Sa, da har vi blivit pahoppade av los hund ocksa

hastflicka

Trådstartare
Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att det funnits losa hundar dar forut (legat pa verandan och tittat) har jag Mandy i MYCKET kort koppel och hon gar i fot possition vid min sida. Plotsligt vander Mandy huvudet och tittar in pa tomten, samtidigt kommer en (Finsk lapphund??) med ett vral och blicken klart riktad mot Mandy, som givetvis svarar. Jag tar ett steg tillbaka och ramlar baklanges ner i diket medan jag skriker som en banshee samtidigt som jag drar Mandy over mig. Agaren till den andra hunden kommer rusande och far bort sin hund sa jag kan kravla mig upp med ytterligare skador pa mina hander och sagar att han maste halla reda pa sin hund innan en olycka hander. :(. Innan jag pratat klart ar han dock inte synlig langre, bara kompisen som upplyser mig att det inte ar hans hund.

Maken kom for att mota pa hemvagen igen. Innan han kom fram till mig passade han pa att titta om hunden var los, och visst var den det. Pa samma stalle precis vid vagkanten som forut. Han talar da om att han ar Make till tanten med Rottweilern och att Tanten ar en smula skadad sedan hon gick forbi for en stund sedan. Sedan sager han att om han en enda gang till ser hundar losa dar kommer han att polisanmala. Sa nar vi gick forbi 10 minuter senare var hunden inne.

Nagon timma senare aker Maken for att kopa pizza och dar traffar han en polis som ar god van med vara vanner och dessutom har pratat med maken om vara fina rottisar forut. :) Maken berattar och polisen vet precis vilken hund det ar och att den blivit anmald readan ett par ganger. Inte for aggressivitet mot andra hundar, den har kommit utfarande sa mot manniskor innan. Det verkar som om den egentligen bara larmar mot manniskor, men det ar ju svart att veta om man inte kan hundar.
I alla handelser sa polisen att han tankte ga over och prata med dem igen, och nu blir det atgarder. Tack och Lov!

Det ar sa FORBENAT och jag hoppas bara att Mandy inte blir "stoddig" mot lapphunds typ av hundar nu. Vi har redan en viss forsamring i relationerna med sma vita fluffiga hundar efter flera pahopp. Vad har det tagit at Svenskar egentligen? Jag som alltid har talat om, runt hela varlden, hur fantastiska Svenskar ar pa hundhallning. Massor med respect och forstaelse for hundar, hur de fungerar och hur saker man ar de det inte finns losspringande hundar i Sverige. ugh.

Sorry att det blev sa langt. Jag ar bara sa trott pa att man alltid hor om hur "snalla" hundar ar, nagot den har agaren forsokte overtyga maken om ocksa. Jag antar att om man vantar nagra dagar blir det Rottweilern's fel har ocksa.
 
Meeeen....... Hur mycket otur ska ni ha? :(
Orkar inte ens komentera puckot med lösa hunden. Säger bara suck!
Hoppas verkligen det vänder för er nu!
 
Sjukt tråkigt.. Ett tips är väl kanske att inte hetsa upp sig när det kommer en lös hund då man riskerar att sätta aggressivitet i hundarna själv. Jag säger "heej hunden, titta vad kul" med mjuk och lugn röst, så min hund ska bli mjuk i tonen till den lösa hunden. Sen skäller jag ut ägaren i efterhand. :)
 
@MissourisTopsanna Det ar kanske inte sa latt att saga "heeej hunden" medan den losa hunden kommer rusande, villt morrande/skallande med hela garnityret pa 'display'. Att avstandet var 6-7 meter gor ju att man inte har sa mycket tid nar en aggressive hund kommer i full karriar.
 
Det handlar mycket mindre om "stressad och orolig" an om att det tar 2 sekunder, MAX, for den losa hunden att attakera ens egna hund. Mindre tid an det tar att saga "Heeeej Hunden".

Har man en rottis har man 1000 ganger mer ogonen pa sig an andra raser ... och vad man an gor ar det sakert rottisens fel. :banghead:
 
Det handlar mycket mindre om "stressad och orolig" an om att det tar 2 sekunder, MAX, for den losa hunden att attakera ens egna hund. Mindre tid an det tar att saga "Heeeej Hunden".

Har man en rottis har man 1000 ganger mer ogonen pa sig an andra raser ... och vad man an gor ar det sakert rottisens fel. :banghead:
Känner igen det där, lika dant när man har dobermann. Har vänner som fått sin hund påhoppad av främmande hund, och sedan fått skiten eftersom dobermannen är så farlig och opålitlig :banghead::banghead:
 
@MissourisTopsanna Det ar kanske inte sa latt att saga "heeej hunden" medan den losa hunden kommer rusande, villt morrande/skallande med hela garnityret pa 'display'. Att avstandet var 6-7 meter gor ju att man inte har sa mycket tid nar en aggressive hund kommer i full karriar.
Nä, då finns det bara en sak att göra och det ska man väl inte skriva öppet på ett forum ;)

Jag brukar stå tyst tills hunden är nästan framme, då ryter jag i ordentligt "GÅ HEM! (Ditt sabla kräk!!)" och kasta vad jag nu har i händerna på/nära hunden. En aggro beagle fick en metallapport mellan ögonen en gång. Då hade jag redan vrålat på den att gå och kastat 2 koner bredvid den. (Kan ju förtydliga att jag nu menar hundar som uppenbart har en trist attityd, är den framspringande hunden vänligt inställd så viftar jag mest bort den vänligt men bestämt.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 147
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 220
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 002
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp