Så svårt att välja ras!

Som jag skrev, att den ska gilla att jobba med dig eller klara av att vila en dag. Det har inte med ras att göra utan med personlighet. Jag tror att många raser potentiellt skulle passa din livsstil men med allihop finns också risken att de inte gör det.

En valp går att prägla absolut men jag skulle ändå hellre välja en vuxen hund som har sina egenskaper färdigutvecklade och sedan forma den till mig med bra träning. Åtminstone om det var så viktigt vilken typ av hund det blir av den, om man tvärtom gillar resan och är villig att anpassa sitt liv så är ju en valp roligare:)

Jaha du menade så. Jo så klart dom inte föds till att alltid vara till lags eller följsamma. Det får man ju träna upp som med allt annat. Men tex det är ju lättare att träna en golden att vilja samarbeta än tex en jack russell.
Sen kommer jag så klart att anpassa mig efter hunden. Vill den ha mer aktivering så gör vi det etc.

Men man kan välja ras utifrån det du vill göra. Köper tex inte en tax om du vill köra agility eller en jack russell om du vill köra ipo.

Och vill som sagt inte ha en vuxen :)
 
Nehe är det?! :banghead:O_o visste jag inte.

Amen lite vad vill du komma med detta? Jag vill ha råd på vilken ras som kan passa mig. Inte råd på att jag inte kommer kunna ha min framtida hund lös. Nej men det märker jag väl i så fall och får träna och fixa så det funkar ändå.
Och om det inte funkar ändå?
 
Tex vill inte ha en hund med mycket jakt då den ska kunna vara lös i skog under ridturer. Och därför går ju många jakt raser bort. Även om man så klart kan träna bort ganska mycket.
Och vill inte ha en terrier då jag vill ha en hund med "will to please" och inte en som tycker den vet bäst.

Jag kan ju säga att min Aussie är en "JAG VET FAN BÄST AV ALLA OCH JAG KAN BÄST!!!" :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Och om det inte funkar ändå?

Om vad inte skulle funka?....

Finns väl linor att ha i stallet etc och de flesta brukshund klubbar brukar ha inhägnat.

Och då är detta som sagt värsta scenariot.

För har hittills bara träffat 1 hund som inte kunde vara lös. Och det en terrier som är en omplacering.
 
Hahah ja men så klart dom får tycka det men ska gärna gå att övertala att "jo jag vet men vi kan prova göra som jag säger först" :p

Och så kan man inte lita på honom lös om man inte har tummen i ögat på honom. Spelar ingen roll hur mycket jag tränar, skulle aldrig våga ha honom lös om jag var ute och red t.ex.

Det är ju verkligen individer. Så det är svårt att säga vilka hundar som t.ex. inte jagar.
 
Och så kan man inte lita på honom lös om man inte har tummen i ögat på honom. Spelar ingen roll hur mycket jag tränar, skulle aldrig våga ha honom lös om jag var ute och red t.ex.

Det är ju verkligen individer. Så det är svårt att säga vilka hundar som t.ex. inte jagar.

Nej så klart. Men som jag skrivit längre upp så blir det ett problem så finns linor :).
 
Fast nu tycker jag att TS dumförklaras en aning. Klart man aldrig kan veta helt 100 om hunden kommer kunna vara lös eller vill samarbeta med föraren. Men jag kan ju tala om att det är något iaf jag mer eller mindre förväntar mig om jag skaffar brukshund. Det är nämligen en förutsättning för att kunna ha hunden i tävling och tjänst. Sen kan jakten vara lite lurig. Men på många hundar med höga drifter går det att byta jakten mot tex boll.

Till TS så tror jag kelpie känns som ett hyffsat säkert kort om du gillar den typen av hund och vill ha en lite enklare typ av brukshund.
 
Sen tycker jag det är betydligt lättare att ha hunden lös från hästryggen än när man går. Dels så kommer man högre upp och ser bättre. Och dels är hästen snabbare så man kan springa ikapp hunden.

Tom min kompis drever kan följa med mig ut på ridtur efter att jag satte efter honom och talade om vad jag tyckte om att gå på viltspår när vi är på ridtur :p
 
Sen tycker jag det är betydligt lättare att ha hunden lös från hästryggen än när man går. Dels så kommer man högre upp och ser bättre. Och dels är hästen snabbare så man kan springa ikapp hunden.

Tom min kompis drever kan följa med mig ut på ridtur efter att jag satte efter honom och talade om vad jag tyckte om att gå på viltspår när vi är på ridtur :p

Finns inte en chans att jag skulle kunna dra in i skogen vi har här efter min hund till häst. :laugh: Hästen skulle bryta benen av sig.
 
Ja korthårig collie har jag kollat på men är lite för stor i mitt tycke men visst finns den med.

Kelpie har jag kollat på och är intresserad utav då jag som sagt haft en blandras med kelpie/bc och älskade hennes arbetsglädje.

Usch tycker detta med val av ras är så svårt. Vet egentligen vilken raser jag mest är intresserad utav men undrar samtidigt om det inte blir för lugnt i mitt liv.

Såhär kommer den väl få leva. (som jag tänkt mig nu)

Den kommer vara med mig i stallet varje dag i minst 3 h. Och då ingår väl en uteritt i skog och terräng. Också få lära sig att "hjälpa" till i stallet och hur den ska bete sig.
Kommer träna agility och rally lydnad, vill prova på flyball och spår. Följa med mig på olika aktiviteter så som skogen, vandringsleder, ja i stort sett överallt jag åker.
Även träna hemma :D utanför bruksklubben.
Vill även ställa ut.
Jag har lite samma önskemål som du, även om nästa hund inte är på gång än.
De raser jag tittar på (just nu... det varierar ofta!) är golden (jaktlinje), tollare (gäller att vara noga vid val av linjer!), aussie, dansk-svensk gårdshund, kelpie (gillar @snorp :s fina, men hon är visst inte så rastypisk :angel:). Har nu en Weimaraner som är helt underbar i det mesta, men hon har såklart en del jakt i sig :D Husse vill gärna ha en till W, men då jag säger att han får uppfostra den själv så backar han :p
Har tidigare även funderat portugisisk vattenhund och pudel (mellan), men jag har kommit fram till att jag inte vill ha klipppäls.
Kanske någon av dem skulle passa dig?

Självklart är alla hundar individer men jag tror också att vissa raser faktiskt passar bättre till det vi vill än andra. Frågan är bara vilka :)
 
Sen tycker jag det är betydligt lättare att ha hunden lös från hästryggen än när man går. Dels så kommer man högre upp och ser bättre. Och dels är hästen snabbare så man kan springa ikapp hunden.

Tom min kompis drever kan följa med mig ut på ridtur efter att jag satte efter honom och talade om vad jag tyckte om att gå på viltspår när vi är på ridtur :p
Jag skulle blivit hägande på en gren efter bara något galoppsprång :o
 
Har haft 2 olika hundar med när jag ridit.
En var en Jämte som vart totalt ointresserad av vilt, underbar hund men en enorm besvikelse inom jakt trots mängder med nordiska jaktchampion i linjerna.
Den andra var en nakenhund som hatade att gå där gräset gick mer än halvvägs upp på benen:love:
 
Ja de raserna jag gillar mest nu är ju just kelpie, tollare och aussie :D

Så sitter mest och nördar på skk, kollar kennlar och ser vilka som har liknande tänk som mig. Planerar också in lite tävlingar och utställningar jag ska gå på. Så jag kan se lite olika linjer och så :).

Ska ju inte ha valp förrän tidigast 2018 men vill vara så noggrann som möjligt. Så att det blir så bra förutsättningar som möjligt. Sen kan ju man aldrig få exakt det man vill men jag försöker fixa så bra förutsättningar jag kan :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 592
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp