T

Trott

Finns det någon som ryktar sin häst nuförtiden? eller hur borstar ni? ser aldrig någon som ryktar...

Jag brukar :
1 kamma man svans
2 borsta över hästen med rotviska
3 lite hårdare borste till benen
4 kratsa hovar
Klart!

Om hästen är inrullad i lera som den är ibland kör jag med piggborste först..
 
Sv: Rykta?

Jag ryktar min häst, likaså gör dottern med sin. Är det absolut bästa sättet att rengöra hästen på.

Kicki :laugh:
 
Sv: Rykta?

Inte varje dag, men nån gång i veckan ryktar jag ordentligt!! Lite beroende på årstid med... På vintern är hon alltid så ren och har tjock päls, så då skippar jag det en period. Då behöver man bara sopa av henne med rotviskan lite!!;)
 
Sv: Rykta?

Vinterhalvår:

1. Piggborste för att komma igenom pälsen...
2. Rotviska
3. Hovkrats

Någon gång i veckan, man och svansspray, samt fingra igenom man och svans, samt borsta när man och svans är utredd. Kammar/borstar aldrig man och svans dagligen. Det sliter så på taglet och damen har underbart tjock man, samt tjock, lockig och lång svans som jag är rädd om.

Vid behov fläcksanering



Sommarhalvår:

1. Rotviska - piggborste vid behov...
2. Ryktborste/skrapa
3. fuktad svamp eller trasa
4. Ryktborste/skrapa
5. "Dammvippa"
6. Hovkrats

Någon gång i veckan, man och svansspray, samt fingra igenom man och svans, samt borsta när man och svans är utredd. Kammar/borstar aldrig man och svans dagligen. Det sliter så på taglet och damen har underbart tjock man, samt tjock, lockig och lång svans som jag är rädd om.

Vid behov fläcksanering

Efter ridning - dusch eller avsvampning efter behov
 
Sv: Rykta?

Det är väl en självklarhet att rykta sin hästt???? Bortsett från att rengöra hästen så är det ett väldigt bra tillfälle att umgås med sin häst. Det är skön massage och en bra igångsättning av blodcirkulationen innan träning. Har man sin häst fullpälsad kan jag förstå om det tar emot att rykta men då får man väl skaffa någon jättebra borste för att åstadkomma samma resultat??!!
Jag tycker det är en härlig stund i stallet när jag får putsa på min häst och se honom skina som en kopparpanna!!!
 
Sv: Rykta?

När jag var liten kunde jag stå och rykta en hel dag inför tävlingar. Tyvärr ledde det till att min axel inte riktigt vill vara längre med så det är rehabträning två gånger i veckan för att inte få för ont :(. Trots det gillar jag fortfarande att rykta. Varje dag borstar jag av med rotviska (eller mjukare om hästen inte är lerig) och ryktar lite, ibland ryktar jag mer. Glansen blir finare och massage och närhet kan man inte få nog av. Hovarna kratsas självklart både innan och efter ridning. Ibland (som nu) går jag också över med olika vantar, piggborstar, massage-"borstar" för att hästen hårar.
 
Sv: Rykta?

Jag förstår inte riktigt frågan.:confused:
Hur gör de som INTE ryktar skulle jag vilja veta.

Jag vet bara ett sätt att göra rent hästen och det har vi alltid kallat för rykta. Då väljer man helt enkelt borstar efter behov och borstar tills hästen är ren.

Hur gör andra som inte gör såhär?
 
Sv: Rykta?

Jag har alltid trott att man rykta är stallspråk för borsta... ???????
men jag gör som du, så vad är då rykta???
känner mig dum nu för jag har ändå haft häst i 15 år:o
 
Sv: Rykta?

Ha ha, läste inte alla svar innan jag svarade. Skönt att veta att det är nån mer som har missat nåt.
 
Sv: Rykta?

Jag har alltid trott att man rykta är stallspråk för borsta... ???????
men jag gör som du, så vad är då rykta???
känner mig dum nu för jag har ändå haft häst i 15 år:o

Nä, ryktar gör man med ryktborste (täta korta strån och stor borstyta) och skrapa.......


Jag använder pälsglans istället, sparar tid och tagel...
 
Sv: Rykta?

Jag rycktar min häst varje dag. Ganska noga.:)
Många kommenterar hur blank och fin hon är i pälsen:D
Om ryckta är borsta?=oalltså ta bort smuts.
 
Sv: Rykta?

Trodde alla bortstar var ryktborstar, men nu för står jag i alla fall. jag använder också skrapa, och pälsglans men bara i man och svans för tovor, att hålla hästen ren med pälsglans på kroppen tycker jag är ren lathet.
Dessutom är det bra massage att borsta sin häst.
 
Sv: Rykta?

Rykt är en självklarhet! Vill man ha en fin och blank häst så är den traditionella ryktborsten och skrapan den bästa vägen. Börjar med att gnugga igenom hästen med gummiskrapa , tar benen med rotborste, hovar och sedan är det rykt som gäller.
 
Sv: Rykta?

Jag anpassar efter dagsbehovet. Ibland blir det lite mer grundligt, ibland inte. Huvudsaken är ju att man inte slarvar så hästen får obehag av utrustningen sen.
På hästar som uppskattar att bli groomade tar jag längre tid på mig. På hästar som med måtta står ut med behandlingen jobbar jag lite mer effektivt.
 
Sv: Rykta?

*Knapplån*

Jag säger inte emot er, som säger att bästa vägen till en blank häst är ryktborste och skrapa. Det har jag också ansett i alla mina tidigare hästskötareår.

Men min egna häst, är vintertid faktiskt jätteblank, trots vinterpäls, som gör att ryktborste och skrapa (som jag brukar FÖRSÖKA använda inför träningar) enbart glider utanpå vinterpälsen, vilket gör att jag lika gärna skulle kunna dra en plastpåse över pälsen.

Att min häst är så blank, beror till stor del på BRA foder, gott sällskap, trivsel, omtanke, lagom motion och daglig utevistelse.

nov-april har tyvärr ryktborste och skrapa ingen större funktion på min häst. Massage får hon ändå, via gummikarda, övriga borstar samt vanlig hederlig "fingertoppsmassage".

:bow:

Alla sätt är bra, utom de dåliga!
 
Sv: Rykta?

Jag har rykt-beroende! :p Kan stå och rykta i flera timmar utan att bli nöjd. Tur att hästen tycker det är skönt. :D
Jag använder en plastskrapa och masserar/gnuggar/cirkulerar med den över hela hästen för att allt gammalt stöv ska lossna lättare. Tar sedan ryktborste och samma plastskrapa och börjar rykta. Knackar både skrapan och rycktborsten emot väggen eller golvet med jämna mellanrum. När jag tycker att jag har ryktat färdigt tar jag en mjuk borste (typ fårullsborste eller liknande) och en fuktig svamp och ryktar hela hästen igen men drar nu borsten emot svampen i stället.
Pälsglans används bara i man och svans då jag tycker pälsen blir alldeles för glatt och får en slags "syntetisk" känsla av sådanna medel.
Detta gör jag varje dag, men tiden varierar. Men som sagt så har jag rykt-beroende :angel:
 
Sv: Rykta?

Jag borstar mina hästar noggrant varje dag, (piggborste & rotborste) ryktar oftast innan ridning ( ryktborste & skrapa)

På min valack som är till hälften kallblod borstar jag man & svans varje dag, han har så det räcker till 3-4 hästar :grin: och jag försöker tunna ut. Framför allt manen då han acceptear borste & kam, men ABSOLUT inte att bli ryckt. :devil:
Mitt sto är inte lika "rikligt utrustat" så henne borstar jag inte "håret" på lika ofta & då alltid med pälsglans. Använder aldrig pälsglans rakt på pälsen.

Kratsar alltid hovarna före ridning, ibland efter.

Borstar alltid av dem med piggborste & rotborste efter ridning också.

Vid pälsfällning blir de mycket extra med gummiskrapa & ryktsten.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 268
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 465
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp