Ryktfanatiker :P

Fritidsryttare

Trådstartare
Är det någon annan här inne som är helsåld på att rykta hästar och göra dem fina?:D Isåfall, hur länge ryktar ni per dag (ungefär) och vilka borstar använder ni? :smirk:

Jag börjar nästan undra om jag är riktigt funtad, jag gnider på min häst varje dag så man tycker att han borde ha tröttnat vid det här laget men det har inte hänt än tack och lov, då skulle jag väl gå över till att borsta andras hästar istället. :D Minst en timme varje dag går jag igenom honom med borstar (huvudsakligen piggborste, rotborste och en vanlig ryktborste, mankam till pannluggen & hovskägget, använder rotborsten till svansen). Resultatet har blivit den mest välryktade hästen i stallet (de andra retar mig och säger att de bara väntar på den dag då han luktar herrparfym också),förhoppningsvis har jag bidragit till en väldigt bra blodcirkulation också. :rofl:

Min passion för ryktning tog fart på allvar när jag fick honom, då var han inte speciellt väl omskött och hans päls var alldeles fet och äcklig. Jag har ju kommit en bit sen dess, och faktum är att jag blir lika glad varje gång jag ser honom, för han glänser som guld nu, och verkar vara ganska nöjd och belåten med att bli så ompysslad, och det är han väl värd, han är ju trots allt mattes enda älskling för tillfället. :love:
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag älskar att borsta på min häst med, och rykta. Borstar/ryktar väl minst en halvtimme om dagen. Pigge tycker det är jättenice, så länge man inte använder ryktskrapan...:smirk: Han gillar inte ljudet när jag drar ryktborsten mot skrapan!
Jag använder aldrig piggborste, tar gummiskrapa ist. Han en rotviska i syntet, annars använder jag bara borstar med äkta gethår eller tagel, tycker dom är bäst! Ska han riktigt glänsa nån gång så tar jag fårskinnshandsken som en sista polering!:)
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag ryktar jättesällan :o
Har fått jättedåligt samvete för det haha.. men jag borstar mkt med rotborse och "finborste", + rätt foder & mkt kärlek så min glänser som guld ändå.
Har iaf börjat försöka rykta oftare nu.. :D
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag gillar också att rykta hästarna :D Men inte lika mycket om dom är leriga och dammiga, jag gillar inte att vara lerboll själv och dessutom tål jag inte dammet :S
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag ryktar min häst MINST en halvtimme varje dag. Då går jag igenom honom grundligt med rotborste/viska, ryktborste, piggborste och rubbet. Borstar man och pannlugg med mankam. Och svansen med rotborste. Hovarna tvättar jag av och smörjer in vid behov också. Han verkar då inte lida av det iallafall, snarare tvärtom. Älskar att bli ompysslad! Och jag mår så bra när jag ser hur han glänser ;) :D.
Min häst är inte speciellt "lortig" av sig. Utan håller sig ofta ganska ren. Men har han lerbadat så får han en rejäl omgång tills han ser ut som ny igen :p
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Kan ju säga att anledningen till att jag inte ryktar så ofta är delvis pga tiden. Har två hästar + mockning, 3 timmars resväg t/r och så ska man hinna rida båda och göra alla sysslor + komma hem i tid till jobbet..
Har faktiskt en ursäkt :angel:
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag förstår helt och fullt de som har många hästar och kanske inte så gott om tid, att de inte står och slänger bort en massa "onödig" tid på att finputsa hästarna. Men jag tycker att det är extra kul om min häst har rullat sig i blöt lera, då har man ju något att göra de närmaste timmarna. :rofl: Och så länge inte hästen misstycker så är det bara kul att rykta dem. =) Förutom rykten så får han bra foder+ extra vitamin- och mineraltillskott och det gör nog sitt till för pälskonditionen också. Han torkar betydligt snabbare än vad de andra hästarna gör, kanske kan det ha något att göra med rykten, eller beror det på att han har tunnare hårrem än isisarna. :)
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Kan ju säga att anledningen till att jag inte ryktar så ofta är delvis pga tiden. Har två hästar + mockning, 3 timmars resväg t/r och så ska man hinna rida båda och göra alla sysslor + komma hem i tid till jobbet..
Har faktiskt en ursäkt :angel:
Jag kanske verkar elak nu, men jag tycker det är en dålig ursäkt, snarare en undanflykt eller ditt eget ursäktande för ditt beteende. :cool: :devil:
Rykten är halva jobbet för att din häst ska må bra och se fin ut i formen. Du masserar ju hästen musklar när du ger den ordentlig massage, speciellt om riktigt skrubbar den med ryktskrapan och sedan tar den tillsammans med ryktborsten.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Men jag tycker att det är extra kul om min häst har rullat sig i blöt lera, då har man ju något att göra de närmaste timmarna. :rofl:

Om min häst mot förmodan har rullat sig och blivit lerig så gråter jag och ger bortsen till ngn annan :p

Haha ne men jag brukar inte rykta min polle:o Men som tur är har han ngn annan som gillar att borsta honom :p Jag brukar bara bortsa av lite snabbt med en borste innan jag ska rida. Men jag är rätt noga med att han inte har lera oså där speciellt sadelgjorden ska sitta då han ganska lätt får skav just där. Men är även noga där övrig utrustning ska sitta.
Han går täkad under hösten och vintern och när det regnar och rullar sig sällan där det är riktigt lerigt så han blir inte så smutsig.

Men det är ju ändå rätt viktgt att ryka, gynnar ju hästen blodcirkulation en del.
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag håller med dig..Jag har bara två minuters promenad till stallet. Men jag har tre barn också och en man som jobbar minst 13 timmar per dag. Jag väljer att lägga tiden i stallet på att umgås med mina hästar, tex lära dem tricks osv...Naturligtvis är de blanka och rena i pälsen. Jag är mycket noga med mina hästar, men tyngdpunkten i mitt umgänge med dem ligger inte på ryktningen. Dessutom är jag av den åsikten att de behöver ha lite fett kvar i hårbotten för att klara av kyla, stark sol osv. Mina hästar är ute ca 12 timmar per dygn i alla väder och det är bara en av dem som behöver täcke. Nu när hon är mycket täckad så är jag mer noggrann med pälsvården då jag tror att täcket förhindrar mycket av blodcirkulationen och borstningen sätter fart på cirkulationen.

//millus- är om sig och kring sig med pållarna
 
Sv: Ryktfanatiker :P

ja,alla är ju olika och det beror väl helt på vad man själv tycker...
jag ryktar i princip aldrig, bara när dom ska vara riktigt fin:smirk:
jag använder rotborste, piggborste och sk. dammborste till mina.
jag brukar borsta igenom hästarna varje dag men inte "putsa" direkt.
borstar dom dels för att få bort "onödig" smuts, få umgås med dom och även lite massage.
jag är av den åsikten litegrann att man inte ska ta bort deras eget naturliga skydd i onödan.
bortar såklart ordentligt i sadelläget när jag ska rida men
inget "onödigt" putsande;)
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Men jag tycker att det är extra kul om min häst har rullat sig i blöt lera, då har man ju något att göra de närmaste timmarna. :rofl: :)

Åhh, varför är inte du min medryttare? Har en häst som älskar lerbad, själv gråter jag när han rullat sig i blöt lera :(
 
Sv: Ryktfanatiker :P

haha min häst är faktiskt ganska renlig av mig, vilket gör det roligare när han väl ser ut som en riktig lerboll :P hade han sett ut sån varje dag hade jag också skaffat medryttare :rofl:
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Eh, dålig ursäkt att man inte hinner?
Hur många hästar har du då ½ ?
jag BORSTAR ordentligt sen att jag inte ryktar är en annan sak att jag inte hinner.

Mina hästar ser ut såhär :smirk:
Och de mår väldigt bra båda två. Går ute dygnet runt.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/02900000-02909999/640x480/2900301.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674165.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/07400000-07409999/640x480/7405493.jpg?0
Det är inte damm på rumpan det är färgen, rödskimmel .

"undanflykt för mitt beteende" ,
eh, det är inte precis ngt att skämmas för.
Rykten är inte allt om du tror det..
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Skrubbar du din häst med ryktskrapan?:crazy:
Då är det en gummiskrapa du använder hoppas jag?


Att rykten är så livsnödvänding för att hästen ska må bra anser jag är en överdrift...
Kanske för de hästar som inte får lång utevistelse med kompisar i stora hagar där de faktiskt kliar varandra, rullar sig och på så sätt "ryktar sig själva".

Visst, står hästen i en box 18 timmar/dygn, rids och sköts två timmar och spenderar resten av tiden i en liten fyrkantig hage ensam förstår jag att den behöver en timmes rykt/dag!

Men annars, nej, det är inte nödvändigt för att hästen ska må bra!
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Jag tycker det är ganska tråkigt att rykta:o

Ryktar väl en tre-fyra gånger i veckan och då max en halvtimme/gång:angel:
Fast hästen är ren ändå, jag använder rotborsten flitigt och masserar själv med händerna istället:p
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Eh, dålig ursäkt att man inte hinner?
Hur många hästar har du då ½ ?
jag BORSTAR ordentligt sen att jag inte ryktar är en annan sak att jag inte hinner.

Mina hästar ser ut såhär :smirk:
Och de mår väldigt bra båda två. Går ute dygnet runt.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/02900000-02909999/640x480/2900301.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674165.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/07400000-07409999/640x480/7405493.jpg?0
Det är inte damm på rumpan det är färgen, rödskimmel .

"undanflykt för mitt beteende" ,
eh, det är inte precis ngt att skämmas för.
Rykten är inte allt om du tror det..
Nix... jag ryktar 14 hästar per dag... :cool:
och använder ryktskrapan(metall eller plast) först för att ge den ordentlig massage och få upp stövet ordentligt. Via rykten får jag en otrolig kontakt med hästen. Halva uppbyggnaden av muskler osv sker ju genom ordentlig rykt.

Sommarbilder? *tss*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryktfanatiker :P

Skrubbar du din häst med ryktskrapan?:crazy:
Då är det en gummiskrapa du använder hoppas jag?


Att rykten är så livsnödvänding för att hästen ska må bra anser jag är en överdrift...
Kanske för de hästar som inte får lång utevistelse med kompisar i stora hagar där de faktiskt kliar varandra, rullar sig och på så sätt "ryktar sig själva".

Visst, står hästen i en box 18 timmar/dygn, rids och sköts två timmar och spenderar resten av tiden i en liten fyrkantig hage ensam förstår jag att den behöver en timmes rykt/dag!

Men annars, nej, det är inte nödvändigt för att hästen ska må bra!
NEJ, metall eller plast. Naturligtvis tar man inte längst ner på benen, men ner till knäna ungefär. Massagen med ryktskrapan är oerhört viktig. Halva uppbyggnaden av hästen sker ju genom rykt. :cool: :bow:
 
Sv: Ryktfanatiker :P

Nej den sista bilden är 2 dagar gammal och den näst sista är knappt en månad gammal. :smirk:
Tycker du det ser ut som sommar om du tittar på hage/äng?? Förutom den första.

Okej men kul för dig att du hinner rykta 14 hästar om dagen, för mig är inte det det viktigaste att rykta jag gör annat roligt med mina hästar.
Bara för att du inte har annat och göra betyder inte det att jag inte har det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp