Så skyddar du dig från sadelstölder

Det är nog inga tjuvar som blir avskräckta av larm på en gård som ligger ute på landsbygden. Lär ta minst en halvtimme och oftast betydligt mer innan någon form av bevakningsbolag tar sig dit.
 
Det är nog inga tjuvar som blir avskräckta av larm på en gård som ligger ute på landsbygden. Lär ta minst en halvtimme och oftast betydligt mer innan någon form av bevakningsbolag tar sig dit.
Eller en minut tills gårdsägaren är på plats. Larm eller hund är förmodligen de bästa investeringarna om man vill ha sina sadlar ifred.
 
Eller en minut tills gårdsägaren är på plats. Larm eller hund är förmodligen de bästa investeringarna om man vill ha sina sadlar ifred.
Jo, antagligen är en rörelsestyrd gårdsbelysning, en siren som börjar bröla och ett gäng stora hundar samt gårdsägare och grannar med jaktvapen ett bättre skydd men det kan ändå bli besvärligt om det är ett gäng på fem personer som gör inbrott och faktiskt inte har någon lust att ge sig iväg.
 
Jo, antagligen är en rörelsestyrd gårdsbelysning, en siren som börjar bröla och ett gäng stora hundar samt gårdsägare och grannar med jaktvapen ett bättre skydd men det kan ändå bli besvärligt om det är ett gäng på fem personer som gör inbrott och faktiskt inte har någon lust att ge sig iväg.
Och ett sådant huligangäng skulle vika ner sig platt på mage för en ensam väktare då? Man kanske ska lämna dörren öppen för att slippa skadegörelse, om det ändå inte går att avstyra inbrott?
 
Ser man till lantbruksstölderna, som har många likheter, är det svårt att skydda sig. Är bara det som skall stjälas tillräckligt värdefullt så finner tjuvarna vägar förbi ett inbrottsskydd, är dörren inbrottssäker klipper dem upp väggplåten o.s.v. och det är också ganska trist att, på sin egen gård, behöva låsa in allt i en konstant rädsla för inbrott.

Med fri rörlighet är det naturligt att saker får ben och försvinner. En ordentlig gränskontroll skulle i ett slag halvera inbrotten.
 
Jag har precis investerat i en ett container-lås. Inte för att det inte går att få upp, utan förhoppningsvis har de inte rätt prylar med sig och skiter i vår sadelkammare och tar nästa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 370
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 169
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagsmorgonen har tre stall i Finspångs kommun anmält att de utsatts för sadelstölder under natten mot onsdagen. Totalt handlar...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp