Ryttare till ponnygalopp?

FilippaEs

Trådstartare
jag skulle gärna vilja se min ponny på en galoppbana inte en tävling dock men bara för att se hur snabb han egentligen är med sina långa ben. Finns det ngt ställe där man typ kan hyra ngn att hoppa upp och köra? Gärna ngn stans i närheten av Stockholm. Jag är alldeles för feg :/ men vad är det för sorts risker som kan ske när man testar ponnygalopp vissa sorters skador som kan lätt ske?
Tacksam för svar
 
Täby Galopps Träningskamp i Angarn har en liten och en stor bana som passar bra att testa på. Jag skulle kontakta Täby Galopps Ponnyklubb som håller träningar på banorna två gånger i veckan och fråga om du får ta med din ponny någon gång. Jag skulle gärna testa men efter åtta år har jag nyligen bytt gren då jag blev lite för lång för att vara ponnyjockey :P

Jag har aldrig hört om någon häst eller ponny som påverkats negativt av att testa galopp, det är kul och hästen får bättre balans, kondition och styrka. Första gångerna tar man det väldigt lugnt och har sällskap av rutinerade ponnyer och ryttare. Därför är det oxå extra bra att testa tillsammans med erfarna ekipage.
 
@FilippaEs Hur stor är ponnyn? En d-ponny kan ju de flesta rida som rider galopp :)
Jag är ju vuxen men träningsrider araber ibland, samt träningsridit min egen c-ponny.
 
Nästa fråga är såklart- hur stor får hästen vara och hur gammal måste ryttaren vara??

/Lavinia, vars häst tror hon är galoppör.
 
Ponnyer är indelade i de vanliga kategorierna, ryttare är mellan 7 och 18 beroende på kategori, vikt från max 47 till 71 kg.
Storhästar kan man starta i träningstävlingar :)
 
Ponnyer är indelade i de vanliga kategorierna, ryttare är mellan 7 och 18 beroende på kategori, vikt från max 47 till 71 kg.
Storhästar kan man starta i träningstävlingar :)

Men om man vill träna galopp då, med stor häst? Hur gör man då? Jag misstänker att min pålla skulle bli lyckligast i världen om hon fick ett galoppträningsprogram att följa :-)

/Lavinia
 
Men om man vill träna galopp då, med stor häst? Hur gör man då? Jag misstänker att min pålla skulle bli lyckligast i världen om hon fick ett galoppträningsprogram att följa :-)

/Lavinia

Aha, det var så du tänkte! :)
Tja, alla tränare gör ju olika men att successivt öka intensitet är ju aldrig fel. Gäller både längd på träningspasset och hastighet. Är det "riktig" träningsridning du är ute efter eller bara galoppträning som roligt-bra-för-kondisen? :)
 
Bra kondis har kräket redan, jag tror hon skulle älska riktig träning :-). (Matte skulle behöva springa brevid så hon också får bättre kondis). Sen hade det varit grymt att ha en bana att galoppera runt runt på, så man slipper älg och andra ryttare risken. Typ ponnygaloppskola fast för vuxna :-)

/Lavinia
 
@Lavinia Haha, förstår vad du menar! Håller du till nära en bana (ehh typ Jägers eller Täby) finns det säkert möjligheter vid prova på-dagar som Ung galopp har eller liknande.
Jag tränade min ponny ute på fälten eller hos grannarna som har en rundbana (gammalt travstall). När jag ville in i sporten började jag med en prova på-kurs på Strömsholm, tror dock inte att de finns kvar längre. Sen åkte jag till England och nu rider jag hos en amatör så fort jag har lite tid över :)
 
Det låter ju superskoj. Jag kanske kan fråga Ponnygaloppen på Angarn om jag kan få vara med på någon kurs hos dom :-). Jag brukar rida förbi där och titta avundsjukt på dom små ponnyerna.

/Lavinia
 
Det låter ju superskoj. Jag kanske kan fråga Ponnygaloppen på Angarn om jag kan få vara med på någon kurs hos dom :-). Jag brukar rida förbi där och titta avundsjukt på dom små ponnyerna.

/Lavinia

Det hade jag absolut gjort! Vet att de har ridhästträningar på typ.. ehh.. tisdagar? på Täby.
Alltid när jag inte träningsridit på ett tag så tänker jag "ja alltså det är ju roligt men det är skoj att hoppa/rida ut/dressyra på min ponny också" men sen när man gjort ett snabbjobb.. Då undrar jag varför människor gör annat än rider galopphästar :D
 
Ung Galopp ordnar ridhästträningar på Täby på måndagar. Brukar komma igång när banan blivit bra efter vintern.

På Angarn finns Täby Galopps ponnyklubb (Stall Lilla Rörby) som har regelbundna galoppträningar. Händer ibland att vuxna är med. Det tycker ponnyjockeyerna är riktigt roligt ;). För det mesta tränar de på lilla banan, men det räcker om man är ovan ;).

Sedan finns det en tränare/galoppridskola som jag tror även tar emot ridhästar/ridhästryttare. Sök på "galopp på ridskola".

Funkar bra med vanlig utrustning, men man bör ha en överjord, (irländsk) martingal och gärna en halsrem om man tänker rida fort.
 
Åhh det låter som om pållans dröm kan bli sann :-).

Jag ska definitivt fråga Angarn nästa gång jag rider förbi (ja, vi bor på ridavstånd dit). Vad är en övergjord för nåt? Halsrem har vi, fast vi använder den nog lite anorlunda än på galoppen :-).

/Lavinia
 
Övergjord är en slags sadelgjord men den går "över" sadeln och runt alltihopa, typ. Jag brukar aldrig rida med det (:angel:) men tror det är krav i löp.
Halsremmen är till för att hålla balansen om det krisar, istället för munnen på hästen :)
Vet inte vad du har för sadel men det är bra mycket enklare att rida i en galoppsadel än en typ hoppsadel :p
Jag köpte min billigt på e-bay, valde en "större" variant av sadel i läder, inte de pyttesmå för löp utan en trevlig med lite mer stöd i. Sen en egen seatsaver matchande hjälmöverdraget :love:

Tycker om galoppsporten lite extra bara för att den är så estetisk :o :love: :angel:
 
Hej!

Ahh, jag har just nu bara en dressyrsadel, den känns sådär lagom optimal när pållan drar på :-). Sen har jag man i flätor att hålla mig i, halsremmen tycker jag mest snurrar med om jag snurrar, manflätorna sitter kvar :-).

Den estetiska biten tilltalar mig definitivt, tänk att få ha vinrött och silver som färg utan att folk glor på en ...
Löp vette 17 om jag vågar, fröken skulle säkert vinna, men jag ligger väl i ett dike nånstans :-)

/Lavinia
 
Hej!

Ahh, jag har just nu bara en dressyrsadel, den känns sådär lagom optimal när pållan drar på :-). Sen har jag man i flätor att hålla mig i, halsremmen tycker jag mest snurrar med om jag snurrar, manflätorna sitter kvar :-).

Den estetiska biten tilltalar mig definitivt, tänk att få ha vinrött och silver som färg utan att folk glor på en ...
Löp vette 17 om jag vågar, fröken skulle säkert vinna, men jag ligger väl i ett dike nånstans :-)

/Lavinia

Hihi jag har vinrött och vitt.

sade_84432147.jpg


dsc_1462_5493debd2a6b226b81c5b8f3.jpg

(ignorera det ljusbruna tränset)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 223
Senast: Grazing
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: Dopy
·
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
2 871
Senast: Ronjali
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 473
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp