Ryttare tillrättavisas för otillåten sedering av häst på tävlingsplats

Vid tre tillfällen lät en ryttare sin häst sederas inför hemgång från tävlingsplatsen. Svenska ridsportförbundets disciplinnämnder har nu tagit ställning till om hästen ansågs vara i tävlingsmässigt skick.

Härligt att dom uppmärksammar allt sådant, i tävlingsmässigt skick bör det ingå att hästen är tillfreds med att åka transport. Givetvis måste väl inte hästen springa in i transporten och vissa behöver lite extra tid innan dom går in men överlag om hästen är såpass stressad att både brems och lugnande behövs så är knappast hästen redo för tävling.

Härligt att dom uppmärksammar allt sådant, i tävlingsmässigt skick bör det ingå att hästen är tillfreds med att åka transport. Givetvis måste väl inte hästen springa in i transporten och vissa behöver lite extra tid innan dom går in men överlag om hästen är såpass stressad att både brems och lugnande behövs så är knappast hästen redo för tävling.
Vi var tvungen att ge min häst lugnande för att få hem den från veterinären, det är något jag skäms för! Jag åkte aldrig iväg med hästen igen.

Vi var tvungen att ge min häst lugnande för att få hem den från veterinären, det är något jag skäms för! Jag åkte aldrig iväg med hästen igen.
Verkligen inget att skämmas för. Jag har haft en 4 åring som fick stora skälvan efter ett veterinärbesök och också behövde få lite lugnade då han varvade upp sig när han skulle hem. Såklart inte kul men ibland kan man inte undkomma veterinärbesök.

Att tvingas ge lugnande för att komma hem från veterinären är ingenting man ska ha dåligt samvete för.

Att däremot behöva ge lugnande för att komma hem från tävlingsplatsen är helt galet.

Till veterinären måste man åka, även om man har en häst som inte vill.

Till tävlingar SKA hästen vara väl förberedd BÅDE för uppgiften och för allt runtomkring (inklusive lastning).

Min sista häst var lite speciell i lastningen. Det var inga problem att lastträns hemma. Jag skickade in honom utan problem. Det var heller inga problem att lasta för att åka till veterinären. Däremot hem …. jag blev något less om man nu säger så …

"Ryttaren menar att det inte handlar om att sätta något i system, utan snarare att ge hästen goda erfarenheter – och gör en jämförelse med att ge lugnande vid till exempel skoning eller klippning."

Jag tror inte det är en särskilt trevlig upplevelse för en häst att åka transport sederad.
Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?

Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?
Jag. Min unghäst fastnade i staketet när hon var två (tre nu) och fick tråden med el runt bakbenet, hon har varit jätterädd om bakbenen sen dess. Vi tränar massor men hon behöver fortfarande lugnande för att kunna verka bakbenen. Det kommer hon troligtvis inte behöva så länge till men just nu gör hon det.

Däremot är hon jättelättlastad, åker som ett ljus och står snällt och väntar i transporten… 😅

Jag vill också tillägga apropå vad @Sel skrev för det var så spot on; enda anledningen till vår sedering vid skoning är just att det inte går att strunta i verkningen tills hon kommit över den olyckan, det vore djurplågeri att inte sköta hennes hovar. Hade det handlat om något jag kunde strunta i tills vi tränat klart (host tävling host) då hade jag såklart inte sederat. Det görs för att vi måste.

Jag hade kunnat köpa att någon hade tvingats sedera en häst för att komma hem från tävling EN gång, dvs man har tränat bra hemma, åker på tävling och på plats så blir det tilt liksom men att upprepa det?!? Koko.
Exakt. Tex om det hänt ngt speciellt som gjort hästen upprörd eller liknande. Jag reagerade på att ryttaren bad veterinären att sedera när h*n var på väg ut från banan dvs inte ens hade försökt att lasta utan lugnande. 🤦‍♀️

En av hästarna i mitt stall måste sederas vid skoning. Hon var snäll att sko men efter ett fånganfall sitter smärtminnet kvar och hon blir nåt vansinnigt arg på hovslagaren. Fröken har humör så det räcker.. Tränat massor med att slå med hammare, mm mm men noll problem när jag gör det. Var samma sak på hennes återbesök hos veterinären i höstas. Det hade gått toppen att böja henne första besöket-men det gjorde ont. Andra besöket var hon förbannad och ville intet bli böjd-trots att hon då var smärtfri.

"Ryttaren menar att det inte handlar om att sätta något i system, utan snarare att ge hästen goda erfarenheter – och gör en jämförelse med att ge lugnande vid till exempel skoning eller klippning."

Jag tror inte det är en särskilt trevlig upplevelse för en häst att åka transport sederad.

Precis, min häst har varit "svårlastad" under ett par veckor i sitt liv - efter att vi körde hem från veterinären innan sederingen gått ur ordentligt för att vi ville undvika morgonrushen i trafiken. Hon gillade INTE att stå i transporten utan full balans.

För övrigt får min också lugnande vid skoning, tror det är smärtminne där också för började krångla i samband med att hon behövde behandlas i bakknäna.

Går liksom inte att träna när hon är snäll när jag själv och alla andra, även nya personer, ska lyfta men sparkas så fort hovslagaren kommer nära. Visst, jag har inte provat att själv dra av och slå på skorna men gängar och broddar både på tävlingsplats och hemma utan problem. Skulle kanske kunna prova med annan hovslagare men hovarna funkar så fint nu så vill ogärna pilla med det... Vi trappar ner på dosen och förhoppningsvis går det utan någon gång.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare har anmälts till Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd. Hen ska vid upprepade tillfällen ha piskat en häst...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk toppryttare har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Enligt anmälarna har ryttaren piskat en häst upprepade...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har sagt sitt. Den sedan en tid avstängde läraren på en riksanläggning är skyldig till...
Svar
13
· Visningar
2 530
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka