Ryttarens sits och tyglar

Perla

Trådstartare
Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna.

Kan börja att säga att jag kommer från dressyr/banhoppning/skogsmulle livet och har inte mycket erfarenhet av fälttävlan alls.

Majoriteten av ryttarna sitter med långa tyglar. De har händerna vid midjan och försöker de ta en förhållning så åker händerna ännu längre bak. Tyglarna glappar en hel del och dom flesta verkar ha problem med kontakten med hästen överlag.
Varför rider de med så långa tyglar? :)

Sen det där med sitsen. Många ser ut som en säck potatis på hästryggen och över hindren krullar de ihop sig ännu mer eller lutar sig bakåt och tappar balansen. Varför väljer ryttarna denna variant på sits i just terrängridningen?

Så fort ryttarna kommer in på vanliga hoppbanan så kortas tyglarna lite och sitsen blir bättre (men fortfarande väldigt flamsig om man jämför med vanliga hoppekipage).

I dressyr delen verkar dom åtminstone försöka få en bra sits.

Varför rider dom så här? Jag tycker det ser väldigt flamsigt ut och obekvämt för både häst och ryttare när ryttaren flamsar runt på ryggen och när dom tappar balansen tar i dom långa tyglarna för att få tillbaka balansen och kontrollen på hästen men misslyckas oftast.

Någon som kan förklara lite för mig varför vi är så olika när momenten är så lika varandra?

Är bara nyfiken :)
 
Jag har sett rätt mycket fälttävlan och kan inte känna igen det du beskriver??
Vilken nivå är det du ser på?
Visst finns det ryttare/ekipage med en avvikande stil, men sitter du i obalans och "flamsar" på en häst som inte lyder/du inte har kontakt med är det få terrängbanor du kommer ta dig runt.
 
Fast rider dem inte med så långa tyglar för att slippa dra till i munnen om hästen hoppar väldigt högt/stort över något hinder?
Så har jag förstått det i alla fall. Kolla Ingrid Klimkes sits! :love: Inget flamsande alls där, men hon släpper ofta ut tyglarna!
De låter hästen göra jobbet liksom. Typ:p
 
Känner inte heller igen beskrivningen, däremot handlar ju terrängridning mkt om teknik och hade man använt samma teknik som i banhoppning hade man ju inte överlevt särskilt många terrängritter.

Här rider Ingrid Klimke på ett par hinder.


Det handlar om att inte störa hästens balans när man hoppar upp och ner.

När man hoppar nerhopp måste du flytta balanspunkten bakåt så att inte du ramlar av framåt över hästens hals och att hästen står på näsan och när du flyttar balanspunkten bakåt måste du släppa ut tygeln så att hästen kan använda sin hals eftersom hästen har mkt av sin balans i just halsen. Ofta har du något slags hinder efter nerhoppet i vattnet, kanske 2-3 galoppsprång bort och för att störa hästen så lite som möjligt när den klockar in på hindret fortsätter man rida med längre tyglar eftersom få ryttare hinner samla upp tyglarna emellan.

Tittar man på filmen med Ingrid så står hon i perfekt balans över hästen när den rör sig och hoppar upp och ner under sig, alltså hon står i lodrät sits i förhållande till hästen oberoende om hästen hoppar upp eller ner.

Sen finns det andra ryttare som inte sitter lika still som Ingrid som har längre tyglar men som ändå är i fin balans, beror lite på kroppslängd och så tycker jag. Sen är terrängridning mkt fighting spirit och kan se lite "slarvigt" ut emellanåt när häst och ryttare inte får perfekta språng men då handlar det ju nästan om överlevnad att flaxa över nästa hinder så att hästen får en extra skjuts.

Att man krullar ihop sig över hästen på galoppsträckorna har med luftmotståndet att göra faktiskt , att man inte som ryttare ska ta för mkt vind för det går långsammare och därför försöker man hålla sig så nära hästen som möjligt. Försöker tänka ut något scenario när man krullar ihop sig över ett hinder och det kan vara sista hindret i någon slags kombination där man snabbt vill i väg för att inte tappa tid.
 
Tack snälla för förklaringarna :)

På filmen håller jag med om att det är en balanserad ritt. Hon har lite långa tyglar en hel del, men släpper aldrig kontakten med hästen. Hennes ritt ser prydlig ut och är inte alls som de flesta jag såg igår.

Jag tittade på tävlingar på hög nivå från 2013-2014 som gick igår.

När man hoppar nerför så förstår jag att man lutar sig lite bakåt, men det jag såg igår var att dom kunde sitta så när de hoppar enkelhinder på plan mark tex. Vid vattenhinder förekom ju även det där samt att dom red på långa tyglar. Fick ju förklarat varför just där av er :)
Men de ritter jag menar var långa glappande tyglar under hela ritten. En del krullade ihop sig på enkelhinder, längs med galopp sträckorna (som jag nu förstår varför ;) ) och även på hinder där dom hoppar neråt.
Många tappade ofta balansen och försökte få tillbaka den med hjälp av tyglarna som var väldigt slappa (vilket inte gick bra då många ramlade av).

Efteråt gick det ett program med juniorer som red fälttävlan. Där såg det mycket bättre ut i sits och balans samt kontakten med hästens mun. Dock var det ju långt ifrån samma klass som programmet innan (men ganska svår klass ändå).

Många i första klassen såg ut som att dom absolut inte hade någon balans själva. Det var långt ifrån samma som filmen ovan. Ska se om ja kan hitta några ritter så ni får se själva :)
 
Jag fattar nog inte vad du har sett?

Sen är det så att det kan vara lite djuplandning bakom ett hinder även om det ser ut som det står på plan mark och man vill absolut inte komma för långt fram med överlivet på något terränghinder.
 
Jag fattar nog inte vad du har sett?

Sen är det så att det kan vara lite djuplandning bakom ett hinder även om det ser ut som det står på plan mark och man vill absolut inte komma för långt fram med överlivet på något terränghinder.
Fasen va svårt det är att skriva det jag menar :p. Är helt lost i vad de olika "nivåerna" i fälttävlan heter. Men jag ska försöka hitta film på det jag menar :)

Det jag menade med enkelhinder på plan mark, är det gräsmatta framför och bakom utan nivåskillnad. Det ser heller inte ut att vara mjukare efter hindret än före.

Det är ju skillnad om det är en stock med gräs innan och vatten efter. Eller olika serier med diverse nivåskillnader.

Har inte tid att leta just nu, men ska försöka hitta en film till i kväll :)
 
Mycket bra beskrivning @fio :)
Jag tycker nästan lite också att det här med långa-tyglar-ridningen är lite charmen med fälttävlan. I vissa fall och i vissas ögon kan det säkert se haffsigt och flaxigt ut, men samtidigt så kan man ju inte ungå av att imponeras av dessa ryttare och framförallt dessa HÄSTAR, som lotsas runt en svår, stor och teknisk bana på långa tyglar utan några större problem. Jag tycker det är häftigt, men så är man ju en inbiten fälttävlansnörd oxå :p
 
@Perla Kan du inte söka på youtube efter klipp på den tävlingen du sett på horse1 och lägga in här för att visa vad du menar?
 
Det va FEI badminton horse trails 2013-2014 jag såg på. När jag söker på youtube kommer bara de fina ritterna fram och dom värsta fallen, inget däremellan :mad:

Men när jag tittar på de ekipage som ramlar av så är det oftast vid hinder med vatten efteråt eller om hästen missbedömt avståndet på hindret och hoppar för lite och därför gör kullerbytta över hindret. Hittar inte alls det jag letar efter :(
 
Fast antingen var det 2013 eller 2014.. kanske var det thrills and spills du kollade på? Dom släpper en video varje år på fall och räddningar och annat..

2014 var ett sjukt Badminton där typ 30 pers ramlade av.. om det var det du såg förstår jag att du reagerade för det har alla gjort.
 
Ja o
Fast antingen var det 2013 eller 2014.. kanske var det thrills and spills du kollade på? Dom släpper en video varje år på fall och räddningar och annat..

2014 var ett sjukt Badminton där typ 30 pers ramlade av.. om det var det du såg förstår jag att du reagerade för det har alla gjort.
Ja okej det va kanske det jag såg då :)
 
Det kan också vara lite "räddningssits" som du sett ibland, om man t.ex. hamnar mellan två distanser och överlåter åt hästen att bestämma om den ska hoppa av stort eller trampa om, då hamnar man lite efter i språnget och får då släppa ut tyglarna för att inte rycka i munnen om hästen går stort. Det kan se lite hafsigt ut men det är lättare för hästen att ta sig över så än om ryttaren går med fram och hästen kanske lägger in omtramp, då hinner den kanske inte upp med frambenen utan kan i värsta fall haka i och få rotationsfall.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 642
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Magiana
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 043
Senast: warg
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp