Rymligt 100g stalltäcke

Corax

Trådstartare
Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål.
Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar.
Inne har hon Bucas Light (50g)och de funkar också.
Förra året fick hon ett Amigo XL flugtäcke som även det passade bra.

Nu när jag kikade runt efter ett 100g stalltäcke kunde jag inte hitta varken Bucas eller Rambo. Tjockare än 100g blir nog alldeles för varmt då hon är väldigt varm i sig själv.
Så min fråga är om det är någon som har något tips på 100g stalltäcke som kan tänkas passa.
Gärna med enkelt eller V-spänne i bogen.
 
Jag såg två rambotäcken med 100g hos strömsbergs😊

Men annars upplever jag att HWs innetäcken är rejält mkt rymligare i fronten än deras utetäcken. Har du provat amigo eller mio? Har ett mio i 100 eller 150g som är väldigt rymligt framtill. Och billigt😁
 
Rambo cosy stable finns som 100g med v-knäppe
+ @MiniLi

Jag glömde säga att jag helst ser en glatt yta på insidan à la Amigo-täckena.
Nu vet jag inte hur Stable Cosy och Stable Rug känns på insidan men min erfarenhet är att mikrofiber är lite 'luddigare'?
 
+ @MiniLi

Jag glömde säga att jag helst ser en glatt yta på insidan à la Amigo-täckena.
Nu vet jag inte hur Stable Cosy och Stable Rug känns på insidan men min erfarenhet är att mikrofiber är lite 'luddigare'?
Japp, både Cosy och vanliga Rambo är utan glatt insida. Jag älskar insidan på i synnerhet Cosy som är lite värmande och så mjuk!
 
Rekommenderar Premier Equine och speciellt deras Stable Buster Lite. Bästa täckena jag någonsin haft. 😍

Jag beställer direkt från England, de räknar om moms och avgifter automatiskt samt har alltid snabb och smidig leverans. Det man behöver tänka på är att de mäter lite annorlunda så man behöver oftast gå ner en storlek jämfört med HW.
 
Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål.
Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar.
Inne har hon Bucas Light (50g)och de funkar också.
Förra året fick hon ett Amigo XL flugtäcke som även det passade bra.

Nu när jag kikade runt efter ett 100g stalltäcke kunde jag inte hitta varken Bucas eller Rambo. Tjockare än 100g blir nog alldeles för varmt då hon är väldigt varm i sig själv.
Så min fråga är om det är någon som har något tips på 100g stalltäcke som kan tänkas passa.
Gärna med enkelt eller V-spänne i bogen.
Jag har precis köpt ett Bucas 100 gr,tror det hette typ” stalltäcke/ liner”
 
Håller med @Lemeie
PE är sååååå bra. Har ett 100g innetäcke. Håller med om att de är lite stora. Har 155 i Rambo men PEs 155 är större. Skulle kunna ha 145.
Lucante tror jag min modell heter.
 
Rekommenderar Premier Equine och speciellt deras Stable Buster Lite. Bästa täckena jag någonsin haft. 😍

Jag beställer direkt från England, de räknar om moms och avgifter automatiskt samt har alltid snabb och smidig leverans. Det man behöver tänka på är att de mäter lite annorlunda så man behöver oftast gå ner en storlek jämfört med HW.
+ @Jfrelin
Ni får gärna berätta vad det är ni tycker är så bra med dem. 🙂
Skulle de funka på en XL-bål?
 
Japp, både Cosy och vanliga Rambo är utan glatt insida. Jag älskar insidan på i synnerhet Cosy som är lite värmande och så mjuk!
Men. Vill man verkligen ha dem som stalltäcke då? Min erfarenhet är att det blir skav direkt av allt som inte är typ glatt polyerster. 🤔
 
Jag köpte ett Haglunds härom veckan till riktigt grovt kallblod och är mycket nöjd! Tog 165 då hästen i fråga normalt sett har 160 på Amigo. Har tidigare haft ett stalltäcke från Mio men tycker att Haglunds verkar vara av bättre kvalitet då tyget är grövre.
 
@Corax
Myran är bred i bogen, Rambo är det som funkar bäst på henne annars.
Passformen i PE är minst lika bra som HW.
Jag gillar att mitt är vadderat extra över manken och har stor svanslapp. Det ligger väldigt bra och åker inte runt på snedden eller liknande. Har har Rambo som utetäcke över och de passar bra ihop.
Har Cosy Stable också och upplever inte att det ger skav men Myran är inte så skavkänslig trots fux och tunn päls.
 
+ @Jfrelin
Ni får gärna berätta vad det är ni tycker är så bra med dem. 🙂
Skulle de funka på en XL-bål?
Passformen. Har använt ganska många år nu på ett gäng olika hästar och de sitter bra på alla!

Det bästa med PE är deras höga bogveck som är designade på rätt plats så de ger rörelsefrihet och plats för stora bogblag och hög manke utan att täckena hamnar för långt bak och trycker på manken. Utöver det tycker jag om att de går ner ordentligt på sidorna och sedan är kvaliteten bra.
 
+ @MiniLi

Jag glömde säga att jag helst ser en glatt yta på insidan à la Amigo-täckena.
Nu vet jag inte hur Stable Cosy och Stable Rug känns på insidan men min erfarenhet är att mikrofiber är lite 'luddigare'?
Horseware Rambo deluxe stable plus har glansig insida och v-knäppning. Är dock 200 gr.
 
Jag har ett 100 g Amigo till min, som är byggd lite som du beskriver. Funkar bra om jag tar en storlek större än han normalt har.
 
Jag har gått ner en storlek på mina Amigo stalltäcken eftersom de är så stora så har du möjlighet hade jag testat ett Amigo stable rug. 👍🏻
De funkar på min rätt grova SWB, men bara om jag tar en storlek större än normalt. Annars blir de för trånga över bogen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Fiorano
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
8 374
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp