Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur ser ni på det som händer just nu med det kraftigt försämrade läget? Tror ni att Ryssland kommer ta över Ukraina?
Är ni oroliga? Blir det storkrig i Europa? Det verkar ju så.
 
Jag är övertygad om att Ryssarna på något sätt kommer gå in i Ukraina och tycker situationen är rätt obehaglig. Men jag har å andra sidan en "medfödd Rysskräck" baserat på vad mina äldre släktingar berättat och varit med om under andra världskriget som boende i länder som Sovjet tog över eller försökte invadera.
 
Ja tanken finns där. Just det här med upptrappning av konflikter och stormakter som gör anspråk på gamla territorier känns som en melodi vi borde kunna vid det här laget. Rysslands närmanden mot Kina känns också oroväckande. Och om det nu händer att det blir storskaligt krig, efter att omvärlden stoppat huvudet i sanden ett tag först, ser inte Sveriges position så bra ut. Med låg självförsörjningsgrad och litet försvar. Vår position är både skyddad och utsatt känns det som och jag har funderat lite I banor på vad jag ska göra om det känns som att allt ser ut att gå snett.
 
Jag känner mig inte helt trygg. Jag har ärenden iväg till "civilisationen" idag och kommer glida förbi och ordna vattendunkar och ev även köpa grejer till skafferiet så man skulle greja några dagar utan större problem när jag ändå är där. Sånt man egentligen ändå ska ha men som jag tidigare skitit lite i. "Det händer inte mig" ;)
 
Ja tanken finns där. Just det här med upptrappning av konflikter och stormakter som gör anspråk på gamla territorier känns som en melodi vi borde kunna vid det här laget. Rysslands närmanden mot Kina känns också oroväckande. Och om det nu händer att det blir storskaligt krig, efter att omvärlden stoppat huvudet i sanden ett tag först, ser inte Sveriges position så bra ut. Med låg självförsörjningsgrad och litet försvar. Vår position är både skyddad och utsatt känns det som och jag har funderat lite I banor på vad jag ska göra om det känns som att allt ser ut att gå snett.

Jag känner mig inte helt trygg. Jag har ärenden iväg till "civilisationen" idag och kommer glida förbi och ordna vattendunkar och ev även köpa grejer till skafferiet så man skulle greja några dagar utan större problem när jag ändå är där. Sånt man egentligen ändå ska ha men som jag tidigare skitit lite i. "Det händer inte mig" ;)

Verkar det skita sig rejält packar jag in så mycket jag får plats med i bilen (inkl katten ;)) och drar till särbon. Jag/vi har bäst chanser tillsammans.

Och ja, det finns alltid tillräckligt med bränsle för att jag ska ta mig dit...
 
Verkar det skita sig rejält packar jag in så mycket jag får plats med i bilen (inkl katten ;)) och drar till särbon. Jag/vi har bäst chanser tillsammans.

Och ja, det finns alltid tillräckligt med bränsle för att jag ska ta mig dit...
Ja jag har min mamma vi kan åka till. Där har vi rätt hyggliga förutsättningar med, förutom att det inte är så värst långt från försvarets områden. Iofs har vi det ännu närmare, vi hör ju typ varje gång de har övningar och ser ljuset på himlen när de spränger, det gör inte mamma 😂 men det blir ett jäkla plock att få med hund, katt, kaniner, akvarium och ponny.
 
Det är stört omöjligt att veta vad Ryssland har för plan. Men vad man kan vara säker på är att de anser sig tjäna på ett instabilt Europa. Så de kommer att fortsätta att driva konflikter och elda på där de kan. Vill de gå in i Ukraina? Ja, kanske. Eller handlar det om att man vill att Nato och andra ska fokusera på Europa medans de stärker sitt grepp om Arktis? Hur som helst så är det oroande.
 
Det är stört omöjligt att veta vad Ryssland har för plan. Men vad man kan vara säker på är att de anser sig tjäna på ett instabilt Europa. Så de kommer att fortsätta att driva konflikter och elda på där de kan. Vill de gå in i Ukraina? Ja, kanske. Eller handlar det om att man vill att Nato och andra ska fokusera på Europa medans de stärker sitt grepp om Arktis? Hur som helst så är det oroande.

Precis. Och varje gång ryssarna förs på tal tänker jag att det är en jävla tur jag inte har barn... blir det överjävligt sätter jag bara en kula i huvet. Gonatt. Aldrig att jag tänker leva i en diktatur.
 
Det är redan ett jättestort land. Mycket vill ha mer. Varför inte bara fokusera på det egna landet? Det är det jag i grunden verkligen inte fattar. Varför hetsa andra?
Återuppta Sovjets status?

Det är ganska många som ser Gorbatjov som en landsförrädare och antihjälte av rang. Så ja, det är en av många olika strömningar som påverkar, att få komma tillbaka till CCCP:s forna stormaktspolitik .
 
Såg i ett program nyligen med en intervju med ryskt marinbefäl av hög rang och frågorna var kring hur nära krig det var på 80-talet och den närvaro Sovjet hade i Östersjön och Nordatlanten. Intervjupersonen förstod inte riktigt den underliggande förväntan om att det var något annorlunda och extremt på 80-talet utan svarade lugnt att verksamheten vare sig upphört eller minskat sedan dess. (Med reservation för att jag minns rätt)
 
Det är jag inte tillräckligt insatt för att bedöma (rangordningen mellan orsaker) men att det är en stark komponent tycker jag mig vara säker på med vad jag vet.
En bekant till mig lade nyligen ut bilder från gamla retrodatorspel på ett forum och ett av spelen hade en titelbild med Gorbatjov. Det blev ramaskri bland ryska användare med massor av kommentarer och en del ganska otäcka inlägg. Kanske hakade trollfabriken på, vem vet?
 
Det är redan ett jättestort land. Mycket vill ha mer. Varför inte bara fokusera på det egna landet? Det är det jag i grunden verkligen inte fattar. Varför hetsa andra?
Återuppta Sovjets status?

Lite av varje... men en faktor är att en del av Rysslands gruvor börjat sina, inkl de med uran. Jag är inte helt bekväm med att Sverige sitter på en av världens största uranreserver i sammanhanget. Vi har lite annat gott och blandat i backen uppe i norr som de heller inte skulle tacka nej till (samma sak gäller Finland, de har också högintressanta resurser).

Sedan är ju att skaka värjorna ett bra sätt att ena landet och blåsa liv i nationell enhet. Jag håller också med om @sjobergas analys.
 
Jag är inte vansinnigt orolig för Sveriges del... ännu. Men Ukraina lär ligga pyrt till.

Om Ryssland "behöver" få tillgång till Gotlandskusten, med löfte om ej militärt angrepp om Sverige ger dem den tillgången, tycker du att vi bör ge dem det för att skydda Gotland (och övriga Sverige) från att tas över?

Det är väl det scenario jag är mest oroad över. Utöver cyberayttacker, men de är ju redan ett faktum. (Och kan utökas när det finns ett specifikt syfte.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
4 761
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 256
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 154
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp