- Svar: 21
- Visningar: 2 102
Vid tre tillfällen lät en ryttare sin häst sederas inför hemgång från tävlingsplatsen. Svenska ridsportförbundets disciplinnämnder har nu tagit ställning till om hästen ansågs vara i tävlingsmässigt skick.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi var tvungen att ge min häst lugnande för att få hem den från veterinären, det är något jag skäms för! Jag åkte aldrig iväg med hästen igen.Härligt att dom uppmärksammar allt sådant, i tävlingsmässigt skick bör det ingå att hästen är tillfreds med att åka transport. Givetvis måste väl inte hästen springa in i transporten och vissa behöver lite extra tid innan dom går in men överlag om hästen är såpass stressad att både brems och lugnande behövs så är knappast hästen redo för tävling.
En helt annan grej juVi var tvungen att ge min häst lugnande för att få hem den från veterinären, det är något jag skäms för! Jag åkte aldrig iväg med hästen igen.
Precis. Och absolut inget jag skulle vilja göra regelbundet!En helt annan grej ju![]()
Verkligen inget att skämmas för. Jag har haft en 4 åring som fick stora skälvan efter ett veterinärbesök och också behövde få lite lugnade då han varvade upp sig när han skulle hem. Såklart inte kul men ibland kan man inte undkomma veterinärbesök.Vi var tvungen att ge min häst lugnande för att få hem den från veterinären, det är något jag skäms för! Jag åkte aldrig iväg med hästen igen.
Precis, jag tänker att tävlingen ska vara en positiv upplevelse för hela teamet, det vill säga både hästen och ryttaren.Bremsa för att åka till tävling och sen lugnande på det för att ta sig hem! Neh, då är man inte redo att åka och tävla. Då har man satt sina aspirationer före hästens väl och ve.
Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?"Ryttaren menar att det inte handlar om att sätta något i system, utan snarare att ge hästen goda erfarenheter – och gör en jämförelse med att ge lugnande vid till exempel skoning eller klippning."
Jag tror inte det är en särskilt trevlig upplevelse för en häst att åka transport sederad.
Ibland tar det längre tid att träna hästen än det bör gå mellan skoningarna/verkning. Jag har varit med om rätt många skoningar med lugnande.Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?
Jag. Min unghäst fastnade i staketet när hon var två (tre nu) och fick tråden med el runt bakbenet, hon har varit jätterädd om bakbenen sen dess. Vi tränar massor men hon behöver fortfarande lugnande för att kunna verka bakbenen. Det kommer hon troligtvis inte behöva så länge till men just nu gör hon det.Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?
Exakt. Tex om det hänt ngt speciellt som gjort hästen upprörd eller liknande. Jag reagerade på att ryttaren bad veterinären att sedera när h*n var på väg ut från banan dvs inte ens hade försökt att lasta utan lugnande.Jag hade kunnat köpa att någon hade tvingats sedera en häst för att komma hem från tävling EN gång, dvs man har tränat bra hemma, åker på tävling och på plats så blir det tilt liksom men att upprepa det?!? Koko.
En av hästarna i mitt stall måste sederas vid skoning. Hon var snäll att sko men efter ett fånganfall sitter smärtminnet kvar och hon blir nåt vansinnigt arg på hovslagaren. Fröken har humör så det räcker.. Tränat massor med att slå med hammare, mm mm men noll problem när jag gör det. Var samma sak på hennes återbesök hos veterinären i höstas. Det hade gått toppen att böja henne första besöket-men det gjorde ont. Andra besöket var hon förbannad och ville intet bli böjd-trots att hon då var smärtfri.Precis. Och vem ger lugnande vid skoning?? Hört talas om att träna/förbereda hästen?
"Ryttaren menar att det inte handlar om att sätta något i system, utan snarare att ge hästen goda erfarenheter – och gör en jämförelse med att ge lugnande vid till exempel skoning eller klippning."
Jag tror inte det är en särskilt trevlig upplevelse för en häst att åka transport sederad.