Bukefalos 28 år!

så stark!

timme

Trådstartare
ne nu lägger jag in en ny tråd finner inga svar i gammla trådar.

min nya häst då (varmblodstravare)är så fruktansvärt stark.
jag har provat lite olika bett...
vanligt tvådelat tränsbett,rakt tränsbett,tredelat eggbett men han är så stark:eek:speciellt i skogen då när han slänger iväg i sin travartrav!
jag får bara inte stopp på han utan att slita han i munnen.
Han är inte mycket riden,har varit travare halva sitt liv, är nu 11år.
är alla travare så fruktansvärt hårda i munnen?är ju iofs rätt förståeligt.
vill inte hålla på att betsla upp och grejja.

hjälp och kom med synpunkter,disskutioner mm:D
tacksam!!:bow:
 
Sv: så stark!

Hej!
Jag tycker du tänker rätt att du inte vill ha skarpare bett. Många travare är nog vad man i ridningen tycker är "hårda i munnen"
Mitt råd är att du börjar om från början, en häst som inte lyssnar blir inte bättre av att man "skriker åt den" (använder grova hjälper, skarpa bett) Det du vill uppnå är ju att den ska lyssna till när du viskar till den (snälla bett, mjuka lätta hjälper)
Börja med att jobba hästen för hand, i tränset. Alltså led hästen, och öva på att svänga, stanna och sätta i gång samt att flytta sig för tryck. Lär den lyssna på "ptroo" (godis när den stannar) Ja, nu finns det säker dom som anser att man inte ska ge godis, men jag anser att godis är ett utmärkt sätt att motivera hästen. Och en häst som är motiverad att lyssna till dig är det du vill ha. När detta funkar övar du också övergångar skritt-trav-halt, vid hand alltså. spring lite fortare och spring sedan med "myrsteg". När du känner att du kan reglera hästen som du vill vid hand är det dags att sitta upp.
Jobba på samma sätt uppsuttet, tänk på att alltid göra dina hjälper så små som möjligt, så att hästen "tvingas" vara uppmärksam för att uppfatta dem. Mkt klapp, beröm och godis :)
 
Sv: så stark!

jag tänker som sagt så att jag rider på ett milt bett och vill lära honom att ha det i munnen och utgå från det.
han är tidigare riden på pessoa av förra ägaren...jag slängde bort det med en gång!han är tyvärr rider med enbart händerna.
han har lite svårt att förstå vad man vill...är väldigt trögstyrd osv...
men är fruktansvärt att få kontroll över honom när han bär iväg i sin travartrav:D
 
Sv: så stark!

ne nu lägger jag in en ny tråd finner inga svar i gammla trådar.

min nya häst då (varmblodstravare)är så fruktansvärt stark.
jag har provat lite olika bett...
vanligt tvådelat tränsbett,rakt tränsbett,tredelat eggbett men han är så stark:eek:speciellt i skogen då när han slänger iväg i sin travartrav!
jag får bara inte stopp på han utan att slita han i munnen.
Han är inte mycket riden,har varit travare halva sitt liv, är nu 11år.
är alla travare så fruktansvärt hårda i munnen?är ju iofs rätt förståeligt.
vill inte hålla på att betsla upp och grejja.

hjälp och kom med synpunkter,disskutioner mm:D
tacksam!!:bow:



Dressyr, dressyr och åter dressyr. Det är det som hjälper.. jag har själv ett travarsto som i början drog iväg i traven i 190, men nu efter ett halvår ungefär, så har hon blivit en annan häst, jag kan trava med henne i lugn takt, visst vill hon öka ibland men hon lyssnar ändå.

Jag har ridit mest i skog och mark, tränat otroligt mycket halter, övergångar mellan skritt och trav, sakta av innan hon ens hinner börja öka farten. Osv. Nu kan vi till och med galoppera utan att hon sticker och så. Vi har fortf. mycket kvar att jobba på. :)
 
Sv: så stark!

Jag har hört, och läst nånstans, att en häst som är stark, är svag. Dvs att den vinklar inte sina bakben, och den tar inte förhållande hjälper, för den orkar inte vinkla in sina bakben så som krävs. När den inte viklar sina bakben och bär sig i bakdelen, så blir den tung, stark, framtill. Öva mkt skritt, halt, rygga i uppförbackar, ryggningar bör kanske göras från marken först. Eller, jag menar nog rygga i nerförbackar, så hästen backar uppåt. Blev rörigt det här. Ut i skog o mark, träna halter i nerförsbackar, hjälper dem att komma in under sig lite.
 
Sv: så stark!

tack för svar!precis dom svar jag sökte!
gick så otroligt myckwet bättre idag,gjorde mycket halter,avsaktningar mm han lyssnade verkligen!:laugh:
 
Sv: så stark!

har hängt på honom en martingal,känner att jag får mer kontroll över honom då samt det tredelade eggbettet!
Blir mycket mycket träning istället:D
 
Sv: så stark!

Ta hjälp av tränare och skola hästen ordentligt. Inga halvfärdiga lösningar utan lär hästen att förstå vad bettet betyder.
 
Sv: så stark!

Kan ju vara så enkelt att när han är körd så är han kankse körd med tungband för han vill lägga tungan över bettet.
Min ena måste jag använda ett tungfelsbett på för annars lägger han tungan över bettet.

Men annars så äre dressyr i sinnen tills han lyssnar på dig :)
 
Sv: så stark!

okej:Ddet blir massa dressyr nu då:)
jag tror faktiskt han lägger tungan över bettet:eek:
vad ska jag göra då?
 
Sv: så stark!

min travare var precis sådan ibörjan också, och skenade ivg med valigt tvådelat eller tredelat!
jag bytte till pelhambett, med 2 tyglar, då kan du ha en på vanligt tvådelat, men använda hävstång med andra tygeln iaf den skulle dra för mkt! viktigt att inte använda hävstången hela tiden utan släppa efter när den lyssnar, jag har också använt ett jakt kandar, vilket är ett ganbska stakrt bett, men hon lyssnade jättebra på det och man slapp slitandet!
personligen rider jag hellre på ett starkare bett, med lite lösare tyglar och känslig hand än ett svagt bett med drag och slit.
Träna mycket från marken, tämkörning, Nh så den fattar alla kommandon, och träna mycket med sitsen också,
mitt mål med min häst är att den ska föstå stopp och sakta av med med först sisten, rösten och slutligen tygeln!
LYCKA TILL!!
 
Sv: så stark!

jag har ridit lite på hack nu i några dar och det funkar bra:)vill ha ett så milt bett som möjligt(när jag har bett i munnen)har ett tredelat eggbett o variera med(men då ränner han iväg i 190!så hacket drar jag honom inte i munnen med och han blir samlad och jag får upp ryggen på honom:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 147
Senast: Springsteen
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: timme
·
Ridning hej! börjar gå riktigt bra med travarherren nu och han bär sig jättefint i traven och skritten nu(rusar inte och drar inte) men i...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: tuaphua
·
A
Ridning Min pålle är pigg, stark men samtidigt känslig. Han älskar fart och fläkt men ibland vill jag kunna jobba honom ordentligt, vilket känns...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: Karoliina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp