Bukefalos 28 år!

ryttarens snedhet och motivationsfråga?

M

missm

har två problem som ja tänker ta upp här...

Det första, som alla mina tränare hittills har sagt åt mig, jag sitter snett. Mm, jag vet.. jag sitter, från bäcken å uppåt, spikrakt över hästen, men sen vrider det sig nånstans. Höger skänkel kommer för långt bak, å för att få den "att hållas framme" så blir jag tvungen att spänna mig. Vänster ben däremot hålls bra på sin plats. Alla tränare säger som sagt "du drar höger skänkel för långt bak".. jaha, men sen då? ska ja binda fast mitt ben i hästens framben eller vadå?! En tränare ska väl säga VAD man ska göra för att LÖSA ett problem? Inte bara KONSTATERA problemet? :confused: stretchar mkt för att få upp smidigheten, eftersom jag har ett väldigt fysiskt krävande jobb, men ibland känns de som om en kiropraktor är den enda som har en lösning :(

Finns en tränare kvar som ja tänkt försöka med, men dessvärre snackar vi olika språk, så, tolk behövs isåfall. (plus att jag inte är ännu i detta skede sådär jättepigg på att rida en lektion för honom.. heh...)

(nåja, nu låter de som om tränarna e problemet, men problemet är mitt förbenade högerben som inte gör som jag säger.. någon som har tips?)


Och sen mitt andra problem..Om du nånsin kommit upp till LA nivå, sluta för guds skull inte att rida. Tyvärr gjorde jag detta, å nu finns det vissa motivationsproblem.

Okej, många gånger e ja trött när jag rider, jobbar tidig morgon, (stiger upp mellan 3 å 5 beroende på var ja ska jobba) ledig dagtid, å sen jobb på kvällen igen, så många gånger blir ridningen sådär "nåååjaa.. vi ser nu lite va de blir ida.. lite skrittövningar kanske.. bla bla bla.. gäsp..".
Problemet är alltså ett mål. och motivationen att jobba mot det målet. Visst jag kanske inte har den enklaste hästen för just mig att börja med, när jag köpte honom i slutet av maj, hade han inte blivit riden i korrekt form på ett år, ansågs vara "problemhäst", eftersom hans förra ägare var totalt livrädd för honom.. För hans del så har jag en kompis som tränar honom 1-2 gånger i veckan.

Att ta mig upp till den nivå jag var på är mitt långsiktiga mål, men vägen dit känns evighetslång! (och detta lyckades jag med på 3 år, första 2 åren ridning 1gng/vecka, sista året 2 gng/vecka). en av 10 ggr (ungefär) så lyckas jag orka jobba fram min häst i rätt form..

Min häst har varit med för guru-tränaren dock med annan ryttare, å tränare fullkomligt älskade min häst. Super gångarter (även om han ser ut som ett litet skogstroll) så potentialen finns där, blott 7 år gammal. Om det var hästen som tappat motivationen hade de inte varit något problem för mig, har haft unghäst förr, så vanan finns att hitta på olika saker. Men nu e de jag som e negativt inställd genom att tänka "usch va ja e trött idag, de blir nog inte till någonting dehär.. vi gör lite volter å halter"..

Jag blir oerhört motiverad av tex tävlingar.. eller att se på kurser.. å sen kommer ja själv upp på ryggen, å då e motivationen som bortblåst.. :( Blir oxå motiverad att se nån duktig rida min pålle, när ja ser att han faktiskt kan.. å samma sak igen, när ja kommer upp på ryggen e motivationen bortblåst..


"snälla bullen, hjälp mig"...
 
Sv: ryttarens snedhet och motivationsfråga?

Alla behöver en morot, din morot behöver inte handla om hästen eller ridning alls, du behöver göra dig rak, jämn och smidig först och främst för ditt eget välmående, när du sen är en bit på den vägen kommer du att märka att dina hjälper inverkar lättare på hästen då den blir mer mottaglig för dem ju mer kroppsmedveten du själv är, så, tipset är att öka din egen kroppsmedvetenhet!!

Gillar du sport?

Träning?

Simning kanske?Cykling?
 
Sv: ryttarens snedhet och motivationsfråga?

jaa, de e där som problemet kommer in. ett dygn på 24h räcker inte till för mig :( i såfall måste jag slopa tiden med hästen. Och som sagt, många gånger e jag trött dagtid, eftersom mitt jobb e fysiskt väldigt krävande. som ett exempel kan ja oxå säga att jag gick ner 12kg i vikt på 6 månader med att enbart jobba, dvs inte alls tänka på matvanorna..

Simning vore ju ett alternativ jag skulle kunna tänka mig, men då igen är det tidsbristen. (tro mig, har kompisar som klagat över att dom inte sett mig sen min födelsedag.. 28 mars.. )

Efter ett längre jobbpass (dvs på minst 7 dagar, 14 dagar e lagligt för oss, 21 dagar utan ledigt är rekord..) så tar det 2 dagar innan jag slutar gå omkring som en zombie, 3-4 dagar innan jag helt vilat upp mig.. och i juli blev jag sjukskriven 2 veckor pga stress... *harklar*..

försöker byta jobb, men inte helt lätt när de krävs en viss mängd i lön oxå för att klara av ekonomin.
 
Sv: ryttarens snedhet och motivationsfråga?

Men!!

Vilken bra utmaning!!

Använd ditt jobb och dija arbetsuppgifter till att skapa funktionella rörelsemönster, så behöver du nte träna något annat och blir jämn o rak på kuppen!

Tänk dig in i ditt jobb och fundera först på hur du kan jobba mer med din inaktiva sida!

I alla fall en början och du märker resultat direkt på hästen ifall du gör rätt.
 
Sv: ryttarens snedhet och motivationsfråga?

hmm.. varför har inte jag tänkt på det?! Måste riktigt ta mig en funderare å notera hur jag "jobbar normalt" och hur jag kan förändra rutinerna, så jag jobbar likadant med min svagare sida! :idea:
 
Sv: ryttarens snedhet och motivationsfråga?

Jag håller med om att sporta:D

Ta dej tid att gå till gym, om du kan. Har ni inget på jobbet? Jag ficmk bra hjälp av det att känna var jag behövde stärka för att bli rakare, och det har verkligen hjälpt.

Sen kanske du behöver kollas för att se om du behöver behandling pga snett bäcken:confused:

Men ett annat tips som betyder enormt mycket för att sitta rakare, så enkelt egentligen, så det är fånigt. Titta mellan hästens öron när du rider. Det är mycket enkelt. Du kommer att känna mycket mer själv vad som blir fel om du verkligen gör det konsekvent. Prova och känn efter:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp