Så himla trött.. (långt)

S

skittles

Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand.
Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så förstår ni iallafall slutsatsen av min stora klagomur av text.

Efter att ha ridit i tre, nästan fyra år på ridskola så har jag tröttnat på att rida samma snälla hästar en gång i veckan runt runt och göra samma övningar tills man kan kräkas. Jag har hållit med hästar sen 7-8 årsåldern och har fått höra att jag är lugn och har relativt bra hand med hästar, en egenskap som jag värderar högt hos mig själv. Däremot ridning har jag väl ingen direkt uppfattning om hur jag är som ryttare men jag antar att jag rider så pass medelmåttigt som folk förväntar sig av någon som ridit den tiden jag ridit på ridskola. Jag har ridit nån kompis skogsmulletravare emellanåt men mer är det inte.

I början när jag red på ridskolan bodde jag praktiskt taget där, så som små 12-13åringar gör när allt är roligt och spännande. Det kändes hedrande och nästan som ett privilegium om en ridlärare bad en mocka och jag var där varje lördag och söndag i nästan tre års tid, slitandes med mockning, packande av höpåsar och ut/insläpp av hästar varje förmiddag från åtta på morgonen till tolv på förmiddagen då jag plockade in småhästarna som skulle gå barnridning, jag släpade fram bommar och jag ledde hästar runt runt runt innan jag slutligen borstade min sköthäst i mer än en timme varje gång, och jag kan tala om att jag var ensam unge som sprang och gjorde det här, självklart var ju instruktörer där men som frivillig var jag själv och jag antar att till slut förutsatte personalen verkligen att jag skulle göra allt det där och det var ungefär då som jag tröttnade på riktigt, efter allt jag la ner fick jag inte ens nån uppskattning, knappt så jag fick ta in min egen sköthäst från hagen, rida var det ju absolut inte tal om, medans instruktörerna gärna tog ut ridskolehästar och red ut på sopade jag stallgångar och delade ut hö i hagarna. Detta var ju inget som störde mig direkt när allt var roligt men nu när jag blivit äldre känns detta som ett jävla (ursäkta språket) fulspel som jag inte heller tror är alltför ovanligt på ridskolor runt om i landet, när saker kändes mer och mer motigt slutade jag helt enkelt att dyka upp även om jag var i stallet minst två gånger på vardagarna och pysslade lite med sköthästen.

I början var attityden mot mig inte så annorlunda, det var samma glada Hej när dom såg mig som alltid. Efter några veckor så infördes skötardag, en gång i veckan, men dom enda som kom på dessa var alla småtjejer som gärna stod och borstade på sina älsklingshästar, de äldre skötarna i min ålder dök aldrig upp och detta verkade tydligen okej så jag tänkte att det inte skulle spela så stor roll om jag var hemma, jag hade mycket att ta igen i skolan och det kändes vettigare att sitta hemma och plugga.

Efter jul nu i år märkte jag att ridlärarna blivit lite kyligare mot mig, och när en av dom vikarierade för min ordinarie ridlärare kände jag mig så otroligt, ja jag vet inte, utsatt? Vi red så att vi skulle rida i trav, göra volt i varje hörn och fatta galopp på långsidorna, resten av gruppen slapp iväg med helt vanliga lite sneda och vinda volter och inte perfekta fattningar och fick beröm om dom överhuvudtaget fick iväg hästen i rätt galopp. När ridläraren fokuserade på mig så var inget rätt utom perfekt runda volter och en klockren galoppfattning så fort vi kommit ur volten, och det var inte bara jag som märkte det för jag hörde en av mammorna säga till sin dotter "vad hård ridläraren var på * idag". Detta sänkte mitt självförtroende något enorm i ridningen för jag tyckte det började gå framåt för mig men jag har försökt att inte låta detta störa mig allt för mycket även om det är svårt för jag har väldigt dålig självkänsla allmänt.

Sen har jag ett litet dilemma, jag hade kontakt med en tjej innan jul som velade ha en medryttare till sitt varmblod, han var riden för instruktör för sin tidigare ägare, lättlärd och jättesnäll och det var ungefär innan jag skulle provrida som jag inte hörde av henne något mer, förrens ungefär fyra månader senare, alldeles nu alltså, som hon mejlar och säger att hon haft fodervärd på killen, men det funkade inte och hon undrar om jag fortfarande är intresserad. Jag tvekar lite, men mejlar tillbaka efter nån vecka och bara häromdan var jag och provred han. Redan på fredagen skulle hon ha ringt mig, men jag hörde inte ett ljud från hennes håll men brydde mig inte så värst, jag smsade på lördagmorgon och då fick jag svar, åkte och provred och hästen var motsatsen till vad hon beskrivit. Men, jag fick också veta att fodervärden hade ridit hästen så, att dom skrittade bortanför krönet, 100-200 meter, sen var det fullt ös i galopp hela vägen, så hästen hade blivit riden så i tre månader och även stått lite nu, det var alltså därför han var som han var. Kommer dit till stallplan och det första ägaren gör är tänder en cigarett, vilket förvånar mig lite eftersom jag har blivit van vid att man absolut inte röker i närheten av stall men jag tycker inte jag kan ifrågasätta och står och väntar lite medan hon småpratar med ägaren, hon visar sedan vilka hästarna är, de står på lösdrift så hon tar en grimma och ett grimskaft och går in i hagen, jag följer efter och hon hämtar hästen (fortfarande med cigaretten i handen) och sedan binder hon upp honom i stallet, ger mig en borste och jag börjar borsta igenom hästen ordentligt, sedan börjar hon plocka fram sadelgrejer och börjar sadla, jag får knappt göra ngot själv men det stör mig inte så värst eftersom mina fingrar blivit riktigt isiga och jag tänker att "nästa gång.." även om jag helst skulle viljat bekanta mig med hästen. Väl sutten upp rider jag ner mot en snöig åker och rider runt lite på ett voltspår, hästen reagerar på skänklar med att sticka iväg, inte skena, men att springa, och jag jobbar honom i skritt en liten stund, eller åtminstone försöker, det mesta går ut på att försöka få honom att förstå att lutning uppåt eller neråt inte innebär springa, inte heller minsta öppen yta. Han är lite bråkig och vill helst springa, han försöker kasta sig lite och blir stark ibland, men jag håller mig lugn och har situationen under kontroll. Gör halt då och då, och får beröm av stallägaren (inte hästägaren) som tycker jag rider honom bra. Efter en halvtimme är hästen dyblöt, verkligen som om han har blivit duschad. Inget emot mig att jobba denna häst tillbaka till en lugn och stabil ridhäst om ägaren tycker att jag rider honom så pass bra men det är med ägaren jag har en liten tagg i sidan, hon är i en enorm dispyt med förra fodervärden som tydligen vägrar betala täcken hon köpt, samt hö och skokostnader för tre månader, hela mitt besök går åt att hon diskuterar detta stallägaren och jag känner mig väldigt påskyndad och bortglömd, hästägaren bryr sig inte om att visa någonting utan det gör stallägaren. Dessutom, skulle jag dit idag och bara borsta lite och hon sa att hon skulle höra av sig innan hon åkte, det skulle vart runt fyra, nu är klockan fem i tolv och jag har inte hört ett pip. Jag tycker det verkar som att det kommer bli pannkaka av detta till slut om ägaren redan beter sig såhär? Jag vill inte ha en medryttarhäst som jag sadlar och rider, sadlar av och åker hem utan jag vill helst ha en så pass nära vänskap som jag hade med min sköthäst, jag vill kunna känna att jag kan åka dit och bara gosa om hästen ska stå nån dag. Samtidigt kanske jag borde ta chansen att bara rida och samla lite erfarenhet?

Jag blir bara så himla ledsen att jag kan sätta mig ner och gråta, mitt självförtroende är i botten och det känns som jag aldrig kommer bli bra på att rida, det känns som man blir utnyttjad hit och dit och att det alltid kommer vara ett stort aber med i bilden, jag vill ju inte ha en svindyr dressyrhäst att rida på svindyra anläggningar, jag vill ju bara känna den där äkta häst och ridglädjen som fanns när jag var mindre. :(
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Och jag måste tillägga, jag är absolut inte ute efter att få hästägaren eller ridskolan att framstå i dålig dager, det är ingen oseriös person eller oseriös anläggning jag pratar om men detta är ju hur jag upplevt.
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Vad sägs om att prova medryttarhästen några gånger till, om du är där själv kan du ju lägga mer tid på att lära känna den. Är det mer besvär än roligt kan du bara säga upp dig. Och har du riktig tur kanske det finns någon annan i det stallet som behöver hjälp. Ofta är det så, kommer man väl in i svängen s.a.s så går det ofta att hitta något att rida på.

Och beträffande ridskolan. Du får tänka att det är bara för att du har talang som läraren klankade extra på dig - ser en ridlärare att någon har talang och "driv" så vill h*n naturligtvis hellre lägga sin tid på att hjälpa den personen än någon somegentligen inte bryr sig om volterna blir runda eller trekantiga!:bump:
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Det står bara en till häst där jag kan rida, och den ägs av samma tjej men jag förstår hur du menar :)

Och ja, jag får väl försöka tänka att det var så, det känns nog bättre om man försöker att tänka så istället. Men det känns lite surt när man kämpar sig högröd som en övermogen jordgubbe för att få hästen att gå jättefint och får ett klent "bra" medans en annan får ett "jättefint, jättebra" för inget speciellt :mad:
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Oj, vad tråkiga människor du råkat ut för! :eek:

Jag vet inte var du bor, men leta runt lite så tror jag att du hittar ett trevligt ställe där du får både rida och pyssla. Du hade varit väldigt välkommen hos mig, men det är nog lite långt. ;)

Finns det ingen större uppfödare i närheten? Mina erfarenheter från storstall är att de blir jätteglada över hjälp och oftast har mer än en trevlig häst man kan rida.

Du får sprida ryktet att du vill bli medryttare, sätta upp lappar och varför inte lägga in en annons på buke? Det finns trevliga hästägare med roliga hästar att rida. Man får kanske leta lite innan man hittar dem bara.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Efter jul nu i år märkte jag att ridlärarna blivit lite kyligare mot mig, och när en av dom vikarierade för min ordinarie ridlärare kände jag mig så otroligt, ja jag vet inte, utsatt? Vi red så att vi skulle rida i trav, göra volt i varje hörn och fatta galopp på långsidorna, resten av gruppen slapp iväg med helt vanliga lite sneda och vinda volter och inte perfekta fattningar och fick beröm om dom överhuvudtaget fick iväg hästen i rätt galopp. När ridläraren fokuserade på mig så var inget rätt utom perfekt runda volter och en klockren galoppfattning så fort vi kommit ur volten, och det var inte bara jag som märkte det för jag hörde en av mammorna säga till sin dotter "vad hård ridläraren var på * idag". Detta sänkte mitt självförtroende något enorm i ridningen för jag tyckte det började gå framåt för mig men jag har försökt att inte låta detta störa mig allt för mycket även om det är svårt för jag har väldigt dålig självkänsla allmänt.
Eftersom jag tidigare jobbat som instruktör kan jag faktiskt se det här till din fördel. DU är den i gruppen som kommer lära dig rida bättre.Tänk på de andra som tror dom gör rätt när det inte riktigt är det. Se det i stället som att instruktören är mer noga med dig.Att rida är svårt. Men man blir inte bättre av att få beröm för saker som inte är rätt.Ytterligare en sak till. Jag kan gå till baka till mig själv var det någon i en grupp som var extra talangfull kunde jag vara lite mer "på" just för att putta lite extra för att föra ryttaren framåt på utbildningstegen. För jag tror nog att din ridlärare nog visste att du antagligen kan rida bättre .
du kunde få till de där volterna och galoppfattningarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Så himla trött.. (långt)

Så tråkigt att du råkat ut för dessa människor och erfarenheter :( Tyvärr finns dessa personer överallt omkring oss och det är alltid någon som måste råka ut för dem. Tråkigt nog leder ju det till, som du beskriver, att man får dåligt självförtroende och tappar lusten.

Däremot tycker jag att du ska vända på instruktörens kritik till något bra, hon gick förmodligen på dig mer eftersom du är duktigare :idea:

Beroende på var i Gävleborg du bor har jag alltid en plats i mitt stall för en duktig och engagerad medryttare :)
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Efter jul nu i år märkte jag att ridlärarna blivit lite kyligare mot mig, och när en av dom vikarierade för min ordinarie ridlärare kände jag mig så otroligt, ja jag vet inte, utsatt? Vi red så att vi skulle rida i trav, göra volt i varje hörn och fatta galopp på långsidorna, resten av gruppen slapp iväg med helt vanliga lite sneda och vinda volter och inte perfekta fattningar och fick beröm om dom överhuvudtaget fick iväg hästen i rätt galopp. När ridläraren fokuserade på mig så var inget rätt utom perfekt runda volter och en klockren galoppfattning så fort vi kommit ur volten, och det var inte bara jag som märkte det för jag hörde en av mammorna säga till sin dotter "vad hård ridläraren var på * idag". Detta sänkte mitt självförtroende något enorm i ridningen för jag tyckte det började gå framåt för mig men jag har försökt att inte låta detta störa mig allt för mycket även om det är svårt för jag har väldigt dålig självkänsla allmänt.

Det hade jag tolkat som att ridläraren tycker du är bäst i din grupp. Att de andra klarar inte av att rida en rund volt men det gör du. Och om du kan varför inte rida bra? Se det som ett stort steg i rätt riktning.

Strunta dock i medryttarhästen du kommer inte trivas med ägaren och då blir det aldrig bra oavsätt häst.
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Du behöver inte be om ursäkt för att du vill skriva av dig och få råd!

Jag tycker mig se att du är en av flera eldsjälar som omgivningen tar för given! Det är så jättetrist, men du är tyvärr långt ifrån ensam! Allt för sällan så ger vi varandra beröm i det ideella arbetet, ett "vad duktig du är", "vilken tur vi har dig" osv kan vara lika mkt värt som en lotterivinst! Och ändå är vi så förb. snåla med att säga det till de som förtjänar det!
Jag tycker du är duktig! Du verkar pålitlig och en mkt bra ideell kraft på din ridskola!

Att instruktören gjorde dig ledsen, det får du "skaka av dig" och försöka glömma! Även jag har blivit ledsen då jag haft tränare som tagit ut gud vet vad på mig! En trist egenskap hos en tränare/instruktör, men tyvärr bara att skaka av sig och jobba vidare!

Ridmässigt verkar du i mina ögon vara en sådan jag gärna skulle ha som medryttare, du tycker ha kul med hästen och få hästen glad är prio 1, det föredrar jag framför en medryttare som är slarvig och/eller bara vill tävla och träna järnet. Dessutom gillar du att ta hand om hästen, inte bara rida, det är tyvärr en bristvara i hästsverige numera!

Så lycka till och fortsätt leta medryttarhäst! Du kommer hitta någon som passar, ibland tar det bara lite längre tid än man tror!
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Nr1 Låter ju inte detta som en bra människa för dig (alltså hon som har medryttarhästen), jag är stenhård med att man ska höra av sig när man sagt å har man inte gjort det då ska det finnas en väldigt bra förklaring till det. Så i ditt fall skulle jag fortsätta leta medryttarhäst, det kan ta många provridningar innan du fastnar för någon och det är jätte viktigt att kemin stämmer mellan alla parter allra mest mellan ägare och medryttaren.

Nr2 Så känner jag igen mig i ditt ridskoleslit, jag var precis likadan i åldern 8-14 ungefär var där nästa var dag (hade lektion1ggn/v) och vi mockde fodrade sopade osv osv...Men till skillnad så fick vi någon gång ibland faktiskt rida för allt slit vi gjort, men jag såg det alldrig som att jag blev utnyttjad å andra sidan då jag alltid gjorde det för min egna skull och för att jag verkligen älskar allt som har med hästar att göra. Som någon nämnde ovanför så ska du inte se det som om rdiläraren kritiserar dig på ett negativt sätt utan vänd det till det positiva, du kanske är just duktigare och då behöver du puschas lite hårdare för att utvecklas. Det sista jag vill nämna är att jag tycker du ska be om att få rida en annan häst på ridskolan, där har jag varit i samma situation som dig. Vi hade nämligen en häst på ridskolan som stått granne med oss när jag var liten, jag hade redan då pysslat med honom mycket och ridit litegrann, när jag frågad eom jag fick rida honom så sa min lärare tvärt NEJ (detta för att han var väldigt het och det inte var många som kunde kontrollera detta) men efter mycket tjat om att jag åtminstånde kunde få prova så fick jag det. Det hela slutade i en solskenshistoria då han och jag var ett team till 100% kommer aldrig möta en sådan häst igen vi vann allt vi startade i och vi bara var ETT går inte beskriva emn för er som upplevt de så kanske ni förstår.

Så stå på dig, och gör inget slit om du inte gör det för din egna skull..
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Eftersom jag tidigare jobbat som instruktör kan jag faktiskt se det här till din fördel. DU är den i gruppen som kommer lära dig rida bättre.Tänk på de andra som tror dom gör rätt när det inte riktigt är det. Se det i stället som att instruktören är mer noga med dig.Att rida är svårt. Men man blir inte bättre av att få beröm för saker som inte är rätt.Ytterligare en sak till. Jag kan gå till baka till mig själv var det någon i en grupp som var extra talangfull kunde jag vara lite mer "på" just för att putta lite extra för att föra ryttaren framåt på utbildningstegen. För jag tror nog att din ridlärare nog visste att du antagligen kan rida bättre .
du kunde få till de där volterna och galoppfattningarna.

Jo, visst är det så, men det är ju ändå något som är fel när TS blir ledsen och tappar självförtroendet. Antingen har instruktören brustit i sin kommunikation med TS att h*n tycker att "du har talang, så jag kräver lite mer av dig" eller kan det ju vara så att personalen "surar" för att de har förlorat gratis arbetskraft och måste utföra sina arbetsuppgifter själva:angel: För det är ju trots allt så att inlärning under stress och när det inte känns OK är ju dömd att misslyckas. Har varit i alltför många stall där dessa gratisarbetande ungdomar tas för givna och utför arbeten som personalen faktiskt får betalt för.
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

Jo, visst är det så, men det är ju ändå något som är fel när TS blir ledsen och tappar självförtroendet. Antingen har instruktören brustit i sin kommunikation med TS att h*n tycker att "du har talang, så jag kräver lite mer av dig" eller kan det ju vara så att personalen "surar" för att de har förlorat gratis arbetskraft och måste utföra sina arbetsuppgifter själva:angel: För det är ju trots allt så att inlärning under stress och när det inte känns OK är ju dömd att misslyckas. Har varit i alltför många stall där dessa gratisarbetande ungdomar tas för givna och utför arbeten som personalen faktiskt får betalt för.

Håller helt med dig om att det förmodligen beror på brusten kommunikation men skulle ändå vilja säga att det är väldigt otroligt att en instruktör faktiskt orkar lägga en massa energi på att jaga en elev som man inte tror på.

Så jag tror också att det ridläraren gör är att lägga mer energi på den elev som h*n tror har mer förutsättningar att utvecklas fortare än resten. Helt eftersom eleven är på en annan nivå än resten så ställer hon också en annan nivå på kraven.

/Camilla
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

tack alla, blev jätteglad när jag läste tråden igen för alla positiva svar och ja, jag ska nog försöka ge medryttarhästen en chans till men låta ägaren höra av sig den här gången och om det blir samma visa igen så får man väl kanske omvärdera :)
 
Sv: Så himla trött.. (långt)

ååh, underbara människa, tur att det finns såna som dej! om du skulle bo här i finland i mina traktercså skulle du haft en medryttarhäst precis nu (om jag skulle ha behövt en) har en liten kallblodspojk som e ett charmtroll, att få ledigt från ridning en dag e ju bara skönt och bli ryktad är ju uunderbart tkr han ;D

tycker att du skall testa några gånger till, du behöver ju inte direkt skriva under några avtal (?) osv.. du kan ju se och kanske det bli bättre! hästägaren kommer väl inte ens vara där de dagar som du e där eller?:P

testa några gånger till, och sök på sidan om efter en annan medryttarhäst.. det finns nog många trevliga hästägare oxå :D

lycka till och efter regn brukar alltid solen titta fram!;)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp