Bukefalos 28 år!

Så glad!!

lillsyrran

Trådstartare
Igår var det dags för en riktig provtur med den nyköpta trillan. Hästen är ett superstabilt vbl-sto född -99 och hon är mycket körd, har dock aldrig dragit tung och skramlig trilla förut (bortsett från två varv runt stallet för att kolla reaktionen).

Körningen gick så bra den kunde gå! Hon verkade trivas bra mycket bättre med trillan än med rockarden, dessutom har jag med rockard haft problem med att hon högerställer sig även på rakt spår och hon har varit nästintill omöjlig att ställa till vänster (då har hon svängt). I trillan gick hon så gott som hela tiden rak och ställde sig t o m alldeles själv till vänster i en vänsterkurva! :banana:

Matte är alldeles salig, hästen är jättenöjd, järnhjul väsnas inte alls så farligt på asfalt som jag trott och det ÄR verkligen en helt annan körupplevelse med en fyrhjulig vagn! Rockarden lär få vila mycket framöver...

Vi har ju fått uppdraget att köra ett bröllop i sommar så nu övas det på alla möjliga sätt inför det!

(Ville nog inget särskilt med tråden, tänkte mest dela med mig bara.) :)
 
Sv: Så glad!!

Ska se om jag kan få några bilder tagna idag när vi kör. :)

Tillägg till första inlägget: Hästen är alltså mycket körd, inte mycket travtränad! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Så glad!!

Var försiktig om du viker hästen 90 grader mot trillan och har tomt i baksätet då blir den tippbenägen . Jag brukar ha barlast bak om det är tomt där. Järnhjulsljudet har faktiskt en charm det också.
 
Sv: Så glad!!

Tack för tipset! :)
Har läst en del om körning med trilla så det hade jag koll på! Ja, ljudet är charmigt, åtminstone på asfalt. Nu såhär i början tror jag dock att vagnen är på väg att gå i småbitar så fort jag kör över en grussträng! Haha, men man vänjer sig.
 
Sv: Så glad!!

Vd roligt att höra att det var en så rolig upplevelse. De dagarna får man spara och njuta av i vinter eller så när allt ser grått och tråkigt ut.
Jag har själv kört trilla massor i mitt liv men då tyckte jag nog mest järnhjulen var jobbiga att lyssna på, men nu skulle jag nog känna att det vore trevligt att höra.
 
Sv: Så glad!!

Här kommer några bilder. Kommentarer om ekipaget/utrustningen uppskattas! (Bortsett från kuskens bedrövliga klädsel kanske, haha)

32331494.jpg


32331501.jpg



Här ledsnar Inka på "stillaståendeträningen" och undrar om vi inte ska gå snart. Matte tränar alltid sånt på hemväg, dessutom!
32331481.jpg
 
Sv: Så glad!!

Tack så mycket båda två! :) Hon HAR världens charm! Att hon sen dessutom anser att meningen med allas liv är att kela med henne gör ju inte saken sämre! Ingenting är nånsin ett problem med denna häst! :love:
 
Sv: Så glad!!

Kolla gamla trådar där bla jag skrivit om hjul och underhåll smörj hjulen fettet är gammalt.samt kolla så att det inte är glapp i lötar o järn om dom inte är bra får du hjulhaveri förr eller senare.Vid förvaring får den absolut inte stå på gräs utan skall stå under tak och om den står direkt på mark skall den ställas upp på något som inte drar upp fukt en bräda med plast på är bra .
 
Sv: Så glad!!

Tack för tipsen, det ska jag göra. Vagnen är helrenoverad för fem år sedan av den förra ägaren via en kurs på Vagnhistoriska sällskapet, efter det har den stått inne på en loge. Nu förvaras den ute under tak, på cementgolv.
 
Sv: Så glad!!

haha, nämen, det var ju ER vi mötte/körde förbi i går.
En gång precis innan vi kom till Pärlviken/Snäckstavik när vi var på väg hem och sen åkte vi förbi i er i Kagghamrabacken när vi var på väg till stallet för att köra våra hästar.
Vi undrade vem ni var.. inte så många som kör omkring oss och vi är så involverade i körklubben men kände inte alls igen er. :-D
KUL hur som helst att se ett körekipage.. överraskande, men roligt. :D
 
Sv: Så glad!!

Haha, vad roligt! :laugh:

Jag har tyvärr insett att jag aldrig kommer att ha råd att träna/tävla körning aktivt och därför är jag heller inte med i någon klubb. Lite trist för hästen älskar att bli körd. Fast vi kör ju hemma, alltid nåt! :) Jag kör 1-2 ggr/veckan sommartid, vintertid knappt inte alls pga backarna runt oss. Jag har "alltid" hobbykört, åtminstone de sista 15-20 åren!

Undrar om det var ni som såg lite extra glada ut? Alla ler när de ser oss men en bil som vi såg två ggr var lite extra muntra, vi pratade om det då t o m. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Så glad!!

Haha, vad roligt! :laugh:

Jag har tyvärr insett att jag aldrig kommer att ha råd att träna/tävla körning aktivt och därför är jag heller inte med i någon klubb. Lite trist för hästen älskar att bli körd. Fast vi kör ju hemma, alltid nåt! :) Jag kör 1-2 ggr/veckan sommartid, vintertid knappt inte alls pga backarna runt oss. Jag har "alltid" hobbykört, åtminstone de sista 15-20 åren!

Undrar om det var ni som såg lite extra glada ut? Alla ler när de ser oss men en bil som vi såg två ggr var lite extra muntra, vi pratade om det då t o m. :)


Vi körde en silverfärgad Volvo. :)
Var står ni någonstans?
Själva bor vi i Sibble men har hästarna på Södertörn.
 
Sv: Så glad!!

Tack!
Haha, ja, hon frågade verkligen det! Taskigt av matte att öva stillastående på HEMVÄG... hehe. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp