Ryttar- och häststorlek

Jag skulle gissa att Peder väger 90 och sitter på en liten sporthäst som torde vara runt 162 typ så väger kanske 550 kg? (Orkar inte googla). Och rider med stor belastning pga hinderhöjderna och nivån.

Bara som passus/inflik...

Max 20% av hästens vikt tycker jag är en vettig måttstock för gemene mans hästar
Sen som många klokt svarat kan man inte enbart gå på det utan måste se till hästens byggnad, ryttarens proportioner i förhållande till hästens , ryttarens balans osv osv.
Det är ju tex oavsett vikt på ryttaren, generellt lättare för hästen (och ryttaren) att vara i balans om ryttarens underkropp är längre än dess överkropp . Enbart enligt fysikens lagar. Precis som att en häst med lite stadigare byggnad och tyngdpunkten lågt generellt blir mer benägen att vara viktbärande.

Jag googlade pga nyfikenhet, ca 80 kg (79) och 190 cm lång enligt en intervju i tidningen sydsvenskan 2017. All In beskrivs väga 550 kg (under OS 510-515kg) och vara 163 cm enligt andra artiklar.
 
Hade vi inte en vikt och längd-tråd förr? Jag kan inte hitta den nu, men om det bara är jag som är blind så får mod hemskt gärna baka in min tråd i den :o

Hursomhelst, snabb och enkel fråga. Om en ryttare på ca 100 kg vill rida regelbundet (dressyr, uteritt, lugnare ridning men alla gångarter ca 2 dagar i veckan), vad för typ av häst bör hen se sig om efter då? Är det stora kallblod som gäller eller finns det även ridhästar som kan funka?
Vad ska man titta efter på hästen för att kunna avgöra om den kan ridas av en ryttare i den storleken?

Generellt sett så ska man titta på båldjup och ryggens längd för att kunna avgöra huruvida hästen är "viktbärande" eller inte. Sen är det väldigt individuellt också, och beror på hur hästen är tränad osv.
Angående vad för typ av häst som passar en 100 kg ryttare tycker jag att det beror på dels längd, och dels erfarenhet. Mer oerfaren = mer obalanserad = jobbigare för hästen. Men sedan tänker jag också att ju längre = ju (potentiellt sett) mer obalanserad = jobbigare för hästen. Om vi tänker oss två personer, där den ena var 180 cm/100 kg och den andra var 210 cm/100 kg där båda var lika erfarna, och jag hade en häst som jag var osäker på om den skulle klara 100 kg, hade jag valt den kortare, för att den (antagligen) längdmässigt skulle bli mindre obalanserad. Däremot om den längre var mer erfaren hade jag valt den.

Vad det beträffar vilka mer specifika raser/korsningar som passar till en 100 kg ryttare, skulle jag väl försiktigt vilja påstå åtminstone "lite grövre" halvblod eller lättare kallblod. En xx/ponny korsning på 149 cm är kanske inte så lämpad liksom. Men annars så ska det väl inte vara något större problem, så länge vi pratar storhästar.
Hade inte min pappa, som är 192 cm/110 kg, varit hästallergisk hade jag gladeligen slängt upp honom på H.H för länge sedan. Och då är H.H ändå "bara" 162 cm/540 kg. Jag skulle absolut inte ha något som helst problem att slänga upp en 100 kg ryttare på honom, och i ärlighetens namn vet jag inte ens om jag har några riktiga "maxlängder/maxvikter" på honom - generellt sett är det nog ett mycket större problem att man är/känner sig "för liten" på honom än omvänt....
 
Men snälla nån, vad skev inställning de flesta här inne har. Hur tror ni att hästar är uppbygda egentligen? Och hur tror ni att världen fungerar med män som rider?

Att ridning i Sverige är en sport som mest utövas av kvinnor verkar ha gjort att folk i denna tråden ballat ur lite. Vad tror ni tex att Jan Tops väger? Han är ju inte liten precis.
Christian Ahlmann borde ju väga minst 90 kg han också.

Har man någonstin varit i England, Irland etc där man rider riktiga rävjakter så är ju inte gubbarna speciellt smala och slanka alla gånger. Men de har lite grövre hästar å andra sidan då jakthästarna tenderar att vara en aning grövre än det normala halvblodet.

Själv rider jag en haflinger på 146 cm och jag väger 70 kg. Han har inga som helst problem med min vikt, han bockade nästan av mig häromdagen när vi galopperade i snön. Då klarar ju en normal storhäst av fler kilon.

Förr i tiden hade männen rustning på sig när de red...och då jobbade hästarna på riktigt hela dagarna. Inte sådär någon timme om dagen.
 
Men snälla nån, vad skev inställning de flesta här inne har. Hur tror ni att hästar är uppbygda egentligen? Och hur tror ni att världen fungerar med män som rider?

Att ridning i Sverige är en sport som mest utövas av kvinnor verkar ha gjort att folk i denna tråden ballat ur lite. Vad tror ni tex att Jan Tops väger? Han är ju inte liten precis.
Christian Ahlmann borde ju väga minst 90 kg han också.

Har man någonstin varit i England, Irland etc där man rider riktiga rävjakter så är ju inte gubbarna speciellt smala och slanka alla gånger. Men de har lite grövre hästar å andra sidan då jakthästarna tenderar att vara en aning grövre än det normala halvblodet.

Själv rider jag en haflinger på 146 cm och jag väger 70 kg. Han har inga som helst problem med min vikt, han bockade nästan av mig häromdagen när vi galopperade i snön. Då klarar ju en normal storhäst av fler kilon.

Förr i tiden hade männen rustning på sig när de red...och då jobbade hästarna på riktigt hela dagarna. Inte sådär någon timme om dagen.

Fast som du säger, de större män som rider jakter t.ex.rider ofta på lite rejälare hästar. Jag skulle gissa att hästarna som reds av män i rustning också var mer robusta, om än lite mindre än våra moderna hästar.
70 kg på en haflinger tycker jag inte är konstigt alls, de är ju också ganska rejäla. Men 30 kg till på en normalbyggd storhäst, tycker du inte det låter ganska mycket? Det är ändå 1,5 av dig, det är ganska mycket mer tycker jag :)
 
Fast som du säger, de större män som rider jakter t.ex.rider ofta på lite rejälare hästar. Jag skulle gissa att hästarna som reds av män i rustning också var mer robusta, om än lite mindre än våra moderna hästar.
70 kg på en haflinger tycker jag inte är konstigt alls, de är ju också ganska rejäla. Men 30 kg till på en normalbyggd storhäst, tycker du inte det låter ganska mycket? Det är ändå 1,5 av dig, det är ganska mycket mer tycker jag :)
Fast de som rider rävjakt rider ju hela dagen. Jakten börjar kanske kl 10 på morgonen och slutar kl 16. Då har de hoppat kanske hundra stenmurar, 5 st diken och galopperat 2 mil på gräs och travat 5 km på asfalten. Det är ju knappast samma arbetsbörda som den normala hästen har i Sverige. 100 kg på ett vanligt halvblod tycker jag inte är sååå galet faktiskt. Visst om man ska träna stenhårt flera dagar i veckan kanske det blir påfrestande, men jag tycker inte det.

Titta på quarterhästarna som är 150 cm höga och där stora amerikanska män rider, och överviktiga kvinnor. De är inte så himla rejäla, men de klarar ju av att fösa kor med de där gubbarna på.

Den här mannen är ingen speta precis och han rider en quarter under jobb. De där gubbarna rider också hela dagarna på sina små hästar. Det är inga 165 cm hästar i kosse-grenarna.
IMG_7004.jpg
 
Fast de som rider rävjakt rider ju hela dagen. Jakten börjar kanske kl 10 på morgonen och slutar kl 16. Då har de hoppat kanske hundra stenmurar, 5 st diken och galopperat 2 mil på gräs och travat 5 km på asfalten. Det är ju knappast samma arbetsbörda som den normala hästen har i Sverige. 100 kg på ett vanligt halvblod tycker jag inte är sååå galet faktiskt. Visst om man ska träna stenhårt flera dagar i veckan kanske det blir påfrestande, men jag tycker inte det.

Titta på quarterhästarna som är 150 cm höga och där stora amerikanska män rider, och överviktiga kvinnor. De är inte så himla rejäla, men de klarar ju av att fösa kor med de där gubbarna på.

Den här mannen är ingen speta precis och han rider en quarter under jobb. De där gubbarna rider också hela dagarna på sina små hästar. Det är inga 165 cm hästar i kosse-grenarna.
IMG_7004.jpg
Det vore ju förstås om halvbloden avlats och råkat bli extra sköra? Med de finare gångarterna på senare år?

Annars tror jag mig stött på artiklar som antyder att en häst håller bäst för tyngd i storleken 160-165 men inte högre (alltså som högst), gärna avlad för ridning (pga att draghästar kan vara byggda just för att släpa någonting bakom sig). Benen skulle vara ganska grova under knäna och inte innupna, vilket lär stämma på engelsk jakthäst, visande på en lite grövre benstomme överallt och hållbara ben.

Och med tanke på ryttaren i förhållande till hästens vikt, så får hästen inte vara för tjock. Dvs att om hästens extra hundra kg består av fläsk istället för muskler och benstomme så klarar den inte alls att bära mer än en lika stor häst som inte bär den extra tyngden, snarare mindre.

Och det skulle ju stämma på Quarter horse. Dvs en lagom stor, vältränad häst med starka ben? Lite kvadratisk, som inte bär några extra kilo häst i förhållande till benstommen. Närmre den storlek hästen har lite av sig själv.

(Med det sagt så tro inte att jag spontant blev lite förvånad över 90 kg på en islandshäst, trodde det låg runt 75 till max 80 på en sådan. Det är ju "en stor vuxen karl" för 100 år sedan.)

Här är ju en annan häst på 150-160 som bär "vuxna män"
https://upload.wikimedia.org/wikipe.../Polo_070922_16.jpg/1200px-Polo_070922_16.jpg
 
Det vore ju förstås om halvbloden avlats och råkat bli extra sköra? Med de finare gångarterna på senare år?

Annars tror jag mig stött på artiklar som antyder att en häst håller bäst för tyngd i storleken 160-165 men inte högre (alltså som högst), gärna avlad för ridning (pga att draghästar kan vara byggda just för att släpa någonting bakom sig). Benen skulle vara ganska grova under knäna och inte innupna, vilket lär stämma på engelsk jakthäst, visande på en lite grövre benstomme överallt och hållbara ben.

Och med tanke på ryttaren i förhållande till hästens vikt, så får hästen inte vara för tjock. Dvs att om hästens extra hundra kg består av fläsk istället för muskler och benstomme så klarar den inte alls att bära mer än en lika stor häst som inte bär den extra tyngden, snarare mindre.

Och det skulle ju stämma på Quarter horse. Dvs en lagom stor, vältränad häst med starka ben? Lite kvadratisk, som inte bär några extra kilo häst i förhållande till benstommen. Närmre den storlek hästen har lite av sig själv.

(Med det sagt så tro inte att jag spontant blev lite förvånad över 90 kg på en islandshäst, trodde det låg runt 75 till max 80 på en sådan. Det är ju "en stor vuxen karl" för 100 år sedan.)

Här är ju en annan häst på 150-160 som bär "vuxna män"
https://upload.wikimedia.org/wikipe.../Polo_070922_16.jpg/1200px-Polo_070922_16.jpg

Vad är innupna ben?
 
Håller med @Ramona .
Hela grejen har spårat ur ang hästars belastning , i takt med att så många hobbyryttare dessutom gravt överskattar arbete deras hästar utför .

Otroligt många hobbyryttare - och då inkluderar jag ALLA hobbyryttare inkl de som tränar och tävlar aktivt, tenderar att överskatta ang hur hårt deras hästar egentligen arbetar/belastas.

Hårt arbete för hästar - fortfarande - är många timmars träning varje dag samt arbete som innebär enorm belastning för kroppen som höga farter och höga hinder . Belastning på en hopphästs framben om den hoppas mycket på elitnivå /höga hinder är enorm .

Ridskolehästar, trav och galoppsporten, är hårt arbete för hästarna . Hobbyhästar jobbar inte hårt !

Det finns f.ö hur mycket skrivet om detta som helst från veterinärer, renommerat hästfolk och även studier där samma sak framkommer - att hobbyryttaren tenderar att gravt överskatta arbetet deras häst utför . Vilket ofta blir en nackdel för hästen av flera orsaker .

Återigen så max 1/6 del av hästens vikt är en hyfsad maxmåttstock som sen givetvis måste vara variabel utifrån individ (och vem som sitter på) att vissa inte ska bära så mycket alls.
 
Senast ändrad:
Vad är innupna ben?
Om man tänker sig benet ned till knät, fram, och ett platt knä, var innupna ben att benen kunde vara olika smala i profil, direkt under knät. De kunde vara mer rak linje från knät till kotan eller att de gick in markant under knät och sedan blev bredare mot kotan. (borde rita men). Rakare var hållbarare enligt den artikeln. Typ tjockare underben i profil från sidan (men om man skriver tjockare tänker man fluff inte ben, de tänkte ben.)
 
Ja, men kära nån, poloponnyer är ju dessutom hur lätta som helst då de måste vara vändbara och snabba. Dessutom rider ju ryttarna med väldigt mycket utrusning som väger.

Och de verkar ju inte lida speciellt mycket av den ridningen precis. Det är ju inte så att man ser att de verkar ha någonting emot vikten.
 
Ja, men kära nån, poloponnyer är ju dessutom hur lätta som helst då de måste vara vändbara och snabba. Dessutom rider ju ryttarna med väldigt mycket utrusning som väger.

Och de verkar ju inte lida speciellt mycket av den ridningen precis. Det är ju inte så att man ser att de verkar ha någonting emot vikten.

Jag är inte så hysterisk med att ponnyer/hästar inte orkar bära lite mer.
Har ridit c-ponny och d-ponny som 172 cm och vuxen. De var byggda för det och har även orkat min tränare på 80 kg man utan problem.

Men poloponnyer är inget smart kort att dra i sån här diskussion.
Jag har sällan mött hästar som är så paj av ridningen. Har varit med vet och kiro och kikat på såna. Det var rätt deprimerande.
Har jobbat med ett par med. Och att bara rida i en galopp ger en jävla snedhet i både häst och sadlar.
Samtliga hade kliniskt synligt slitage.
De hade inte ens vetcheckats om det inte vore för att en vanlig(men ovanligt duktig) tjej som skötte dem övertalade pga ryggsmärtor och hältor.

Sen när man fostrats som de flesta av de argentinska gjort har man ofta lärt sig att bara vara till lags.
 
Har jobbat med ett par med. Och att bara rida i en galopp ger en jävla snedhet i både häst och sadlar.
Samtliga hade kliniskt synligt slitage.
De hade inte ens vetcheckats om det inte vore för att en vanlig(men ovanligt duktig) tjej som skötte dem övertalade pga ryggsmärtor och hältor.

Sen när man fostrats som de flesta av de argentinska gjort har man ofta lärt sig att bara vara till lags.
Det är stor skillnad på djurhållning i sydamerika och Europa eller USA. Alla poloponnyer är verkligen inte dåligt ridna eller misshandlade i sin ridning. Jag har jobbat med poloponnyer i England och de skrittades ut en timme varje morgon på lång tygel och blev ordentligt ridna på ridbanan flera dagar i veckan. Det är dyrt att ta fram bra poloponnyer så man vill helst inte att de ska gå sönder.
 
Ja, men kära nån, poloponnyer är ju dessutom hur lätta som helst då de måste vara vändbara och snabba. Dessutom rider ju ryttarna med väldigt mycket utrusning som väger.

Och de verkar ju inte lida speciellt mycket av den ridningen precis. Det är ju inte så att man ser att de verkar ha någonting emot vikten.
Jo de är ganska underbara och fina!
 
Jag tycker att det är missvisande att utgå från hästens vikt. Kallblod annonseras ofta som viktbärande men en häst är inte mer viktbärande på ryggen bara för att den har kraftig benstomme! Kallblod är i regel inte speciellt viktbärande då dom är utformade att dra vikt och därför har en lång rygg och raka linjer. Så ett kallblod är inte alls ett självklart val enligt min mening utan det hela handlar ju om hur hästen är byggd och hur stark den är i rygg och bål. Personligen tycker jag att 100 kg är mycket på nästan vilken häst dom helst om ryttaren rider regelbundet tyvärr. :/ Men jag ska inte svära på att det är så, jag har inte sett så många ryttare i den viktklassen eller hästar som anses klara av det. Jag har en nordsvensk brukshäst och hade inte haft en så tung ryttare rida regelbundet på honom. Trots att jag räknar att han säkert väger 550-600kg.
 
Ja, jag pendlar fram och tillbaka hela tiden mellan vad jag tycker.
Det är inte helt lätt att hitta (bra) medryttare tyvärr, så jag känner väl på ett sätt att jag vill låta hen provrida eftersom hen i övrigt verkar bra. Men jag vet inte :crazy:
Jag tror att provridning är enda sättet att se om det funkar, faktiskt. Det du då ska titta efter är om hästen märkbart kortar steget eller om du ser att den inte kan bära sig i korrekt form med den tyngre ryttaren på ryggen. I så fall är det ju bara att tacka nej (och ja, jag tycker att man faktiskt då kan säga "jag är ledsen, men jag ser att min häst tycker du är lite för tung, hen är inte van vid att bära mer än xx kg").
 
Sen tittar jag på turridning på islandshästar, då verkar 90 kg vara en vanlig maxvikt. Och det är på (oftast) c-ponnyer? O_o
Nu ska ju de vara viktbärande och det är väl säkert de mest välbyggda och välmusklade hästarna som går med de största ryttarna. Men det är ändå 1-2 timmar i skritt och tölt.
Då känns 10 kg till på min 30 cm högre och typ 200 kg tyngre häst fånigt att noja över :crazy:
Jag har islandshästar, jag skulle inte sätta upp "vilken ryttare som helst" som väger 90 kg på dem, och det är olika på olika hästar även där. Vi (dottern och jag) har fyra hästar och det är väl egentligen bara en av dem (8-årig valack på 145 cm, rejäla ben, kraftig "platt" och rak rygg) som jag tycker skulle vara okej för ryttare på 80-90 kg och även där skulle jag tveka om det gällde regelbunden ridning. Jag måste ju inte utsätta honom för det, liksom, även om han skulle klara av det.
 
Jag har islandshästar, jag skulle inte sätta upp "vilken ryttare som helst" som väger 90 kg på dem, och det är olika på olika hästar även där. Vi (dottern och jag) har fyra hästar och det är väl egentligen bara en av dem (8-årig valack på 145 cm, rejäla ben, kraftig "platt" och rak rygg) som jag tycker skulle vara okej för ryttare på 80-90 kg och även där skulle jag tveka om det gällde regelbunden ridning. Jag måste ju inte utsätta honom för det, liksom, även om han skulle klara av det.
Angående den fetade texten, så tror jag att många glömmer att skilja på vad en häst klarar av att bära och vad som är ok för hästens väl. Att en häst klarar av att bära en viss vikt är en stor skillnad mot vad den kan bära utan risk att fara illa.
Kanske en gammal tråd, men ett alltid aktuellt och intressant ämne. Det finns ett antal hyfsat nya studier i ämnet, som utförts på olika sätt, men det verkar vara genomgående 20% inklusive sadel av hästens vikt som är maxvikt sett till hästens välfärd. (det gäller även islandshästarna). Här är ett par intressanta studier.



https://magasinet.hippson.se/premiu...kningskollen-tva-nya-studier-om-ryttarens.htm
Såg nu att jag klantat mig och delat fel länk.

https://magasinet.hippson.se/sharethis.htm?token=62386ce9cc580&ID=1062

Nu borde det gå bättre. Hoppas jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 938
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 442
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 047
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp