Ryttarvikt

Andromedae

Trådstartare
För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :) Som alltid hoppas jag att vi kan uttrycka oss vänligt mot varandra, även om ämnet kan vara känsligt.

Det har gjorts lite forskning (på olika nivå och omfattning) på ämnet, här är några som jag känner till, lägg gärna in om ni känner till fler!


Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?

Själv tänker jag att ryttarvikten givetvis är en faktor i ridningen, precis som mycket annat. Ibland kan ryttarvikten förvärra befintliga problem och öka en skadlig belastning, ibland har den ingen större effekt. Jag läser forskning med intresse, och tycker att det är intressant att fundera över ämnet och hur vi som ryttare förhåller oss till vår kropp på hästryggen. Generellt kan jag känna att jag vill veta mer.
 
För att bredda det hela utanför strikt ridning, är det någon som känner till forskning som gjorts gällande hästars förmåga att dra? Finns det någon forskning om belastningsrelaterade skador relaterade till dragvikt, t ex? Har inte letat efter något sådant själv, men det vore intressant att veta.
 
För att bredda det hela utanför strikt ridning, är det någon som känner till forskning som gjorts gällande hästars förmåga att dra? Finns det någon forskning om belastningsrelaterade skador relaterade till dragvikt, t ex? Har inte letat efter något sådant själv, men det vore intressant att veta.
Det skulle jag också vara jätteintresserad av! Sedan kan en ju påverka dragbelastningen enormt beroende på vilket redskap som används. Själv kunde jag som trettonåring glatt "trava" runt med en vuxen karl i en tävlingssulky till exempel. Det enda jag eventuellt behövde göra var att balansera skaklarna eftersom jag inte hade sele på. :D Att dra samma karl i en skrinda hade varit en helt annan sak.
 
Det skulle jag också vara jätteintresserad av! Sedan kan en ju påverka dragbelastningen enormt beroende på vilket redskap som används. Själv kunde jag som trettonåring glatt "trava" runt med en vuxen karl i en tävlingssulky till exempel. Det enda jag eventuellt behövde göra var att balansera skaklarna eftersom jag inte hade sele på. :D Att dra samma karl i en skrinda hade varit en helt annan sak.
Eller för den delen om det hade varit lutning på marken.

Jag hade en ung minishettis tidigare, och även med en hyfsat lätt tvåhjulig vagn blev det extremt tydligt hur stor skillnad det gjorde om marken var helt plan eller om det var minsta lilla upp- eller nedförslutning.
 
Jag tänker att vikt är en pusselbit i ett stort pussel vars helhet bildar hästens välbefinnande och upplevda komfort. Vissa hästar är väldigt känsliga för vikt, andra inte och eftersom det är så många faktorer som påverkar hästens komfort så är det svårt att analysera effekten av ryttarens vikt utan att ta hänsyn till alla andra femtioelva pusselbitar som också påverkar hästen. Om en häst går med en tung ryttare och visar obehag är det inte nödvändigtvis så att det är själva vikten som är grundproblemet, trots att det kanske är det man tänker eftersom det är det man ser först.

För en del år sedan var det lite på modet, speciellt bland yngre tjejer, att vikthetsa och tävla om vem som brydde sig mest om sin häst genom att sätta orealistiska och obefogade "viktgränser" på sina hästar. Jag har sett det både här på Buke, facebook och andra ställen. Man slog sig för bröstet och sa att man minsann hade en viktgräns på 60 kg på sin häst för den var såååå känslig och den ska minsann inte behöva släpa runt på en tung ryttare och få ont i ryggen, sådeså... detta trots att hästen i fråga ofta hade fysiken att klara även en karl på 90 kg eller mer. Ibland var dessa påstådda viktgränser mer rimliga men tämligen ofta var det helt orealistiskt. Nu var det ett tag sedan jag såg det så jag hoppas att det blivit lite mer passé numera.

Jag tänker att vi som ryttare har ett ansvar att inte belasta hästen på ett sätt som är skadligt för den mer än absolut nödvändigt. Det gäller oavsett om det handlar om vikt, dålig utrustning, balans, allmänt dålig ridning osv. Om vi upptäcker att vi belastar hästen på ett dåligt sätt har vi en skyldighet att göra vårt bästa för att åtgärda det. Det är ingen rättighet att rida på en häst, eller köra en häst, eller göra något annat med en häst. Vi måste anpassa oss efter hästens förutsättningar oavsett vad det gäller. Är jag för tung och absolut vill rida så får jag accepter att jag antingen måste försöka gå ned i vikt eller hitta en häst som klarar min vikt utan att ta skada. Har jag en dåligt sittande sadel måste jag accepter att jag antingen får hitta en ny sadel eller rida barbacka. Har jag dålig balans måste jag öva upp den osv.

Vi har alla olika tillkortakommanden som vi hela tiden måste försöka förbättra och vikt är en av dessa pusselbitar, en pusselbit som måste vara okej att diskutera utan att folk tar illa vid sig eller styr diskussionen så att det mer handlar om kroppshets och kroppsideal än om sakfrågan, nämligen hästarnas välfärd.
 
Min förhållning är att även hästarna är individer och tål olika belastning även om de till synes kan se likadana ut i kroppen. Jag rider ju mest bara d-ponnys. Min 4-åring är helt obrydd över min vikt, 75 kg. Hon hade kunnat bära mig hela dagen och lite till. Verkar inte beröra henne alls vem som sitter på. Min förra ponny var en haflinger och han brydde sig inte heller. Min 3-åring däremot föredrar tydligt min medryttare på 55 kg framför mig på 75 kg. Redan när vi hängde på honom var han mycket mer tillfreds med henne än med mig. Kroppsligt sett är han inte vek på något vis och jag har ridit betydligt mindre ponnyer än honom. Planen är att han ska säljas ändå så jag behöver inte tvinga mig på honom i ridningen, utan det kan min medryttare få ta.
 
Det intressanta med körning är ju som ni varit inne på vilken typ av utrustning man använder, vart man kör och hur man kör. Jag kör mestadels med brösta som har draglinor vilket underlättar en hel del för hästen i jämförelse när jag klär på honom hans tävlingsutrustning men då får man inte glömma att han springer rakt på banan och inte i små backar och annat som hemma.
 
Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?
Jag tänker att det alltid är jobbigare att bära tyngre än lättare, alltid jobbigare att bära obalanserat än balanserat och att oavsett ryttarvikt och eventuell (o)balans så gör det alltid ont med en illasittande sadel. Samt att vi alla behöver träning för det jobb vi ska utföra. Att något är jobbigt behöver ju inte betyda att det är farligt, så länge det inte blir för mycket!

Med det sagt tror jag alltså att det är jättesvårt att hitta en procentsats eller formel som gäller utan undantag i alla lägen och för alla hästar. Det är så mycket som inverkar. Hur tränad hästen är såklart, hur den är byggd, hur sadeln sitter, vilken typ av jobb det gäller, hur länge hästen rids, hur ofta hästen rids, vad den gör i övrigt osv. Ingen skulle ju sätta sig och rida en nyinriden häst i flera timmar, och samma sorts hänsyn tycker jag man får ta om man väger lite mer - det får helt enkelt bli kortare pass, fler pauser osv. På sikt bygger man ju upp hästen så att den orkar!
 
Vi har alla olika tillkortakommanden som vi hela tiden måste försöka förbättra och vikt är en av dessa pusselbitar, en pusselbit som måste vara okej att diskutera utan att folk tar illa vid sig eller styr diskussionen så att det mer handlar om kroppshets och kroppsideal än om sakfrågan, nämligen hästarnas välfärd.
Japp precis detta!

Det spelar ingen roll vad människan tycker om att få höra att den är för tung för en viss häst. Hästens välfärd kommer först.

Dom ger oss en fantastisk gåva och ett så stort förtroende när dom låter oss sitta på deras rygg. Det är vårt ansvar att inte missbruka det.

Välbalanserad ryttare, sadel som passar både häst och ryttare, starka ryggmuskler, och pållen kan säkert köra två timmar med 20% vikt (eller mer?).

Obalanserad ryttare i för liten sadel så det blir högt tryck i bakkant... Då kanske 15% är för mycket.

Och det får man helt enkelt acceptera som människa.

Det är inte en mänsklig rättighet att få sitta på en annan varelses rygg.

Hur många av oss människor klarar av att ta en språngmarsch med 20% av vår egen vikt i en ryggsäck utan rejäl träning först? Blir det lättare med en välbalanserad packning i en välpassande fjällrygga? Om du sätter 20% av din egen vikt i en skolryggsäck, hur lång tid tar det innan du börjar få rejält ont i axlarna?
 
Det intressanta med körning är ju som ni varit inne på vilken typ av utrustning man använder, vart man kör och hur man kör.
Det är ju egentligen densamma i ridningen. Tex en westernsadel är ju flera kilon tyngre än en hoppsadel och betydligt tyngre än en syntetsadel. Grejen med en westernsadel är ju att även om den väger 17 kg så är ju anläggningsytan på sadeln betydligt större, vilket gör att de 10 kg extra inte torde märkas så tydligt eftersom det är mer jämt fördelat eller vad jag ska säga.

Men jag tänker mycket på utrustning när jag rider mina ponnys. Jag rider till 99% i syntetsadlar just för att de inte ska behöva bära ännu mer vikt än de redan gör.
 
Det är ju egentligen densamma i ridningen. Tex en westernsadel är ju flera kilon tyngre än en hoppsadel och betydligt tyngre än en syntetsadel. Grejen med en westernsadel är ju att även om den väger 17 kg så är ju anläggningsytan på sadeln betydligt större, vilket gör att de 10 kg extra inte torde märkas så tydligt eftersom det är mer jämt fördelat eller vad jag ska säga.

Men jag tänker mycket på utrustning när jag rider mina ponnys. Jag rider till 99% i syntetsadlar just för att de inte ska behöva bära ännu mer vikt än de redan gör.
Ja, jag har alltid hört det där om Westernsadlar. Att det är därför de är så stora, för att fördela vikten bättre under långa cattle drives. Men jag har för mig att de kollat på Westernsadlar i den där studien om tryck och att de visst inte var bättre för hästarnas ryggar. Inser ju att jag får lov att försöka googla fram den om jag ska hålla på och referera till den, men kanske en annan dag, för jag tror den var på tyska dessutom.
 
Ja, jag har alltid hört det där om Westernsadlar. Att det är därför de är så stora, för att fördela vikten bättre under långa cattle drives. Men jag har för mig att de kollat på Westernsadlar i den där studien om tryck och att de visst inte var bättre för hästarnas ryggar. Inser ju att jag får lov att försöka googla fram den om jag ska hålla på och referera till den, men kanske en annan dag, för jag tror den var på tyska dessutom.
Men gud vad intressant. Nu vet jag vad jag ska göra resten av min jobbnatt. :angel: :) Hittar du den före mig så länka gärna.
 
Men gud vad intressant. Nu vet jag vad jag ska göra resten av min jobbnatt. :angel: :) Hittar du den före mig så länka gärna.
Problemet är att jag inte hittar originalstudien eftersom den är från nittiotalet och arkivet för den veterinärmedicinska journalen inte verkar sträcka sig så långt tillbaka. Hittar endast material som citerar studien. Och blir osäker om slutsatsen jag drog av det hela var att Westernsadlar varken var sämre eller bättre, dvs. inte mer dramatiskt än så.

Det är iaf. Joyce Harmans forskning med en tryckmätarekudde som hette Saddletech jag är ute efter. Här finns åtminstone lite skrivet.
https://www.researchgate.net/profile/Joyce-Harman/publication/279890785_Measurement_of_the_pressures_exerted_by_saddles_on_the_horse's_back_using_a_computerized_pressure_measuring_device/links/5b9fc80345851574f7d24de2/Measurement-of-the-pressures-exerted-by-saddles-on-the-horses-back-using-a-computerized-pressure-measuring-device.pdf

Sen lite annat eventuellt intressant (sista endast på tyska, näst sista även engelska)

Measurements of Saddle Pressure in Conjunction with Back Problems in Horses
https://www.researchgate.net/public...e_in_conjunction_with_back_problems_in_horses

Preventing Back Pain in Horses
https://opencommons.uconn.edu/ansc_ext/1/

Pliance Mobile - 16HE: Eine Folgestudie über elektronische Satteldruckmessungen nach Anpassung der Sattelsituation (uppföljande elektronisk sadeltryckmätning efter sadelpassning)
https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/163215/1/20050054.pdf

Einfluss verschiedener Konstruktionsprinzipien von Sattelbaum, Gurtung
und Polsterung auf die Druckverteilung unter dem Dressursattel (specifikt om dressyrsadlar & konstruktionens inflytande på tryckfördelning)
https://elib.tiho-hannover.de/servlets/MCRFileNodeServlet/etd_derivate_00000782/jungermannl_ss13.pdf
 
Egentligen skulle ju alla ha gjort en sådan elektronisk sadeltrycksmätning innan man köper en sadel. Usch, nu fick jag ångest över min 4-åring som jag har svårt att hitta sadel till. Dags att ta tag i det där på riktigt igen.
 
För att bredda det hela utanför strikt ridning, är det någon som känner till forskning som gjorts gällande hästars förmåga att dra? Finns det någon forskning om belastningsrelaterade skador relaterade till dragvikt, t ex? Har inte letat efter något sådant själv, men det vore intressant att veta.
Det finns en hel del forskning om detta.

Det utfördes mycket forskning i Sverige före "avhästningen", alltså fram till mitten av 1960-talet.

I senaste numret (tror jag det var) av "Moderna hästkrafter" https://www.hastkorare.se/sveriges-hastkorare/moderna-hastkrafter/#1458564974155-b41b3ab0-a109 så var det en väldigt teknisk artikel på temat, med modern forskning.

Brukshästorganisationerna jobbar i samarbete över både Europa och Nordamerika.

Det finns intresse för att ta fram bättre redskap, med bättre "dragergonomi" för hästen, och då måste man ju förstå "hur hästen drar".
 
Angående detta med vikthetsen. Jag ser ibland annonser i medryttargrupper etc där personer letar medryttare till normalbyggda stora varmblodshästar med en maxvikt på typ 60 kg. Det framgår sällan varför vikten är satt så lågt mer än att hästen ”inte är viktbärande”. Ibland får jag då en känsla av att det är ägarnas eventuellt skeva uppfattning om kropp och vikt som gör att dessa låga gränser sätts.
 
Angående detta med vikthetsen. Jag ser ibland annonser i medryttargrupper etc där personer letar medryttare till normalbyggda stora varmblodshästar med en maxvikt på typ 60 kg. Det framgår sällan varför vikten är satt så lågt mer än att hästen ”inte är viktbärande”. Ibland får jag då en känsla av att det är ägarnas eventuellt skeva uppfattning om kropp och vikt som gör att dessa låga gränser sätts.
Eller så är det brist på kunskap.

De vet att man inte ska ha för tung ryttare, men är inte smarta/pålästa nog att känna till 20%-forskningen. Så de sätter sin egen gissning på "tung".

En hel del vuxna människor, även hästmänniskor, klarar inte av att räkna procent. Det är inte ett skämt, det är verkligen så.

Vi måste tänka på vår egen bias, alla känner inte till eller kan tänka till.
 
Eller så är det brist på kunskap.

De vet att man inte ska ha för tung ryttare, men är inte smarta/pålästa nog att känna till 20%-forskningen. Så de sätter sin egen gissning på "tung".

En hel del vuxna människor, även hästmänniskor, klarar inte av att räkna procent. Det är inte ett skämt, det är verkligen så.

Vi måste tänka på vår egen bias, alla känner inte till eller kan tänka till.
Ja, men är det inte egentligen samma sak? Om 60 kg = tung, är inte det lite skevt?
 

Liknande trådar

Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: flashlight
·
Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 761
Dressyr Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera. All forskning är inte av Gud, den...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 881
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp