Så trött... Brist?

Jo det kan faktiskt vara farligt att äta järntillskott om man inte har en brist. Överskott av järn kan ge kopparbrist och då mår du inte bra för det. Man mår inte heller bra om man får för höga värden av järn i kroppen. Jag tycker inte att man ska experimentera själv med mineraler för fyller man på av en så kan man få brist av en annan. Obalans av mineralerna får alla att må dåligt på olika sätt. Det är bättre att kolla upp sina värden innan man börjar ta några tillskott. Den enda mineral man kan ta tillskott utav med gott samvete är magnesium. Magnesium har tyvärr nästan alla mer eller mindre brist utav så de flesta behöver ett tillskott.

Aha, men jag har inte tänkt ta några högre doser än dagsintaget för en kvinna i min ålder. Vad jag förstått är den sorts järn som är i tillskott självreglerande, man tar alltså inte upp mer än kroppen behöver. Det handlar ju heller inte om någon lång tid, utan jag kommer såklart att ta de blodprover läkaren vill se och berätta att jag börjat ta järntabletter. :)

Jag är inte ute efter att självmedicinera helt på egen hand, jag är som mest ute efter en "tjuvstart", alltså.
 
Sådär har jag också varit, så trött att jag faktiskt sökt vård.. två gånger :s Frisk som en nötkärna, inte en siffra som avvek från det normala . Ändå kunde jag gråta av trötthet, bara ligga i soffan hela dagarna, behöva vila efter precis allt man gör.
För min del verkar lösningen båda gånger varit magnesiumbrist, efter en period med tillskott har energin kommit tillbaka.
Vad jag förstått så går magnesiumhalt inte att mäta på något sätt och vad jag hört är det inte heller helt ovanligt att ha brist på

Jag har upplevt samma sak, mådde riktigt jävligt med massor av konstiga symtom men alla prover var normala. Magnesium gjorde skillnad för mig.
 
Det var ju jättesnabbt! Det har jag inte varit bortskämd med när jag hamnat långt ner på B- och D-! :eek:
Ja, det har gått rätt fort :) men kanske är det inte helt klart på så kort tid, men att jag upplevt det som att man skulle återuppstått från de döda när man väl börjar få igen energin :p
 
Jag är också trött av mig, men inte av samma dignitet som för TS. jag har undersökt min sköldkörtel hundra gånger och det är inget fel på den. Men jag funderar på detta med magnesium, jag ska nog skaffa mig tillskott och se om jag piggar på mig
 
Aha, men jag har inte tänkt ta några högre doser än dagsintaget för en kvinna i min ålder. Vad jag förstått är den sorts järn som är i tillskott självreglerande, man tar alltså inte upp mer än kroppen behöver. Det handlar ju heller inte om någon lång tid, utan jag kommer såklart att ta de blodprover läkaren vill se och berätta att jag börjat ta järntabletter. :)

Jag är inte ute efter att självmedicinera helt på egen hand, jag är som mest ute efter en "tjuvstart", alltså.

Du gör självklart som du vill men så bra som att kroppen bara skulle ta upp det den behöver är det tyvärr inte. Mineraler är inte vattenlösliga som vissa vitaminer te x c-vitamin. C-vitamin tar kroppen bara upp det den behöver men t ex d-vitamin kan man få överskott utav eftersom den inte är vattenlöslig.
 
Du gör självklart som du vill men så bra som att kroppen bara skulle ta upp det den behöver är det tyvärr inte. Mineraler är inte vattenlösliga som vissa vitaminer te x c-vitamin. C-vitamin tar kroppen bara upp det den behöver men t ex d-vitamin kan man få överskott utav eftersom den inte är vattenlöslig.

Detta skriver livsmedelsverket:
"Individens järnupptag bestäms mer av behovet av järn än av tillgängligheten av järn i blandade, varierade koster. En person med järnbrist tar upp mer järn från maten än en person med fyllda järndepåer."
och
"Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt. Det järn som är lättast att tillgodogöra sig, så kallat hemjärn utgör ungefär hälften av järninnehållet i kött och blodmat. Så kallat icke-hemjärn, vilket utgör allt järn i vegetabiliska produkter tas inte upp lika effektivt och kan i större grad påverkas av andra ämnen."

Järnet i tillskott är icke-hemjärn. Jag är också vegetarian, kvinna i menstruerande ålder, och har i alla fall ett järnvärde som är mindre än ett halvår gammalt. (Har till slut lyckats räkna ut att Ferritinvärdet ska ligga mellan 13 och 148, då jag låg på 20 tolkar jag det som att jag låg rätt lågt om än inom normalvärdena.)

Jag tycker absolut att man ska vara försiktig med tillskott av alla de slag! Jag tycker bara att det går att gå för långt åt andra hållet också. :)
 
Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och jag måste vila en stund. :(

Jag har dåligt B-vitaminupptag och äter kontinuerligt tabletter för det, jag vet att man kan bli trött av B-12-bristen men det har känts annorlunda/fler saker när jag varit nere på riktigt låga värden på det. Jag känner inte igen den här tröttheten. För några år sedan (tre kanske) fick jag D-vitaminbrist, då var jag enormt trött också, men blev också ständigt sjuk (infektionskänslig alltså) och var väldigt förvirrad och glömsk (tar extra D-vitamin också numer). Med mera, men min poäng är alltså att det här inte känns likadant som något av det jag har erfarenhet av. Men idag insåg jag att det måste vara något som är fel faktiskt. (Nu igen...) På en vanlig promenad med hunden måste jag stanna flera gånger och flåsa, och bara vila. Jag har för all del astma, men den är under kontroll och jag var verkligen bara andfådd (inte svårt att andas alltså). På en cykelväg i platta Skåne! :(

Det ska ju inte kunna vara så, och det fick mig att inse att det här har kommit smygande och jag har lagt märke till det men inte medvetet eller hur man ska säga... Senast igår på en annan hundpromenad fick jag kämpa som en tok för att hinna med mitt promenadsällskap, jag såg henne sakta in och till och med stanna flera gånger medan jag själv kände det som om vi var ute och sprang. :o Jag filmar också min hundträning och har tänkt på de senaste veckorna när jag går igenom filmerna att jag ser ut som att jag rör mig i kall sirap, det går jättesakta!
Och så tröttheten, och eländes tröttheten. Och tröttheten ovanpå det. :cautious:

Min första tanke (först nu, alltså) är järnbrist? Främst för att det har varit på tapeten förut när jag mått dåligt, men så har det visat sig vara annat. Jag tar blodprov regelbundet (en eller två gånger per år tror jag, jag har faktiskt inte koll utan knatar bara iväg när jag får ett brev hem :o) och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig fundera på om järn kan vara rätt spår? Senaste labbsvaret jag kan hitta är från i våras. Jag antar att "P-ferritin" är järn? På den raden står det 20 μg/L, jag antar att det inte är alarmerande (då hade väl läkaren reagerat redan då), men är det lågt? Jag har försökt leta fram info själv men jag blir inte klok på det, förlåt! (Jag kanske kan skylla på att jag är för trött? :D)
Jag har lite ont i kroppen men känner egentligen ingen sjukdomskänsla. Jag är bara trött. Jättetrött, jämt. Och känner mig som att jag kämpar mig igenom sirap, i uppförsbacke.

Jag ska såklart prata med läkare/ta nytt blodprov, men jag vet ju sen tidigare att det tar ett tag att få tid, att få svar, och att behandlingen börjar verka. Om det skulle vara järnbrist är det ju enkelt att börja ta lite järn själv redan nu, och förhoppningsvis börja må bättre lite snabbare... Jag menar inte några höga, kompenserande doser nu alltså, utan bara börja ta ett vanligt järntillskott i normal dos så länge.
Jag äter tillskott för järnbrist och var väldigt trött innan jag började med det.
Har du kollat vad du har för blodvärde? Är det för lågt blir man väldigt trött och orkar inte så mycket som man borde göra.
 
Jag äter tillskott för järnbrist och var väldigt trött innan jag började med det.
Har du kollat vad du har för blodvärde? Är det för lågt blir man väldigt trött och orkar inte så mycket som man borde göra.

Nej, jag ska på labbet på torsdag. Hittar inget i tidigare (alltså relativt gamla) labbsvar om blodvärde. Det närmaste jag verkar ha är ferritin (20, normalt 13-148) och något som heter MCV (83, normalt 82-98) vilket tydligen är något slags medelvärde som har med anemi att göra men jag är inte helt säker på vad det är.

Men som sagt, ska ta prover på torsdag. Sen brukar det ta ca 2 veckor innan jag får svar...
 
Inte för att vara en party pooper men jag upplever magnesium som det nya LCHF - alltså mirakelkuren som hjälper mot allt från panikångest till otrogna partners.

Extrem trötthet som den beskrivits i min bekantskapskrets har inte sällan berott på järnbrist. Men då tror jag man behöver läkarkoll för att få rejäla preparat.
 
Nej, jag ska på labbet på torsdag. Hittar inget i tidigare (alltså relativt gamla) labbsvar om blodvärde. Det närmaste jag verkar ha är ferritin (20, normalt 13-148) och något som heter MCV (83, normalt 82-98) vilket tydligen är något slags medelvärde som har med anemi att göra men jag är inte helt säker på vad det är.

Men som sagt, ska ta prover på torsdag. Sen brukar det ta ca 2 veckor innan jag får svar...
Ok, blodvärde brukar väl skrivas som HB har jag för mig.
 
När jag hade giftstruma hade jag normalt T4 och lågt TSH men har även varit med om att båda ligger bra medans T3 har varit helt åt fanders. Så man ska alltid kolla alla tre. Endokrin har varit jättenoga med att poängtera det för vc för dom anser att det räcker med T4 och TSH oavsett vad endokrin säger. Okunskapen där är skrämmande!

Ja tyvärr följer läkarna för det mesta bara hur provsvaren ser ut. Hur omvandling av t3 fungerar till hjärnan är ju ett exempel på att levaxinet inte alltid fungerar.
 
Om värdet 2,2 är TSH värdet så ligger det ganska högt. De nya gränsvärdena för TSH ligger på 2,5. Ligger man över det anses man alltså ha hypotyeros.
Min läkare på endokrin säger att ett bra värde ligger kring 1,0.
( Blir behandlad för hypertyreos)

Det beror på vilken analysmetod som används. Referensvärdena kan skilja beroende på metod.
 
Detta skriver livsmedelsverket:
"Individens järnupptag bestäms mer av behovet av järn än av tillgängligheten av järn i blandade, varierade koster. En person med järnbrist tar upp mer järn från maten än en person med fyllda järndepåer."
och
"Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt. Det järn som är lättast att tillgodogöra sig, så kallat hemjärn utgör ungefär hälften av järninnehållet i kött och blodmat. Så kallat icke-hemjärn, vilket utgör allt järn i vegetabiliska produkter tas inte upp lika effektivt och kan i större grad påverkas av andra ämnen."

Järnet i tillskott är icke-hemjärn. Jag är också vegetarian, kvinna i menstruerande ålder, och har i alla fall ett järnvärde som är mindre än ett halvår gammalt. (Har till slut lyckats räkna ut att Ferritinvärdet ska ligga mellan 13 och 148, då jag låg på 20 tolkar jag det som att jag låg rätt lågt om än inom normalvärdena.)

Jag tycker absolut att man ska vara försiktig med tillskott av alla de slag! Jag tycker bara att det går att gå för långt åt andra hållet också. :)

Jag är helt med dig att järnet vi kan ta upp är en liten del av det järn som finns i maten. Däremot är det skillnad på att äta tillskott om man redan har tillräckligt med järn i kroppen för kroppen slutar inte ta upp järn då utan det blir helt enkelt för mycket och då mår man inte bra. Hade du så låga värden i våras så behöver du absolut tillskott.
 
Jag är också trött av mig, men inte av samma dignitet som för TS. jag har undersökt min sköldkörtel hundra gånger och det är inget fel på den. Men jag funderar på detta med magnesium, jag ska nog skaffa mig tillskott och se om jag piggar på mig

Det är det inte på min heller enligt blodproverna, men jag lyckades tjata till mig levaxin! Och såhär pigg har jag inte varit på 10 år! Jag har heller inte varit förkyld sen jag började med dem, innan var jag förkyld var 30:e-45:e dag.

Att blodproverna inte visar något betyder inte att man inte har problem. Läkarnas kunskap om sköldkörteln och dess hormoner är alldeles för låg i dagsläget.
 
Inte för att vara en party pooper men jag upplever magnesium som det nya LCHF - alltså mirakelkuren som hjälper mot allt från panikångest till otrogna partners.

Extrem trötthet som den beskrivits i min bekantskapskrets har inte sällan berott på järnbrist. Men då tror jag man behöver läkarkoll för att få rejäla preparat.

Det är många som tror att det räcker med att ta magnesium och tror att det blir en jätteskillnad.

Låga värden megnesium hämmar upptaget av D-vitaminer. Så börjar man med Magnesium bör man även äta D för är Magnesium lågt är även D lågt.

Och med tanke på att TS redan haft låga D värden så hade jag smackat på med mängder av D3 samtidigt som magnesium MEN enbart efter en ordentlig koll på VC!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 213
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp