Sååå tacksam och lycklig!!

M

MALINox

Håller på att rider in/till en 5 årig arabtös som har lite egna ideer. Tjejen som "satt" in henne missade dock enligt mig en ganska väsentlig del, dvs att stå still under uppsittning. Åh vilket krångel det har varit, har bett många om råd, men inget råd har hjälpt mig det minsta i jämförelse med det jag fick av en NH tränande westernryttare i stallet. Dvs ta vä tygel och håll den i sträckt tillstånd, så att hästen böjer lite på huvudet och lägg handen med tygeln vid framvalvet på sadeln. Om hästen går runt, håll emot och följ med, stannar hästen - släpp efter och beröm, å så fortsätter det, till man suttit upp. Antar att alla redan kunde den metoden, men för mig som inte kunde den var den till en enorm hjälp. Efter 3 dagars försök, 4 uppsittningar, 2 från varje håll om dagen, så står nu hästen komplett still och rör sig inte en mm.
Kände bara att jag vill dela med mig av en sådan för mig lycklig händelse!!! :bow: :bow: :bow:
 
Härligt att hon nu står still!!! Bra tips! Ska börja med det på min pålle som inte alltid vill stå still.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 447
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 840
Senast: mackan
·
Ridning Hej jag skulle behöva lite råd och stöttning nu känns det som. Jag köpte min ridtravare för ett år och några månader sedan, hon var...
Svar
10
· Visningar
1 560
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp