Bukefalos 28 år!

Ryttar VM 1990 film

b_ridutbildning

Trådstartare
Roar mig med att titta på dressyrfinalen från ryttar VM 1990 som gick i Stockholm. http://www.oppetarkiv.se/video/2262732/ryttar-vm-1990

Det är väldigt intressant att jämföra med dagens dressyrekipage. Kolla in startnr två, den enda ryttaren som var med både då och i år. Kanske är det ett bevis på hans storhet!

Tänk vad mycket som har hänt med aveln! Det var större skillnad mellan ekipagen då både i utseende och kvalitet. Generellt så är kvalitéerna hos sättarna grymt mycket större idag, fast guldklimpar fanns redan då.

Kan vi inte hjälpas åt att göra några analyser av vad som har hänt på 24 år?
 
Så roligt det var att se hur det har ändrats på dessa 24 år!
Generellt sett tycker jag att ryttarna inte höll lika hårt i stångtygeln som många gör idag. På vissa kunde man t o m se att den hängde lite.
Flera ryttare hade i princip osynliga hjälper! Det tycker jag inte lika många har idag, vissa har ju en jäkla massa skänkelviftande speciellt vid byten. Sen rör sig hästarna mer graciöst och elastiskt idag men det känns mer som avelns förtjänst än att ryttarna har blivit så mycket bättre. Sen är det min högst personliga åsikt att jag inte är så mycket för frambenssprattel.
Det var spännande att se Lussans Dante som tydligen ansågs som en av de fem bästa i världen då, men som mest troligt inte toppat de 10 bästa idag.
 
Åh vad roligt. Jag var där och såg det live men var bara 12 år då.

Carl Hester, duktig redan då! 23 år gammal.
Kommentatorerna sjukt mycket bättre än dagens.
Hästmaterialet har ju verkligen ändrat sig.
Ryttarna är ju verkligen sjukt duktiga som lyckas ta de hästar som rör sig så de bara skulle klara sig i LA idag hela vägen till GP.
Formen på hästarna är mycket trevligare rakt igenom då än nu tycker jag.
 
Rembrandt :love:
Det ser så lätt ut. Vilken form och vilka kvalitéer. Visst piruetter kanske inte var hans grej men vilket fantastiskt ekipage!
 
Dante var ju inte så lösgjord :p ganska spänd också. Var han verkligen sådär ful i kroppen? Kommer ihåg honom som snyggare.

Rothenbergs stångtygel! Fantastico.
 
Såg precis även motsvarande klipp för fälttävlan och jag känner nog likadant här. Mycket har förändrats, men är det verkligen till det bättre? Ingen av dessa hästar har det överdrivna rörelsemönster som man såg på VM förr veckan. Överlag känns det som mjukare ridning och trevligare form hos hästarna. Att man bedömer ekipagets prestation mer än flashiga rörelser.
Hade varit intressant att slänga in någon av dagens ekipage i startfältet och se hur de hade bedömts.
Hade också varit intressant att veta procenten? Vet inte vad maxpoängen var i GP special 1990.
Haha! Minns fortfarande de första tävlingarna jag red när de började räkna i procent, det var såååå konstigt då;)
 
Jag har ännu inte hunnit med att se alla ekipage. Men de skillnader jag tänker på mest är hur olika piruetterna och den ökade traven ser ut om man jämför då och nu. Det känns som om piruetterna var mer centrerade förr men med färre språng och mycket mindre "sittande" hästar. Den ökade traven tycks mera ha handlat om att öka både steglängd och takt. Idag rider ju ryttarna oftast i exakt samma takt som i samlad trav men med sträckta framben. Känns som om dagens ökningar är mer uppe i handen. Vad tycker ni?
 
@RostKaptenen Har världens bästa bok Dressage - a guideline for riders and judges
I den finns bl.a. alla program som ridits i OS. Gissar på att samma program som reds i OS 1988 var det som reds i Stockholm. Har för mig att programmen gjordes om i mitten/slutet på 90-talet.
Maxpoäng för både GP och GPS var då 410
Nu har GP max 500 och GPS max 430
 
Nicole Uphoff vann ju och hon red på 76%, Kyra var väl 2a och hon red på 72%.
Ganska långt från dagens poäng för vinnare. Rembrandt som var den tidens Valegro skulle alltså hamna 9a i dagens startfält.
 
Jag har ännu inte hunnit med att se alla ekipage. Men de skillnader jag tänker på mest är hur olika piruetterna och den ökade traven ser ut om man jämför då och nu. Det känns som om piruetterna var mer centrerade förr men med färre språng och mycket mindre "sittande" hästar. Den ökade traven tycks mera ha handlat om att öka både steglängd och takt. Idag rider ju ryttarna oftast i exakt samma takt som i samlad trav men med sträckta framben. Känns som om dagens ökningar är mer uppe i handen. Vad tycker ni?

Håller med dig där, tycker man ser hos många ekipage idag att de håller hästen hårt i munnen, fler hästar idag som skummar rejält jämfört med då. Tycker att hästarna var mer "ihop" på filmen, idag tycker jag att de flesta hästar svankar lite. Tittar man noga är det inte många som faktiskt trampar in under sig - de sätter i bakhovarna bakom sina knän (i traven) och istället bär på frambenen som då har sånt där frambenssprattel vilket ger en synvilla av att hästen är lätt framtill. Det fanns ju inte alls på det här sättet -90.
 
Jag har sagt det förut..dåtidens dressyr ser ut som dagens fälttävlansryttare om man bortser från programmet dom rider då naturligtvis. Jag föredrar denna typ av dressyr helt klart, tycker det är mkt vackrare när hästen lyfts fram pga dressyrarbetet. Sen ser det såklart inte så flashigt ut men är det verkligen meningen egentligen med begreppet dressyr som det var meningen?
 
Alltså de här bogrörelserna i travökningarna ser man ju inte idag. Jag tycker verkligen att de var mycket finare då än vad de är nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är 30 år sedan som Ryttar-VM i Stockholm invigdes. Ryttar-VM pågick den 24 juli - 5 augusti 1990. Vi bjuder på en nostalgisk återblick.
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 312
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp