SÅ HEMSKT!!!!

R

rattalskare

Min morbrors hund blev igår tisdag ihjälbiten av en stor schäfer hane som attackarede henne helt utan annledning Tyvär får man väl säga att hon inte dog på en gång når en person som då ledden denna hund som hette ida löft upp den nästan livlösa kroppen hängde tarmar och magsäck ut genom ett hål på buken så ida fick lov att åka akut till ett sjukhus (5mil) för att avlivas VARFÖR ETT SÅDANT PLÅGERI INNAN HON FICK SLUTA LIDA :cry: :cry: :cry:

Och denna shcäfer leddes av en ung flicka som absolut inte orkade hålla den när den drog och skulle på ida denna tjej var 12år och enligt lag måste man vara 15år för att få gå ut med en brukshund...

Så polisen kom efter 8-9timmar efter olyckan och "ägaren"var ju inte hemma så de tog inte hunden med sig men Hennes/honoms bror/syster tog hand om denna hund så den s´ka vara avlivad nu.... men vem vet och nu som igår så fick vi veta att denna hund (schäfern) hadde slittit huvudet av en annan liten hund i stockholm utanför en affär kul att veta så här efteråt. Och det värsta är att min mamma var med så hon har inte sovit dessa två nätter nu och det andra värsta är att detta skedde utanför våran dörr 8-9meter ut på gräsmattan...

schäfern var kopplad och de som har den bor i min trappuppgång detta är så förfärligt! :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Usch och fy vad hemskt! :( Och så klart en schäfer! (Ursäkta kunde inte låta bli.) Men den där lagen har jag aldrig hört talas om och hur definieras en brukshund och korsningar med dylika?
 
Det är hemskt när sådant händer, och jag förstår att du är upprörd.

Däremot är jag tveksam till din din beskrivning av vad det är lag på. Såvitt jag vet finns det ingen särskild lagstiftning för brukshundar. Det som gäller är väl Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter. De hundar som det gäller strängare regler för är hundar som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur, men där finns heller ingen 15-årsgräns, men det kanske är rättspraxis?

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/http:/rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${BASE}=SFST&${THWIDS}=10.26]1083840626209027&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=26]1083840626209027
 
okej men poliserna sade att det var 15årsgräns på stora "farliga" hundar som t ex schäfer
 
Varför "såklart en schäfer"? Väldigt fördomsfullt. Om det varit en rottis, hade du då skrivit såklart en rottis? De är ju ofta inblandade i diverse...
 
Tråkigt när det händer.

Men vad jag vet så finns det ingen lag på att man måste vara 15 för att gå ut med en brukshund :confused:
Och att schäfern skulle vara en farlig hund är väl bland det dummaste jag har hört. Det finns ingen hund som är så feg och känslig som en schäfer.

Men än en gång. Tråkgit att det skulle hända. Är inte roligt någonstans :(
 
Hon kanske inte menade det som något negativt. Själv så tänkte jag så när jag läste det. Typiskt att det skulle vara just en schäfer, de behöver inte värre rykte. Hade tyckt likadant om det hade varit en pitbull, rotta eller dobbe... :(
 
Fattar inte hur man kan släppa ut en stor hund tillsammans med en tolvåring! :eek: Själv har jag en dobermann som kan dra i kopplet när det kommer andra hundar och skulle inte ens drömma på att lämna över honom till en ett barn.

Sorglit att det slutade så här illa :(
 
nej jag menade inte att ge en schäfer dåligt rykte men jag bhar varit med om så mycket hemskheter med schäfrar och detta gör ju inte saken bättre......... :cry: :cry: :cry:
 
Men där svarade du ju själv: Fega och känsliga hundar är ju dom som har störst potential att bli farliga i FEL HÄNDER!
Eftersom dom är så vanliga så ser det naturligtvis ut som om de är överrepresenterade i "attacker". För många dåliga hundägare med andra ord!
 
Polisen vet inte vad de snackar om, finns ingen som helst åldersgräns(i sverige) på att gå ut med hundar. OM det däremot HÄNDER något så kan ägaren/föraren bli dragen inför rätta, åtalspunkterna kan då var ex. bristande uppsikt över hund, vålalnde av kroppskada ect. Eftersom barn under 15 inte är straffmyndiga så är det eg. föräldern som är ANSVARIG(vet dock ej hur lagen tillämpas i verkligheten)


För övrigt blev en pappilon ihjälbiten av en GREYHOUND i vårt samhälle ett par veckor sedan - det är en tragedi oavsett vilken ras som är onnblandad
 
:bow: :bow: :bow:

- lånar knapp -

Jag är så trött på folk som säger att det är väl typiskt att det skulle vara en ... ! Vilken hundras som helst kan vara "farlig". Det är bara det att när det är någon annan ras så skrivs det inte sådana rubriker som just när det är pitbull, rottis o schäfer.

-ägare av 2 rottisar -
 
Fattar inte hur man kan släppa ut en stor hund tillsammans med en tolvåring!

Håller fullständigt med! Har just idag 2 st praoelever på vårt dagis. Vi tar inte emot det i vanliga fall, men nu är det döttrar till en av våra dagishundar. De är tolv år och får endast gå med en liten shelti, en dvärgtax, en mkt trött och gammal goldentik, en liten basenji. Då gäller det en hund i taget och på promenad tillsammans med mig. Mer än så klarar inte en 12-åring av.

Till trådskaparen: Så tråkigt för Er hund, men även för schäfern som troligen har en så okunnig ägare.
 
Det är klart att dom har mycket stor chans att bli farliga om dom hamnar fel bara för att dom är just fega och känsliga, men flertalet schäfrar väljer att lägga sej i underläge istället för att bryta ut mot någon just för att dom är så fega.

Allt beror ju egentligen på ifall hunden är rätt stimulerad/tränad annars. En hund som får det den behöver av både motion och träning klarar en 12åring lätt av att hantera ensam. Hela tiden handlar det om att hamna hos rätt människa. Det är himla sorgligt hur många det är som hamnar fel.
 
Nej, troligen inte, eftersom jag inte själv har några dåliga erfarenheter av just den rasen och man utgår ju gärna från sig själv. Schäfern är klart överrepresenterad av hundraserna så det är klart att det märks mer när en schäfer gör något, hopppas du förstår hur jag menar. Det skulle vara intressant att jämföra statistik mellan olika raser och titta på det rent procentuellt sett vilken hund som står för de flesta överfallen/skadorna.
 
Det är klart att dom har mycket stor chans att bli farliga om dom hamnar fel bara för att dom är just fega och känsliga, men flertalet schäfrar väljer att lägga sej i underläge istället för att bryta ut mot någon just för att dom är så fega.

Förstår hur Du menar. Men en rädd/feg hund backar, men en riktigt feg/rädd hund går på.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 162
Senast: BIMM
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 408
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 809
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp