Så lätt hänt det kan vara ...

Gimmick

Trådstartare
Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan är det inte fel att dela med sig av sina missöden. Det kanske får någon annan att kunna undvika dem istället?

Jag har haft hästar i 29 år och de första 24 åren var jag "skamligt" befriad från skador och sjukdomar. Trots tävlingar (dressyr, hoppning och terränghoppning samt distans) och att jag haft två olika hingstar i avel samt ett antal fölningar. Men ödet kommer ikapp de flesta till slut, sägs det, och jag är nog beredd att tro på det - nu.

I januari för 5 år sedan fick mina hästar hög feber, de varken åt eller drack. Värst drabbad var Gimmick som fick åka till SLU i Skara och stå på observation i 1 vecka. Det enda de kunde konstatera var att han hade lågt antal vita blodkroppar och sedan gav de honom dropp. Det dräktiga stoet och 1-åringen klarade sig bättre. De behövde bara bli slangade med vatten hemma och ”kom igång” igen på några dagar. Troligtvis (?) hade de ätit av gräset som hade tinat fram och åkt på någon slags infektion. I den vevan tog jag prov på vattnet (hade bott på det stället i ett knappt år) och upptäckte att jag hade skyhöga värden av järn och mangan. Det finns en svensk professor vars forskning visar att höga värden av järn och mangan kan orsaka nedsatt immunförsvar. Antagligen var det en kombination av dåligt gräs och värdena på vattnet som orsakade mina hästars sjukdom.

Helgen innan Hubertusjakten 2005 (jag hade tränat för att vinna svansen ännu en gång ;) ) red jag över en trasig tomtmarkeringspinne i skogen - utan att se den. Dessa pinnar är smala järnrör och det här röret slet bort kött på insidan Gimmicks lår så att "slamsorna hängde". Trodde först att han hade kastrerat sig eftersom det var så högt uppe! Otroligt nog läkte detta på bara c:a 3 veckor! Men så rädd jag blir när jag tänker på hur nära det var att skära av kroppspulsådern.

Den 8:e januari i år (2007) fläkte mitt äldsta sto (Cindela 23 år) bakbenen i boxen (trots tjock och fin ströbädd) och skadades så svårt att hon var tvungen att avlivas på plats. Ett vidrigt sätt att behöva skiljas från en gammal trotjänare.

I februari i år (2007) hade vi här i Storfors en träningsritt för distans. På väg dit (i transporten) lyckades Gimmick hoppa och studsa så att han slet av sig hö. framsko, trasar sönder hoven och trampar sönder ballen på hö.bakhov också. Han står ALLTID som ett ljus i transporten annars. Han blev (bara) halt en vecka efter det.

21 april var det dags för Hearitten i Kristinehamn och vi var givetvis anmälda. Kvällen innan red jag ut för att röra lite på Gimmick och red över järnvägen på väg hem. Vad händer? Jo, han fastnar med hö.bak mellan träplankorna och spåret. Rycker och sliter tills skon släpper. Lite trasig på inre ballen, men inget annat. Hovslagaren kommer (kl 21.30 en fredagskväll - han är en ängel) och slår på skon. Men först hade jag svurit på att "det kan aldrig gå att rida imorgon". Nåja, jag blev övertalad att försöka och det gick kanonbra! Han är en klippa min härliga pålle. Till saken hör att jag har ridit över järnvägsövergångar hur många gånger som helst genom åren och heller aldrig hört att någon fastnat. Men efteråt :crazy: har jag givetvis fått många goda råd om att andra har gjort det - och att man aldrig ska rida över på dessa övergångar. Jag kommer aldrig mer att göra nu iaf.

I söndags, på hemväg i rask trav, trampar Gimmick på en sten (?) och hoppar på 3 ben tills jag får hejd på honom. Han blöder i sulan och det är ett litet hål. Efter de först stegen är han inte halt längre. Traskar hem och ringer hovslagaren på vägen. Lägger om med jodopax och väntar på att nästa dag och på att hovslagaren ska komma. Dagen efter var han blockhalt! Vi skär rent sulan och sprutar in jod i såret, lägger om igen och väntar ännu en dag. Hovslagaren kontaktar SLU i Skara och han kollar hur djupt in det är "hål". Det slutade med att jag fick köra ner hästen till Skara och de röntgade hoven. Hittade inget, men de ville behålla honom för operation. Imorse opererade de och det fanns ingenting kvar i hoven. Inte heller var något ben inuti skadat. Men de skar rent, stort som en 5-krona, inne i kötthoven. Nu ska han stå kvar 1 vecka för observation, sedan öppnar de gipsbandaget och tittar om det ser ok ut. Annars får han stå kvar 1 vecka till!:cry: Men det troliga är att han kan skos igen om 4-5 veckor och ett par veckor efter det så smått skrittas igång igen. Om allt går bra vill säga? Behöver väl knappast säga, att trots hårda hovar som aldrig ömmar, blir det "sulor på" i fortsättningen - direkt när snön smälter bort.

Varför skriver jag det här nu då?

Jo, dels behövde jag nog "skriva av mig" rädslan och dels ville jag nog bara berätta hur slumpen kan ställa till det - trots erfarenhet, god hästhållning, starka/friska hästar och en (sedan tidigare) långvarig tur.
/Anne
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ja du, i bland kan man fundera på hur man orkar fortsätta efter sådana händelser?:confused:
Men man är väl starkare än vad man tror!:bump:
Kram Camilla
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Inte kul alls med hästar....
Själv känner jag mig helt förlamad efter att ha hämtat hem min tvååring Katmandu från Ingela i söndags och när han kommer hem springer han på en sten med hoven och står nu med svår hovbensfraktur.
Tänkte att jag iallafall fick två ritter med Skywalker och Kalle innan helvetet slog till igen.
Jag har tagit bort så många hästar nu att jag snart slutar räkna.
Bara förra året var det tre stycken som jag fick stå och hålla i grimman när de slutade sina dagar. Min stallkompis och supergroom blev även tvungen att ta bort sina två (varvid jag ägt den ena tidigare) samma år.
Börjar tvivla på devisen "bättre älskat och förlorat än inte älskat alls..." Det är så smärtsamt så kroppen och hjärtat blir konstiga till slut.
Lite vanliga skador hann vi också med förstås. Luftvägsinfektion hela sommaren vilket gjorde att det inte blev någon riktig träning och en mängd 10h resor till Per Spångfors i Halmstad under vintern.

Nu sitter jag mest och funderar på meningen med livet.
Jag trodde att det var att rida ut på långa äventyr på nya roliga ridvägar med mycket fika, men jag vet inte om det är värt insatsen längre.
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ja du Anna, du har haft mer elände än vad man ska behöva ha - även om man delar det på minst 5 andra.

Kan inte låta bli att dra lite på munnen ändå ... kom att tänka på när Gimmick var ung och jag gjorde långritter med ryggsäck tillsammans med andra likasinnade tokar (utanför Arlanda). Vi grillade på kvällarna och sov ute - efter att ha berättat "ljugarhistorier" hela kvällen. DET var roliga tider att ha häst! Kanske man skulle "gå tillbaka" till den tiden?

Eller ska vi tro på en anna gammal devis "efter regn kommer sol"?
/Anne
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Vi har alla sådana här perioder när allt inte går som man tänkt sig. själv står jag här med en 5-årig med skolios,kotförskjutningar o förträngningar i halskotpelaren som borde blivit min nästa distansstjärna, han sprang omkull i hagen som 3-åring och bröt nästan halsen! Hagen är ett farligt ställe, fast skulle aldrig komma på tanken att inte ha dem ute. Hingst som tävlings häst kommer jag aldrig mer att ha, ingen bra kombination att betäcka och samtidigt försöka tävla på elitnivå, samt att iallafall min hingst har en förmåga att fara runt i hagen och vricka sig,trampa av skor mm,mm. Ja särskilt när det närmar sig tävling och träningen dras ner för då måste det motioneras ännu MER i hagen, gärna då galopp intervaller från ena änden till den andra, helst ska man dessutom bromsa så sent som möjligt(slide stop)Man måste ta nya tag även om det känns tungt, det kommer att vända. Ta lärdom av det som hänt/gått galet och försöka få något possitivt ut av det! Lycka till/jessica
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ja jag håller helt med rubriken. Jag förstår dig precis och känner just igen den där rädslan. Törs man egentligen hålla på med häst? Har förlorat tre hästar inom ett halvår och det är egentligen mer än vad jag orkar med.
Men så fick jag i måndags veta att min far har cancer och då får man tillbaka perspektivet...
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Men så fick jag i måndags veta att min far har cancer och då får man tillbaka perspektivet...

Så är det. Hur mycket det än jävlas med hästeriet, så är det inget mot om ens barn/anhöriga råkar ut för sjukdomar/olyckor/död.
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Men så fick jag i måndags veta att min far har cancer och då får man tillbaka perspektivet...

Beklagar djupt och hoppas verkligen att det går att bota.

Känns med ens ganska oviktigt med motgångar inom "hästeriet".

/Anne
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Vad tråkigt för dig och Gimmick. Det är aldrig roligt när sådant här händer :(

Jag som hade sett fram emot att äntligen få se honom på A9-ritten.

Hoppas att han blir bra snart pållen!
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

man får helt enkelt vara tacksam dom dagar som allt är bra! Har själv hållt på och kämpat med en spatthäst i 6 år, han skulle ju bli en sån fin distanshäst.......jag är så glad att jag har min fina Pamiros och att allt har gått så bra....Jag är lycklig varje dag att jag hittade honom! Men så är ju livet. bra dagar och dåliga dagar! men jag skulle inte kunna vara utan hästar trots alla tårar man fällt och all oro man fått!
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ansluter mig....
Har haft 8 hästar, avlivat 6.
Zackynthos 1år fraktur i kotan i hagen.
Jalizka 1år, blev trampad av en annan häst och sömmen från skon gick rakt in i kronleden, kronisk hälta som följd.
Lazzo 8år, fastnade med bakbenet i grimman i hagen och låste fast sig själv i ett skruvstäd, skada i bogbladet kronisk hälta....
Salzha 2år, plötsligt blockhalt i hagen, cysta som exploderat i knäleden bak och förstört hela leden.
Mussse 13år, bröt strålbenet i hagen.
El Aldoor 15år, opererades på klinik för en liten fraktur i kotan, bröt höftbenet i uppvakningsboxen och avlivades på plats.
Bello Nico 4år, den enda jag lyckats sälja innan han orsakat några skador alls.
Som sagt, hagen är det farligaste stället att ha en häst på, jag håller med men skulle inte heller kunna tänka mig att ha hästarna inne av den anledningen. Inte heller tänka mig att vara utan häst trots personlig konkurs flera gånger om, miljarder tårar och massor av frustration och maktlöshet. När det väl går bra om än det är bara för en liten stund så är det ändå på något sätt värt det och man slutar aldrig hoppas att det här måste vara sista gången.
Nu flyttar jag snart från min gård där jag bott i 10 år och där jag haft hästar i nästan 12år och hoppas att detta blir en nystart för både mig och Karlina och oturen den lämnar jag kvar, den får inte plast i flyttlasset!
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

ja och att din vackra Karlina skadade sig innan Aachen ju! Lämna skitet bakom dig!

/ Caroline
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Jag tror också att alla har drabbats av liknande saker men det blir vid olika tidpunkter så ibland kan det kanske bli så att man undrar nästan varför allt detta händer mej? Vad har jag gjort för fel?
Själv hade jag mitt år förra året efter att ha varit förskonad i många många år med häst. Medans mina vänners hästar kommigt och gått.
Jag är fortfarande så rädd hela tiden att det skall hända något och till bara för några månader sedan kunde jag bli utom mej av oro för minsta lilla sår eller svullnad.
Nu är jag bara normalt oroad...
När jag lämnade Gilisha på Helsingborgs djursjukhus i mars förra året och såg henne ligga och skaka av smärta och hon bara tittade på mej då undrade jag om man kan gå vidare efteråt...
Jag gick i dvala hela förra året.
När jag fick ta bort hennes dotter Banshee i November så var jag helt avtrubbad.
Jag var sjukigt oroad över Zodiac. När skulle han dö?
många runt mej, på jobbet och så tycker att jag överreagerar, det är ju bara hästar tycker de. Men det är ju inte bara det. Det är drömmar,förväntningar och en oändlig massa kärlek varje dag.
Men även om man inte tror det så går livet på,man glömmer aldrig men den skärande smärtan klingar av och nya saker blir roliga.
Jag har kvar min "gamla" Zodiac och har 2 nya hästar som jag är jätteglad för.
Men någonstans har jag en känsla av att jag skall vara glad så länge det varar..
Det är ett spöke i mitt huvud som är framme och pekar finger åt mej om jag blir för entusiastisk. Det är en jobbig känsla och jag har svårt att skaka den av mej.
Hoppas att ännu mera tid skall göra att spöket bleknar...
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ja precis innan VM så gick hon omkull ordentligt. MEN hon lever ju än iallafall och det är jag så glad för. Sen att det krånglar lite mellan varven det får man ta när man ligger på den här nivån och tävlar och tränar hårt, vi kommer igen snart det var bara lite bajs på banan på Björkvik ivägen bara.
Det värsta jag gjort var nog att ta bort Musse, det var så ofattbart att han skulle skada sig så illa han var första hästen och hade knappt varit skadad, med många förutsättningar emot sig så gav han ändå så mycket tillbaka och han hade en speciell plats i hjärtat. När jag tog bort honom kände jag som Gizoba att nu skiter jag i det här, allt var så overkligt och varför händer allt detta mig och vad har jag gjort för fel? Nybyggt stall och hagar utan stenar och bröte och ändå händer det.
Men man får försöka släppa det för annars blir man helt knäpp. Ibland vet jag inte om jag är knäpp eller inte, men det underlättar nog att vara lite knäpp omn man ska hålla på med det här! Det finns iallafall hopp att det blir någon slags ändring, för som sagt flyttlasset rymmer ingen otur och det går redan i sommar...... Det som inte dödar härdar..
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Två nya hästar!! Vad spännande, vad är det för "något"? Stam , ålder, namn, färg.... Det är alltid kul att höra om nyförvärv:)
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Ja en av dem kan ju knappast kallas ny, men han är ny för mej. Han var fodervärdshäst hos mej i höstas och jag älskar att rida honom. Han blev kvar här av bara farten, har gått som turridningshäst och allroundhäst. Och när jag red honom första gången fick jag en märkligt känsla av att jag ridit honom förut. Fast det har jag inte..
Han är 14 år,heter Gizzmo och är e: Espri ox u: Falkina Fighter ue:Crowntron. Trarab alltså. Fux med bläs och fyra vita strumpor (fuxoman som jag är!:) )
Den andra nya är ett 1 års sto som bara varit här i snart 2 veckor men jag bestämde mej för henne i vintras men först skulle det röntgas och massa grejor innan hon blev min:love:
Det är en högrest och smäcker liten brun (!) arabtös och med ett hjärta av guld och ett steg som är underbart!
Hon heter Gazca och är e: Gimmick u:Cindela ue:Cadyk
Hon kommer bli stor,troligtvis runt 156 cm så nu har jag bara stora hästar. Jag som gillar små araber:smirk:
Planen med henne är att betäcka henne som 3 åring och sedan rida in och börja tävla. Och i så fall behålla även fölet som tävlingshäst.
Då är farbröderna gamla och skall vara glada pensionärer.
Men man vet ju inte vad ödet har bestämt åt en....
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Vad kul för dig! Hur stor är ditt åringssto nu då? Mitt mäter 142cm och är högre bak...snart växer hon om Bella:angel:
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

...........................
Varför skriver jag det här nu då?

Jo, dels behövde jag nog "skriva av mig" rädslan och dels ville jag nog bara berätta hur slumpen kan ställa till det - trots erfarenhet, god hästhållning, starka/friska hästar och en (sedan tidigare) långvarig tur.
/Anne
"Slumpen" är en riktig jäkel Anne! Det är en sån som dyker upp då man minst anar det, och inga som helst erfarenheter kan mota bort 'den'.. tyvärr!:crazy:

Gizoba "Hon kommer bli stor,troligtvis runt 156 cm", guuuu.. så spännande! Man ska ju sikta högt för att nå dit man vill, så det är bara att ta fram pallen då du ska upp i sadeln!!

Kramar,
Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Madde 71 :Jag ska hålla mej och mäta henne den 8 juni, då hon fyller 1 år. Det har jag lovat Anne:D
Då låter det som det blir en "jättehäst" det med.Är det den du köpte av CK? Var det Luxor-Etman hon var efter?

Bia: Du kan inte ana vilken glädje jag har haft alla dessa år med Gilisha, hon stod i en klass för sej själv. Jag är så glad att jag köpte henne av dej för 14 år sedan. Att sedan det skulle sluta så otroligt sorgigt känns för:devil: t .
Men Gazca och Gilisha var kusiner ju i och med att Gimmick och Gilthoniel är helsyskon. De är inte särskilt lika utom blicken men jag hoppas att Gazca och jag kan ha lika kul tillsammans som jag hade med Gilisha.
En kul grej är att Kesella som också skriver här har haft Ghazas dotter och har ett föl efter henne.
Alla dina gamla engelska helsyskons ättlingar figurerar på Buke!
Pall har jag ju redan till de andra jättarna men man blir ju inte yngre så snart är det väl stege som gäller:crazy:
 
Sv: Så lätt hänt det kan vara ...

Då låter det som det blir en "jättehäst" det med.Är det den du köpte av CK? Var det Luxor-Etman hon var efter?

Luxor - Eldorado.
Är hon 142 nu så blir hon inte extremt stor, kanske 154-155 som max.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 757
Senast: Blyger
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp