Ryttarens vikt väger inte tyngst

@BornAgain Var får folk från att vältränade män väger så mycket, undrar jag däremot? Kanske om vi pratar vältränade som gymkillar, men det är det ju knappast det som avses här. Killar som rider är sällan beafcakes, utan har med funktionell styrka. Fatshaming är hemskt, men vi borde inte blanda in saker som inte är relevanta.

Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...
Det brukar ofta på det här forumet tas upp att det rör sig om en extrem skillnad mellan feta kvinnor och vältränade män, när samma häst som skulle dö med 75 kg ryttare plötsligt bär en man på 190 (som då vid normalvikt väger 75-85 kg). Och det är ofta den typen av vikter som på forumet anges som maxvikter på SWB och liknande vid ganska låg belastning.
 
Det brukar ofta på det här forumet tas upp att det rör sig om en extrem skillnad mellan feta kvinnor och vältränade män, när samma häst som skulle dö med 75 kg ryttare plötsligt bär en man på 190 (som då vid normalvikt väger 75-85 kg). Och det är ofta den typen av vikter som på forumet anges som maxvikter på SWB och liknande vid ganska låg belastning.

Det var väl en aspekt att är man vältränad med allt som det innebär med bättre balans och kroppskontroll så kan man väga mer. Men en Swb kan ju lätt bära 80 kg fet kvinna.. Mig tex 😅 men självklart känner jag av dessa extra kg när jag rider jämfört med när jag väger 70.
20% regeln är ju bra 100kg på en häst som väger 500 dvs ganska nätt kan ju vara en hyfsad gräns.
 
Det var väl en aspekt att är man vältränad med allt som det innebär med bättre balans och kroppskontroll så kan man väga mer. Men en Swb kan ju lätt bära 80 kg fet kvinna.. Mig tex 😅 men självklart känner jag av dessa extra kg när jag rider jämfört med när jag väger 70.
20% regeln är ju bra 100kg på en häst som väger 500 dvs ganska nätt kan ju vara en hyfsad gräns.
Sedan är det bra att vara uppmärksam - störs hästens rörelser så är man för tung oavsett vad vågen säger. Fast min erfarenhet tyder på att tyngre människor tenderar att vara mer uppmärksamma och då även på sneda sitsar etc. Jag tror alla ryttare bör fundera (Men så lät min första ridlärare oss bära omkring på varandra och balansera vikter på kvastskaft etc för att lära oss hur effektiva vikthjälper är och hur hästen följer ryttarens blick eftersom ryttarens vikt följer blicken)

(och alla vet att ju mer välbalanserad och ju lättare, desto bättre)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 260
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp