tränga ned och stimulera cirkulationen! Det där du skrev att ryktborsten klarar att ta bort ovansiktet av fett på håren, visst är det positivt? Eller är det det skiktet du menar behöver vara kvar? Fast ett par rykttillfällen per månad under sommarsäsongen kan völ inte vara någon fara?
 
Att rykta någon gång då och då, skadar visst inte. Det jag åsyftar på, är rykt som sker dagligen.
 
Jag ryktar alltid min häst. Även på vintern måste jag göra det, fast han har lång päls, annars hade han varit full av lera alltid! Ryktar honom dock inte lika mycket som på sommaren, just för att han ska få behålla det naturliga fettet. Ryktar mest så att han ser bra ut. :)
 
Där är ju en definitionsfråga! Det jag gör på höst/vinter för att få bort leran ur den tjockare pälsen kallar jag inte rykta, utan borsta ur, men inte står jag med ryktborste och skrapan och får bort det. Snararde piggborste och rotborte...

För mej är ryktning det man gör med ryktborten och ryktskrapan , resten är att borsta, men man kan ju ha olika uppfattningar om det (det är ju ett rätt världsligt problem när allt kommer omkring)

/Malin - ordmerkonom ;)
 
Min medryttarhäst gör det väldigt klart att hon tycker det är mycket roligare att gå i hagen/ridas än att stå still och bli borstad :smirk:

Visst händer det att jag ryktar, men oftast så borstar jag bara av henne. Sedan brukar jag stretcha och massera lite istället. Jag har också märkt att hästar som går ute mycket (om det inte är i lerhage förstås) redan är blanka i pälsen på ett helt annat sätt än hästar som står inne mycket.

Mvh/Marie
 
Där är ju en definitionsfråga! Det jag gör på höst/vinter för att få bort leran ur den tjockare pälsen kallar jag inte rykta, utan borsta ur, men inte står jag med ryktborste och skrapan och får bort det. Snararde piggborste och rotborte...

För mej är ryktning det man gör med ryktborten och ryktskrapan , resten är att borsta, men man kan ju ha olika uppfattningar om det (det är ju ett rätt världsligt problem när allt kommer omkring)

/Malin - ordmerkonom ;)

Jag kallar all form av borstning att rykta och dessutom skrev jag ju vad jag menade.
 
Jag MÅSTE rykta min lilla exemhäst på sommaren, annars ser han förjävlig ut = matte mår dåligt! :crazy: Jag ryktar iofs året om, då han går med täcke dygnet runt, pga av en tidigare skada i ryggen som gjort honom känslig för fukt och kyla (jajamän, det kändes nödvändigt med motivering där.. :D).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp