Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

litennyfiken

Trådstartare
Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och vrider på det?
Själv har jag varit med om en del saker, som jag inte kan förklara, både hemma och i stall, men jag vill ändå inte kalla det för övernaturligt, eller spöken, skeptikern i mig säger att det finns nog en helt vettig förklaring, jag har bara inte kommit på den ännu (eller så är jag rätt och slätt knäpp bara :p )
Ska dra en sak här tänkte jag. Berätta gärna vad ni tror om det, och berätta gärna om ni själva varit med om något :)

För många år sedan jobbade jag i ett stort stall med ca 30 hästar. En morgon var jag helt ensam i stallet och skulle släppa ut alla hästar, fodra, mocka mm. Då jag tar ut den sista hästen, längst bort, och kommer lite mer än halvvägs genom stallet, så hör jag TYDLIGT hur en häst frustar i en av boxarna bakom oss. Jag tänkte direkt "har jag glömt någon?" :confused: Hästen jag håller i, lugn som en filbunke annars, blir knasig, steppar runt mig, försöker dra iväg och jag fick försöka lugna honom så gott det gick. När han var ute gick jag in igen för att kolla vem jag hade glömt. Men det var ingen häst där. Detta var första gången jag hörde något "konstigt" i stallet.
Någon dag senare då jag sopar stallet, hör jag hovar i en av boxarna, i samma del av stallet där jag tidigare hörde frustningarna. Jag slutar sopa och blir fundersam. Skulle någon ha gått in så skulle de varit tvungna att gå förbi mig, och det hade ingen gjort. Jag går och kikar och ingen häst, eller människa, fanns där.
Detta fortsätter ett tag, alltid då jag är ensam, jag hör hovar i boxen, frustningar, att någon skakar på sig, sådana saker. Och alltid från samma del av stallet. En gång hände det också, då jag sopade utanför den boxen därifrån ljuden kom, så kände/hörde jag ett andetag i mitt hår vid örat. Ni vet så där som det känns då hästarna andas på en med mulen. Den gången blev jag rädd, stelnade till, för att sen skynda mig ut därifrån. Men det var enda gången jag kände något, allt annat var endast ljud.
En kväll då jag är i stallet så hör jag någon av de andra stå och prata sådär allmänt om olika hästar. De hade vistats i stallet i rätt så många år, och det hade kommit och gått en del hästar. De pratade bland annat om stallägarens tidigare häst, som var tänkt som tävlingshäst. Eftersom jag inte hade hört något om den hästen förut så frågade jag vad det var för häst, var han fanns nu osv. så där som säkert alla nyfikna hästmänniskor gör :p Jag får då veta att han blev iväg skickad på tillridning hos någon, men hann inte stå där mer än några veckor då stallet började brinna. Han var en av de hästar som inte gick att rädda :( Detta hände bara en liten tid före jag började jobba i stallet.
Det gick direkt en kall kår genom mig då jag började tänka på alla de underliga ljud av en häst som jag hade hört där :eek: Och ännu mer "läskigt" blev det då jag fick veta att han stod i den boxen varifrån jag hörde alla ljud jämt :nailbiting:
Var det jag som inbillade mig och sen kopplade ihop det med detta bara? Eller var det han som "kommit hem" igen? Jag vet inte hur jag ska förklara detta, men alla ljud hörde jag klart och tydligt, och sen får man veta vad som hänt en av hästarna.
Jag fortsatte att jobba i stallet, ljuden fortsatte, men inte lika mycket som i början. Jag kände mig aldrig rädd eller hotad på något sätt, och till sist tyckte jag det var lite mysigt att höra de där ljuden lite nu och då :) Kändes som att det alltid fanns någon där att "prata" med, något som jag också gjorde ibland :p Skulle någon hört mig skulle de väl skickat mig till psyket :grin: Har inte vågat berätta detta för någon, tror att de allra flesta skulle klassa mig som galen :crazy: Vad tror ni andra? Hur skulle ni förklara detta?
 
Händer mig mysko saker jämt.
Häromdagen låg trasmattan som låg på golvet uppe på min säng. Hunden var med mig och katten är en pytteliten siames som knappast skulle orka dra upp den där.
i en lägenhet jag bodde var dörrar öppna hela tiden som jag visste att jag stängt.
 
Har varit med om så mycket att jag inte orkar skriva om det och risken är väl att dom med vita rockarna men en tröja med spännen på ryggen kommer :p
 
Aldrig varit med om något övernaturligt
Finns alltid en förklaring
Jag tror inte på gud, djävulen eller spöken.
Du kanske var trött, berodde på ljudvågor, vind osv. Hästen var säkert nervös för att den kom sist ut.
 
har så mycket om att berätta !

vet en som följer mig vart jag än går och de får han lovade att göra för jag kommer förbli pappas(gick bort 1999 i benmärgers cancer) tös

min chefs hus vill ingen vara i själv , utom hon själv ! jag har inte varit med om detta
- lampor blinkar i badrummet
-hundleksaker som inte fungerar spelar högt och tydligt
-någon som knackar på dörren
-strömbrytaren skruvas till( sån man skruvar på för att tända , dimman och släckas) och taklampan i köket tänds
-trummset som börjar spela och ingen annan är i huset
-
 
Jag tror heller inte på sådant utan bara ser och hör saker .Det mest kusliga är att jag flera gånger kan åka förbi ett hus där någon jag känner som just dött och ingen har talat om det för mig men jag känner det på mig eller ser det på huset ! Och dörrar som smäller igen .En nära anhörig var svårt sjuk och hamnade på sjukhuset .Hans sov i finrummet på nedre våningen där jag har tvn och när jag la mig den kvällen sedan han åkt så lämnade jag dörren öppen in dit och kl 23 så smällde den igen .På morgonen innan jag skulle åka på jobbet så kom några anhöriga och talade om att han dött .Ja han dog runt kl 23 sa jag ..hur kunde du veta det sa dom !!!
 
Jag trodde inte ett smack på sånt förr, om inte något verkligen gick att bevisa eller förklara vetenskapligt så fanns det inte eller hade inte hänt, helt enkelt.
När någon (människa eller djur) dog så var vederbörande borta för alltid, till exempel.
Men jag har tänkt om, bland annat efter att min pappa dog. Det hände en del grejer som helt inte går att förklara på ett vettigt sätt.
Däremot så tror jag inte att alla är öppna/mottagliga för den typen av upplevelser.
 
Varför skulle det smälla i dörrar gör att någon har dött? Det är nog för mycket Hollywood bakom den kopplingen. Hade det nu varit så att man blivit till spöke som död så hade det gått att mäta spöket, annars kan ju inte spöket smälla i dörrar. Korsdrag eller vind gissar jag på som en vettig förklaring.
Resten är hjärnspöken och sorg.
 
Jag blev nyligen av med en utav mina viktigaste personer i mitt liv och jag önskar att jag hade kunnat tro på ett liv efter döden, det hade gjort det hela lättare att hantera rent psykiskt. Men samtidigt känns det tröstande att vi alla kommer dö en dag. Ingen slipper undan och det är bättre att acceptera den tanken och gå vidare med livet. Tomheten och sorgen kommer fyllas med alla goda stunder man haft med den avlidne. Ge det tid och även alla spöken kommer att försvinna.
 
En sak till, minnet är inte statiskt. Det ni beskriver från minnet är inte exakt vad som hände. Minnet förändrar hela tiden saker och känslor man tror sig sett, hört och upplevt.
Hjärnan är en komplex apparat som har fler intressanta funktioner som kan förklara mycket av det övernaturliga man upplever.
 
Jag är en skeptisk naturvetare men har varit med om lite för mycket för att avfärda det som beskrivs som "övernaturligt". Jag har aldrig varit rädd för någon/något men känner enormt obehag inför vissa hus och platser.

Att det bara skulle vara minnet som spökar köper jag inte med tanke på att vi var enormt många som hade samma upplevelse på pappas begravning.

Jag tror dock inte på något liv efter detta eller någon gud.
 
Jag hade ett spöke i min förrförra lägenhet som bl.a. rev ner böcker från bokhyllan och startade dammsugaren. Det hände aldrig när jag var i samma rum.
Jag funderade inte så mycket på vem det kunde tänkas vara eller varför. Efter ett halvår ungefär försvann spöket.
 
Jag har i två olika hus jag bott i (med två olika partners) haft någon som sprungit på golvet ovanför sovrummet. I ena huset fanns bara en oinredd vind ovanför sovrummet, så att någon skulle vara där och springa varenda natt var tämligen osannolikt. Detta är något man bara hör när man är hemma själv. Både jag och min för tillfället respektive har alltså hört detta, men aldrig tillsammans. Detta är inget vi pratat om, utan av en slump så visade det sig "att jag har också hört det där ljudet". Efter en tid så har ljudet försvunnit. Varför vet jag inte.
 
Fast alla vill inte lyssna. Jag har trängt bort det väldigt mycket och min ena kusin har trängt bort det ännu mer (och hen är betydligt känsligare än vad jag någonsin har varit).

Absolut är det så. Människan är dessutom en väldigt fysisk människa så andlighet/spiritualitet som inte riktigt går att ta på faller bort som flum o märkligheter. Antar det kommer från Decarts och hans filosofier om dualism.
 
Förr trodde man på olika odjur och idag är det spöken. Det övernaturliga går i mode av vad man hör och ser. Mycket har med Hollywood att göra. Mycket är önsketänkande och synvillor. Vad är mest troligt; att du hör ett spöke eller att det var vind, kyla /värme, drag, synvilla, hallucinationer, möss, fåglar osv? Som sagt, det finns alltid en förklaring. Att söka svaret hos spöken för att man inte hunnit uppfatta vad som hände eller saknat information om händelsen ser jag som långsökt. Men man får ju tro vad man vill ;)
 
Har en kompis som ständigt hörde spring på vinden, även jag hörde detta, visade sig vara möss som är väldigt aktiva på just natten
 
Övernaturligt eller inte låter jag vara osakt.

Efter min mamma gick bort ringde alltid telefonen om jag inte gick upp i tid på morgonen och slutade inte ringa fören jag lyft luren men aldrig någon på andra sidan, fick några år senare veta att detta även hände min faster fast för henne ringde telefonen dom dagar hon började jobba senare än vanlig men inte gått upp som om hon började tidigt och ingen i luren när hon svarade.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 573
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 276
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp