Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Ramona

Trådstartare
Får man fruktbärande träd om man sår tex en plommonkärna från ett annat träd?

Hur bra blir det? Hur lång tid tar det innan det blir så stort att man kan sätta ner det i marken? Hur lång tid tar det innan det bär frukt?

Går det ens att få det bra om man är glad amatör?
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Fruktträd brukar vara ympade har jag för mig. Det kan bli fruktbärande träd av kärnor men osäkert om frukten blir ätbar... :D
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Men hur sköter träden det i "det naturliga" så att säga? Träd ympar ju inte sig själva precis.
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

De självsår men frukt som man köper i affären kommer oftast från ympade träd för att kvaliten på frukten ska bli jämn.
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Men jag tänkte att man tar kärnor från tex ett plommonträd man har hemma för att göra fler. Men då kanske man ska ympa istället. Känns som att den processen är lite jobbigare bara.
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Du kan plantera de flesta kärnor och få fruktträn med ätliga frukter, hur lång tid det tar beror på sorten. Plommon brukar kunna bilda riktiga snår, när det gäller äpplen så är det inte säkert att du får samma sort som äpplet det kommer från då det är vanligt att sorterna korsar sig. Kolla med svenska pomologiska föreningen om det är ngn speciell sort som intresserar dig, de säljer en hel del oympade sorter som är uppdragna från frön och vet bättre hur lång tid man kan behöva vänta innan de bär frukt. :idea:
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Det är nog ett projekt för de som vill göra nån sorts meditationsövningar och testa sig i tålamod. Tar säkert 10 år innan du har frukt och då vet man inte vad det blir för frukt, fruktkärnor är så vitt jag vet inte sortäkta och dessutom påverkas det hela av polineringen. Normalt sett ympas ju fruktträd på en grundstam för att man ska vara säker på att få en bra sort, så inte ens proffsen odlar från kärna i syfte att få frukt. Satsa typ 10 år av skötsel för nåt som med största sannolikhet blir pannkaka verkar lite onödigt. Sen kan det ju vara kul att peta ner frön bara för att se dem växa ändå om man skippar målet att få frukt.

Men fruktträd är inte så himla dyra och nu för tiden kan man köpa små svagväxande träd och pelarträd som ganska snabbt ger frukt och som kan funka i kruka, bättre att satsa på det i så fall.
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Men hur sköter träden det i "det naturliga" så att säga?

Naturen satsar inte på frukt som människor tycker är goda i första hand. Med andra ord: i det naturliga blir det inte sådana äpplen och plommon etc som vi odlar och äter. Ympning är kontrollerad avel, "din" metod är snarare förökning. ;)
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Det är ju så här att ex äppelträd är ympade på grundstammar. Grundstammarna i sin tur härstammar ofta från vildäpplen eftersom de är härdigast och starkast.

MEN jag vet de som har testat att fröså förädlade hagtorn och har lyckats få avkommor. Iofs fick de bastarder också, men de fick någon förädlad. Dock är det inte så det funkar i plantskolan eftersom det inte är kostnadseffektiv.
 
Sv: Så kärnor från plommon, äpplen etc - får man fruktbärande träd då?

Å andra sidan så har du även en kontrollerad korsning av fruktsorter där man drar upp fröna till färdiga fruktträn just för att få fram nya sorter som sedan kommer ut i butikerna och på plantskolor.

Många av de äldre fruktsorterna som finns/fanns är ursprungligen uppdragna från frön och de finns även att köpa just hos Pomologiska föreningen som försöker bevara de gamla sorterna. I plantskolorna så är däremot fruktträden ympade på senväxande stammar då dagens villaträdgårdar ofta är små och det inte är önskvärt med stora fruktträn, så visst går det att dra upp exvis plommon och äpplen från frön även om det inte finns några garantier att det blir samma sort som originalet. En del av äppelsorterna behöver dessutom andra sorter för polineringens skull. :idea:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 265
Senast: Harmomini
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp