Så nerrvös dräktig el ej?

M

Morotsbiten

Ja ni som har följt mina trådar om min betäckning i sommraste vet ju..Men ni sominte följt kommer här en kort historia!

Efter mkt om och men och hästen gick genom vet undersökning var det okej att betäcka henne enlig vet!

Okej Briar togs men det tog sig inte :cry: Ett sista försök nu med Saigon då Briar var iväg på OS nu.
PÅ koll dag 16 kunde inte vet se någe föl doch hittade hon bara ena äggstocken.Troligen är hon tom sa hon...Besviken matte åkte hem och efter några månader började unghästen i hagen DIA mitt sto!!!!! :confused: :eek:
Jo då stoet hade mjölk, dessutom börjar hon få skav av sitt täcke som hon har haft i 3 år utan fått skav.
Sadelgjorden fick spännas upp ett hål och någe brunst sågs inte till.

Nu på Onsdag ska vet komma ut och kolla henne om det möjligen iaf kan vara ett föl där inne.
Alla ston i hagen har högbrunstat och hon har alltid varit en dam som tagit efter och börja att skvätta och hon har inte brunstat något i år...

Så hoppet finns.. men vågar inte hoppas för då blir amn så besviken...

SÅÅÅÅÅÅ nervös inför Onsdag... håll tummar och tår att hon har en liten bäbbe där :banana: :bump:

Fler som går i väntans tider i denna sist???
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

hallå 32 visningar och ingen är i samma sits??
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Väntar inget föl, men håller tummarna för att det är en liten fölis i din hästs mage. När kommer fölet isåfall?
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Dumt av veterinären att säga att det inte var ett foster då inte båda äggstockarna var kollade!
Jag håller också tummarna för att det är en liten där inne.
När skall hon isf ha?
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Var i samma sits som du...Med ett sto som troligen var tom. Inte brunstat, växt runt magen, varit riktigt grinig som hon är när hon är dräktig. Men vid koll för ett par veckor sen var hon inte dräktig tyvärr! Men jag hoppas verkligen att din häst är det!
/ady
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Fast fosterblåsan sitter ju inte i äggstockarna.
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Vi har varit i samma sits under de två senaste säsongerna dock inte lika tydligt som ni med diande unghästar. Tyvärr var stoet inte dräktig då (isåfall världens längsta dräktighet och fölet har ännu inte kommit... :smirk: ). Ingen brunst förrän sent på säsongen (hon brukar brunsta tydligt året om) och då ny betäckning.

Nu har vi bestämt oss för att lämna henne på hingsstationen och inte ta hem henne förrän man kan se föl på ultraljud. Hon har fått två föl tidigare så omöjlig ska hon inte vara!

Din häst verkar ju vara dräktig och det kan ju veterinären svara på. Jag vet att vissa hästar som blivit betäckta men gått tomma får hormonrubbning och kan "tro" att de är dräktiga iallafall (det var vad Buke-människor skrev till mig förra året iallafall) men det låter ju onekligen misstänkt på din häst! När skulle hon föla om det vore dags? Min veterinär kunde se, genom att bara titta, på stoets buk att det troligtvis bara var fetma och ingen fölis därinne annars finns det ju alltid blodprov man kan ta.

Lycka till och vi håller tummarna för er!
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Tja det ska väl fölas ca 15 augusti om allt stämmer så det är iof ett tag kvar..
Tycker att hon inte ska ha gått upp för hon är fet då hon fått samma giva 1 år utan att varken gå upp eller ner.
Har inte ökat fodret något utan ska vänta tills på onsdag är hon dräktig ökar jag då om inte får hon samma giva=)
Hon har aldlrig brunstat när dom andra storna har börjat och hästen är 24 år i år så man tycker ju att hon borde ha börjat när de andra har börjat!!

Hoppas hoppas hoppas verkligen åhhh nervös :crazy:
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Hej
jag hade något liknade med mitt sto förra gången.

Vi betäckte på station. Koll 17 dagar var dräktig då.
Tiden gick och hon brunstade vid 70 dagar.
vet kollade henne. Nej inget föl kan inte känna se något. Vill se henne vid 90dagar.
90 Dagar kom. Vet kollade. Jo hon är dräktig.
Hon födde ett fint hingst föl då.

I bland är det nog svårt .
Lycka till hoppas på en liten fölis. :bump:
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Oj ja där ser man.. nästan så amn ska börja skippa ultraljud och bara gå på blodprov det ger ju 100% igt svar=)
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Hur har det gått?
Hoppas det är nåt där inne! :bow:
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Vet skulel undersöka i onsdags dock var hon inte alls villig och stretade emot kraftigt.Så vet vågade inte gå in så långt.Men till 95% är hon inte dräktig :cry:
Så jag antar att hon inte är det... det visar sig.... men jag räknar att hon inte är det så nytt försök nu i år då==)
Sista för henne sen får det räcka
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

För flera år sedan köpte jag ett halvblodssto i slutet av december. I april började hon bli lite "konstig", hon var betydligt större om magen, ville inte att man skulle spänna sadelgjorden etc. Efter en kort tid fick hon juverinflamation. När jag ringde veterinären och så frågade hon bara när hon skulle föla?!

Men när hon kom ut ( det var en ung osäker distriktsvet) blev hon väldigt osäker efter undersökning om hon var dräktig eller ej. Mitt sto fick antibiotika mot juverinflammationen, och så skulle vi avvakta ett tag innan ny undersökning.

Jag ringde givetvis fd ägaren, men denne sade sig inte veta något om någon ev tjuvbetäckning. Men det hade tydligen funnits flera hingstar hos grannen.

Nåja, ibörjan på juni var hon riktigt stor om magen, och spatserade runt i hagen som en blivande stolt moder. Hon fick en ny juverinflammation, och den här gången kom min "riktige" veterinär ut. Han konstaterade att hon var skendräktig, och hade en gulkropp som var lika stor som ett sex månaders foster!
De order jag fick var att avvstå helt ifrån att ge henne kraftfoder, och rida henne stenhårt under ca en vecka.
Efter ca 10dgr var hon som vanligt igen, och midjemåttet var detsamma som innan.
Kan tillägga att idag, är hon stolt moder till två fina ungston!
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

I detta läget är jag just nu. Stoet jag köpte i oktober börjar få juver och ser misstänkt bukig ut. Hon har inte brunstat sedan hon kom trots att andra ston i stallet har gjort det. Förra ägaren känner inte till att hon skulle vare sig ha varit på rymmen eller haft herrbesök och är lätt förtvivlad över tanken på att hon skulle ha sålt en tjuvbetäckt häst. Vi ska få henne undersökt i nästa vecka. Är hon dräktig faller hela min planering med tidig betäckning.
Ju mer jag tittar desto rundare blir hon och hon är inte fet för övrigt utan mer något över normalhull. Hästarna fodras med väldigt fint hösilage och de andra hästarna är också i bra hull men absolut inte bukiga. Vad tror ni? :confused:

050413belina.JPG

050413belina2.JPG
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Dröktig.. hihi få en häst på köpet.. tackar man ju inte nej till... hihi.. ja mitt sto är ju 24 år så sista fölet skulle komma i år tänkte jag... Hon är så pigg så hade jag pengar skulle jag köra ett sista försök tar hon inte sig i år får de vara!

Men men nu vart de itne så
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Oj nu blir man ju lite orolig, dock har min häst inte fått några inflammationer så kan ju hoppas att det inte är som i ditt fall.
Hon får gå på bete i sommar och det visar sig om det är ett föl.. 5% är väl iaf 5% :D
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Nja, jag tror inte det. Satt i samma sits som du för några månader sedan, fast jag trodde att jag hade en dräktig häst so inte blev tjockare. Jag letade istället efter tecken på dräktighet, och min kicka ser exakt ut som din på bilderna. Lite hängmage och ödem framför juvret. Men vi kollade och hon var inte dräktig (till vår förtvivlan)
Med det menas ju inte att din inte heller är dräktig, men stona ser likadana ut... Men det enda man kan göra är ju att kolla, vi ska vara glada för att tekniken finns iallafall.
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Tycker inte heller hon ser dräktig ut, magen skulle nog behöva vara lite längre bak isåfall.
Väntar med spänning på svaret...
 
Sv: Så nerrvös dräktig el ej?

Hoppas att ni har rätt! Jag vill inte ha någon oäkting. Jag vill seminera henne ganska snart, så bara veterinär har känt på henne nästa vecka och konstaterat henne tom, så ska hon iväg och kollas.
Jag är ju själv väldigt tveksam, men ju mer jag stirrar på henne, desto mer osäker blir jag. Hon ser exakt ut om magen som vår 4-åring som ska föla för första gången om tre veckor och hon är definitivt dräktig.
Jag återkommer med besked.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 437
Senast: Kjerulfia
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 808
S
Avel Jag köpte en ponny för ca 1 månad sedan. Ja tyckte hon började bli väldigt tjock så jag tog kontakt med förra ägaren. Hon sa att när...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: wrangler
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp