Rykten på jobbet?

TheRedLightning

Trådstartare
Vad hade ni gjort om ni var i min sits?

Jag jobbar som lastbilschaufför och har släpkortet också, däremot har jag inte fått köra med släp för att den rundan jag brukar köra behövs bara lastbil.
Jag tänkte inte så mycket på det i början, då jag tänkte att jag ville lära mig behärska lastbilen först innan jag hängde på ett släp.

Jag körde upp för CE December -12 och fick jobb i Juli -13, blev fastanställd nu i Mars -14.
De få gånger jag kört med släp under min anställning kan jag räkna på en hand, tre gånger hämtat släp på verkstad och kört raka spåret utan problem.
Igår var jag med ett släp och lastade ute på High Chaparral, inga problem mer än att ena backningen blev lite trixig då det började regna.

Nåväl, personligen har jag aldrig haft några bekymmer när jag kört med släp och idag fick jag höra av en kollega att en annan kollega hade kommit fram till honom och sagt att jag tydligen inte får köra med släp för att jag har kört sönder ett släp och det kostat 45 000 kr att fixa... ingen av kollegorna hade riktigt trott på det, då de vet att jag knappt ens kört med släp.

Ryktet stämmer inte heller och enligt vad jag har hört så har det kommit inifrån cheferna eller trafikledningen, men jag vet inte om det är sant eller om det är någon som bara har hittat på. Tycker det känns märkligt, för jag vill bli bättre på att köra med släp och får jag då aldrig göra det så kommer det bli pannkaka av alltihopa när det väl blir dags.

Vad hade ni gjort i en sådan situation?
Jag har grunnat på det här hela dagen och från att ha varit glad för att det gick så bra att köra med släp till att känna sig nedstämd för att jag tydligen inte duger eller något.. känns inte alls bra. :/
 
Nu ska jag komma med en trist uppmaning:

Skit i det!!!

Tyvärr är det så när man som kvinna vågar sig in på det manligaste av manliga områden. Det spelar ingen roll hur duktig du är, hur få saker du än kör sönder. Du kommer ändå att få skulden för allt som går att ge dig skulden för när det gäller.

Jo, jag är bitter, man blir lätt det efter 30 år i branschen.

Vi kvinnor måste vara 1000 gånger bättre än killarna för varenda ett av våra misstag nagelfars av samtliga våra manliga kollegor. Även de gånger då det bara påstås vara en kvinnlig chaufför som gjorde det.

För det vet ju alla att kvinnor är som yra höns i trafiken (konstigt nog är det män som har högst skadestatistik).
 
Jag hade tagit upp det med kollegan direkt och frågat vars denne fått det ifrån
När jag frågade kollegan vem han hade hört det från så säger han bara "en annan person".. jag vet inte alls vad jag ska tro. Under dagen hade jag även möjlighet att ha min frukostrast på åkeriet och där i matsalen var båda cheferna, men jag ville inte ta upp något när de satt massa andra runt omkring.

Jag hade tagit upp det både med kollegorna och ledningen/cheferna.
Jag hade blivit inte bara ledsen utan också förbannad och verkligen känt att jag vill ha upprättelse, är det inte sant ska det inte heller sägas så.
Jag blev mest ledsen, kollegan som berätta för mig tror att det kan vara ett missförstånd mellan cheferna och trafikledningen, då vi har en annan kollega som relativt nyligen faktiskt kört sönder ett släp, men den kollegan får köra med släp ändå, men inte jag som inte gjort något. Dessutom är den kollegan anställd efter mig, så jag har jobbat där längre, jag vet inte riktigt..

Mitt självförtroende är verkligen i bott.
 
Nu ska jag komma med en trist uppmaning:

Skit i det!!!

Tyvärr är det så när man som kvinna vågar sig in på det manligaste av manliga områden. Det spelar ingen roll hur duktig du är, hur få saker du än kör sönder. Du kommer ändå att få skulden för allt som går att ge dig skulden för när det gäller.

Jo, jag är bitter, man blir lätt det efter 30 år i branschen.

Vi kvinnor måste vara 1000 gånger bättre än killarna för varenda ett av våra misstag nagelfars av samtliga våra manliga kollegor. Även de gånger då det bara påstås vara en kvinnlig chaufför som gjorde det.

För det vet ju alla att kvinnor är som yra höns i trafiken (konstigt nog är det män som har högst skadestatistik).
Fast det du nämner har jag aldrig märkt av något av, jag har aldrig fått skulden för något tidigare. Till och med de manliga cheferna tycker ju att vi tjejer kör lugnare än männen.

Tyvärr kan jag inte skita i det, för skadan är redan skedd...
 
Jag är en sån person så jag hade inte lämnat det där utan pressat personen till att säga vars ifrån det kom. Om han fortfarande inte ville säga hade jag meddelat att jag då var tvungen att ta det högre upp för att komma till botten (höhö) med vem som startade dessa felaktiga rykten
 
Jag vill komma med en annan uppmaning. UPP TILL KAMP!! Speciellt om det skulle varit en "könsgrej"! Nu verkar det inte så på dig, men ooooo, jag hade kokat! *knyter nävarna*

Jag skulle ta upp det med cheferna/ledningen ögona böj! Orättvisa ska bekämpas. Passa även på att säga att du gärna vill köra med släp oftare, om möjligheten finns, för att du ska bli bättre på det - och inte köra sönder ett eventuellt släp.
Stå på dig, slå näven i bordet och ta död på ryktet!
 
När jag frågade kollegan vem han hade hört det från så säger han bara "en annan person".. jag vet inte alls vad jag ska tro. Under dagen hade jag även möjlighet att ha min frukostrast på åkeriet och där i matsalen var båda cheferna, men jag ville inte ta upp något när de satt massa andra runt omkring.


Jag blev mest ledsen, kollegan som berätta för mig tror att det kan vara ett missförstånd mellan cheferna och trafikledningen, då vi har en annan kollega som relativt nyligen faktiskt kört sönder ett släp, men den kollegan får köra med släp ändå, men inte jag som inte gjort något. Dessutom är den kollegan anställd efter mig, så jag har jobbat där längre, jag vet inte riktigt..

Mitt självförtroende är verkligen i bott.
Jag tycker absolut inte att du ska strunta i det. Hade en man struntat i det?
Nej det är klart du ska ta upp en sådan sak, missförstånd eller ej spelar ingen roll, reder ni ut det kan du kanske köra mer med släp, för det är kanske vad du vill också?
 
Fast det du nämner har jag aldrig märkt av något av, jag har aldrig fått skulden för något tidigare. Till och med de manliga cheferna tycker ju att vi tjejer kör lugnare än männen.

Tyvärr kan jag inte skita i det, för skadan är redan skedd...
Hur kan skadan redan vara skedd? Du vet ju varken var ryktet kommer från eller om det ens är ett rykte, du har hört av en person som inte vill säga var det kommer från, så det finns ju inget som säger att det ens är ett rykte? Har du hört från fler eller räckte det med att en person påstår att den hört från någon annan för att du ska tro att det florerar en massa rykten om dig?
 
Jag hade direkt, på stället, motsagt det. Eller i alla fall ifrågasatt det. "Det här är då mer än vad jag vet, när skulle jag ha gjort det? Jag har ju knappt kört med släp, skulle jag ha kört sönder från verkstaden eller?".

När jag fått det lite klarlagt hade jag gått till ledningen och ventilerat vad jag hört och i förekommande fall dementerat det.

"Fick precis höra ryktesvägen att jag skulle ha kört sönder släp, och mig veterligen har jag då inte kört sönder något. Vill bara kolla om det är något som kommer härifrån eller om det är något som hittats på i matsalen".

Hade nog faktiskt inte släppt det, för somliga har en tendens att hitta på mer, när det gick så bra första gången. Skulle det vara så att du kört sönder något, som upptäckts efter att du lämnat släpet, då behöver du ju ändå feedback på det.
 
Finns två sätt att hantera det hela:

1. När en kollega säger något dylikt bara skratta och säg att "Var i all världen har du fått det ifrån, det är inte sant?!". Sedan släpp och strunta i det.

2. Fråga direkt vad det ryktet kommer ifrån eftersom det inte är sant och gå direkt till chefen.

Har det varit en bra jargong tidigare hade 1 varit bästa alternativet men nu är det lite väl lite sent för det. Du skulle kanske kunna säga åt chefen att du gärna skulle vilja öva mer på att köra släp för att få mer rutin på det. Säger då chefen något om förstörda släp är det bara att ta till storsläggan (och facket).
 
Fast det finns ju ändå en liten möjlighet/risk att något faktiskt gått sönder under de körningar som skett. Men att man inte meddelat TS det. Därför känns det ju vettigt att gå in med en hyfsat ödmjuk hållning och fråga hellre än vara en kaxig skitstövel och sedan upptäcka att det stämde, jag har kört sönder men de har bara inte sagt något.
 
@Lovisaleonora: Jag är förmodligen naiv och korkad isåfall, jag kunde aldrig kunna tänka mig att de INTE sa till om något gått sönder! Du har givetvis rätt men jag antog att man säger till, framförallt om något så pass dyrt körts sönder. Man behöver ju feedback så det inte händer igen.
 
Nej, jag säger inte alltid till. Av två skäl: här förstörs så oerhört mycket grejor att jag inte tjatat om annat dagarna i ände, och det andra skälet är att vissa saker räknar jag med går sönder.

Det är helt enkelt en felbedömning av mig att lämna ut till den som haft sönder.
 
Ja, precis. Och kanske det som gått sönder hade gått sönder oavsett vem som körde. Då är det onödigt att påpeka för den som råkat köra att nåt gick sönder.
 
... eller så är det ett gränsfall, att man borde ha förstått att ditt eller datt var ömtåligt, men det var inte bara den incidenten som gjorde att det gick sönder. En liten knuff räckte för att det inte skulle hålla ihop, men det indikerar ändå att handhavandet inte varit helt korrekt.
 
@Lovisaleonora: Intressant, alltid kul att få insikt i en annan bransch! Mina borrare får bara inte köra sönder vägarna, det blir dyrt för oss och markägarna blir sura. Det är givetvis upp till mig (som projektledare) att se till att det finns förutsättningar att inte köra sönder något.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 196
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Honungsfällan
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp