S-formad häst...

pinky

Trådstartare
Har ett litet (eller snarare stort kanske... :crazy:)problem med min häst då jag rider på volt. Hon kan nämligen gå helt böjd i kroppen, men utåtställd i nacken.
Det är som om hon blir spänd när hon kommer in på volten, och till varje pris vill ha koll på vad som händer utanför.

Jag har försökt med flera "knep" för att få henne att ge efter i nacken, men hon gör det inte, knappt ens när hon går riktigt avslappnad och är med på noterna i övrigt. hon kan t. o. m vara böjd i halsen, men felställd i översta nackkotan...

Så här går hon även i t.ex öppna. Jag vet iofs inte om det kan kallas öppna när hästen är ställd åt fel håll i nacken mellan varven... :crazy: :confused:

Hon går så här i båda varven, och hon är regelbundet genomgången och behandlad av equiatriker.

Jag är mycket tacksam för tips, jag har slut på idéer... :cry:
 
Gör hon såhär i båda varven? Är hennes syn kollad. Om hästen ser dåligt vill den ogärna "släppa kollen" på den sidan den ser dåligt. Det är bara en tanke - det behöver ju inte vara så. Är det likadant när du longerar?

/Malin
 
Synen!!! :idea: Det har jag inte tänkt på! Hon verkar dock se normalt, med tanke på hur hon beter sig annars... Men jag ska kolla idag när jag kommer till stallet. Märker jag nåt skumt så blir det vet.undersökning... Men hon är likadan i båda varven, då skulle hon isf se dåligt på båda ögonen, och inte ha nån nytta i att vända på huvudet ändå? :confused:

Men om det nu inte är synen, vad kan det då vara?
Kanske ska tillägga att hon inte är världens mest lösgjorda eller "voltvana" häst, eftersom vi inte har haft tillgång till ridbana nära stallet förrän nu i somras. Dock rider jag dressyr i skogen, med sidvärtsrörelser och böjningar, och hon gör likadant då...
 
Vad mysko!

Såg en hingst, i helgen, som gjorde så, men han lugnade sig efter ett tag då ryttaren jobbade honom på en liten volt runt sig från marken.
Ryttaren höll i tygeln nära bettet och lät hästen jobba på en mycket liten volt runt sig, med halsen och nacken mycket böjd och så bakbenen flyttade sig sidvärtes. Han jobbade hästen i båda varven i skritt och trav såhär. Och hästen slappnae av någor enormt på de 15 minuter han jobbade den så.

Jag vet inte alls om detta funkar på din häst, men det är en idé att prova!

Lycka till!

/Malin
 
Hm... Har läst länken jag fick nedan, och det verkar ju som en bra och avslappnande övning. Hon har ju just problem med att vila på steget och jobba på med inner bak.
Nån annan som har nån åsikt om just den övningen, förresten?

Problemet om jag ska använda den är nog att jag kanske inte har exakt rätt timing... Får låna en lite tåligare häst att träna på! :idea:

Fler tips, någon? Vill ha så många infallsvinklar som möjligt, själv sitter jag lite fast i problemet just nu...
 
Ja den övningen är det, men det var Joao Lynce jag såg (inte Bent Branderup).

Har jobbat min häst så några minuter före varje ridpass och det har hjälpt massor!

/Malin
 
jag tycker nog att det mest av allt verkar vara ett tecken på smärta... kolla med vet och är det inte det ska du nog ta hjälp av en duktig tränare
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 806
Senast: yamyam
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
59 877
Senast: Fiador
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 303
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp