Ryttare och häst med lågt självförtroende

Just nu småspänd på banan, har inte tillgång till ridhus tyvärr. Men visst kan jag hålla mig på banan under en period. Just nu vill jag dock se henne lugn och stabil med annan ryttare där först innan jag vågar mig upp igen.
Kommer under tiden ta bort allt kraftfoder ( lucern och betfor) och se om det gör någon skillnad. En kiropraktor kommer på onsdag och känner på henne också för att utesluta låsningar, speciellt eftersom hon rullat fast förra veckan. Allt sånt kan ju såklart påverka.
Har du testat att longera innan du sitter upp? En pigg och ivrig häst kan behöva rasta av sig innan den kan koncentrera sig på arbete. Jag har absolut ingen erfarenhet av ardenner så jag har inte koll på om de är lika reaktiva som mitt sto var som var hälften xx men betedde sig många gånger som ett rent fullblod.
 
Förutom tipsen om PSSM så vill jag bara säga att många kallblod enligt min uppfattning är lite svårare att få att "släppa saker" än "vanliga halvblod". Halvbloden är ofta skvättigare men reagerar inte lika starkt och är lättare att övertala än kallbloden, där rädslan ofta sitter i på ett annat sätt. Men som sagt, det är baserat på mina erfarenheter och inte vetenskaplig fakta... Jag tror som flera redan skrivit att det är bra att testa med PSSM-vänligt foder och försöka få hästen trött både mentalt och fysiskt. Många hästar, framför allt kallblod/arbetshästar, har en sån enorm arbetsvilja och energi som de behöver få utlopp för på något sätt. Hoppas det löser sig för er snart!
 
Har du testat att longera innan du sitter upp? En pigg och ivrig häst kan behöva rasta av sig innan den kan koncentrera sig på arbete. Jag har absolut ingen erfarenhet av ardenner så jag har inte koll på om de är lika reaktiva som mitt sto var som var hälften xx men betedde sig många gånger som ett rent fullblod.
Nä det är nog inte så dumt. Tidigare så tog hennes bensin slut men nu har hon bättre kondis
 
Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre?

Varning för lång text:

Köpte min dam i februari, känslig men snäll. Inkörd, körd men varit med om olycka så såldes som ridhäst. Inriden sommaren innan men endast riden rakt fram i skritt och trav.

Red mycket i skog och mark för att bygga styrka och lära henne det basala.

Åkte av henne i april då hon skyggade för något på marken och jag lyckades helt enkelt inte sitta kvar. Åkte av en andra gång några veckor senare för ungefär samma sak. Denna gång blev hon mycket spänd och nervös hela ridturen hem och andades nog inte många ggr.
Åkte av en tredje gång i början på maj då hon redan var så spänd och där prasslade hösilageplast innan vi red iväg = resultatet blev 9 frakturer på mig och hon släpptes på bete på gården.


När jag läkt så var hon OTROLIGT rädd, reaktiv och nervös vid hantering. Kunde inte stå still i stallet, reagerade på allt, slängde sig in och ur boxen. Skulle ha ständig koll på allt. Anlitade en tjej som hjälpte mig att börja om från början med att rida in henne. (från midsommar fram till mitten på september)
Till slut så började jag rida henne försiktigt och hon fick träna på hur hon skulle reagera om hon var rädd. Fram tills i början på november har jag ridit och motionerat henne 5-6 ggr/ vecka. Både på ridbana och ridit ut. Galopperat på banan och skrittat och travat ute. Fortfarande lite smårädd men ändå hanterbart och vi har jobbat upp tilliten till varandra successivt.

I söndags så skulle jag rida ut en tur i skymningen ( hon är mer rädd när det börjar bli mörkt) och hon spänner plötsligt till mer än vanligt där hon är något spänd annars, svänger runt och jag blir då också mycket rädd. Min puls går i hundra. Men jag lyckas lugna ner mig skapligt och får henne att gå framåt lite, men sen svänger hon runt igen och sticker, kniper rejält med bakändan och jag känner att jag inte reder ut situationen längre så jag hoppar av snabbt. Jag är då så rädd att jag skakar, gråter och vet inte alls hur jag ska ta mig ur denna situation igen.
Tjejen som jag fått hjälp av tidigare kommer och sitter upp på min häst i tisdags, Nelly är väldigt spänd men försöker göra sitt bästa på banan ( mörkt ute men ljus på banan) Superkänslig för skänkeln och flyger åt sidan när den läggs till. Efter ca 20 min börjar hon till slut andas. Men all tillit är borta.

Idag promenerade jag med henne där allt sket sig i söndags och hon for runt direkt. Jag la nog minst 30 min på att bara gå fram och tillbaka, longera på liten volt i skritt, stanna och andas, klappa osv. Det blev bättre men jag vet inte riktigt hur vi ska ta oss förbi detta igen....om det bara var en episod som krävdes för att rasera allt arbete.

Jag själv är inte en tuff ryttare, jag tar mig igenom saker men jag behöver ändå en häst med någon form av självförtroende. Jag har ridit i över 30 år men aldrig utsatt mig för "vilda" hästar. Fjärde hästen jag äger nu. Alltid tagit det säkra före det osäkra men ändå galopperat och busat i skogen.

Innan jag åkte av i våras hade jag ridit barbacka 6 veckor i skogen i väntan på vår sadel.
Det skulle jag aldrig göra nu.

Det som gjorts hittills är att hon får extra mycket magnesium, har ljuddämpande bollar i öronen under ridning och t.ex skoning/klippning. Hon har uppskattat dem enormt fram tills nu.

Är det värt att lägga tid på att bygga upp tillit och förtroende? Eller kommer vi förstöra för varandra tills det blir riktigt farligt igen?

Är här någon här som lyckats övervinna sin rädsla ihop med hästen som "orsakat" rädslan?
Din häst verkar vara en väldigt känslig individ. Upplever du att hon är lugn när du är bredvid i skymning/mörker? Tänker om hon inte ser så bra då och därför blir extra orolig och känner av din osäkerhet ovanpå det?
Det kommer säkert att gå och bygga upp henne igen men det kommer att ta tid. Med tanke på att du redan har skadat dig rejält och beskriver dig själv som inte så tuff så är det nog mest en fråga du får ställa till dig själv om du kommer att fixa det? Risken finns att du kommer skada dig mera. Säger inte det för att vara taskig alltså utan vill bara att du ska fundera på om det är värt risken även om du tycker om din häst. Det finns andra hästar som är mindre känsliga som kanske hade passat bättre 🙂
 
Din häst verkar vara en väldigt känslig individ. Upplever du att hon är lugn när du är bredvid i skymning/mörker? Tänker om hon inte ser så bra då och därför blir extra orolig och känner av din osäkerhet ovanpå det?
Det kommer säkert att gå och bygga upp henne igen men det kommer att ta tid. Med tanke på att du redan har skadat dig rejält och beskriver dig själv som inte så tuff så är det nog mest en fråga du får ställa till dig själv om du kommer att fixa det? Risken finns att du kommer skada dig mera. Säger inte det för att vara taskig alltså utan vill bara att du ska fundera på om det är värt risken även om du tycker om din häst. Det finns andra hästar som är mindre känsliga som kanske hade passat bättre 🙂
Hon är mer osäker vid skymning både med mig på marken och på ryggen, men absolut räddare om jag sitter på. Idag blev hon rädd för sin egna skugga bakom sig. Men har redan börjat lägga tid på att få henne avslappnad med lågt huvud så fort hon spänner upp sig in och ut från hagen.

Har lagt ut en annons idag för att se om någon vill byta eller köpa henne, den handlingen motiverade mig att lägga mer krut på tillitsträning och att ge henne fler verktyg att använda just när hon spänner till.
Jag får helt enkelt se om där dyker upp någon vettig köpare och hur jag ställer mig till att sälja då, fram tills dess så lägger jag krut på att all hantering ska bli bättre.
 
Hon är mer osäker vid skymning både med mig på marken och på ryggen, men absolut räddare om jag sitter på. Idag blev hon rädd för sin egna skugga bakom sig. Men har redan börjat lägga tid på att få henne avslappnad med lågt huvud så fort hon spänner upp sig in och ut från hagen.

Har lagt ut en annons idag för att se om någon vill byta eller köpa henne, den handlingen motiverade mig att lägga mer krut på tillitsträning och att ge henne fler verktyg att använda just när hon spänner till.
Jag får helt enkelt se om där dyker upp någon vettig köpare och hur jag ställer mig till att sälja då, fram tills dess så lägger jag krut på att all hantering ska bli bättre.
Tror du att det kan vara att hon ser dåligt? Kanske värt att kolla om du bestämmer dig för att behålla henne?
Hoppas det löser sig för er båda på bästa sätt. Det är svårt när man har skadat sig och blivit rädd.
 
Tuff situation! Du har fått många bra tips i tråden redan. :)

Jag vill lägga till frågan om du själv vill jobba med allt som kommer krävas med att ni blir trygga med varandra, om det ens blir så i slutänden? I grund och botten ska det ju ändå vara roligt att ha häst tänker jag. Vill mest bara säga att det är ok att sälja hästen och köpa en stabilare variant, man måste inte tvinga sig till att jobba med en häst man blivit rädd för.
 
Jag hade ett arabiskt fullblod i 11 år och just november var en månad då han var väldigt reaktiv och många olyckor hände. Jag såg mönstret och slutade i princip rida honom i november månad och tömkörde, longerade och promenerade honom i stället. Likadant om det blåste eller var ostadigt väder. Tömkörningen gav väldigt mycket tillbaka och till slut längtade man till november för att få jobba mer avsuttet och fokuserat på mys och tömkörning. Även longeringen gav goda resultat och det finns otroligt många stärkande övningar att göra, exempelvis galoppera på större och mindre volt för att träna självbärighet. Fundera på om du kan ha trevligt med din häst avsuttet om du känner dig osäker. November är en kämpig månad för många! :)
 
Jag hade ett arabiskt fullblod i 11 år och just november var en månad då han var väldigt reaktiv och många olyckor hände. Jag såg mönstret och slutade i princip rida honom i november månad och tömkörde, longerade och promenerade honom i stället. Likadant om det blåste eller var ostadigt väder. Tömkörningen gav väldigt mycket tillbaka och till slut längtade man till november för att få jobba mer avsuttet och fokuserat på mys och tömkörning. Även longeringen gav goda resultat och det finns otroligt många stärkande övningar att göra, exempelvis galoppera på större och mindre volt för att träna självbärighet. Fundera på om du kan ha trevligt med din häst avsuttet om du känner dig osäker. November är en kämpig månad för många! :)
Just nu jobbar vi enligt TRT-metoden, tömkör och longerar. Har en ko-lugn stallkompis som satt upp på henne igår efter att jag longerat henne och det gick fint. På ridbanan förvisso men huvudsaken är att hon slappnade av och frustade då hon först var spänd vid uppsittning och sen även lite vid avsittning.
 
Mitt tips är att börja om från början, markarbete, stå still vid uppsittning osv som flera redan föreslagit. Hoppa inte upp på en stissig häst eller som inte står still eller inte är lugn. Något som hjälpt mig otroligt mycket är NH, typ perelli (repgrimma och långt rep). Känn kontroll på marken innan du ens tänker på att hoppa upp. Straightness training (sök på youtube marijke de jong) att få hästen lång och låg. Cowboysarna på youtube har även en hel del bra grejer att bidra med exempelvis Warwick Schiller. Belöningsbaserat och target är även superbra.

Min erfarenhet att bränna ur en häst genom longering stissar upp ännu mer, det ger inte en lugn häst. Öva från marken, lär in tricks, använd bommar ja hitt på nåt kreativt. Det finns massor man kan göra med hästar från backen. När du inte vågar något, gör det inte. Lyssna inte på andra, de får alltid allt att låta så lätt. "Jamen det är bara...." Du kan hoppa upp, rida 3 steg och hoppa av.

Men det beror såklart på hur mycket tid du är beredd att lägga ner på pållen.
 
Mitt tips är att börja om från början, markarbete, stå still vid uppsittning osv som flera redan föreslagit. Hoppa inte upp på en stissig häst eller som inte står still eller inte är lugn. Något som hjälpt mig otroligt mycket är NH, typ perelli (repgrimma och långt rep). Känn kontroll på marken innan du ens tänker på att hoppa upp. Straightness training (sök på youtube marijke de jong) att få hästen lång och låg. Cowboysarna på youtube har även en hel del bra grejer att bidra med exempelvis Warwick Schiller. Belöningsbaserat och target är även superbra.

Min erfarenhet att bränna ur en häst genom longering stissar upp ännu mer, det ger inte en lugn häst. Öva från marken, lär in tricks, använd bommar ja hitt på nåt kreativt. Det finns massor man kan göra med hästar från backen. När du inte vågar något, gör det inte. Lyssna inte på andra, de får alltid allt att låta så lätt. "Jamen det är bara...." Du kan hoppa upp, rida 3 steg och hoppa av.

Men det beror såklart på hur mycket tid du är beredd att lägga ner på pållen.
Ja det är min tanke också, jag longerade precis som jag gör när jag arbetar i övrigt, lätt inspänd över bommar, sen avslutade vi med en kortare session med ryttare på, hon var avslappnad och stod still vid uppsittning, hon blev först spänd men då körde vi avslappningspunkter som hon nu lärt sig och efter det satt ryttaren upp. Allt gick mycket lugnt till och min tanke är absolut inte att hoppa upp förrän jag är tryggare.
 
Ja det är min tanke också, jag longerade precis som jag gör när jag arbetar i övrigt, lätt inspänd över bommar, sen avslutade vi med en kortare session med ryttare på, hon var avslappnad och stod still vid uppsittning, hon blev först spänd men då körde vi avslappningspunkter som hon nu lärt sig och efter det satt ryttaren upp. Allt gick mycket lugnt till och min tanke är absolut inte att hoppa upp förrän jag är tryggare.

Så bra! Vi har börjat träna AR och har ju egentligen rent praktiskt motsatt problem (hästen blir spänd och fryser och blir stressad redan innan han tror det vaknas något annat än mys och mat). Men det som gett oss allra mest detta första året är just att vi fått en så mycket större bubbla av kommunikation där vi rent opraktiskt förstår varandra bättre och KAN kommunicera utan att det leder till stress och prestationsångest (för oss båda, vi är tyvärr otroligt lika 😅).

Ju mer avspänd kommunikation du kan hitta desto mer positiv spiral kan ni ju bygga upp ihop 🥰
 
Köpte min dam i februari, känslig men snäll. Inkörd, körd men varit med om olycka så såldes som ridhäst.
Vet du vad som hände när olyckan skedde? Jag kan tänka mig att den där olyckan skedde för att hon är så reaktiv och nervös som hon är och att hon istället för att ryttaren ramlade av så ramlade hela kärran.

Min erfarenhet är att reaktiva hästar inte blir bra ens med träning. De blir bättre absolut, men aldrig helt bra. Vill man ha en trevlig skogsmulle så är dessa hästar inte vad man letar efter. Och du har kommit i ett läge med din häst där din rädsla smittar av sig, vilket ju inte alls är konstigt. Jag har en 4-åring som är väldigt reaktiv ute. Jag har känslorna på utsidan och blir jag inte rädd själv så blir jag förbannad för att jag tycker att hon är så töntig. Därför rider jag inte ut henne själv. Jag har en tjej som rider henne titt som tätt och är jag själv går jag promenader.
 
Hur går det för er?
Jo vi har fått bryta ihop( mest jag) och vi kör på halvtempo nu. Min vän som hjälpte mig i somras har varit uppe på henne 2ggr, andra gången nu i veckan och där var stor skillnad speciellt hennes förmåga att koppla av och andas. Hon skulle ridits idag igen ( allt sker just nu i skritt) men vännen blev sjuk. Jobbar på vår kommunikation och att hon ska ta kontakt istället för att stressa, går framåt.
Hon är ute på annons men fel del av året att sälja plus att jag egentligen har en väldigt fin häst just för vad jag vill göra, rida dressyr på ett kallblod. Då behöver jag samtidigt ha känsligheten, lätta rörelser och lite temperament. Hon har mycket fina hovar och är snäll att sko, vilket är ett vanligt problem bland ardenners annars, så jag får lite jobba med det jag har och när det väl är dags att rida så kommer jag hoppa av innan vi hinner bli rädda båda två.
 
Min gamla häst var väldigt reaktiv och flyktbenägen. Under alla de 14 år som jag hade honom så kämpade vi med att hitta lugn och trygghet för oss båda. I perioder gick det bättre, andra perioder betydligt sämre. Visst lärde jag mig otroligt mycket på resans väg men jag vet ärligt talat inte om jag gjort om det om jag hade fått välja igen. Jag tror faktiskt inte jag förstod hur illa det verkligen var förrän jag lärt känna min nuvarande häst. Minns fortfarande känslan av att gång på gång märka att jag väntade på att han skulle explodera av än det ena, än det andra - det var ju vad jag var van vid från min gamla häst och min nya var då dessutom unghäst under inridning. Trots min förväntan om explosioner gjorde min nuvarande häst sällan mer än bara tittade nyfiket på det mesta. Visst, han har dagar när han kan tramsa till det också men det är så sällsynta undantagsfall att det inte är värre än att man helt enkelt kan hoppa av och promenera med honom sådana dagar.

Jag är absolut ingen förespråkare av att inte ge saker en ordentlig chans. Men att ha häst ska ge en härlig känsla i magen, inte tvärtom, och min erfarenhet säger mig att med vissa individer så når man helt enkelt aldrig dit, oavsett hur man kämpar. Missförstå mig rätt - jag hade ett väldigt starkt band till min gamla knashäst också, men tryggheten jag kan känna i sadeln på min nuvarande häst infann sig väldigt sällan under åren med honom.
 
Hur går det?

Har du provat att ge NAF Magic? Gjorde stor skillnad på Dio. Han var ju också väldigt stressad och för att bryta stressen när jag red stannade jag och gav godis. Tänker att det är lite som när jag själv får ångest-tankarna måste avledas. Är förstås en förutsättning att hästen är matmotiverad. Och jobba på på ridbanan och känn inte stressen att du måste rida ut nu. Utan gör det med ordentlig förberedelse, välmotionerad häst, sällskap-antingen ngn på marken eller en annan häst. Handtag på sadeln och morötter i fickorna😃
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 791
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp