Så förbannad! Dålig hösilage och dåligt bemötande.

Jord förorsakar väl främst kolik, vad jag fått lära mig.
Botulism förorsakas av (för hästen skadeliga) naturliga bakterier (för övrigt samma bakterier som kan ge upphov till fölfång om jag inte misminner mig) som växer till sig i ensilage och hösilage, därav rekomendationen att vaccinera mot botulism om det fodras med en- hösilage.
Smittämne/toxin
Botulism orsakas av nervgiftet botulin eller botulinumtoxin, ett av de allra mest potenta gifterna som finns. Botulin produceras av bakterien Clostridium botulinum som trivs bäst i syrefri miljö.

Bakterien bildar sporer för att överleva vid tuffa yttre förhållanden. Dessa sporer kan finnas i jord, gödsel, gammal förna och kadaver. Vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, kan sporerna övergå till vegetativt stadium och bilda toxin. Det finns åtta olika typer av botulin-neurotoxin (BoNT) påvisade i världen. I Sverige har typ B, C och E påvisats hos olika djurslag, men hos häst har endast typ B verifierats. Hos hästar med botulism i USA anses att de flesta utbrott i östra delstaterna orsakas av typ B, men att typ A eller C förekommer vanligare i de västra delstaterna.

Förgiftningsvägar
Den vanligaste förgiftningsvägen vid botulism hos vuxna hästar är intag av foder eller strö som innehåller toxin. Om jord, gödsel, gammal förna och/eller kadaver kommer med i fodret vid skörden, kan vilande bakteriesporer få rätt förutsättningar för att gå ignång till bakterier som kan bilda toxin.
En annan möjlig inkörsport är att själva bakterierna tas in med födan och toxinet sedan bildas i hästens mag-tarmkanal. Denna form förekommer främst hos föl och kallas ”Shaker foal syndrome”.

Källa SVA.
 
Smittämne/toxin
Botulism orsakas av nervgiftet botulin eller botulinumtoxin, ett av de allra mest potenta gifterna som finns. Botulin produceras av bakterien Clostridium botulinum som trivs bäst i syrefri miljö.

Bakterien bildar sporer för att överleva vid tuffa yttre förhållanden. Dessa sporer kan finnas i jord, gödsel, gammal förna och kadaver. Vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, kan sporerna övergå till vegetativt stadium och bilda toxin. Det finns åtta olika typer av botulin-neurotoxin (BoNT) påvisade i världen. I Sverige har typ B, C och E påvisats hos olika djurslag, men hos häst har endast typ B verifierats. Hos hästar med botulism i USA anses att de flesta utbrott i östra delstaterna orsakas av typ B, men att typ A eller C förekommer vanligare i de västra delstaterna.

Förgiftningsvägar
Den vanligaste förgiftningsvägen vid botulism hos vuxna hästar är intag av foder eller strö som innehåller toxin. Om jord, gödsel, gammal förna och/eller kadaver kommer med i fodret vid skörden, kan vilande bakteriesporer få rätt förutsättningar för att gå ignång till bakterier som kan bilda toxin.
En annan möjlig inkörsport är att själva bakterierna tas in med födan och toxinet sedan bildas i hästens mag-tarmkanal. Denna form förekommer främst hos föl och kallas ”Shaker foal syndrome”.

Källa SVA.

Ungefär vad jag skrev fast utan den "vetenskapliga" delen.
 
Jord förorsakar väl främst kolik, vad jag fått lära mig.
Botulism förorsakas av (för hästen skadeliga) naturliga bakterier (för övrigt samma bakterier som kan ge upphov till fölfång om jag inte misminner mig) som växer till sig i ensilage och hösilage, därav rekomendationen att vaccinera mot botulism om det fodras med en- hösilage.

I jord finns bakterier som i en syrefri miljö (till exempel en hösilagebal) kan bilda toxinet botulin, som orsakar sjukdomstillståndet botulism. Rekomendationen från bl.a. SVA är därför att plastat foder som kontaminerats med jord ska kasseras. Det är alltså inte själva jorden i sig som är problemet.
 
Jord förorsakar väl främst kolik, vad jag fått lära mig.
Botulism förorsakas av (för hästen skadeliga) naturliga bakterier (för övrigt samma bakterier som kan ge upphov till fölfång om jag inte misminner mig) som växer till sig i ensilage och hösilage, därav rekomendationen att vaccinera mot botulism om det fodras med en- hösilage.

Jord i hö, hösilage eller ensilage balar skal ALDRIG tolereras och skal refunderas ASAP.
ångrade mig
 
Jag har tröttnat på knasiga bönder som försöker lura på hästägare dåliga ensilagebalar!
Senaste gången detta hände var för flera år sedan. Jag hade bokat in ensilage för hela säsongen hos en ny leverantör. Balen var svart inuti! Detta var i december, en höst när det hade varit en dålig sommar och svårt att hitta lämpligt grovfoder. Vi hade varit tvungna att byta leverantör och jag var glad som hade hittat någon. Alla djuren utom en av hästarna brukade få hösilage.
Jag ringde till bonden, berättade att balen var dålig och att jag ville ha en ny. Han kunde inte tänka sig det alls utan tyckte att jag skulle betala för den dåliga. Jag svarade honom att då var jag inte intresserad av att handla av honom mer. Han blev sur för var skulle han då göra av balarna som jag hade bokat. Hur tänker man???
Så vi var utan foder till djuren. Det slutade med att vi övergick till småbalshö från det ställe där jag köpte hö och halm. Efter detta har jag handlat från samma ställe i flera år - av en trevlig leverantör som aldrig säljer dåligt foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan BLää känner jag rent ut sagt. Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och...
2
Svar
26
· Visningar
2 628
Senast: Aliil
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 752
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp