Så ber du SvRF om lov

Sv: Så ber du SvRF om lov

Om man inte vill tävla då.. utan bara rida pay and jump?? Vad säger SvRF om detta...
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Om man inte vill tävla då.. utan bara rida pay and jump?? Vad säger SvRF om detta...

Pay and jump är ingen tävling, för det krävs att det finns en prislista.

Och sen fattar inte jag vad det är för superförsäkring som ridsportförbundet har som verkar vara deras enda argument för att man ska rida deras tävlingar och inga andra. Jag har en hemförsäkring med utökad olycksfallsförsäkring - och den gäller både när jag tävlar och tränar. Det var knappast ridsportförbundet som hjälpte mig när jag ramlade av på tävling och fick åka in och röntga utan det var mitt eget försäkringsbolag som stod för fiolerna där. Precis som de gjorde när jag skadade handen i en olycka hemma i stallet.
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Pay and jump är inte tävling utan banträning.

Vi hade för förening kontakt m svrf vad som gäller, och fick bla detta till svar:

TRÄNING el TÄVLING? P&J ska endast ses som banträning. Anordnare kan vara vem som helst inom sporten så länge avsikten är träning och inte tävling då det ställs helt andra krav på tävling än träning.

-Vilka får vara med, medlemmar, andra klubbar? Den som är intresserad och avser att träna sig och sin häst. Det behöver inte vara enbart medlemmar ansluten till aktuell klubb/förening

-Får licenserade ryttare delta eller kan de bli straffade? Det är en träning och ingen tävling! Ingen ryttare riskerar sin licens eller att bli straffad på någon träning såvida inget osportsligt eller olagligt sker.

Varför finns så lite information hos er? Det finns lite information hos SvRf kring vad en Pay & jump är av den anledningen att det inte är en tävling. Är det tävling hänvisar vi till TR och andra bestämmelser vi har. Vi har några noteringar på vår hemsida där vi tydliggjort vad som skiljer tävling och träning åt, finns även lite i TR och kortfattat hur vi ser på P&J. Träningar är lite mer upp till arrangören att avgöra hur de ska vara så länge inget strider mot andra bestämmelser/riktlinjer, djurskydd etc.

Sen blev vi informerade om att det kanske i framtiden kommer mer förtydlingar från deras sida kring detta iom att det är så himla många som tror att det är en tävling, vilket det inte är.
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Fast jag tycker att det är lite bra också.

Man ska inte se det enbart som att de skulle vilja ha monopol på tävling, utan en stor anledning är också att man vill att samtliga tävlingar och tävlingsplatser ska ha samma krav vad gäller säkerhet, utbildning och hantering av djuren/hästarna.

Skulle tävlingar få anordnas hur som helst och var som helst eller att det var upp till varje arrangör att lägga sina egna regler..så får vi nog faktiskt backa tiden ett par år där tävlingarna kunde se ut hur som helst och på djurens bekostnad (det finns filmer uppe från gamla tävlingar..fy tusan säger jag bara)..folk och djur skadar sig om det inte finns nåt slags regelverk som talar om för hur det får se ut och inte.

Främsta anledningen är altså kompetenssmässigt, att man vill att seriösa och kunniga arrangörer ska hålla tävlingarna oavsett nivå och det anser jag i alla fall är bra för att minska skador och främja gott djurskydd inom sporten. För mig är det självklart att det ska finnas ett toppstyre, skulle det finnas 10 skulle det inte finnas några vettiga direktiv alls.

Sen finns det en liten aspekt till också, och det är givetvis pengar..men skulle var och en av oss privat arrangera tävlingar så skulle det inte finnas fina anläggningar längre, inga ridskolor osv..för mycket av pengar som kommer in från tävling går vidare sen i bidrag till svrf anslutna anläggningar så att de i sin tur kan fortsätta att utveckla sina verksamheter. Men framförallt..tävlingsutbudet skulle nog minska drastiskt.

Jag är inte tävlingsintresserad alls, men förstår hela "ekorrhjulet" sas för att det ska funka
 
Senast ändrad:
Sv: Så ber du SvRF om lov

Det där låter lite som "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".

Det hade väl varit bättre om de bara skrivit en klausul om att ens olycksfallsförsäkring som man får via SvRF inte gäller på tävlingar utanför SvRF. För den som inte begriper. :meh:

Det är en sak att FRÄMJA krav på säkerhet, utbildning och hantering av hästarna.

Men det är en helt annan sak att försöka HINDRA ryttare från att rida för andra utövare...
 
Senast ändrad:
Sv: Så ber du SvRF om lov

Det där låter lite som "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".

Kan bara hålla med, det där monopolet är helt sjukt. Som om SvRF är de enda som förstår sig på djurskydd o säkerhet - för alla tävlingar som SvRF arrangerar är ju sååå trygga o säkra o inga hästar far nånsin illa.. hrm..

Har aldrig nånsin haft nån användning av den försäkringen som ändå inte täcker när jag inte tävlar. Jag har egen olycksfallsförsäkring, precis som säkert de flesta som håller på med hästar har.
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Jag är inte helt motsättande, men nyfiken - tycker ni verkligen att tävling ska vara fritt?

Vem anser ni isf ska bestämma tävlingsregler/TR vad gäller allt från grenregler till hindertypers utformning? Hästars tillåtna/otillåtna utrustning?
Uppförande/hantering mot medtävlande och hästar?
Krav på ridbane eller ridhusutformning, underlag, staket?
Framförallt - vilka hästar får delta? (hälosomässigt)


Vem ska kontrollera att regelverken efterlevs på plats?

För övrigt kan även ej anslutna/ej godkända klubbar ansöka om dispens att få arrangera godkänd tävling för förbundet också. Det låter ju kanske hemskare än vad det är m "ej ansluten/ej godkänd" ..för egentligen, för att få gå med krävs bara ett minimumantal i medlemmar samt en godkänd anläggning/där man håller till som uppfyller de krav som finns som rör säkerhet bla och det är inte så stora krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Så ber du SvRF om lov

Nej, jag tycker inte att tävling ska vara fritt - men det finns fler än SvRF som kan skriva tävlingsregler och se till att de följs, och har domare/överdomare.
Jag har varit på mängder med tävlingar förr inom JUF t ex, och de hästarna mår inte sämre eller är en större fara bara för att det t ex inte är krav på träns på tävlingsplatsen, och det är veterinären som har besiktigat dessa hästar, samma veterinär från jordbruksverket som hade besiktigat hästen om det vore en hopptävling inom SvRF. Den tävlingen hade inte varit annorlunda med eller utan tillstånd från SvRF.

Att JAG som har licens i SvRF inte får lov att tävla på andra tävlingar hindrar ju inte att tävlingarna finns - de som inte är anslutna till SvRF kan ju inte hindras!

Jag tycker monopolet är sjukt, jag tycker inte att det är fel att det finns regler att följa. Men vem säger att SvRF har rätt i allt?!

Sen är det ju ett faktum att tävlingarna utanför SvRF sker ändå. Sen kallas det ju inte tävlingar utan "träningar" utan officiella resultatlistor, för att inte bryta mot några regler. På vilket sätt blir det säkrare för hästarna, än om det hade skett och fått kallats för "tävling"?
På de "tävlingar" jag varit på som inte haft ett eget reglemente, är det åtminstone mer regel än undantag att "Svenska Ridsportförbundets TR gäller, när det gäller säkerhet, hästens utrustning och handhavande av häst" t ex - däremot brukar den som inte hunnit köpa kavaj till sin första tävling bli hängd för det.
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Fast varför ska SvRF roa sig med att ha monopol? Får de ens ha det? Var det inte något annat förbund med samma regel som fick fan för den i domstol?
Jag tycker det är hemskt att man inte ska få tävla sin häst i en westerntävling bara för att man även vill hoppa.
Det handlar inte om hästarnas väl och ve det här handlar enbart om pengar och makt.
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Nej de får inte ha monopol men jag vet också att kravet infördes efter det att ekipage drog runt på tävlingar som helt saknade kompetens i tävlingsledning, dåliga anläggningar etc där ekipage skadades ordentligt. Valet är ju ganska lätt där också..antingen tävlar man för svrf och deras krav eller så avstår man, men då minskar ju somsagt utbudet på tävlingar också garanterat. Det står en mao helt fritt vilka tävlingar man vill välja att delta på, men sen ställs det krav från arrangörer vilket svrf är en del av.

Jag tycker ju också att det finns en del svagheter som det ser ut idag, men jag håller inte med om att tävlingar ska få arrangeras hur som helst av vem som helst och det är det syftet jag tycker är bra i frågan.
I min tolkning är det inte alls enbart makt och pengar.

Är inte det fullt möjligt? Vad jag vet kan man även söka dispens där med..är väl inte så krångligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Så ber du SvRF om lov

Men vad är det som blir säkrare med den tävlingen jag vill delta i, bara för att jag måste söka dispens hos SvRF?
 
Sv: Så ber du SvRF om lov

Det kanske är lika bra förutsatt att det är rätt arrangör..men de man vill åt i detta fallet är ju dem som inte är tillräckligt bra. Gäller ansökningen en plats som inte är bra eller rent av farlig pga kompetenslös tävlingsledning, i extremfallet Lisa 8år som vill arrangera tävling på en sandstrandsdjup halvrutten ridbana eller de som vill hoppa 3 meter höga hinder av alla möjliga material, ha eldhinder osv med exakt vilken målgrupp som helst dvs nivåer och öppenhet att delta.. så får man väl avslag..men troligen inte altså om stället är okej.

Somsagt, mycket i regleringar straffar oskyldiga också men de finns där av ett bra syfte trots allt och man måste se helheten. Men jag håller också med om att det borde öppnas upp för fler grenar tex och att många regler är ganska överflödiga
 
Senast ändrad:
Sv: Så ber du SvRF om lov

Jag tycker det är hemskt att man inte ska få tävla sin häst i en westerntävling bara för att man även vill hoppa.
Det handlar inte om hästarnas väl och ve det här handlar enbart om pengar och makt.

Fast det får du, likaväl som du får starta ponnygalopp och islandstävlingar.
Det är bara de grenar som är anslutna till SvRF det gäller. Dvs:
Hoppning
Dressyr
Fälttävlan
Körning
Distans
WE
Voltige
Gymkhana
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 557
Senast: liiinnea
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 734
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året blev lyckat både ekonomiskt och sportsligt för Svenska Ridsportförbundet. Överskottet blev 2,6 miljoner, men det och mer...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att Svenska Ridsportförbundet, SvRF, nyligen beslutade att inte låta några svenska distansekipage tävla i de länder som ingår i...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp