J

jennyb

Hej!
Vi har en åker som vi har tänkt att så vall på till våren. Det jag undrar är hur länge man måste vänta innan hästarna kan gå där. Finns det bete redan till sommaren eller måste man vänta ett år? Om man tex skulle så på hösten (om man kan det?) kan man då låta hästarna beta där redan samma sommar?
 
Hej!

Du bör vänta tills vallen har hunnit växa upp och "rota" sig så den blir tillräckligt stabil att gå på. Det tar rätt länge innan gräset växer upp och först kommer det en _massa_ ogräs. För att gräset någon gång skall få fart och klara sig över ogräset kan man slå av det en par gånger första sommaren (alltså slå av ogräset). Om man har vält vallen efter sådd och sommaren är gynnsam med tillräckligt med regn så är det möjligt att vallen håller något samma höst. Vi kunde släppa hästarna och beta av första hösten men det kan man inte räkna med.

Om du sår på hösten så har sommaren redan varit så då kan dom inte gå där samma sommar :D Men däremot följande sommar.
 
Tack för hjälpen!

Det var synd att jag inte visste att det gick att så på hösten. Då hade vi kunnat haft hästarna hemma till sommaren. Det var dock någon som sa att det inte gick.

Mvh Jennyb
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 678
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 467
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: finapina
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
413
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp