Så många drömmar - så lite tid

Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den inte pengar som den andra kursen jag spanat in. Och man kan få pengar från CSN för att gå Holmas kurs. Jag är helt klart sugen på att gå den kursen i stället. Men en sak jag inte vet hur jag ska lösa är hur jag gör med katterna under de dagar som det krävs resor på kursen. Man är då borta i 3-4 dagar och sover över. Vore nog bra med boende i kollektiv under kurstiden så man kan få lite hjälp att mata katterna dessa dagar. Eller boende på en gård där man kan byta tjänster.

Nåväl, det är för sent att ansöka till årets kurs, men jag antar att det kommer en ny kurs nästa år.

Sen har de en kurs i skogsträdgård som är en termin lång. Jag har redan gått en kvällskurs i skogsträdgård och läst en del på egen hand, men tänk att få grotta ner sig en hel termin i skogsträdgård. :love: Jag kan ju en del men definitivt inte allt.

Sen drömmer jag om att bygga ett halmbalshus. Det finns kurser i att bygga sådana. Den stora haken är att jag aldrig lär ha nytta av kunskaperna då jag sannolikt aldrig kommer att ha råd att bygga ett sådant hus. Men sugen är jag.

Jag har lite tankar också om att jag skulle vilja läsa en högre utbildning inom trädgård. Men jag vet inte om jag skulle klara mig på CSN så länge som en sådan utbildning är. Och sen är väl frågan om jag kan få jobb inom det där jag bor. Det känns lite osäkert.

Jag känner just nu att jag vill en massa men önskningarna spretar. Och på vilket sätt kan jag ha nytta av kunskaperna jag vill skaffa mig? Var finns jobben? Eller måste jag starta eget? Så många frågor, så få svar.

Men jag tänker i alla fall att jag i sommar ska öva på att resa lite längre. Jag kan ta en vecka och bara köra någonstans. Jag kan sova i bilen. Inga problem med det. Och katterna kan jag lämna in på pensionat under tiden.

Och bina lär jag få sälja igen om jag åker till Skåne och bor där ett tag.

Bara jag kan ge ångesten kicken så finns det hur mycket kul som helst att göra. Jag blir inte yngre så jag hoppas kunna förverkliga några drömmar inom något år.
 

Du har just tagit första steget i trappan mot att våga dig iväg! Att bara läsa om utbildningarna och faktiskt fundera på hur du ska kunna lösa det rent praktiskt är ett jättesteg!!
Bravo!!!
👏
 
Jag funderar på hur man löser det ekonomiskt när man studerar på halvtid. Det tycks vara rätt knepigt att få a-kassa på den andra halvan. Man ska liksom inte ta emot studiestöd och man ska vara beredd att ta ett heltidsarbete när som helst under utbildningen. Att bara vara tillgänglig på arbetsmarknaden på halvtid när man pluggar halvtid, verkar inte finnas på kartan. Så hur f-n löser man det?
 
Jag funderar på hur man löser det ekonomiskt när man studerar på halvtid. Det tycks vara rätt knepigt att få a-kassa på den andra halvan. Man ska liksom inte ta emot studiestöd och man ska vara beredd att ta ett heltidsarbete när som helst under utbildningen. Att bara vara tillgänglig på arbetsmarknaden på halvtid när man pluggar halvtid, verkar inte finnas på kartan. Så hur f-n löser man det?
Man får väl jobba på andra halvan?
Jag har nästan alltid jobbar deltid när jag pluggat heltid. Antingen som PA, inom studentkåren, lärare på kvällskurser eller som styrelseledamot.
Annars har jag inte fått ihop det ekonomiskt med häst.
 
Man får väl jobba på andra halvan?
Jag har nästan alltid jobbar deltid när jag pluggat heltid. Antingen som PA, inom studentkåren, lärare på kvällskurser eller som styrelseledamot.
Annars har jag inte fått ihop det ekonomiskt med häst.
Det förutsätter att man får ett jobb på halvtid. Och det kan jag inte räkna med. Jag måste ju klara mig även om jag inte hittar jobb under studietiden.
 
Jag funderar på hur man löser det ekonomiskt när man studerar på halvtid. Det tycks vara rätt knepigt att få a-kassa på den andra halvan. Man ska liksom inte ta emot studiestöd och man ska vara beredd att ta ett heltidsarbete när som helst under utbildningen. Att bara vara tillgänglig på arbetsmarknaden på halvtid när man pluggar halvtid, verkar inte finnas på kartan. Så hur f-n löser man det?
Jag har jobbat timmar på posten, butik, stall med mera. Är nog få som får livet att gå ihop utan att jobba alls.
 
Fast tänkte du inte flytta för att plugga?
Eller så har jag missförstått. Tänkte att det är lättare att få jobb om man bor på en större ort.
Jo, det tänkte jag. Blir ju omöjligt att pendla 60 mil eller vad det är. Jag tror jag inte är attraktiv på arbetsmarknaden alls. Av den anledningen satt jag också fast med mitt administratörsjobb i Stockholm. Tänkte att ingen annan ville ha mig.
 
Jo, det tänkte jag. Blir ju omöjligt att pendla 60 mil eller vad det är. Jag tror jag inte är attraktiv på arbetsmarknaden alls. Av den anledningen satt jag också fast med mitt administratörsjobb i Stockholm. Tänkte att ingen annan ville ha mig.
Fast i större orter finns det mycket jobb. Jag har varit sjukskriven till och från i många år och därmed inte varit attraktiv alls på arbetsmarknaden. Men bor numera i en stor stad och får jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
3 985
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp