Rysk påverkan inför valet

Nahar

Trådstartare
SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på våra interna demokratiska processer? Vi hade ju även här på Buke några Ryska troll direkt efter invasionen av Ukraina (min bedömning där, som kanske inte alla håller med om). SVT skriver också att påverkan sker inför och kring NATO-beslutet - hur ser ni på det?

Mina tankar är att Ryssland vill skapa instabilitet och oro. De skiter i vem som vinner valet bara de splittrar oss och skapar större interna motsättningar. Trollen kan finnas på vilken sida som helst i en diskussion men gemensamt är att de inte vill skapa förståelse för den som tänker annorlunda, utan vill spä på rädsla, konspirationsteorier, hat mot utsatta, och antidemokratiska strömningar. Jag försöker att alltid gå in i diskussioner med empati och en vilja att förstå, men impulsen ligger ändå där att i osäkra tider hålla fast vid min lilla svär och stänga ute allt annat. En farlig impuls, i min mening. Hur står vi bäst emot den?

Exempel på olika mer avancerade påverkansmetoder.
 
Senast ändrad:
SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på våra interna demokratiska processer? Vi hade ju även här på Buke några Ryska troll direkt efter invasionen av Ukraina (min bedömning där, som kanske inte alla håller med om). SVT skriver också att påverkan sker inför och kring NATO-beslutet - hur ser ni på det?

Mina tankar är att Ryssland vill skapa instabilitet och oro. De skiter i vem som vinner valet bara de splittrar oss och skapar större interna motsättningar. Trollen kan finnas på vilken sida som helst i en diskussion men gemensamt är att de inte vill skapa förståelse för den som tänker annorlunda, utan vill spä på rädsla, konspirationsteorier, hat mot utsatta, och antidemokratiska strömningar. Jag försöker att alltid gå in i diskussioner med empati och en vilja att förstå, men impulsen ligger ändå där att i osäkra tider hålla fast vid min lilla svär och stänga ute allt annat. En farlig impuls, i min mening. Hur står vi bäst emot den?

Exempel på olika mer avancerade påverkansmetoder.
Håller med dig i vad du säger, inklusive din bedömning om troll - men är nästan utanför civilisationens gräns, och kanske svarar på din avslutningsfråga vid ett tangentbord senare.
 
Det jag tänker man kan göra är att lägga sig i och kommentera i trådar på sociala medier, dela länkar till exempelvis MSB och Myndigheten för psykologiskt försvar gällande källkritik och bara allmänt vara uppmärksam och påläst om just vad olika sorters påverkanskampanjer kan ha för inverkan.
 
SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på våra interna demokratiska processer? Vi hade ju även här på Buke några Ryska troll direkt efter invasionen av Ukraina (min bedömning där, som kanske inte alla håller med om). SVT skriver också att påverkan sker inför och kring NATO-beslutet - hur ser ni på det?

Mina tankar är att Ryssland vill skapa instabilitet och oro. De skiter i vem som vinner valet bara de splittrar oss och skapar större interna motsättningar. Trollen kan finnas på vilken sida som helst i en diskussion men gemensamt är att de inte vill skapa förståelse för den som tänker annorlunda, utan vill spä på rädsla, konspirationsteorier, hat mot utsatta, och antidemokratiska strömningar. Jag försöker att alltid gå in i diskussioner med empati och en vilja att förstå, men impulsen ligger ändå där att i osäkra tider hålla fast vid min lilla svär och stänga ute allt annat. En farlig impuls, i min mening. Hur står vi bäst emot den?

Exempel på olika mer avancerade påverkansmetoder.
Även om jag är oroad för ryska påverkanskampanjer, så är jag nästan lika oroad för myndigheten för psykologiskt försvar, den här kampanjen skrämmer skiten ur mig: https://www.bliintelurad.se/
Det framstår inte som man vill främja demokrati och framförallt inte fri åsiktsbildning, utan snarare misstänkliggöra personer som har en annan åsikt än sittande beslutsfattare, typ.
Myndigheten har dessutom valt att inte anställa psykologer...
https://psykologtidningen.se/2022/04/25/psykologimyndigheten-nobbar-psykologer/
 
Även om jag är oroad för ryska påverkanskampanjer, så är jag nästan lika oroad för myndigheten för psykologiskt försvar, den här kampanjen skrämmer skiten ur mig: https://www.bliintelurad.se/
Det framstår inte som man vill främja demokrati och framförallt inte fri åsiktsbildning, utan snarare misstänkliggöra personer som har en annan åsikt än sittande beslutsfattare, typ.
Myndigheten har dessutom valt att inte anställa psykologer...
https://psykologtidningen.se/2022/04/25/psykologimyndigheten-nobbar-psykologer/
Absolut en farlig balansgång! Vi måste ju värna om just demokratin och fritt tänkande, kritik mot politiker och myndigheter måste få finnas. Och satir och memes också!

Galet att de inte anställer psykologer. Det är ju främst de som förstår sig på sånt här.
 
Absolut en farlig balansgång! Vi måste ju värna om just demokratin och fritt tänkande, kritik mot politiker och myndigheter måste få finnas. Och satir och memes också!

Galet att de inte anställer psykologer. Det är ju främst de som förstår sig på sånt här.
Ja, det känns lite historielöst. Politisk satir har liksom funnits och fyllt en funktion väldigt, väldigt länge. Så i mina ögon är det olyckligt att myndigheten i fråga kommit i gång i samma veva som vi är mer sårbara för just främmande makter, som Ryssland. Men de verkar inte riktigt göra skillnad på främmande makt och inbördes kritik egentligen.
 
En fullt möjlig påverkanskampanj som redan passerat är påskkravallerna med Paludans brinnande koraner, och de upplopp som följde.

Skulle vilja se danskens banktransaktioner i samband med påsken, medan planterade uppmaningar i sociala medier kan drivit den andra sidan. Jag hoppas att detta kommer studeras med lupp av berörda myndigheter.

Lägger till att de enda belägg jag har för ovanstående är en mycket stark magkänsla.
 
En fullt möjlig påverkanskampanj som redan passerat är påskkravallerna med Paludans brinnande koraner, och de upplopp som följde.

Skulle vilja se danskens banktransaktioner i samband med påsken, medan planterade uppmaningar i sociala medier kan drivit den andra sidan. Jag hoppas att detta kommer studeras med lupp av berörda myndigheter.

Lägger till att de enda belägg jag har för ovanstående är en mycket stark magkänsla.
Inte otroligt. Jag är själv orolig över hur många kända feminister som dras med i extremhöger genom olika mer eller mindre underliga strömningar på internet. Just detta att ge sig på utsatta minoriteter är ju något som Ryssland redan gör fantastiskt väl och som vi vet att de gör via påverkan i till exempel USA.
 
Även om jag är oroad för ryska påverkanskampanjer, så är jag nästan lika oroad för myndigheten för psykologiskt försvar, den här kampanjen skrämmer skiten ur mig: https://www.bliintelurad.se/
Det framstår inte som man vill främja demokrati och framförallt inte fri åsiktsbildning, utan snarare misstänkliggöra personer som har en annan åsikt än sittande beslutsfattare, typ.https://psykologtidningen.se/2022/04/25/psykologimyndigheten-nobbar-psykologer/
Det jag läser är nåt helt annat.
Jag läser att man ska lära sig från var memeserna och onelinerna kommer ifrån; är de autentiskt svenska eller är de utbajsade ur en trollfabrik med adress Leningrad?

Kommer ni ihåg när striderna i Syrien pågick som värst, och Daesh var som starkast. Då trädde Ryssland och Putin in på scenen, på Assads och syriska regimens sida. Initialt hade ryssarna stora framgångar mot Daesh (och sen visade sig att de terrorbombade allt som finns på marken förutom regeringsstyrkor), och vips fylldes Internet med memes som visade Putin som en handlingens man, Ryssland som starka och väst/USA som svaga och mjäkiga.
De här kom i princip utan undantag från Leningrads fabriker. De är de här som bliintelurad vill att vi ska se och sortera bort.
 
Det jag läser är nåt helt annat.
Jag läser att man ska lära sig från var memeserna och onelinerna kommer ifrån; är de autentiskt svenska eller är de utbajsade ur en trollfabrik med adress Leningrad?

Kommer ni ihåg när striderna i Syrien pågick som värst, och Daesh var som starkast. Då trädde Ryssland och Putin in på scenen, på Assads och syriska regimens sida. Initialt hade ryssarna stora framgångar mot Daesh (och sen visade sig att de terrorbombade allt som finns på marken förutom regeringsstyrkor), och vips fylldes Internet med memes som visade Putin som en handlingens man, Ryssland som starka och väst/USA som svaga och mjäkiga.
De här kom i princip utan undantag från Leningrads fabriker. De är de här som bliintelurad vill att vi ska se och sortera bort.
Det ena utesluter inte det andra. Såklart vill de att vi ska sortera bort utländsk propaganda, men det tar inte bort den högst verkliga risken att en sådan myndighet kan vändas mot medborgarna och kreativa inom landet. När jag läser texterna på deras hemsida tycker jag de kunde varit mycket tydligare med att målet är just utländsk påverkan. Jag skulle också vilja se vilka säkerhetsspärrar som är satta på plats för att skydda vår frihet om politiken svänger. Att inte anställa psykologer ger också ett högst oseriöst intryck, typiskt "kan själv"-mentalitet som inte alltid fungerat så bra för försvaret.
 
Det ena utesluter inte det andra. Såklart vill de att vi ska sortera bort utländsk propaganda, men det tar inte bort den högst verkliga risken att en sådan myndighet kan vändas mot medborgarna och kreativa inom landet. När jag läser texterna på deras hemsida tycker jag de kunde varit mycket tydligare med att målet är just utländsk påverkan. Jag skulle också vilja se vilka säkerhetsspärrar som är satta på plats för att skydda vår frihet om politiken svänger. Att inte anställa psykologer ger också ett högst oseriöst intryck, typiskt "kan själv"-mentalitet som inte alltid fungerat så bra för försvaret.
Det står ju såhär också, dvs. ingår aktörer inom Sverige också. Så det är ju kruxet med risken för att politiken kan svänga och vad man då kan göra med sagda myndighet.
  • Desinformation sprids med skadliga avsikter. Aktörer i och utanför Sverige med en agenda att skada förtroendet för Sverige och det öppna demokratiska samhället använder bl.a. oro och polariserande samhällsfrågor som en plattform för detta.

    https://www.mpf.se/fragor-och-svar/
 
Det står ju såhär också, dvs. ingår aktörer inom Sverige också. Så det är ju kruxet med risken för att politiken kan svänga och vad man då kan göra med sagda myndighet.
  • Desinformation sprids med skadliga avsikter. Aktörer i och utanför Sverige med en agenda att skada förtroendet för Sverige och det öppna demokratiska samhället använder bl.a. oro och polariserande samhällsfrågor som en plattform för detta.

    https://www.mpf.se/fragor-och-svar/
"Aktörer inne i Sverige med agenda att skada det öppna demokratiska samhället" tycker jag annars är en bra formulering, om det ger kraft att till exempel ta itu med fascister i samma vända.

Med det sagt vill jag ändå se mer "demokratiskt öppenhet" från myndigheten i fråga. Säkerhetsspärrar och insyn. Det är alltid problematiskt att bedöma säkerhet versus öppenhet men just här måste ju öppenhet vara något som hjälper snarare än stjälper. Tillit kommer ju av just öppenhet.
 
Absolut en farlig balansgång! Vi måste ju värna om just demokratin och fritt tänkande, kritik mot politiker och myndigheter måste få finnas. Och satir och memes också!

Galet att de inte anställer psykologer. Det är ju främst de som förstår sig på sånt här.
Varför är det främst psykologer som förstår sig på sånt här?
 
Varför är det främst psykologer som förstår sig på sånt här?
För att deras expertis ligger i hur människors hjärnor fungerar, hur människor interagerar, och hur våra åsikter och värderingar förändras? Jag skulle personligen även vilja se historiker, sociologer, samhällsvetare, filosofer, och till och med konstnärer inom rätt expertis arbeta inom denna myndighet.
 
För att deras expertis ligger i hur människors hjärnor fungerar, hur människor interagerar, och hur våra åsikter och värderingar förändras? Jag skulle personligen även vilja se historiker, sociologer, samhällsvetare, filosofer, och till och med konstnärer inom rätt expertis arbeta inom denna myndighet.

Det här håller jag verkligen med om! Konst i olika former är ju ett klassiskt sätt att påverka och förmedla sitt budskap (det finns ju många "bra" exempel på det från andra världskriget, tyskarna var ju väldigt duktiga på ett skrämmande sätt där).
 
Det här håller jag verkligen med om! Konst i olika former är ju ett klassiskt sätt att påverka och förmedla sitt budskap (det finns ju många "bra" exempel på det från andra världskriget, tyskarna var ju väldigt duktiga på ett skrämmande sätt där).
Ja, och konstnärer kan ofta bidra med många nya perspektiv och skapa engagemang på ett bredare plan. Jag vet att till exempel CERN har ett väldigt prisat 'artist in residence'-program, där konstnärerna både ger vetenskaparna nya sätt att tänka och ger allmänheten nya sätt att relatera till vetenskapen. Jag tänker också att det är ett bra sätt att engagera olika minoriteter i verksamheten.

För nu när jag funderat lite så tänker jag att det nog är en av de allra viktigaste utmaningarna här. Om vi skall stå emot försök att splittra oss, såsom koranbränningar och anti-trans memes, så måste vi skapa gemenskap, förståelse, och empati. Få saker gör det så bra som kultur. Ett gemensamt, fritt, och levande kulturliv. Jag vill se oudkonserter i Hörby och folkdansfestival i Rosengård. Jag vill se glada transpersoner på TV och konservativa kristna på kulturkväll på Pride. Jag vill se glädje och gemenskap inte trots att vi är olika utan för att vi är olika. Ett sådant Sverige kan stå emot vad som helst. I ett sådant land lever demokratin.
 
Jag vill se oudkonserter i Hörby och folkdansfestival i Rosengård. Jag vill se glada transpersoner på TV och konservativa kristna på kulturkväll på Pride. Jag vill se glädje och gemenskap inte trots att vi är olika utan för att vi är olika. Ett sådant Sverige kan stå emot vad som helst. I ett sådant land lever demokratin.
Sicken härlig essens av dina åsikter du vaskar fram. Har ingen aning om vad oud är, eller varför det ska vara bra i Hörby - men det låter till 100% kalasbra!
 
För att deras expertis ligger i hur människors hjärnor fungerar, hur människor interagerar, och hur våra åsikter och värderingar förändras? Jag skulle personligen även vilja se historiker, sociologer, samhällsvetare, filosofer, och till och med konstnärer inom rätt expertis arbeta inom denna myndighet.
Men det är inte deras uppdrag just nu. Myndigheten är ny och de utbildningar och föreläsningar jag har gått på än så länge har varit mycket bra.
Självklart kommer myndigheten att utvecklas och även få ändrat uppdrag över tid.
 
Sicken härlig essens av dina åsikter du vaskar fram. Har ingen aning om vad oud är, eller varför det ska vara bra i Hörby - men det låter till 100% kalasbra!
Här har du en oudkoncert att lyssna på alldeles precis var du vill! :D
Men det är inte deras uppdrag just nu. Myndigheten är ny och de utbildningar och föreläsningar jag har gått på än så länge har varit mycket bra.
Självklart kommer myndigheten att utvecklas och även få ändrat uppdrag över tid.
Njae. Jag menar att deras uppdrag som det är nu bör innefatta de här sakerna för att säkra både framgång och vår frihet. Vilken vits är det att utbilda om människor inte vill bli utbildade eftersom de redan anser sig leva i en splittrad värld där antidemokratisk påverkan går hand i hand med deras redan etablerade bild av världen?

Tillägg: Och sen har ju de andra vetenskaperna jag nämnde också viktig kunskap om ämnet. Jag personligen har läst ett fantastiskt arbete av en historiker som handlar just om Trump-memes, deras användning och inverkan. Dessa bredare perspektiv behövs på myndigheten, tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp