Bukefalos 28 år!

rymmlingen

frej

Trådstartare
Nu är jag rådlös

Jag har prövat det mesta gällande en viss häst och för att hålla henne i hagen.

Ljust nu går hästarna ännu i beteshagen i och med att vi håller på att färdigställa lösdriftshagen, vi har lagt två trådar och kontrollerat att det går strömm igenom, jordat och grejat.

Det hästen gör är att lyfta upp stolparna så de rammlar i backen och strömmen bryts och damen knallar ut, får hon inte tag uppe på stolpen, så är det i mellan eller underifrån.

jag går igenom hagen varje kväll alla stolpar vrider och vänder, flyttar isolatorer, så hon inte får tag i stolpen, och stoet i fråga har som rutin att göra precis samma vända på morgonen och check.

Vi har hö i hagen, lagom mycket motion, bra och trevlig hagkompis, trots detta blir hon välldigt rastlös och hittar på hyss.

Antenner på grimman har jag prövat även

Ja kära bukefolket ge mig tips
 
Sv: rymmlingen

Har du trimmat under tråden till hagen, så inget gräs eller sly ligger mot tråden och leder bort strömmen?

VI hade en ponnyhuligan som rymde dagligdags ur hagen hur många extratrådar man spände kors o tvårs, så det nästan var omöjligt för människor att ta sig in och ut ur hagen.

Den enklaste lösningen där hade varit att ta sig en helg och trimma under hagtråden, vilket var stallvärdens uppgift enligt kontrakt. Men "har inte tid", gällde till mycket.

Så mitt första tips, är att kolla om det är något som ligger mot tråden och leder bort strömstyrkan.
 
Sv: rymmlingen

börjar förstå varför detta sto vart deporterat från danmark :devil:

Tackar för tipset ska prövas

Grejen är väll att damen lyfter upp stolparna med munnen,
 
Sv: rymmlingen

Varför inte dra en extra tråd över/utmed stolparna?
Om hon lyfter i överkant så sätt isolatorn där, lyfter hon längs med så dra tråden längs med hela stolpen så lång ner som går för gräs och sånt.

För jag antar att ni har provat långa isolatorer? Sådana som placerar tråden 20-30 cm innanför stolparna? Isf är jag imponerad över rymlingen!
 
Senast ändrad:
Sv: rymmlingen

Varför inte dra en extra tråd över/utmed stolparna?
Om hon lyfter i överkant så sätt isolatorn där, lyfter hon längs med så dra tråden längs med hela stolpen så lång ner som går för gräs och sånt.

För jag antar att ni har provat långa isolatorer? Sådana som placerar tråden 20-30 cm innanför stolparna? Isf är jag imponerad över rymlingen!

Där fick jag ett tips till har faktiskt inte tänkt på att det finns längre isolatorer än de jag har i min ägo, jag har planer på att i lösdriftshagen som blir en rejäl järnrörshage, nu innan snön kommer placera stolpar av trä/plast utanför längsmed det järnrörs stolpar som sitter i backen och sätta en eltråd där.

Jag tycker vi har prövat det mesta gällande trådar och stoet ser i fall man slarvat gällande beteshagen och stolpar, men alla tips är välkommna
 
Sv: rymmlingen

Men hur dåligt har ni slagit ner stolpen egentligen om hästen kan lyfta upp dem?

Tyvärr, kan dom vara väl nedslagna. Har också haft en som hade mani på att lyfta stolpar, hon kämpade helt enkelt tills hon lyckades :crazy:
Förmogligen hade hon väl första gången lyckars göra det på en stolpe som var lös av någon anledning, och när hon lyckats en gång så visste hon ju att det gick...

/Camilla
 
Sv: rymmlingen

Klegga på "Anti-bit" på stolparna! Finns även i sprayform, skitenkelt att använda! Själv har jag köpt för (eller heter det mot?) gris! Billigare än hästvarianten!
 
Sv: rymmlingen

Distansisolatorer så att tråden hålls borta från stolparna hade jag testat (sätts på insidan), kanske 2 rader m det och eventuellt antibite också samt flera trådar.

Dubbla stängsel t o m kanske?
Dra på krämen i stängslet så att stötarna blir tillräckligt obehagliga? En del är riktigt klena..jag hade tänkt typ "kostängsel" där brukar det vara rediga stötar

och kolla så att inget ligger an tråden och stör

Om inte annat, kanske en anordning som gör att stolpen blir strömförande också? Har sett en variant med virad
järntråd runt men har ingen aning om hur man leder strömmen så att det blir rätt
 
Senast ändrad:
Sv: rymmlingen

Klegga på "Anti-bit" på stolparna! Finns även i sprayform, skitenkelt att använda! Själv har jag köpt för (eller heter det mot?) gris! Billigare än hästvarianten!

Jag har testat att stryka på beckolja ( tjära) hjälpte mot myggen och knotten men föga mot stoet då hon bara tog stolpen underifrån eller i mellan trådarna.

Även om beckolja luktar gott är det välldigt kletigt att hålla på med och kläder kan man förstöra ganska väl så inge mer av denna varan på stolpar endast på beteshästar

Men hur är det med Anti-bit gällande regn och väta:confused:
 
Sv: rymmlingen

Men hur är det med Anti-bit gällande regn och väta:confused:

Den antibite jag använd är den som är i gel form på burk och den är så fet/dryg att den inte förstörs när det regnar.

Nu när jag skulle måla vindskyddet hade jag stora problem där jag smort på då färgen inte ville fästa..och det gjorde jag förra hösten, så nog sitter det kvar länge.
 
Sv: rymmlingen

Men hur är det med Anti-bit gällande regn och väta:confused:

Den i sparyform som jag har använder jag mot "termiterna" som äter träd! Till markägarens förtvivlan, han vill ha sin träd kvar :crazy:
Sitter kvar länge trots regn, första gångerna sprayade jag ca 1 gång/vecka. Och efter det bara när jag såg dom äta. Sista månaden inte alls!
Men det är som sagt den som är mot svansätning på gris

I värsta fall får du väl bygga mur åt skrället så hon inte kan ta sej ut :idea:
 
Sv: rymmlingen

det jag kan tänka mig fungerar är 3 distans isolatorer + en vanlig isolator i toppen dvs stående.

+ den extremt äckliga gris sprayen som ngn tidigare föreslog.
 
Sv: rymmlingen

Jag har en rymmarhäst och antenn på grimman funkade inte för fem öre, den var bara ivägen och gjorde de andra hästarna i hagen illa så den åkte av.
Det enda som hjälpte mot min var att flytta till ett stall som hade A-staket hagar så hon går där numera och hon försökte en gång att smita ur den och det vart bara ett försök:devil:

Så mitt tips är om man inte har råd med A-staket att iallafall snickra ihop ett trästaket med 2 plankor samt 3 elband en längst ner en mellan plankorna och en vid översta plankan då torde hästen hålla sig innanför!

Visst hästen får gå i en lite mindre hage men man kan ju hängna in iallafall 1 H och låta 2 gå där inne så får de sällskap.

Min rymde precis hela tiden hon gick in och ut ur hagen lite som hon själv ville:crazy:

Om hästen biter upp stolpar så helt klart A-staket där tråden är snurrad runt stolpen.. biten hon i dessa stolpar lovar jag att hon testar bara en gång=)
 
Senast ändrad:
Sv: rymmlingen

Puttar upp min egen tråd då det var dax igen för fröken.

Till stoets stora lycka har vi varit tvugna att ta bort strömmen, så inte plogbilen tar med sig skarvsladden ( 50 meter mellan strömmkällan och hagen) och tillhörande elagregart, funderar på att införskaffa mig ett batteridrivet agregat och vinterjorda, och även antibit som någon ovanför tipsade mig om.

Men stoet fipplar med tråden i munnen och lyfter bort elbandet ( har ett brett elband i lösdriftshagen) från isolaten, vi har kombi isolater då vi har elband, vet inte riktigt hur jag ska förklara det men hon lyfter spännet och lyfter upp tråden med huvudet.

ja tips och trix mottages mer än gärna ska redan nu till helgen ratta i väg och köpa mig ett batteridrivet agregat men fram tills dess...........
 
Sv: rymmlingen

Puttar upp min egen tråd då det var dax igen för fröken.

Till stoets stora lycka har vi varit tvugna att ta bort strömmen, så inte plogbilen tar med sig skarvsladden ( 50 meter mellan strömmkällan och hagen) och tillhörande elagregart, funderar på att införskaffa mig ett batteridrivet agregat och vinterjorda, och även antibit som någon ovanför tipsade mig om.

Men stoet fipplar med tråden i munnen och lyfter bort elbandet ( har ett brett elband i lösdriftshagen) från isolaten, vi har kombi isolater då vi har elband, vet inte riktigt hur jag ska förklara det men hon lyfter spännet och lyfter upp tråden med huvudet.

ja tips och trix mottages mer än gärna ska redan nu till helgen ratta i väg och köpa mig ett batteridrivet agregat men fram tills dess...........
Går hon någonstans? Jag hade ett sto som hoppade över staketet (hade bara en häst då) och lösningen blev att ta bort alla grindar och låta henne ha frigång då hon var väldigt hemkär och aldrig gick längre än att hon hade gården inom synhåll. Dessutom var hon vaktig så det var bara att lämna allt olåst när jag åkte nånstans och var vi på skogspromenad så sprang hon alltid lös och lekte hund. :p

*Okej, mina kompisar från stan kanske inte väntade sig att det skulle komma en häst inklampande i kåken när vi satt och fikade men vadå, kan man ha hund inne så,,,,,,* :angel: ;)
 
Sv: rymmlingen

är det grusväg? i så fall : klä elkablen med en vattenslang, gräv en 1,5-2dm djup ränna över vägen, lägg kabel i rännan och fyll i gruset igen.

är det asfalt, i så fall : sätt upp 2 telefon stolpar/ väldigt höga stolpar på var sida av vägen, samt en ribba högst upp mellan dem skarva elsladden så den räcker att spikas fast längst med en stolpe, över ribban och ned på andra sidan och till hagen. spika upp elkablen. problem solved och inget extra aggregat behövs.


sen kan det vara bra med en blank eltråd strax under elbandet för att nu på vintern ge extra bra el i hagen. sen är det bra om du ser över hela hagarna så det inte knäpper någonstans och att det inte är ihop knutet utan att det finns riktiga skarvar överallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp