Ryttare med skolios, erfarenheter?

Emma-pemma

Trådstartare
Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och resultatet blir att den delen av ryggen blir helt stel. Det finns en rehab-plan, där hon får börja rida igen efter 6-12 månader.
Är det någon här på Bukefalos som har gjort en sådan operation? Hur gick rehaben? Hur blev livet efter operationen? Blev du som gjort en sådan operation mer rak och liksidig? Hur påverkades förmågan i andra idrotter, tex löpning?

Hur kan jag som mamma hjälpa mitt barn?

Idag har hon en D-ponny och en B-ponny. B-ponnyn skulle egentligen säljas, men den får nu vara kvar som sällskap tills vi ser hur hennes intresse är efter operation och rehab. Annars är det dags att skaffa stor häst, men jag känner att det får vänta tills vi ser hur hon kommer tillbaka. Jag är jätteförtjust i hennes D-ponny, så den kommer jag ta över när hon går över till stor häst.
 
Jag har inte opererats men har skolios och behandlades med korsett (dygnet runt) under 6 år. Har även en del missbildningar i rygg och nacke som ställt till det lite, steloperation av nacken var på tal men man valde att inte gå vidare med det då läget inte förvärrades utan stannade av.
Mitt svar blir ju inte till 100% relevant i och med att jag inte opererats och därmed inte har erfarenhet av rehab osv efter det. Däremot det som jag fick till mig under min behandlingstid var att träning var bra, bålstyrkan/core ("muskelkorsetten") var mycket viktig. Jag tränade enligt ett program från sjukhuset varje dag och i övrigt lobbade man mycket för simning - ridningen ansågs också bra av läkarna.
I ert fall så tänker jag att det är superviktigt att följa rehaben och de träningsprogram som blir aktuella. "Såklart", men verkligen trycka på det - rehaben man får är ju av en anledning, och jag tror att din roll som förälder blir att peppa i den långa resan som kanske är smärtsam ibland men även sen när rehabresan är lång och seg, peppa i att hålla i och hålla ut och att arbetet man gör ska leda till goda framsteg som man kanske inte känner av här och nu, men kommer få tillbaka sen.

Jag har ridit hela livet, både innan, under och efter behandling. Ryggen är inte hundra idag (är 35 år nu) men inget som hindrar mig. Rider och tävlar dressyr och har inte fått kritik för min snedhet som kvarstår - främst på missbildningarna som inte går att förändra med träning/liksidighet.
 
Påverkades din nacke av ryggens krökning, eller var det något som kom av andra orsaker?
Min dotter är böjd i bröstkorgen. Hon går till kiropraktor regelbundet för att hålla bäckenet rakt.
 
Påverkades din nacke av ryggens krökning, eller var det något som kom av andra orsaker?
Min dotter är böjd i bröstkorgen. Hon går till kiropraktor regelbundet för att hålla bäckenet rakt.
Nej nacken hade en egen krök, den och ett par andra saker hade man missat under de år jag varit på sjukhuset - det upptäcktes i högstadiet när jag själv lyfte att jag upplevde att jag bara blev mer och mer sned trots behandling.
Då tittade man extra på röntgenbilderna och upptäckte att det fanns flera defekter som man inte sett tidigare pga fokuserat på den stora kröken i ryggen. De såg att jag hade en krök i nacken med, och saknade disk mellan kotorna där - och hade kröken ökat mer där så hade man stelopererat. Har även ihopväxta revben på ena sidan och ett extra på motsatt sida, vilket medför att en axel är rätt mycket lägre än den andra - och denna snedhet går inte att ändra även om ryggen idag är rak.

Jag har lite bekymmer med nacken i perioder där det kan haka i och "skrapa" :wtf: och ryggen är som sagt inte 100 iom att jag alltid är sned pga felbyggd (😅) men jag hindras inte i min vardag.
 
Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och resultatet blir att den delen av ryggen blir helt stel. Det finns en rehab-plan, där hon får börja rida igen efter 6-12 månader.
Är det någon här på Bukefalos som har gjort en sådan operation? Hur gick rehaben? Hur blev livet efter operationen? Blev du som gjort en sådan operation mer rak och liksidig? Hur påverkades förmågan i andra idrotter, tex löpning?

Hur kan jag som mamma hjälpa mitt barn?

Idag har hon en D-ponny och en B-ponny. B-ponnyn skulle egentligen säljas, men den får nu vara kvar som sällskap tills vi ser hur hennes intresse är efter operation och rehab. Annars är det dags att skaffa stor häst, men jag känner att det får vänta tills vi ser hur hon kommer tillbaka. Jag är jätteförtjust i hennes D-ponny, så den kommer jag ta över när hon går över till stor häst.
Jag har inte heller opererat mig, men jag har en skolios, och en del av ryggen har i princip ingen rörlighet. För att kompensera så har jag istället blivit överrörlig före och efter den stela delen (rörelsen måste ju tas ut någonstans). Ridningen gör ju ryggen stark, vilket jag haft stor nytta av genom livet. Med stigande ålder har jag dock ändå fått ont, och ryggen har blivit känsligare för kompressioner. Så sitta ner i traven längre stunder på hästar med stötiga/stora gångarter är svårt eftersom jag får ont. Det har blivit bättre av att komplettera ridningen med styrke- och rörlighetsträning. Så mitt tips skulle vara att om ryggen ska hålla för ridning, så är det bra att komplettera ridningen med annan idrott/träning.
 
Jag har skolios och har haft korsett. Var på gränsen för att opereras men min mamma sa nej till det. Jag har rörlighet i hela ryggen men blir lätt trött i korsryggen där min stora krök finns. Om jag sitter på samma sätt för länge låser sig ryggen där och jag kan därför inte sitta i djupa dressyrsadlar. För mig är bäckenet snett och jag behöver hitta ett sätt att sitta i sadeln så att trycket fördelas jämt i sadeln.

Att börja styrketräna och röra på mig mycket har gjort underverk med min rygg. Jag har tidigare avstått för att det tagit emot så mycket i början, men när jag väl kom över den första tiden hjälpte det mig väldigt, både i ridningen och i resten av livet.
 
Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och resultatet blir att den delen av ryggen blir helt stel. Det finns en rehab-plan, där hon får börja rida igen efter 6-12 månader.
Är det någon här på Bukefalos som har gjort en sådan operation? Hur gick rehaben? Hur blev livet efter operationen? Blev du som gjort en sådan operation mer rak och liksidig? Hur påverkades förmågan i andra idrotter, tex löpning?

Hur kan jag som mamma hjälpa mitt barn?

Idag har hon en D-ponny och en B-ponny. B-ponnyn skulle egentligen säljas, men den får nu vara kvar som sällskap tills vi ser hur hennes intresse är efter operation och rehab. Annars är det dags att skaffa stor häst, men jag känner att det får vänta tills vi ser hur hon kommer tillbaka. Jag är jätteförtjust i hennes D-ponny, så den kommer jag ta över när hon går över till stor häst.
Hur gammal är dottern och vilka besvär gör att man opererar? Rider hon ponny låter hon ju rätt ung. Hur många grader sned är hon? Vilka nivåer ska de steloperera? Ska de staga från båda håll eller bara bakifrån? Vilka insatser är gjorda sedan innan? Vad är målet med operationen?

Syrran har hela sitt liv haft grav skolios men stelopererades (ländrygg och nedre bröstrygg) först i 40 årsåldern då efter 3 barn och riduppehåll blev akut när muskelmassan i bålen minskade. Då var ryggmärgskanalen illa ute och en operation blev av. Även hennes 3 barn har skolios i varierande grad men professorerna här opererar opererar inte förrän det är absolut sista utvägen, så gissar att din dotter är sämre än syrran och hennes barn.

Dock har de alla strikta förhållningsorder vad de ska göra och absolut inte får göra. En oopererad skolios påverkar vardagen dagligen och en opererad ännu mer. Förstår inte riktigt om de gett bilden av att din dotter kommer kunna idrotta fritt utan påverkan. Låter otroligt i mina öron, efter de erfarenheter jag har inom familjen.
 
Tack för alla kloka och tänkvärda svar. Jag buntar ihop mitt svar till er.

Min dotter blir 15 i sommar. Vi såg att ryggen var lite sned för två år sedan, men tänkte inte mer på det då. För ett år sedan skickades hon till ortoped på närmsta sjukhuset, som genast skickade henne vidare till ett ryggteam i Malmö. Där har hon undersökts med några månaders mellanrum, röntgen av rygg och hand för att avgöra skelettmognad. Hon bedömdes som för mogen för att få korsett, och kröken ökade från 44 grader i somras till 48 grader i december. Då sattes hon upp på väntelista för operation, som ännu inte blivit av. De vill räta upp bröstryggen så mycket det går (typ som en tandställning modell räls) och staga som sedan växer ihop stelt. Som jag förstått kan man inte vänta för länge med upprätningen, men inte heller göra det för tidigt.

När jag var liten hade min bästa kompis korsett. Hennes skolios upptäcktes när hon gick i mellanstadiet, kanske så tidigt som i 4:an. Jag minns alla dessa övningar och korsetten som satt på dygnet runt de första åren. Jag har ingen aning om var i ryggen kompisens skolios satt, eller hur allvarlig den var. Jag vet att vi tittade på röntgenbilder, men det är 40 år sedan.

Det jag däremot minns är att kompisen nog var mogen tidigare än min dotter. Tex fick hon sin första mens i 5:an, medan min dotter fick sin i slutet av 7:an. Dotterns krökning sitter i bröstryggen, och det är dessa kotor de vill staga. Ländrygg och hals kommer att vara som vanligt, hur det nu går med en stel bröstrygg... Precis som "Mabuse" skriver är jag rädd att rörelsen ska tas ut på något annat ställe, och att det blir överansträngt där. Enligt läkaren är de rädda att hennes lungor, eller i alla fall den ena, ska klämmas ihop och att hennes liv ska påverkas så att hon får svårt med en vanlig vardag.

Angående sporter så säger de ingen kontaktsport inom 6 månader. Ingen löpning (eller studsig rörelse) de första 4 månaderna efter operationen.

@lundsbo , kan du beskriva hur dina familjemedlemmars skolios ser ut och hur det påverkar/begränsar dem?

Jag är orolig eftersom en operation är så slutgiltig. Men även ett beslut om att inte operera är slutgiltigt. :cry:
 
Tack för alla kloka och tänkvärda svar. Jag buntar ihop mitt svar till er.

Min dotter blir 15 i sommar. Vi såg att ryggen var lite sned för två år sedan, men tänkte inte mer på det då. För ett år sedan skickades hon till ortoped på närmsta sjukhuset, som genast skickade henne vidare till ett ryggteam i Malmö. Där har hon undersökts med några månaders mellanrum, röntgen av rygg och hand för att avgöra skelettmognad. Hon bedömdes som för mogen för att få korsett, och kröken ökade från 44 grader i somras till 48 grader i december. Då sattes hon upp på väntelista för operation, som ännu inte blivit av. De vill räta upp bröstryggen så mycket det går (typ som en tandställning modell räls) och staga som sedan växer ihop stelt. Som jag förstått kan man inte vänta för länge med upprätningen, men inte heller göra det för tidigt.

När jag var liten hade min bästa kompis korsett. Hennes skolios upptäcktes när hon gick i mellanstadiet, kanske så tidigt som i 4:an. Jag minns alla dessa övningar och korsetten som satt på dygnet runt de första åren. Jag har ingen aning om var i ryggen kompisens skolios satt, eller hur allvarlig den var. Jag vet att vi tittade på röntgenbilder, men det är 40 år sedan.

Det jag däremot minns är att kompisen nog var mogen tidigare än min dotter. Tex fick hon sin första mens i 5:an, medan min dotter fick sin i slutet av 7:an. Dotterns krökning sitter i bröstryggen, och det är dessa kotor de vill staga. Ländrygg och hals kommer att vara som vanligt, hur det nu går med en stel bröstrygg... Precis som "Mabuse" skriver är jag rädd att rörelsen ska tas ut på något annat ställe, och att det blir överansträngt där. Enligt läkaren är de rädda att hennes lungor, eller i alla fall den ena, ska klämmas ihop och att hennes liv ska påverkas så att hon får svårt med en vanlig vardag.

Angående sporter så säger de ingen kontaktsport inom 6 månader. Ingen löpning (eller studsig rörelse) de första 4 månaderna efter operationen.

@lundsbo , kan du beskriva hur dina familjemedlemmars skolios ser ut och hur det påverkar/begränsar dem?

Jag är orolig eftersom en operation är så slutgiltig. Men även ett beslut om att inte operera är slutgiltigt. :cry:
Jag kanske ska förtydliga att med rätt träning så orkar musklerna stötta upp de delar av ryggen som är överrörliga (i mitt fall sitter skoliosen i sidled i ländryggen, så ländryggen är som en planka, jag har bra rörlighet i bröstryggen, och för mycket rörlighet där ryggraden möter bäckenet). Tricket för min del har varit att bygga upp styrkan där jag är överrörlig med styrketräning, det får inte bli för hård träning för då orkar inte musklerna hålla emot och rörelsen blir för stor, men utan träning så blir det för lite muskler som skyddar.

Ryggen har blivit sämre efter att jag fick barn och foglossning, dvs kräver mer eftertanke och träning för att må bra. Skulle jag försöka mig på att rida dressyrpass med mycket nedsittning flera timmar per dag sju dagar i veckan skulle jag med all säkerhet få väldigt ont, men lätt sits och lättridning är inga problem. All ridning har gjort ryggen urstark, vilket definitivt har hjälpt, men jag behöver styrke- och rörlighetsträning för att komplettera ridningen.

Men, man lever ju med sin rygg, så med åren har jag lärt känna den rätt bra, och med bra hjälp av sjukgymnaster och tränare så vet jag numer vad som funkar och inte, och kan undvika de specifika rörelser (kraftig böjning i sidled, kompression) som jag vet att min rygg inte grejar. Det blir liksom självklart.
 
Min allra bästa vän är opererad för skolios när hon var barn, så mina erfarenheter av henne är ganska många år efter operation. Hon lever ett helt normalt liv, har ridit lite granna (medryttare, mest ut i skogen) och är nu akrobat och eldkonstnär, dansar balett och poledans. Det påverkar henne lite fortfarande, att vissa rörelser inom akrobatiken kanske inte är exakt lika smidiga, men det märks knappt.
Har för mig att hon hade korsett ganska många år innan, och att hon la väldigt mycket tid på rehab efter operationen.

Det blir väldigt anekdotisk bevisföring, men ville ändå berätta om en där det gått bra och där hon fortfarande som 30+ gör ganska avancerade gymnastiska övningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 348
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 560
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp