Ryttare fruktar för sitt liv

(Östgöta Correspondenten)
Familjen Madeling hittade sitt drömhus i Appelby Hagebyhöga och flyttade in i februari i år med barn, hästar, hund och katt. Men idyllen sprack i samband med att trafiken utanför ökade. Att rida ut med häst tycker Tess Madeling känns som en dödsfälla.

http://www.corren.se/archive/2006/11/26/iyp62e2pk8jtjsj.xml?
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Tyvärr är detta ett problem som blir större och större. Att visa hänsyn i situationer med häst inblandade.
Var själv ute på vägen med transport med häst i häromveckan, inte en ofta förekommande företeelse sas. Av sex stycken långtradare/lastbilar som kom att ligga bakom mig var det fem stycken som låg alldeles för nära mig, ca 10-15 meter. Endast en höll ett bra avstånd.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Nej, samspel mellan människor, trafik och djur finns det definitivt inte. Här är det vardag att bli nerprejade med både häst och vagn i diket på grund av bussar som kommer i 110, vars chaufförer skiter fullständigt i om de skulle råka få en häst och en människa under sig.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!

Skulle just säga det samma ang. reflexerna.
Jag ser ut som en julgran, å då möter jag kanske 3 bilar/vecka. :D
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!

Jag kan inte annat än att hålla med dig! :bow:
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

folk kör som idioter vid min gård också.
i artikeln behöver dom bara rida 500 m...det är ju ingenting!
jag får rida enbart på grusväg i 70 med bilister som kör lätt i 90!
tunga lastbilar, 2 trafikolyckor inom 2 veckor med kvaddade bilar, jag blev påkörd av en idiotbilist på DAGTID när jag körde min häst. lyckligtvis inte i högt tempo denna gång.
har flyttat hästarna ifrån gården, går inte att ha dom där, trots att stallet ligger så lantligt det kan göra. Folk är idioter bakom en ratt här. stog i tidningen senast förra veckan att det kör så mkt tunga fordon här så dom har kört sönder vägen.

//Stiilett med 3 inhyrda hästar i olika stall i stan 3½ mil ifrån boendet.
som nu måste sälja av hästarna pga detta. *sur*
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!


Vi vet inte om hon satt på lite reflexer endast för fotografens skull. Men att rida ut i mörkret i de få reflexer hon har på bilden är inget jag skulle våga.
Jag förstår öht inte hur folk kan rida ut i enbart reflexer. Jag vill ha vitt ljus framåt/rött ljus bakåt, som det fordon jag räknas som, där ute på vägarna.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!

Ja fast hon ahr ju faktiskt reflexväst och reflexer på stigbyglarna också. Men det är fortfarande för lite, hon syns inte alls framifrån med bara det. Så jag håller med om att brösta och benreflexer är viktigt också
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Vi har det inte mycket bättre här, sånt här är nog vardagsmat för många med häst.
Jag vet några som fick ett rent helsike i samband med att vägen utanför dem gjordes om till vajerväg.
Nu kan de inte ens passera vägen längre. (som redan innan ombyggnaden var ett vågspel att passera)

Något man kan göra är kanske att leda hästen efter vägen, då befinner man sig ju ytterst och kan trycka ut hästen i diket lättare när det kommer en bil och framför allt - Man kan med sin arm teckna åt bilisten att sakta farten, något jag gör jämt.
Jag kan vara så "ful" om jag ser att en bil närmar sig att jag tar ett steg ut i vägen, vänder mig mot bilen och sträcker ut armen med handflatan vänd mot dem och vevar med armen.
Hittills har jag inte mött en bilist som då inte saktat ner.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Du har rätt i att hon ser ut att ha lite för lite reflexer på hästen, samtidigt tyckte jag det framgick i texten att bilisterna inte saktade när även när de såg henne. Och de flesta ryttare rider ju även under dagtid, om inte annat så på helgerna.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

"Trots reflexer, både på sig själv och hästen, har hon vid flera tillfällen varit nära att råka ut för en olycka när bilister kört förbi henne i för hög hastighet."

Dom enda reflexerna hon har på den BRUNA hästen är på benen! Klart som fan att bilisterna inte ser henne.
Jag höll själv på att köra på två ekipage i veckan som endast hade reflexer på sig själva, och den ena hade reflexländtäcke.
Och jag som bilist möter ekipagen framifrån och får ställa mig på bromsen på den becksvarta grusvägen då det enda jag ser är EN lång människa.
Brösta, benreflexer, tränsreflexer - TACK!

Eller hur! Själv har man ju hjälmreflex, reflexjacka, stigbygelreflexer, tränsreflex, reflexbrösta (med extra reflex på), benreflexer, reflextäcke och svansreflex! :banana:
Och då korsar jag bara en väg 2 ggr, eller så rider jag bara i skogen! :p
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Få inspiration nu i juletid,och rädda liv:rofl:
:idea: Köp de små,2.5*2.5 cm svarta m nyckelring+en pytteliten ILLGUL lampa i.Den sätter vi i reflexbröstan+bak på täcket(som naturligtvis är reflex)Finns säkert fler smarta ställen att fästa dem på.De är oförskämt billiga dessutom:banana: De räcker flera vintrar,då man bara sätter på lampan vid behov.Du syns flera 100 m.
:idea: Dessutom tycker vi att de traditionella snöflingorna du hittar på t.ex Apoteken,funkar super.Har de en häst som är lite rädd för "plinget" som uppstår får du lov att öva med mkt belönig.Sätt dem då bara i en säkerhetsnål,så dinglar och låter det inte så mkt.Annars låt dem hänga och dingla så mkt din häst klarar.Du syns garanterat då.
:idea: En väst som du får för ett par 100-lappar m reflex band i ngn form av plastmaterial,som du dessutom med en lätt trycknig(utan att behöva ta av handskarna) får att börja blinka i ett oregelbundet "mönster"
:idea: På DITT VÄNSTRA låret sätter du en 4-kantig dosa m kardborreband.Den har också ett oregelbundet blinkande,vitt eller rött sken.Lätt att sätta på vid behov.
:idea: Pannlampa är förstås ett MÅSTE.Det är du som skall synas,inte du som skall se i 1:a hand,vi ser rätt så bra efter en stund ute i mörkret.Har du tur,kan cykelhandlarna ha fjolårets modell kvar,till ett bra pris.:banana:
JAPP,Här var det leverans av en del mkt bra julklappar.Morfar,mormor.farfar,farmor,moster,You name it blir överlyckliga över dessa tips.Det kan jag lova:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Tack och lov för att man kommer att bo mitt ute i skogen och ingen stor väg på långt håll....:D

Där jag har mina hästar nu åker det mycket bilar och dom kör fort....!!!!

Jag utrustar mej med, reflexbrösta, svansreflex, benreflexer (extra breda)....reflex runt hjälmen, reflexväst och även ibland skrittäcke med reflexer på....

Ser ut som en vandrande julgran....:D

//Domino
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Så jäkla hemskt sådant här :(

Dottern blev som 8-åring överkörd när hon red över vägen för att komma till kompisens lilla gård bredvid ridskolestallet, inget allvarligt men både ryttare och häst var rejält skrämda + några små skråmor.
 
Sv: Ryttare fruktar för sitt liv

Inser hur lyckligt lottad man är som har en gård som ligger på en halvö, dvs ingen snabb genomfartstrafik. Trots att det inte körs fortare än 50km/h har vi reflexer på hästens ben och reflexväst på oss själva om vi ska rida på vägen. Har förståelse fär bilister oxå, är fruktansvärt läskigt att inse för sent att man har ett ekipage på vägen, då kan man inte visa hänsyn även om man normalt gör det när man möter häst och ryttare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Hästar och trafik är sällan en lyckad kombination. För Christine Löfgren och hennes häst Goofy kunde det gått...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp