så sur...

L

lotta_k87

valacken är har plötsligt blivit så sur när man borstar, ja överhuvudtaget när man RÖR vid honom. Ungefär en månad har han väl varit såhär och det är inte kul. Han är annars också lite kittlig under magen, men nu är han ÄNNU mer känslig..Har hört att hästar kan vara känsliga när dom byter päls och så. Nu undrar man ju om det är sant? Har ni varit med om något liknande? :confused:
 
Hästar kan bli känsliga och kittliga/sura när de byter päls ja. Har du provat att ge tillskott av B-vitamin åt honom?
 
min häst har under den senaste tiden blivit känsligare vid beröring så jag har nu börjat ge honom b-vitamin, får se om det hjälper :)
 
Min blev tjurig för ett tag sedan,när han satte vinterpälsen
(han är inte kittlig i vanliga fall)men han blev skit arg och irriterad när man borstade osv.har gått över nu :)
mvh/Arabizar
 
Har också hört att hästar är lite känsligare vid pälssättning. :)

Andra grejer som det kanske kan tänkas vara;
Han kanske är spänd i musklerna?
Kanske har han ont i ryggen, eller träningsvärk? Visar sig ofta genom att hästen är spänd och kittlig på magen.
Sitter sadeln bra?

Prova att massera honom med gummiskrapa eller liknande.
Testa dig fram om det funkar bäst med "hård" eller lätt beröring.

Min häst visar ofta sina var hans muskler är spända genom att nicka med huvudet, lyfta framhovarna och "visa" var det är spänt.
Hans massör har rekommenderat mig att vagga hans mankam före och efter ridning och massera med gummiskrapa där han är "kittlig" tills det släpper.
 
Min pålle blev också så där förr i världen vid denna tid på året. Svaret var enkelt, nu på hösten när de blir lite kallare ute så fick hon stötar hela tiden när man tog på hon eller borstade. De va så "svaga" att ja inte kände dom själv, men de blir ju en helt annan sak för dom. De hela slutade när jag började fukta borstarna eller använda borstar med äkta hår vilket inte ger lika många stötar. Värt ett försök. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 184
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp