Så förbannad! Dålig hösilage och dåligt bemötande.

parfymflaska

Trådstartare
Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens attityd! Vi fick till svar att "lite torr jord i balen är ingen fara", och att möglet bara går att plocka bort. Det är inte första gången det händer att balar är mögliga då de öppnas, och vi har fått samma respons innan. Aldrig någon kompensation. Om det bara är pyttelite mögel i ena änden kan jag slänga de första "kakorna" och fodra med resten, men hösilage med jord i vågar jag inte fodra med pga risken för botulism. Bonden har åtminstone gått med på att hämta de kasserade balarna, men jag misstänker att det kommer bli mycket svårt att få honom att gå med på ekonomisk kompensation. I hans tycke är det ju tydligen ok med mögel och jord i fodret och vi är sjåpiga. Jag har hållit på att öppna och gå igenom balar hela förmiddagen och blivit argare ju mer jag tänkt på det. I vilken annan bransch skulle man komma undan med detta? Tänk om jag köpte en ost som var möglig när jag öppnade den, och affären sa att "men det är bara att skära bort möglet". Det kan väl ändå inte vara normalt och något man får räkna med att ha mögel och jord i fodret?
 
Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens attityd! Vi fick till svar att "lite torr jord i balen är ingen fara", och att möglet bara går att plocka bort. Det är inte första gången det händer att balar är mögliga då de öppnas, och vi har fått samma respons innan. Aldrig någon kompensation. Om det bara är pyttelite mögel i ena änden kan jag slänga de första "kakorna" och fodra med resten, men hösilage med jord i vågar jag inte fodra med pga risken för botulism. Bonden har åtminstone gått med på att hämta de kasserade balarna, men jag misstänker att det kommer bli mycket svårt att få honom att gå med på ekonomisk kompensation. I hans tycke är det ju tydligen ok med mögel och jord i fodret och vi är sjåpiga. Jag har hållit på att öppna och gå igenom balar hela förmiddagen och blivit argare ju mer jag tänkt på det. I vilken annan bransch skulle man komma undan med detta? Tänk om jag köpte en ost som var möglig när jag öppnade den, och affären sa att "men det är bara att skära bort möglet". Det kan väl ändå inte vara normalt och något man får räkna med att ha mögel och jord i fodret?

Man får räkna med att vissa balar kan vara mögliga.
Men min leverantör ersätter mögliga balar kostnadsfritt nästa leverans, just pga detta.
 
hade verkligen inte fortsatt handla av den bonden.. min bonde är tvärt om, pressade hemma men körde allt hem till mig och plastade på plats med extra plast, allt för att det inte ska behöva hanteras med balpress och komma in luft i balen. och har det varit ngn bal som varit dålig (en bal av 16, var en fågel som pickat i plasten) så var det bara att köra tillbaka den och få en ny.
 
Nu har han hämtat de jordiga balarna, men hävdar att "det ser friskt och fint ut" och därför inte kan reklameras. Vi har annan business ihop med denna bonden så det är svårt att byta rakt av. Usch, pallar inte detta! :(
 
Nu har han hämtat de jordiga balarna, men hävdar att "det ser friskt och fint ut" och därför inte kan reklameras. Vi har annan business ihop med denna bonden så det är svårt att byta rakt av. Usch, pallar inte detta! :(

Men vad spelar det för roll? Jag köpte hö av en bekant till min sambo tillika vår granne förr men när det grovfodret inte uppfyllde mina krav så slutade jag köpa av henom och började köpa på ett annat ställe istället. Inga sura miner för det. Mina hästars väl och ve är bra mycket viktigare än vad hen ev. skulle tänka om mig för att hen inte fick sälja till mig längre.
 
Det enkla svaret är att sluta handla av denna leverantör . Det kommer liksom inte bli bättre eftersom bristerna du upplever helt tydligt handlar om att leverantören inte har tillräcklig koll på kvalitet och vad som krävs för kvalitet när man producerar (och säljer) ensilerat foder .

De professionella som
Säljer ensilerat foder har så få balar som är dåliga vid öppning att de tar tillbaka dem direkt dvs reklamation på balen.

Bara att sluta handla .
 
Om det enbart var upp till mig hade vi bytt leverantör, men jag är inte ensam om beslutet. Det är åtminstone löst för dagen med att han hämtade de kontaminerade balarna och istället lämnade foder från ett annat parti, som jag har kollat och som är bra. Det var ju det akuta, att öht ha något att fodra hästarna med. När min kompanjon är tillbaka från sin semester i nästa vecka får vi ta snacket om reklamation osv.

Jag är själv med hela stallet nu, härligt att man alltid kan lita på buke för att få lite utlopp för sin frustration :up:.
 
Om det enbart var upp till mig hade vi bytt leverantör, men jag är inte ensam om beslutet. Det är åtminstone löst för dagen med att han hämtade de kontaminerade balarna och istället lämnade foder från ett annat parti, som jag har kollat och som är bra. Det var ju det akuta, att öht ha något att fodra hästarna med. När min kompanjon är tillbaka från sin semester i nästa vecka får vi ta snacket om reklamation osv.

Jag är själv med hela stallet nu, härligt att man alltid kan lita på buke för att få lite utlopp för sin frustration :up:.
Som övriga skriver, byt leverantör. Du ar 3 val, vara irriterad, lära dig leva med situationen eller byta leverantör.

Det låter sundast enligt mig att göra något åt situationen.
 
Jag brukar berätta för mig själv att jag har två val. Gilla läget (och håll truten) eller gör något åt det. Ibland är det lättare att acceptera, men när det kommer till hygienkrav på foder är svaret alltid gör något åt det. I min värld.
TS fodrade aldrig med det undermåliga fodret vad jag kan förstå, men jag håller med.
 
Som övriga skriver, byt leverantör. Du ar 3 val, vara irriterad, lära dig leva med situationen eller byta leverantör.

Det låter sundast enligt mig att göra något åt situationen.
Fast TS skrev att det inte bara är TS val och det verkar som TS ska prata med den andre parten när den är tillbaka från semester om hur de ska gå vidare, så det låter ändå som de har en plan.
 
Jag förstår att du blir frustrerad, men som den upprorsmakare jag kan bli/är. Hade jag köpt eget foder till min häst, struntar i människor i ett sånt fall.
 
Självklart fodrar vi inte med undermåligt foder, och självklart hade jag inte tänkt mig en gnälltråd på buke som enda åtgärd ;). Ibland behöver man bara morra av sig lite innan man kavlar upp ärmarna. Och även om vi byter leverantör nu är jag såklart angelägen om att inte behöva betala för de jordiga balarna, det var 3 st á 200 kg och det blir lite mer än jag kan acceptera som "läropengar".
 
Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens attityd! Vi fick till svar att "lite torr jord i balen är ingen fara", och att möglet bara går att plocka bort. Det är inte första gången det händer att balar är mögliga då de öppnas, och vi har fått samma respons innan. Aldrig någon kompensation. Om det bara är pyttelite mögel i ena änden kan jag slänga de första "kakorna" och fodra med resten, men hösilage med jord i vågar jag inte fodra med pga risken för botulism. Bonden har åtminstone gått med på att hämta de kasserade balarna, men jag misstänker att det kommer bli mycket svårt att få honom att gå med på ekonomisk kompensation. I hans tycke är det ju tydligen ok med mögel och jord i fodret och vi är sjåpiga. Jag har hållit på att öppna och gå igenom balar hela förmiddagen och blivit argare ju mer jag tänkt på det. I vilken annan bransch skulle man komma undan med detta? Tänk om jag köpte en ost som var möglig när jag öppnade den, och affären sa att "men det är bara att skära bort möglet". Det kan väl ändå inte vara normalt och något man får räkna med att ha mögel och jord i fodret?

Jord förorsakar väl främst kolik, vad jag fått lära mig.
Botulism förorsakas av (för hästen skadeliga) naturliga bakterier (för övrigt samma bakterier som kan ge upphov till fölfång om jag inte misminner mig) som växer till sig i ensilage och hösilage, därav rekomendationen att vaccinera mot botulism om det fodras med en- hösilage.

Jord i hö, hösilage eller ensilage balar skal ALDRIG tolereras och skal refunderas ASAP.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan BLää känner jag rent ut sagt. Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och...
2
Svar
26
· Visningar
2 619
Senast: Aliil
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 732
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp