Så trött... Brist?

Listan på läskiga saker blir läskigare! Matvanor, törst och vikt är dock oförändrade? Jag märker heller ingen skillnad beroende på hur länge sedan jag ätit eller vad jag ätit, om det är något som avgör?

Men visst, också värt att kolla såklart! (Även om jag verkligen hoppas att det inte är något allvarligt. :down:

Om du inte märker av någon skillnad i varken matvanor, törst eller vikt är det nog inte så sannolikt med diabetes :-) Vikten och tröttheten brukar gå hand i hand.

Det finns så mycket som kan orsaka trötthet som symptom. Håller tummarna att ni kommer något på spåret hos läkaren, det är inte normalt att vara sådär trött!
 
Om du inte märker av någon skillnad i varken matvanor, törst eller vikt är det nog inte så sannolikt med diabetes :-) Vikten och tröttheten brukar gå hand i hand.

Skönt att höra! :)

(Jag fattar såklart att det inte är någon garanti, men man behöver ju inte oroa sig så mycket i förväg i alla fall. :p)

Det finns så mycket som kan orsaka trötthet som symptom. Håller tummarna att ni kommer något på spåret hos läkaren, det är inte normalt att vara sådär trött!

Jag håller helt med nu, men det har verkligen smugit sig på mig! Jag fattar inte att jag inte kopplade snabbare att något var fel. :cautious:
 
Vet du någon bra, tydlig källa som talar om vad de normala (P- för det är vad som är kollat på det här provet) värdena ska vara? Jag blir knäpp av att försöka hitta info. :o

Jag har ju mest läst på om hypertyreos men hittade bra info på internetmedicin.se. Finns säkert fler bra sidor.
 
Är det inte en massa problem som just trötthet är en symtom av?

Jag var sjukt orkeslös i våras (och har blivit mer och mer igen, men man vänjer sig) och då var det Kalium brist, uttorkning, D-vitaminbrist och höga njurvärden. Låg puls och lågt blodtryck med. Detta såg de efter att de tagit en massa blodprov.

Kanske just att ta blodprov på typ "allt" är något du bör göra nu igen? Det visar ju om du har brist på något. :)
 
Kanske just att ta blodprov på typ "allt" är något du bör göra nu igen? Det visar ju om du har brist på något. :)

Ja, jag tippar på att det blir så. Jag tar ju ändå blodprov då och då, förmodligen är det väl lika bra att kolla upp "the usual suspects" och så lägga till ett och annat kanske.
 
Jag tror att P-ferritin är järnreserven som kroppen börjar ta av i nödfall. Gränsvärdet är 10 har jag för mig. Jag ligger på 8 med normalt HB och jag är verkligen inte så trött som du(men det är ju individuellt såklart). Är ditt HB normalt? Sorry om du redan skrivit det.

Annars stämmer symtomen in på underfunktion i sköldkörteln. Särskilt den där tröttheten och orkeslösheten som inte går att vila bort. Grusiga ögon är vanligt. Likaså att gå upp i vikt trots mindre aptit än vanligt.
 
Hittade en till bra fakta sida om hypoteros. Många länkar där med. :)

http://hypotyreos.se/fakta.html

Tackar, ska läsa där! :up:

Jag tror att P-ferritin är järnreserven som kroppen börjar ta av i nödfall. Gränsvärdet är 10 har jag för mig. Jag ligger på 8 med normalt HB och jag är verkligen inte så trött som du(men det är ju individuellt såklart). Är ditt HB normalt? Sorry om du redan skrivit det.

Annars stämmer symtomen in på underfunktion i sköldkörteln. Särskilt den där tröttheten och orkeslösheten som inte går att vila bort. Grusiga ögon är vanligt. Likaså att gå upp i vikt trots mindre aptit än vanligt.

Jag tror inte jag har något HB... (Eventuellt fattas en sida också. :o) Av de saker jag inte vet vad det är har jag B-Leukocyter (4,8), B-trombocyter (329) och B-MCV (83), förutom B-ferritinet då. Är något av det relevant?

Menar du att du ligger under gränsvärdet men ändå mår bra?
 
Ja, jag mår bra men som jag har förstått det känner man inte av låga järndepåer förrän HB börjar sjunka. Ditt HB kan vara lågt fast du har mer i depåerna, tror jag. För att få ett säkert svar på om man har järnbrist tror jag att man ska kolla på HB, järndepåer och järnmättnad i blodet. Ett enskilt värde säger inte allt. Men det är svårt att hitta info. Mycket av de fakta jag hittat kommer från företag som har intresse av att vi köper mer järntillskott. Sen tycker jag att det är underligt att man rent generellt kan säga vid vilka värden männsikor börjar må dåligt. Våra kroppar fungerar olika.
De andra proverna tror jag har med vita och röda blodkroppar att göra. Ingen koll på gränsvärden.
Du måste söka läkare fort. Man ska inte behöva vara så trött. Stackare @Monstermom
 
Jag bockade av nästan allt och har inga sköldkörtelproblem. Däremot behandlas jag för depression/ångest sen snart 1 år tillbaka.

/Lavinia, som blivit friskriven från endokrinproblem de senaste 4 åren, varje år.

Där kunde jag bocka av väldigt många symptom och ja, jag har problem med hypotyreos.
 
Sådär har jag också varit, så trött att jag faktiskt sökt vård.. två gånger :s Frisk som en nötkärna, inte en siffra som avvek från det normala . Ändå kunde jag gråta av trötthet, bara ligga i soffan hela dagarna, behöva vila efter precis allt man gör.
För min del verkar lösningen båda gånger varit magnesiumbrist, efter en period med tillskott har energin kommit tillbaka.
Vad jag förstått så går magnesiumhalt inte att mäta på något sätt och vad jag hört är det inte heller helt ovanligt att ha brist på
 
Sådär har jag också varit, så trött att jag faktiskt sökt vård.. två gånger :s Frisk som en nötkärna, inte en siffra som avvek från det normala . Ändå kunde jag gråta av trötthet, bara ligga i soffan hela dagarna, behöva vila efter precis allt man gör.
För min del verkar lösningen båda gånger varit magnesiumbrist, efter en period med tillskott har energin kommit tillbaka.
Vad jag förstått så går magnesiumhalt inte att mäta på något sätt och vad jag hört är det inte heller helt ovanligt att ha brist på

Tackar! Ska kolla upp säkra nivåer för extra magnesiumintag och fundera på att "självmedicinera" med det så länge. :up:
 
Ja, jag mår bra men som jag har förstått det känner man inte av låga järndepåer förrän HB börjar sjunka. Ditt HB kan vara lågt fast du har mer i depåerna, tror jag. För att få ett säkert svar på om man har järnbrist tror jag att man ska kolla på HB, järndepåer och järnmättnad i blodet. Ett enskilt värde säger inte allt. Men det är svårt att hitta info. Mycket av de fakta jag hittat kommer från företag som har intresse av att vi köper mer järntillskott. Sen tycker jag att det är underligt att man rent generellt kan säga vid vilka värden männsikor börjar må dåligt. Våra kroppar fungerar olika.
De andra proverna tror jag har med vita och röda blodkroppar att göra. Ingen koll på gränsvärden.
Du måste söka läkare fort. Man ska inte behöva vara så trött. Stackare @Monstermom

Visserligen är jag ett undantag, men när mina järndepåvärden låg på 6 var mitt HB bra.
Kl

Jag var helt slut, visserligen gravid, men jag var verkligen helt jävla slut när mina järndepåer var så låga.
Vilade på soffan jämt, tog ansats för att kliva upp och dammsuga, dammsög tio kvadratmeter, sen vila, dammsuga några kvadrat, sen vila..

Det var en plåga att gå uppför trappan, andfådd och värkte i låren.

Jag fick hänga på min sambo för att orka ta mig uppför en liiiten ministigning på vägen.
Etc

Andfådd för minsta lilla och hela kroppen kändes så himla tungstyrd.

Inte normalt och jag fick till slut hjälp :)

Hoppas du får hjälp snart :)
 
Visserligen är jag ett undantag, men när mina järndepåvärden låg på 6 var mitt HB bra.
Kl

Jag var helt slut, visserligen gravid, men jag var verkligen helt jävla slut när mina järndepåer var så låga.
Vilade på soffan jämt, tog ansats för att kliva upp och dammsuga, dammsög tio kvadratmeter, sen vila, dammsuga några kvadrat, sen vila..

Det var en plåga att gå uppför trappan, andfådd och värkte i låren.

Jag fick hänga på min sambo för att orka ta mig uppför en liiiten ministigning på vägen.
Etc

Andfådd för minsta lilla och hela kroppen kändes så himla tungstyrd.

Inte normalt och jag fick till slut hjälp :)

Hoppas du får hjälp snart :)

Det där låter precis som jag har det!

Hur snabbt mådde du bättre när ni kom på vad det var?
 
Det där låter precis som jag har det!

Hur snabbt mådde du bättre när ni kom på vad det var?

Stackare, ett helvete är vad det är.
En dag var jag så slut att jag låg på golvet och grät, jag kom inte upp. Det är svårt att förstå hur det känns om man inte upplevt det.

Min läkare skickade mig till en dietist (som bara skakade på huvudet och sa att så låga värden är det svårt att äta sig fri ifrån).
Min mage fungerade inte med järntabletter på den tiden och när jag väl fick träffa en läkare som såg till att jag fick järn intravenöst så blev jag bättre mycket snabbt (ett par dagar).

Järntabletterna Niferex och Duroferon (stavning?) finns att köpa på apoteket.
Duroferon äter jag just nu och har höjt upp från 20 till 55 :)
 
Stackare, ett helvete är vad det är.
En dag var jag så slut att jag låg på golvet och grät, jag kom inte upp. Det är svårt att förstå hur det känns om man inte upplevt det.

Min läkare skickade mig till en dietist (som bara skakade på huvudet och sa att så låga värden är det svårt att äta sig fri ifrån).
Min mage fungerade inte med järntabletter på den tiden och när jag väl fick träffa en läkare som såg till att jag fick järn intravenöst så blev jag bättre mycket snabbt (ett par dagar).

Järntabletterna Niferex och Duroferon (stavning?) finns att köpa på apoteket.
Duroferon äter jag just nu och har höjt upp från 20 till 55 :)

Jag inser att jag låter som att jag redan bestämt mig för vad som var fel och bara väntade på att någon skulle hålla med mig, men så är det faktiskt inte (tror jag). :o Jag känner bara så väl igen mig i vad du skriver! Att käka järntabletter enligt rekommenderad dos är knappast farligt, så det ska jag faktiskt skaffa mig redan imorgon. Tack för tips! :up:

(Jag förstår att det kanske inte gör någon dramatisk skillnad om det nu är det som är problemet ens, men det lär väl i alla fall ge en mindre uppförsbacke åtminstone.)
 
jag var ju också så konstigt trött men det har blivit bättre med levaxinet. Jag hade kanonfina blodvärden så det kunde ju lätt konstatera att där satt inte problemet.
man kanske skulle äta lite magnesium
 
Vid sköldkörtelproblematik finns det ju några olika varianter på hur sjukdomen ett sig.
Men med ett högt TSH värde brukar t4 ligga lågt.
Tvärtom vid hyper lågt TSH och högt t4 värde.
När jag hade giftstruma hade jag normalt T4 och lågt TSH men har även varit med om att båda ligger bra medans T3 har varit helt åt fanders. Så man ska alltid kolla alla tre. Endokrin har varit jättenoga med att poängtera det för vc för dom anser att det räcker med T4 och TSH oavsett vad endokrin säger. Okunskapen där är skrämmande!
 
Jag inser att jag låter som att jag redan bestämt mig för vad som var fel och bara väntade på att någon skulle hålla med mig, men så är det faktiskt inte (tror jag). :o Jag känner bara så väl igen mig i vad du skriver! Att käka järntabletter enligt rekommenderad dos är knappast farligt, så det ska jag faktiskt skaffa mig redan imorgon. Tack för tips! :up:

(Jag förstår att det kanske inte gör någon dramatisk skillnad om det nu är det som är problemet ens, men det lär väl i alla fall ge en mindre uppförsbacke åtminstone.)

Jo det kan faktiskt vara farligt att äta järntillskott om man inte har en brist. Överskott av järn kan ge kopparbrist och då mår du inte bra för det. Man mår inte heller bra om man får för höga värden av järn i kroppen. Jag tycker inte att man ska experimentera själv med mineraler för fyller man på av en så kan man få brist av en annan. Obalans av mineralerna får alla att må dåligt på olika sätt. Det är bättre att kolla upp sina värden innan man börjar ta några tillskott. Den enda mineral man kan ta tillskott utav med gott samvete är magnesium. Magnesium har tyvärr nästan alla mer eller mindre brist utav så de flesta behöver ett tillskott.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 222
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp