Ryttarens vikt väger inte tyngst

Men vad ska nu Bjälken använda för att fatshamea :cry:
OBS! också att vikten på ryttarna låg på 15-23% av hästens vikt - de elaka forskarna la alltså ca 100 kg på ett halvblod! skam, skandal... Alla vet ju att det är max, max 75 kg åtminstone om det är en kvinnlig ryttare

(Fast fatshamea kan ju folk ändå - dessa ryttare var ju inte feta på riktigt, de vägde ju bara mer ungefär som vältränade män. Och vältränade män kan hästar minsann bära)
 
OBS! också att vikten på ryttarna låg på 15-23% av hästens vikt - de elaka forskarna la alltså ca 100 kg på ett halvblod! skam, skandal... Alla vet ju att det är max, max 75 kg åtminstone om det är en kvinnlig ryttare

(Fast fatshamea kan ju folk ändå - dessa ryttare var ju inte feta på riktigt, de vägde ju bara mer ungefär som vältränade män. Och vältränade män kan hästar minsann bära)

RIP hästarna, hoppas de kan återgå till ett normalt liv igen. :cry:

Jo de hittar sina förklädda argument när det passar dem, tyvärr. Jag tippar på att de förklär det genom hälsoskäl nu ett tag.
 
OBS! också att vikten på ryttarna låg på 15-23% av hästens vikt - de elaka forskarna la alltså ca 100 kg på ett halvblod! skam, skandal... Alla vet ju att det är max, max 75 kg åtminstone om det är en kvinnlig ryttare

(Fast fatshamea kan ju folk ändå - dessa ryttare var ju inte feta på riktigt, de vägde ju bara mer ungefär som vältränade män. Och vältränade män kan hästar minsann bära)
Vad är då 70kg på en C-ponny i deras ögon skulle de anse tror du? Mest nyfiken i relation till vikten tilö halvblod. 🙈
 
Vad är då 70kg på en C-ponny i deras ögon skulle de anse tror du? Mest nyfiken i relation till vikten tilö halvblod. 🙈
Jag vet inte - jag är bara fundersam för att i den här typen av diskussioner sätts viktgränser ofta ganska godtyckligt men anses ändå jätteviktiga.

(och sedan är viktgränserna inte så viktiga, åtminstone inte när det gäller män. Med de viktbegränsningar många anser vettiga så är världscupen i hoppning hästplågeri).

PS jag tror att hästar och ponnier tål mer och mindre än vad folk ofta utgår ifrån - jag tror inte att ryttarens vikt är det avgörande utan att det är ännu viktigare med balans och lyhördhet. Dvs jag tror att de tål vikt bättre än vad vi ofta utgår ifrån, men obalans sämre.
 
Senast ändrad:
Jag har nyligen haft en intressant upplevelse med min wm. Hon är rätt liten, 111 cm och väger 150 kg. Har en person som börjat hänga på henne, där jag tvivlade på om det verkligen skulle funka. Ponnyn hade enormt svårt att balansera vikten och ville antingen inte gå alls eller rusa fram (varvid personen gled av).

Men efter ett par gånger fick ryttaren sitta normalt på ponnyn istället och då var det inga som helst problem att bli riden. Dvs hängande ryttare blev för tungt/obalanserat, men samma ryttare i lodrät sits var inga bekymmer alls att bära.

Ponnyn är välmusklad och har hittills dragit 20 liter vatten + bildäck samtidigt.

Jag tycker vikt och vad hästen klarar av är väldigt individuellt, som med det mesta med hästar.
 
Alltså jag tycker det här med vikt har blivit någon typ av pseudoveteskap utan riktiga belägg. Jag har en D-ponny, 147 cm, och har ridit henne med Westernsadel utan problem vikt minst 100 kg. När jag red ett av ridskolans halvblod med engelsk sadel (minst 20 kg lättare) så kände jag mig tung och märkte att hästen var negativt påverkad av min vikt.
 
Jag vet inte - jag är bara fundersam för att i den här typen av diskussioner sätts viktgränser ofta ganska godtyckligt men anses ändå jätteviktiga.

(och sedan är viktgränserna inte så viktiga, åtminstone inte när det gäller män. Med de viktbegränsningar många anser vettiga så är världscupen i hoppning hästplågeri).

PS jag tror att hästar och ponnier tål mer och mindre än vad folk ofta utgår ifrån - jag tror inte att ryttarens vikt är det avgörande utan att det är ännu viktigare med balans och lyhördhet. Dvs jag tror att de tål vikt bättre än vad vi ofta utgår ifrån, men obalans sämre.
Jag tror också de tål mer än va man tror, sen tror jag det spelar in hur bra egen balans ryttaren har också.
Hade varit intressant att se en studie på hur det skiljer sig för hästarna med en som har bra balans kontra en som inte har det, samt samma vikt på båda.
 
Forskningen som delges här är ingen ny forskning med revolutionerande upptäckter . Det är samma som alla övriga studier i ämnet . Givetvis går det inte att bara mäta utifrån kilon på ryttaren. Lika lite som det går att mäta utifrån mankhöjd på hästen.

maxvikt 1/6 av hästens egen vikt är en hyfsad just MAX måttstock som är sund om man ska försöka ha någon generell riktlinje. Sen utifrån det tillkommer givetvis väldigt många variabler - inkl hästens exteriör och ryttarens kunskap/balans osv.
 
Våra hästar på mitt jobb går oftast turer med nybörjare och folk som aldrig ridit förut.
Vår maxvikt för nybörjare är 90kg. Med westernsadel blir det strax över 100kg totalt.

Det är jätteskillnad på hur samma hästar beter sig beroende på om ryttare av de måtten är erfarna eller nybörjare.
Definitivt beror det mer på ryttarens fysik än vikten i sig.
 
@BornAgain Var får folk från att vältränade män väger så mycket, undrar jag däremot? Kanske om vi pratar vältränade som gymkillar, men det är det ju knappast det som avses här. Killar som rider är sällan beafcakes, utan har med funktionell styrka. Fatshaming är hemskt, men vi borde inte blanda in saker som inte är relevanta.

Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...
 
@BornAgain Var får folk från att vältränade män väger så mycket, undrar jag däremot? Kanske om vi pratar vältränade som gymkillar, men det är det ju knappast det som avses här. Killar som rider är sällan beafcakes, utan har med funktionell styrka. Fatshaming är hemskt, men vi borde inte blanda in saker som inte är relevanta.

Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...
Är väl det vanliga att många tror att dom per automatik är större och tyngre än kvinnor oavsett. Det är otroligt svårt om inte omöjligt att gissa någons vikt har jag märkt..
 
Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...
Kvinnor som väger 80kg kan få ganska mycket kritik från hästmänniskor, har jag märkt. Oavsett vilken typ av häst de rider. Om lilla All In kan hoppa som han gör med 75-80kg Peder borde ju 170cm kraftigt halvblod klara betydligt mer, tänker jag.

... ska jag säga som just nu inte rider mina hästar pga att jag väger för mycket. :p
 
@BornAgain Var får folk från att vältränade män väger så mycket, undrar jag däremot? Kanske om vi pratar vältränade som gymkillar, men det är det ju knappast det som avses här. Killar som rider är sällan beafcakes, utan har med funktionell styrka. Fatshaming är hemskt, men vi borde inte blanda in saker som inte är relevanta.

Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...
Jo men börjar inte diskussionen om vikt på hästar vid 75 och definitivt 80 kg i vissa kretsar? Eller är det bara på Buke som halvblod om 165 kan ha viktgränser på 60 kg?

(Alltså jag skriver inte utifrån egen erfarenhet, jag har någon gång snarare hamnat på lite mindre ponnies än jag är bekväm med eftersom jag inte är så lång men väger typ mer än jag borde.)
 
Senast ändrad:
Jo men börjar inte diskussionen om vikt på hästar vid 75 och definitivt 80 kg i vissa kretsar? Eller är det bara på Buke som halvblod om 165 kan ha viktgränser på 60 kg?

(Alltså jag skriver inte utifrån egen erfarenhet, jag har någon gång snarare hamnat på lite mindre ponnies än jag är bekväm med eftersom jag inte är så lång men väger typ mer än jag borde.)

Jo, den åsikten brukar dyka upp i sådana här diskussioner. Den får mig alltid att undra hur 🤬 kavallerier kunnat vara så framgångsrika genom århundradena... hästarna borde ha blivit ryggömma och blockhalta första veckan.
 
Jo, den åsikten brukar dyka upp i sådana här diskussioner. Den får mig alltid att undra hur 🤬 kavallerier kunnat vara så framgångsrika genom århundradena... hästarna borde ha blivit ryggömma och blockhalta första veckan.
Tydligen (läste källan för länge sedan) har militärhästar kånkat på nästan lika mycket genom tiderna. Typ 150 kg var det om jag minns rätt. Tur kanske att vi inte har hästar i militären längre iofs för jag tror att det handlar om en människa om ca 70 kg + sadel och ut"rustning".
 
Ok, här är en bok
https://books.google.se/books?id=Ts-kAwAAQBAJ&pg=PA424&lpg=PA424&dq=weight+carried+by+cavalry+horse&source=bl&ots=5ZeHlcJJrR&sig=ACfU3U1Qvd1qK1krKqwGdCboRzfcLiSiBw&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwip0smntrDmAhWQl4sKHa08DwYQ6AEwEHoECAkQAQ#v=onepage&q=weight carried by cavalry horse&f=false

Tydligen Preussarna tyckte att en häst kan inte göra någonting om ryttare + kit (ej sadel) var över 95 kg. Om jag lyckas översätta stone rätt. Men enligt boken verkade detta dock ogörbart (så jag tror det är britter) körde på medesoldat väger 69 kg och packningen typ 45, som det mest önskvärda. Men att det tyvärr ofta blev att hela bördan tenderade landa på 130 kg för ofta i slutänden.

Haken i det hela var att sadeln var tvungen att väga lika mycket som packningen? pga stabilitet, och att den nödvändigtvis måste stabilt upp från ryggraden. Vilket gjorde den tyngre.

Någon på ett historieforum satt och hävdade att svenska kavalleriets hästar kånkade på 130 kg (nej 136, översatt från 300 stone så jag vet inte faktiskt).

150 kg vet jag verkligen inte varifrån jag fick eller om jag minns fel (jag måste nog rota i min militärhästbok hemma eller ngt). Det var i så fall i ngn gammal artikel om att en "riddarhäst" inte bar så himla tungt faktiskt jämfört med en "modern" häst under 1:världskriget. Utan typ samma börda. Kan det ha varit 130-120 kg istället? vem vet.

Men en sak kan ju konstateras i alla fall, att män i Sverige nu väger i genomsnitt 84 kg. Så det blir mindre packning då om hästarna skulle ut i militären idag. Men undrans om svenska män kanske var tyngre än brittiska och amerikanska på tidigt 1900-tal, vi tenderar ju vara längre och har väl gjort det länge? (och att hästraser som utan tvekan burit fullvuxna män i alla tider, då antagligen burit typ genomsnitt 69 kg + sadel och packning? Om inte vi var ännu nättare tidigare. Men jag tror vi varit minst och nättast under mitten av 1800 -talet.).
 
Senast ändrad:
@BornAgain Var får folk från att vältränade män väger så mycket, undrar jag däremot? Kanske om vi pratar vältränade som gymkillar, men det är det ju knappast det som avses här. Killar som rider är sällan beafcakes, utan har med funktionell styrka. Fatshaming är hemskt, men vi borde inte blanda in saker som inte är relevanta.

Peder Fredricsson exempelvis väger 80 kg till sina 1,9. Patrik Kittel väger 75 kg. Min man väger strax under 70 kg till sina 180 (springer mycket). Min kompis som tävlar hinderbanelopp på elitnivå ligger på 75 kg till 185 osv...

Det måste vara ett tag sedan PK vägde 75 kg 😲
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 187
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp