Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

@Narcissa Inte för att vi behöver gå in på det men "x års högskolestudier" säger otroligt lite om en person. Jag har sett det dyka upp i många trådar och jag tycker alltid att det är lika lustigt. Man kan liksom ha fyllt ut de där x åren med lite olika språk, lite flumkurser, nån harry potter-kurs etc.

Det säger ju ingenting om din kunskap inom fysik exempelvis.

// fyra år på universitet, 0 år universitetsstudier inom fysik.

Jag hade inbillat mig att man efter några år på universitet skulle ha i alla fall lite koll på källkritik, men så verkar det inte vara.

/noll år på universitet
 
Jag tror att de flesta här, som är skeptiker då alltså, är väl medvetna om att vi är små i universum och att vi inte vet allt. Det är precis vad vetenskapen slår fast - vi vet inte allt. Däremot betyder det inte att man ska tro på vad som helst som nån säger med motiveringen "vi kan inte veta".

Som sagt, jag känner väldigt många som studerar just fysik och de här frågorna och de är de första att vara öppna för teorier och idéer. Men inte baserat på "min kompis Olle får en konstig känsla i ett hus ibland".

De som argumenterar för spöken, andar, kristaller, homeopati etc argumenterar INTE för vetenskap, för att lära sig mer, för kritiskt tänkande.
Fast precis det håller jag med om. Jag hatar det förhållningssättet.
 
Ja jo nu kan du ju ha SAGT att du är skeptiker. Vad jag menar är att de flesta av dina argument motsäger det. Du verkar mest vilja luta dig tillbaka och tänka "äsch vad vet vi" samtidigt som du läser artiklar på foliehattshemsidor. Det är inte att vara en skeptiker.
Haha nä så är det verkligen inte. Det är ytterst lite jag tror på även om jag skulle vilja.
 
Jag hade inbillat mig att man efter några år på universitet skulle ha i alla fall lite koll på källkritik, men så verkar det inte vara.

/noll år på universitet

Wow....
Jag föreläser om källkritik men om du läst vad jag skrev innan så skrev jag att den sk artikeln beskrev hur jag tror att det kan hänga ihop. Inte att den som skrev texten har rätt.
 
@Narcissa En fråga bara. Hur exakt har du studerat strängteori? Typ alla jag känner som studerar de här sakerna anser att det är en intressant teori men att den är väldigt komplex och tuff att studera. Du däremot anser dig vara väldigt insatt på den. Så jag blir bara nyfiken hur du blivit så otroligt kunnig?
 
@Narcissa En fråga bara. Hur exakt har du studerat strängteori? Typ alla jag känner som studerar de här sakerna anser att det är en intressant teori men att den är väldigt komplex och tuff att studera. Du däremot anser dig vara väldigt insatt på den. Så jag blir bara nyfiken hur du blivit så otroligt kunnig?
Den är extremt komplex och ny forskning kommer hela tiden. Man kan kanske inte sätta sig in i den på ett enkelt sätt men genom att läsa och samtala mycket om den blir den mer begriplig.
Jag är definitivt inte otroligt kunnig. Verkligen inte. Bara mycket intresserad.
 
Wow....
Jag föreläser om källkritik men om du läst vad jag skrev innan så skrev jag att den sk artikeln beskrev hur jag tror att det kan hänga ihop. Inte att den som skrev texten har rätt.

Fast du skrev att du skulle ha googlat, och när det påpekas att det inte borde behövas skrev du att du bara läst den artikeln. Alltså, om jag länkar till värsta foliehattssajten skulle jag nog vilja klargöra varför jag postar en sådan länk.

Tillägg: sen är du knappast ensam på buke om att hänvisa till mindre trovärdiga källor.
 
Fast du skrev att du skulle ha googlat, och när det påpekas att det inte borde behövas skrev du att du bara läst den artikeln. Alltså, om jag länkar till värsta foliehattssajten skulle jag nog vilja klargöra varför jag postar en sådan länk.

Tillägg: sen är du knappast ensam på buke om att hänvisa till mindre trovärdiga källor.
Fast jag anser inte att texten är då mycket foliehatt så kanske därför jag missade det. :)
 
Tycker denna bild säger rätt mycket.
En rymdfärja på väg ut från jorden. Så små vi är och så lite vi vet.
endeavour-space-shuttle-launch-photograph-with-tilt-shift-focus980-1451543763_980x457.jpg

Du består av ungefär 7.000.000.000.000.000.000.000.000.000 atomer. Vi är ganska stora ändå.

Av ren nyfikenhet, vad har du pluggat i 9 år?
 
När sådana här trådar kommer upp så kommer även vissa medlemmar som aldrig syns annars upp som gubben i lådan, vissa andra kommer störtande och gör allt för att håna och göra ner dom som berättar vad dom varit med om och jag undrar varje gång hur dom mår egentligen innerst inne som hela tiden måste håna sina medmänniskor? Det kan inte vara lätt att gå och bära på så mycket negativitet så man måste hitta fel på sina medmänniskor.

Förklaringen är att jag är ett spöke som bara hemsöker trådar om övernaturlighet.
Dessutom blev jag kallad genom att någon upprepade mitt namn en gång.
 
När sådana här trådar kommer upp så kommer även vissa medlemmar som aldrig syns annars upp som gubben i lådan, vissa andra kommer störtande och gör allt för att håna och göra ner dom som berättar vad dom varit med om och jag undrar varje gång hur dom mår egentligen innerst inne som hela tiden måste håna sina medmänniskor? Det kan inte vara lätt att gå och bära på så mycket negativitet så man måste hitta fel på sina medmänniskor.

Eller så delar vi inga andra intressen. Spännande att människor kan tycka olika!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 610
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 276
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp