Sadel för hög manke till lågmankad häst

CBoggie

Trådstartare
Idag provade jag en Kieffer Norbert Koor på min ganska lågmankade häst. Det såg rätt märkligt ut, trots att bomvidden "ska" vara rätt. Eftersom Kieffern är så hög och med cutback så fick jag in större delen av armen framtill. :D

Men då undrar jag dels vad konsekvensen blir, av att ha en sådan sadel på hästen, bortsett från att det ser löjligt ut? ;) Följer stoppningen med uppåt, så att säga, och trycker på sidorna av manken?

Och vad finns det för motsvarande raka sadel för låg manke? För Kieffern är en av de bättre jag provat hittills när det gäller passformen i övrigt. Morris&Nolan har också varit ok, men inte hundra.
 
Sv: Sadel för hög manke till lågmankad häst

Om det ser märkligt ut har väl ingen betydelse? Jag har Passier Optimum till en bred häst utan hög manke men med mycket bred manke och mycket stora bogar. Den enda sadeln som gav tillräcklig frihet för bogarna, att vi inte behövde en cutback över huvud taget struntar jag i. Tycker inte det ser konstigt ut heller då sadeln ligger bra för övrigt. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·
Träning Eftersom jag håller på att byta sadel på hästen så sitter man ju timme in och timme ut och analyserar olika sadlar, bomvidder, vinklar...
Svar
5
· Visningar
1 120
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 419
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp