Ryttare , respekt??

ba'loba

Trådstartare
Ryttare, respekt??



Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och postbilen samt jag parkerar där.

Boningshusets ytterdörr är rakt ut på gårdsplanen så jag kan inte sätta staket runt huset och göra typ liten tomt för då kommer inte sopbilen/postbilen in och kan vända.

Från tomtgränsen är det ca 20 meter till ladan. Runt hörnet på ladan är den öppna gårdsplanen och boningshuset.

Det finns två infarter.

En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga

Den andra infarten är nyare och gjord för bilar.

Bägge möts vid husets gårdsplan.

Det kommer grupper av ryttare 2-10 som viker av från byns huvudväg och rider in till oss och sen ut igen, typ lusttur utan vare sig tidsvinst eller vinst i sträcka. Vi ser dom inte förens de rundar ladan. Vi kan inte gå ut med hunden utan att ha den kopplad för det kan komma hästar vilken sekund som helst av dygnet!!

De rider in där, över gårdsplanen och tar gamla uppmurade vallen ut.

Dom ska alltså ingenstans här utan bara in och ut hos oss.

Skapar en otrygg otrevlig atmosfär för oss i vår egna bostad.

OK, jag sätter upp skyltar på vardera infarten: Privat infart och enskild väg ej genomfart. Det struntar dom i.

Jag sätter upp en skylt på vardera infarten: lös hund på gårdsplan. Det struntar dom i.

Vi har fått klagomål från kommunen om att vi har hästskit på publika vägen som leder mellan våra infarter !!! Kommunen ville veta hur många hästar vi har och hur vi hanterar gödseln! Jag svarade kommunen: har inga hästar alls.

Vi städade på tomten och fällde ungbjörkar och hagtorn som planterat sig själva ca 8 meter från huset. Innan vi var klara så kom kommunen och sa det var klagomål på att vi stör allemansrätten och inte håller vägen fri och städad!

Det är våran infart inne på vår tomt, 8 meter från huset och vägen leder bara in och sen ut från oss!

Jag har pratat med ryttare som rider förbi och berättat oron med hund och dessa som rider förbi huset. Fick svaret: koppla din hund!!

Så sablars otrevligt!!!

Ryttare kräver att vi kör försiktigt i trafiken i hänsyn, vilket vi gör men de rider och dyker upp bara någon meter från vår ytterdörr !!!!


Det finns en (1) privat hästägare några km bort, denne kom upp och knackade på och presenterade sig och vi pratade. Jag sa du rider in genom allen och jag ser när ni kommer och ni vet om min hund och dessa viker e-f-t-e-r allen av ut mot ängar och skog och frågar om OK. (min mark) Jag sa: helt OK så länge ni vet om hunden och inte överraskar från andra håller utan förvarning. Denne sa: kommer hund så vänder jag hästen eller hoppar av och leder förbi.

Denna ryttaren vinkar till oss om vi sitter på verandan :) :)

Men dom andra har snarkiga kommentarer och anmäler att jag fällt träd så de inte kan avända min gårdsplan till fullo!! :( :(

Ska nu anlita dyr advokat eller sälja hus vi bott i i fyra generationer och flytta annanstans??
 
Senast ändrad:
Ryttare, respekt??



Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och postbilen samt jag parkerar där.

Boningshusets ytterdörr är rakt ut på gårdsplanen så jag kan inte sätta staket runt huset och göra typ liten tomt för då kommer inte sopbilen/postbilen in och kan vända.

Från tomtgränsen är det ca 20 meter till ladan. Runt hörnet på ladan är den öppna gårdsplanen och boningshuset.

Det finns två infarter.

En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga

Den andra infarten är nyare och gjord för bilar.

Bägge möts vid husets gårdsplan.

Det kommer grupper av ryttare 2-10 som viker av från byns huvudväg och rider in till oss och sen ut igen, typ lusttur utan vare sig tidsvinst eller vinst i sträcka. Vi ser dom inte förens de rundar ladan. Vi kan inte gå ut med hunden utan att ha den kopplad för det kan komma hästar vilken sekund som helst av dygnet!!

De rider in där, över gårdsplanen och tar gamla uppmurade vallen ut.

Dom ska alltså ingenstans här utan bara in och ut hos oss.

Skapar en otrygg otrevlig atmosfär för oss i vår egna bostad.

OK, jag sätter upp skyltar på vardera infarten: Privat infart och enskild väg ej genomfart. Det struntar dom i.

Jag sätter upp en skylt på vardera infarten: lös hund på gårdsplan. Det struntar dom i.

Vi har fått klagomål från kommunen om att vi har hästskit på publika vägen som leder mellan våra infarter !!! Kommunen ville veta hur många hästar vi har och hur vi hanterar gödseln! Jag svarade kommunen: har inga hästar alls.

Vi städade på tomten och fällde ungbjörkar och hagtorn som planterat sig själva ca 8 meter från huset. Innan vi var klara så kom kommunen och sa det var klagomål på att vi stör allemansrätten och inte håller vägen fri och städad!

Det är våran infart inne på vår tomt, 8 meter från huset och vägen leder bara in och sen ut från oss!

Jag har pratat med ryttare som rider förbi och berättat oron med hund och dessa som rider förbi huset. Fick svaret: koppla din hund!!

Så sablars otrevligt!!!

Ryttare kräver att vi kör försiktigt i trafiken i hänsyn, vilket vi gör men de rider och dyker upp bara någon meter från vår ytterdörr !!!!


Det finns en (1) privat hästägare några km bort, denne kom upp och knackade på och presenterade sig och vi pratade. Jag sa du rider in genom allen och jag ser när ni kommer och ni vet om min hund och dessa viker e-f-t-e-r allen av ut mot ängar och skog och frågar om OK. (min mark) Jag sa: helt OK så länge ni vet om hunden och inte överraskar från andra håller utan förvarning. Denne sa: kommer hund så vänder jag hästen eller hoppar av och leder förbi.

Denna ryttaren vinkar till oss om vi sitter på verandan :) :)

Men dom andra har snarkiga kommentarer och anmäler att jag fällt träd så de inte kan avända min gårdsplan till fullo!! :( :(

Ska nu anlita dyr advokat eller sälja hus vi bott i i fyra generationer och flytta annanstans??
Kan ni gräva upp till en färist? Det går inte många hästar över.
99F87F5F-F029-42EC-A34D-7E87731A4A4E.jpeg
 
Det är alltid tråkigt när intressen krockar och det är det som händer här. Det blir mycket roligare för alla inblandade om alla bara kunde vara lite mer respektfulla mot varandra. Jag förstår att det är jobbigt med att det känns som det kan dyka upp folk "när som helst" hemma hos en.

Allemansrätten är stark. Man har ingen rätt att inskränka i den. (däremot är det fullt möjligt och lagligt att tillfälligt blockera en väg vid tex röjning eller arbeten).

Och om er hund orsakar skada på någon eller något, oavsett om den är på er gård, så är det erat ansvar.

Å andra sidan. I allemansrätten ingår att man inte förstör. Om de rider så att de förstör ( som du beskriver den uppmurade vallen) får du antingen se till att de blir medvetna om förstörelsen eller fixa så att de inte kan förstöra den biten. Tex genom att hägna i den.

Du kan inte heller stänga dem ute med skyltar om privat väg/ej genomfart pga allemansrätten. Men du kan sätta upp skyltar om 'vänligen rid ej här'. Dock behöver ju dessa inte följas.

Om det är så att det regelbundet kommer stora sällskap förbi, kan det vara så att de är någon form av näringsidkare (turridning/ridskola/liknande) OM så är fallet så kan du spärra vägen för dem, då gäller inte allemansrätten längre. Men bara för de 'organiserade' ritterna.
 
Jag fattar inte riktigt är det allmän väg igenom? eller privat för vissa hushåll med servitut?

Allemansrätten gäller inte alltid när det är så nära hus och ladugård och privat väg går emellan.
Anses för nära och störande. Undrar om kommunen hade koll där.

Dock om vägen går intill trädgården så får ni sätta upp staket för hunden om den ska vara lös.( ja hunden får inte ens skrämma hästarna- om de nu får rida där- från din sida av staketet) Jag tänker att om det inte är allmän biltrafik igenom ( vilket det kanske är) så får ni väl sätta staket runt er trädgård och gårdsplan och ha brevlåda och soptunna längre bort så de slipper köra ner till er.
 
Många vägar leder igenom folks gårdar. Det var så man byggde förr i tiden.
Bra att respektera och skritta förbi bostadshus. Precis så man inte behöver köra i hög fart där folk bor.
Låter som denna gården ligger ganska centralt? Eftersom kommunen har åsikter om träck på vägen?
Så är det hos mig, låter lite liknande som hos ts - vägen går precis förbi huset och ingen reell möjlighet att (iaf inte fint) hägna in tomten. Stallet på andra sidan vägen. Också privat väg.

Hos mig får man rida runt gärdena istället för på vägen (vi har satt upp skylt), och de som kör med fyrhjuling på vägen (ingen biltrafik förbi vårt hus) är tillsagda att köra försiktigt. Fungerar oftast bra (och när det inte funkar skäller granntanten på fyrhjulingsungarna 😅)
 
Många vägar leder igenom folks gårdar. Det var så man byggde förr i tiden.
Bra att respektera och skritta förbi bostadshus. Precis så man inte behöver köra i hög fart där folk bor.
Låter som denna gården ligger ganska centralt? Eftersom kommunen har åsikter om träck på vägen?
Vet om många såna gårdar, men där leder vägen genom/mellan deras boninghus och ekonomibyggnad nånstans vidare.
Vår väg gå bara in till oss och sen ut igen.
Som ett V.
Ligger inte centralt och man kan rida på vägen som våra bägge infarter utgår ifrån.
Precis som : allmän väg ___________________
våra infarter och vår tomt V

Det hade varit hästskit på allmänna vägen och in på våra infarter,,gissningstävling från någon irriterad på hästskit och de anmälde misstanke att om vi och våra hästar??
 
Jag fattar inte riktigt är det allmän väg igenom? eller privat för vissa hushåll med servitut?

Allemansrätten gäller inte alltid när det är så nära hus och ladugård och privat väg går emellan.
Anses för nära och störande. Undrar om kommunen hade koll där.

Dock om vägen går intill trädgården så får ni sätta upp staket för hunden om den ska vara lös.( ja hunden får inte ens skrämma hästarna- om de nu får rida där- från din sida av staketet) Jag tänker att om det inte är allmän biltrafik igenom ( vilket det kanske är) så får ni väl sätta staket runt er trädgård och gårdsplan och ha brevlåda och soptunna längre bort så de slipper köra ner till er.

Det är vår privata väg utan något som helst bidrag eller underhåll från vägverk/stat/kommun...
om jag sätter upp staket för hund så blir det även rakt över gårdsplan då ytterdörren vetter mot gårdsplan.

Vi har hur mycket natur, skog, öppna fält och stigar som helst runt omkring.
Jag pratde med vad jag antar var ägaren till ett stall som hyr ut platser (och har lektioner?)
Dom är ca 2-3 km bort och har både mark och vägar och stigar.
Den människan sa bara kort att de har också väg mellan sitt hus o stallet.
Javisst , men det är en allmän väg och inte någons in och utfart.
Den människan sa: koppla!

Jag har själv som ung ridit lektionsridning i dressyr och hopp under många år samt ägt hästar men skulle aldrig drömma om att rida på någons infart och stryka utmed ladas vägg och tvärs förbi boningshus.
 
Kan ni gräva upp till en färist? Det går inte många hästar över.Visa bifogad fil 113844


Vet inte om tillåtet.
Har haft färist då jag arbetade utomlands på ett större jordbruk.

Jag undrar hur man går till väga att få allens uppbyggda vall att klassas som absolut inte häst.

Vi har funderat på att köpa grindar och få lov at kliva ut och i bil själva då vi åker hemifrån.
Samt då se till att öppet när sopbilen kommer eller om det går at flytta både soptunnor och brevlåda till annan plats. Men då måste det bli hos annan fastighetsägare pga terrängen/geografin.

Köpa grindar är också problem då jag har arbetsskada som gör att jag är utförsäkrad utan inkomst. (!)
Hunden är min terapi att vara tvungen vilja gå ut och gå.
 
Jag förstår inte riktigt, är vägen alltså bara en slinga runt er gård? Eller behöver man rida på er väg för att ta sig förbi gården vidare till andra vägar?

Det är ju skitkonstigt om folk rider upp på er gårdsplan och vänder om vägen inte leder någonstans. Jag hade nog ärligt talat satt upp nån dekorativ konstinstallation nära huset som ser hästätande ut, minskar nog motivationen rätt starkt att använda er tomt som ridslinga isf 😅. Och på er tomt gäller inte heller allemansrätten.

Men om er väg är den man måste gå på för att ta sig vidare, så är det inte mycket man kan göra. Ni kan väl sätta stängsel så att hunden kan vara lös på ena halvan av gården, och prata med stallen igen om att vara försiktiga med att rida rakt på vägen och att ni vill ha hjälp att reparera skador om dom brakar ut i diket.
 
Jag förstår nog inte heller riktigt, är det privat väg upp till gården kan ni väl sätta en bom? Det funkar säkert att sätta en, inte så roligt att rida runt då.

Angående hunden ska den givetvis vara kopplad om du inte har den kontrollen på den att den inte bryr sig om människor, hästar, ryttare, bilar, vilt eller whatever som kan komma förbi på gården vilket av vad du skriver verkar vara skälet till att du inte kan ha den lös. Det står i lagen.
 
Jag förstår inte riktigt, är vägen alltså bara en slinga runt er gård? Eller behöver man rida på er väg för att ta sig förbi gården vidare till andra vägar?

Det är ju skitkonstigt om folk rider upp på er gårdsplan och vänder om vägen inte leder någonstans. Jag hade nog ärligt talat satt upp nån dekorativ konstinstallation nära huset som ser hästätande ut, minskar nog motivationen rätt starkt att använda er tomt som ridslinga isf 😅. Och på er tomt gäller inte heller allemansrätten.

Men om er väg är den man måste gå på för att ta sig vidare, så är det inte mycket man kan göra. Ni kan väl sätta stängsel så att hunden kan vara lös på ena halvan av gården, och prata med stallen igen om att vara försiktiga med att rida rakt på vägen och att ni vill ha hjälp att reparera skador om dom brakar ut i diket.


Vägen går inte till någon eller något mera än till oss.
In till oss på den "moderna" stabila infarten som klarar av sopbilen, över gårdsplan och ut över den antika in/utfarten. som inte är så tålig.
Bägge dessa startar från samma allmänna väg.
Där våra in/utfarter finns så är det villor utefter den allmänna vägen så vi kör in mellan två tomter för att komma till oss.
De svänger av från allmänna vägen, rider förbi oss och ut igen på samma allmänna väg. Typ göra en avstickare.
 
Jag förstår nog inte heller riktigt, är det privat väg upp till gården kan ni väl sätta en bom? Det funkar säkert att sätta en, inte så roligt att rida runt då.

Angående hunden ska den givetvis vara kopplad om du inte har den kontrollen på den att den inte bryr sig om människor, hästar, ryttare, bilar, vilt eller whatever som kan komma förbi på gården vilket av vad du skriver verkar vara skälet till att du inte kan ha den lös. Det står i lagen.

Vilken hund säger inte woof när det kommer folk/hästar/andra hundar upp till ens ytterdörr???
Vilka andra vill ha sin hund kopplad direkt utanför ytterdörren på ens egna hus?
När huset dessutom ligger en bit från grannar och borde vara typ tyst och avskilt.

Hunden som är vall och vakthundsras vänder direkt på kommando, men när överaskad direkt utanför ytterdörren utan förvarning,,,inte många hundar låter bli ett eller två woof då.

Känns så jag vet inte vad att jag saktar ner och kör runt hästar ute på vägen och visar omtanke respekt men at dessa rider hem till mig utan anledning;;ursäkta men här kommer en förkortning jag inte tycker om WTF
 
Vilken hund säger inte woof när det kommer folk/hästar/andra hundar upp till ens ytterdörr???
Vilka andra vill ha sin hund kopplad direkt utanför ytterdörren på ens egna hus?
När huset dessutom ligger en bit från grannar och borde vara typ tyst och avskilt.

Hunden som är vall och vakthundsras vänder direkt på kommando, men när överaskad direkt utanför ytterdörren utan förvarning,,,inte många hundar låter bli ett eller två woof då.

Känns så jag vet inte vad att jag saktar ner och kör runt hästar ute på vägen och visar omtanke respekt men at dessa rider hem till mig utan anledning;;ursäkta men här kommer en förkortning jag inte tycker om WTF
Vi har vår hund kopplad utanför dörren eftersom vi har vilt som springer här och det är jakt i honom, det är ju lag? Man har inte hundar lösa om man inte har kontroll på dem liksom. Det är även lag att ta hänsyn till varandra i trafiken, och oavsett vilket, du vill inte ha en 600 kilos häst i framrutan så det är väl för din egen säkerhet också som du saktar in?
 
Möjligtvis testa att sätta upp saker som hästarna troligen tycker är läskiga, typ hänga upp tvätten mellan träden i allen? Förstår frustrationen, är själv ryttare och har hästar men ser det som självklart att man respekterar folks åsikter och marker, framför allt när det är många hästar i området. Ser faktiskt inte heller det orimliga i att vilja ha sin lydiga hund lös på gården.
 
Möjligtvis testa att sätta upp saker som hästarna troligen tycker är läskiga, typ hänga upp tvätten mellan träden i allen? Förstår frustrationen, är själv ryttare och har hästar men ser det som självklart att man respekterar folks åsikter och marker, framför allt när det är många hästar i området. Ser faktiskt inte heller det orimliga i att vilja ha sin lydiga hund lös på gården.
Är hunden lydig är det inga problem men strikt ägaransvar gäller och är det en väg som är öppen enligt allemansrätten och hunden skäller och anfaller när ägaren inte har koll ska man ha den kopplad. Kan ju rusa en älg eller komma fotvandrare förbi också. Egen tomt tar inte bort det strikta ägaransvaret för hund.
 
Vet inte om tillåtet.
Har haft färist då jag arbetade utomlands på ett större jordbruk.

Jag undrar hur man går till väga att få allens uppbyggda vall att klassas som absolut inte häst.

Vi har funderat på att köpa grindar och få lov at kliva ut och i bil själva då vi åker hemifrån.
Samt då se till att öppet när sopbilen kommer eller om det går at flytta både soptunnor och brevlåda till annan plats. Men då måste det bli hos annan fastighetsägare pga terrängen/geografin.

Köpa grindar är också problem då jag har arbetsskada som gör att jag är utförsäkrad utan inkomst. (!)
Hunden är min terapi att vara tvungen vilja gå ut och gå.
Snickra ihop en enkel trägrind och sätt över den gamla infartsvägen vid din tomtgräns; med hänglås. Då kan fortfarande sopbil osv köra in och vända. Du behöver inte acceptera trafik genom gården när det är så nära huset.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 352
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp