Så ledsen.. :(

Misiaczek

Trådstartare
Nu kommer väl antagligen flera tycka att detta är så löjligt eller att jag förstorar upp det hela.... men det känns som de enda jag kan skriva ut om detta med är just hundmänniskor...då ingen annan verkar förstå mig.. så snälla, ge inga elaka kommentarer nu.. :(

Det är ju så att jag ska hämta hem min valp om ca 2 veckor, ett par dagar efter att jag och pojkvännen flyttat ihop i nya lägenheten. Och nu, snarare igår...när det är såhär nära till inflytt så bestämde sig killen att ingen av hundarna ska varken få vara i sängen eller i soffan! :cry:
Det kändes som ett slag mot ansiktet att få höra det där... Jag har sen jag var barn haft hundar (småraser) och har alltid sovit med dom och även haft med dom i soffan. Nu blir ju nästa ras lite störra då, whippet..och så har han en amstaff...så visst, det lär ju bli trångt i sängen så jag gick med på att inte ha dom där...men soffan? :( Jag miste min senaste hund för 2 månader sen, och det har varit riktigt jobbigt att inte få bli väckt av blöta pussar och en kelig hund att få mysa med i sängen eller soffan....jag saknar det så mycket att det gör ont!! Och killen visste att jag alltid haft hund i sängen och verkade inte alls ha problem med det innan när min hund fick sova med oss i sängen.... Och nu när jag såå ser fram emot att hämta hem min valp o få mysa med honom massor så kommer jag få göra det på golvet bara...:( Han kommer inte ens få göra mig sällskap i soffan...
Min kille kan bara inte förstå mig, vi har helt olika livsstil och uppväxt, han har massor av vänner han jämt och ständigt träffar medan jag har växt upp mobbad under hela min skolgång och har tills idag inga vänner...jag har därför alltid tytt mig till mina hundar och de har alltid varit min trygghet och mina bästa vänner... Så nu när killen kommer va iväg om kvällarna till krogen med sina vänner så kommer jag sitta hemma i soffan själv, eller då alltså få sitta på golvet för att ha min hund som sällskap..... Denna bagatell, som så säkert många tycker det är, ger mig sån otrolig ångest att jag verkligen har gråtit hela natten över det här och har verkligen förlorat lusten till att ö.h flytta ihop med honom... :cry:

Men missförstå mig inte, det är inte så att jag tycker att alla hundar ska va i sängar/soffor...jag vet att väldigt många inte har hund där... men nu handlar det mer om att JAG vill ha hunden där med mig.... jag vill så jävla gärna ha min valp i sängen, eller åtminstone i soffan :(
Men det går inte att diskutera detta med honom, han gjorde det helt klart för mig igår att han bestämt sig (då sängen är ny, och sofforna av skinn), så han sa att han inte ens vill höra mig tjata om det mer.....

Vet inte vart jag vill komma med tråden egentligen...finns nog egentligen inte ens svar jag förväntar mig här...utan ville mer bara skriva av mig bland hundmänniskor..som kanske, kanske förstår vad jag menar...
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag skulle aldrig flytta ihop med någon som vill bestämma över mig... Man ska kunna kompromissa och bestämma tillsammans. Du får fundera om ni verkligen passar till varandra...
 
Sv: Så ledsen.. :(

Men ni är väl två om alla beslut eller bestämmer din kille och du rättar dig efter det? Du får väl ha hunden på din sida i sängen. En whippet är ingen stor hund. Och sedan lägga en filt i soffan som hunden får ligga på. Skulle aldrig rätta mig på det viset efter någon. :cool:
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag gissar att pojkvännen vet att du har haft hund i sängen/soffa sedan tidigare? I så fall så tycker jag att du med rätt gott samvete kan säga att det inte borde varit honom främmande att det är det du vill och att om han ville ha det på något annat sätt så borde han ha sagt det betydligt tidigare. Punkt.

En whippet har ju ingen underull och luktar absolut inte hund. Var han sedan vill ha sin hund är ju upp till honom. :)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Har du frågat honom varför han tog upp det nu och inte tidigare?

JAg får också känslan av "bestämmande" och det är illavarslande? Prata med honom, varför det är viktigt för dig, som föregående säger , en filt på din sida i sängen etc, kompromissa! Ni ska bo ihop, hur gör ni vad andra saker som komemr komma upp där ni är oense? :)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Vad trist, men han kanske ger med sig med tiden?
Har en vän med en labradorblandis, hon ville gärna ha hunden i soffan men sambon sa absolut nej. Efter en tid så blev det dock så att hunden "råkade" komma upp i soffan när de hade tv-kväll och sen dess blev regeln om hundförbud i soffan ändrad till "hon får komma upp i soffan när vi ger henne tillåtelse och då ska hon ligga på filten".
 
Sv: Så ledsen.. :(

Inte ett fånigt problem.

Om ni känner varandra såpass väl att ni tänker flytta ihop borde ni kunna prata med varandra om det här?
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att kompromissa på den punkten - mina hundar ligger i soffan och i sängen, punkt! Men det ser jag också till att alla eventuella partners är medvetna om, så att det inte blir några diskussioner om man skulle dela bohag. ; )

Om du tycker att det känns 'okej' att hunden inte ligger i sängen, ställ då kravet tillbaka att ni har en filt i skinnsoffan så att valpen får mysa med er där istället. Man är Två i ett samboskap, det är inte bara Han som får ställa krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Så ledsen.. :(

har du ifrågasatt VARFÖR han inte vill ha hunden i soffan/sängen? Visst, du skrev att sängen var ny, men soffan? Är den också ny? Jag personligen tycker det är bättre med skinnmöbler när man har djur då smutsen går enkelt att få bort. Nackdelen är att det kan bli repor. Men det går att lära hunden att ligga på en filt i soffan.
Är det för att det är trångt så kan jag säga att jag har 4 hudnar av betydligt större storlek som alla gärna sover i både soffa och säng!:angel::love:
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag skulle aldrig flytta ihop med någon som vill bestämma över mig... Man ska kunna kompromissa och bestämma tillsammans. Du får fundera om ni verkligen passar till varandra...

Instämmer helt!


Till TS:
Som jag ser det så handlar det egentligen inte helt och hållet om hund i sängen eller inte.

Du kommer alltså få en sambo som ska bestämma över dig utan att det finns möjlighet till kompromisser, en sambo som kommer sticka ut och festa på kvällarna och skiter i hur du har det då? Låter inte så jättekul i mina öron.

Jag har förut hållit på och rättat mig efter pojkvänner osv. Det var det absolut mest puckade jag gjort, inser jag nu, när jag träffat en man som det faktiskt går att diskutera ordentligt med de få gånger vi har olika syn på något. Visst att man tycker olika, men det ska inte behöva leda till att man går runt och mår dåligt över det och partnern säger åt en att sluta tjata. (Förresten, tjatar du eller försöker du lugnt förklara hur du ser på saken osv?)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag tycker inte alls att du är löjlig. Snarare ringer mina varningsklockor. Särskilt de här meningarna ger mej kalla kårar.

Men det går inte att diskutera detta med honom, han gjorde det helt klart för mig igår att han bestämt sig (då sängen är ny, och sofforna av skinn), så han sa att han inte ens vill höra mig tjata om det mer.....

Vadå tjata? Han är väl inte din förälder! Ni är två vuxna människor som ska bo ihop och då bestämma ihop. Han har ingen rätt att bestämma själv att det ska vara si eller så och att han säger att han inte vill höra dej tjata... ja där hade jag gått och aldrig mer kommit tillbaka.
Jag tycker att du ska fundera på om det är såhär du vill leva. Vill du att han bara ska kunna bestämma över ditt huvud?

Jag hade inte flyttat ihop med någon som beter sig som han gör. Tänk dej för. Noga.
Den här gången är det hundarna, nästa gång är det något annat kanske ännu viktigare som han bestämmer ovanför ditt huvud.

Du är vuxen och har rätt att få vara med och bestämma hur du vill leva ditt liv och hundarna är en viktig del av det.
 
Senast ändrad:
Sv: Så ledsen.. :(

Jag tycker inte alls att du är löjlig. Snarare ringer mina varningsklockor. Särskilt de här meningarna ger mej kalla kårar.



Vadå tjata? Han är väl inte din förälder! Ni är två vuxna människor som ska bo ihop och då bestämma ihop. Han har ingen rätt att bestämma själv att det ska vara si eller så och att han säger att han inte vill höra dej tjata... ja där hade jag gått och aldrig mer kommit tillbaka.
Jag tycker att du ska fundera på om det är såhär du vill leva. Vill du att han bara ska kunna bestämma över ditt huvud?

Jag hade inte flyttat ihop med någon som beter sig som han gör. Tänk dej för. Noga.
Den här gången är det hundarna, nästa gång är det något annat kanske ännu viktigare som han bestämmer ovanför ditt huvud.

Du är vuxen och har rätt att få vara med och bestämma hur du vill leva ditt liv och hundarna är en viktig del av det.

:bow::bow::bow:
Håller helt med.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Är det viktigt för dig så borde det vara viktigt för honom också! Och sen så är ju "inte i sängen men i soffan på en filt" en ganska bra kompromiss tycker jag!

/Mula - som är otroligt glad att hon har en sambo som fortfarande anser att hennes lycka är guld värd t.o.m efter tre års tjatande :love:
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag håller med flera av de ovanstående. Att han blankt vägrar att diskutera den här meningsskiljaktigheten får det att ringa i mina varningsklockor också. Hans nya soffor ska väl inte betyda mer för honom än ditt väl och ve. I min bok är det tecken på maktmissbruk och att det nog inte är det sista han kommer att vilja bestämma över dig / din nya hund.

Personligen hade jag inte flyttat in med en som ville bestämma över mig på det viset. Om någon vill bo med mig och mina hundar så kommer de att få acceptera att hundarna är i min / vår säng och i i alla fall någon soffa (hundfiltar skyddar soffor som man inte vill ska få "klosår" eller hundhår på sig). Vill han inte det så får han bo någon annanstans / med någon som är av samma åsikt som honom.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Ni får väll kompromissa.
Kanske kan ni ha en fotölj där din hund är välkommen upp? eller att hunden får sitta i soffan men på en filt?
 
Sv: Så ledsen.. :(

Bara ta kudde o täcke o campa på golvet :D fan va envis jag skulle vara!

Håller med de andra förövrigt
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag tycker inte alls att du är löjlig. Snarare ringer mina varningsklockor. Särskilt de här meningarna ger mej kalla kårar.



Vadå tjata? Han är väl inte din förälder! Ni är två vuxna människor som ska bo ihop och då bestämma ihop. Han har ingen rätt att bestämma själv att det ska vara si eller så och att han säger att han inte vill höra dej tjata... ja där hade jag gått och aldrig mer kommit tillbaka.
Jag tycker att du ska fundera på om det är såhär du vill leva. Vill du att han bara ska kunna bestämma över ditt huvud?

Jag hade inte flyttat ihop med någon som beter sig som han gör. Tänk dej för. Noga.
Den här gången är det hundarna, nästa gång är det något annat kanske ännu viktigare som han bestämmer ovanför ditt huvud.

Du är vuxen och har rätt att få vara med och bestämma hur du vill leva ditt liv och hundarna är en viktig del av det.

Amen.

Killen resonerar som ett förtryckande svin och ett förhållande med en sån brukar alltid gå i en mkt dålig riktning. Fundera på om du inte är värd ngt bättre (att vara singel är alltid bättre än att leva i ett ojämställt förhållande).
 
Sv: Så ledsen.. :(

Att han inte vill ha hunden i sängen tycker inte jag är något konstigt, det är vanligt att man inte vill och själv tycker jag att det är högst rimligt. Sofforna kanske han inte vill ha hunden i just för att de kan skadas, då är ju en lösning att lägga dit en filt som hunden får vara på, det måste ni kunna kompromissa om. Dessutom kan du hoppas på att han mjuknar när valpen väl är där, många är de partners till hundägare som absolut inte skulle ha nåt ansvar för hunden och i slutändan gosar mest av alla med den.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jag hade aldrig flyttat ihop med en sådan. I mina öron låter han som en man som inte har några som helst problem att köra över en kvinna och anser att en kvinna inte har någon rätt bara för att han är mannen i huset, alltså inte en karl som någonsin hört talas om jämställdhet. Snacka med han och var rak och förklara att såhär vill du ha det, tål han inte det sen så sparka ut fanskapet. För mig har du fått en varningsklocka nu när han redan från start beordra dig att följa hans regler utan en tanke på hur du vill ha det. Nej, sådana män kan inte jag med.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Bara ta kudde o täcke o campa på golvet :D fan va envis jag skulle vara!

Håller med de andra förövrigt



Tack alla för svaren, jag visste att folk skulle förstå mig här!


Jag tänkte igenom allt det här sen, och bestämde mig för att lösa det på mitt sätt. Jag åkte iväg till J*sk, och köpte en sån där uppblåsbar säng/madrass, som jag ska ställa i rummet (det är en 1a, med sovrum/tv-rum i ett). Där ska båda hundarna få ligga, och när jag vill mysa med dom eller kolla på tv så får även jag plats med dom där. Speciellt första nätterna tänkte jag ta min kudde och täcke och sova på den med valpen, och sen så småningom flytta över till sängen, och hundarna får välja mellan att sova på madrassen eller i sina bäddar. Så så har jag löst det problemet, och det känns mycket bättre nu! Sen vad killen lär tycka om att jag förstör den fina möbleringen i rummet pga den stora madrassen skiter jag i...och så får han gärna sitta i sina skinnsoffor själv!


Tack återigen för allas svar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Harrysen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp