Sadel för oss med brett bäcken?

dreampower

Trådstartare
Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget stöd för sittbenen och/eller det blir för mkt tryck på pubisbenet. Den sadal som har funkat bäst hittills är en Lippo dressyrsadel (minns inte modellen) men den är heller inte optimal. Finns det någon som kan tipsa om sadel som passar brett (och platt...) bäcken? Sen ska den ju såklart passa hästen oxå, men det tänker jag att en sadelutprovare får titta på- det är ju tyvärr väldigt få såna som har koll på hur sadeln passar mitt bäcken. Förmodligen för att jag själv inte haft någon koll förut :P
 
Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget stöd för sittbenen och/eller det blir för mkt tryck på pubisbenet. Den sadal som har funkat bäst hittills är en Lippo dressyrsadel (minns inte modellen) men den är heller inte optimal. Finns det någon som kan tipsa om sadel som passar brett (och platt...) bäcken? Sen ska den ju såklart passa hästen oxå, men det tänker jag att en sadelutprovare får titta på- det är ju tyvärr väldigt få såna som har koll på hur sadeln passar mitt bäcken. Förmodligen för att jag själv inte haft någon koll förut :P
Jag har inga tips på sadlar eftersom jag själv behöver smal midja. Men vet du om att man kan padda under lillkåpan för att få sadeln bredare? Jag har även tips på en sadelprovare som har koll på detta och säkert kan ge dig råd, skicka pm om du vill ha namn.
 
Jag behöver själv sitta extremt brett och rider i en ErgoX2 Salmiak elevation. Ergo-sadlarna är gjorda så att de inte sluttar så brant fram, vilket minskar risken för tryck på pubisbenet. Min sadel passar mig som en dröm, men sadlar är ju otroligt individuellt.
 
Jag har inga tips på sadlar eftersom jag själv behöver smal midja. Men vet du om att man kan padda under lillkåpan för att få sadeln bredare? Jag har även tips på en sadelprovare som har koll på detta och säkert kan ge dig råd, skicka pm om du vill ha namn.
Japp har testat det, men det räcker inte.
 
Jag behöver själv sitta extremt brett och rider i en ErgoX2 Salmiak elevation. Ergo-sadlarna är gjorda så att de inte sluttar så brant fram, vilket minskar risken för tryck på pubisbenet. Min sadel passar mig som en dröm, men sadlar är ju otroligt individuellt.
Jag har försökt prova ut en ergo-sadel, men de gav upp :(
 
En Lowatt & Ricketts dressyrsadel är nog en av de bredaste sadlar jag ridit i (men jag vill ju ha smal midja å andra sidan....)
 
Jag gillar att sitta brett under sittbenen och gillar plattare midjor generellt. För mig har Prestige D2 Free, Erreplus Impulse, Passier Optimum, Frank Baines, Bates, varit sadlar med tillräckligt bred sits.
 
Jag gillar brett mellan sittbenen men normal/smal midja. Gillar också de flesta bates/wintecsadlarna och även lippo. Den enda sadel som varit för bred för mig i midjan var bates innova, kanske skulle den passa dig?
 
Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget stöd för sittbenen och/eller det blir för mkt tryck på pubisbenet. Den sadal som har funkat bäst hittills är en Lippo dressyrsadel (minns inte modellen) men den är heller inte optimal. Finns det någon som kan tipsa om sadel som passar brett (och platt...) bäcken? Sen ska den ju såklart passa hästen oxå, men det tänker jag att en sadelutprovare får titta på- det är ju tyvärr väldigt få såna som har koll på hur sadeln passar mitt bäcken. Förmodligen för att jag själv inte haft någon koll förut :P
Bredden i sadlarna påverkas ju mycket av vilken häst den ligger på så det måste man ju oxå ta hänsyn till.
Iom att jag har världens kräsnaste häst så har jag provat vääldigt många sadlar och den bredaste sadel jag någonsin suttit i är en Peter Horobin sadel. Var som att sitta på en pilatesboll.. Dom går ju att bygga om en hel del efter hästen men dom är ju tyvärr inte billiga. Jag vet dock en tjej som var tvungen att sälja två stycken då hon inte kan rida i dom för att dom var för breda. Jag vet dock inte om dom finns kvar men pma om du vill att jag ska fråga henne.
 
Jag hade en Ideal Jessica som var bred att sitta i, jag visste inte att det var det jag saknade innan jag provade den sadeln. Hästen tröttnade tyvärr på sadeln efter ett tag och den byttes till en Ideal Gandalf som också fungerar fint.
 
Bredden i sadlarna påverkas ju mycket av vilken häst den ligger på så det måste man ju oxå ta hänsyn till.
Iom att jag har världens kräsnaste häst så har jag provat vääldigt många sadlar och den bredaste sadel jag någonsin suttit i är en Peter Horobin sadel. Var som att sitta på en pilatesboll.. Dom går ju att bygga om en hel del efter hästen men dom är ju tyvärr inte billiga. Jag vet dock en tjej som var tvungen att sälja två stycken då hon inte kan rida i dom för att dom var för breda. Jag vet dock inte om dom finns kvar men pma om du vill att jag ska fråga henne.
Min häst är ju såklart en smalis (fullblod) - blev rekommenderad att köpa en tjock nordis istället...
 
Jag har (enligt mätning) väldigt brett bäcken vilket förklarar att jag har så svårt att sitta ner i de flesta sadlar för jag får inget stöd för sittbenen och/eller det blir för mkt tryck på pubisbenet. Den sadal som har funkat bäst hittills är en Lippo dressyrsadel (minns inte modellen) men den är heller inte optimal. Finns det någon som kan tipsa om sadel som passar brett (och platt...) bäcken? Sen ska den ju såklart passa hästen oxå, men det tänker jag att en sadelutprovare får titta på- det är ju tyvärr väldigt få såna som har koll på hur sadeln passar mitt bäcken. Förmodligen för att jag själv inte haft någon koll förut :P
Kan äldre sadlar vara lite bredare och plattare? leta begagnat? (jag har upplevt att de blivit smalare, djupare och rundare senaste tio åren?)
 
Jag har iofs en barocksadel men Deuber & partner gör andra sadlar också :)
Jag upplever också deras sadlar som breda. Mest ridit i el campo, men även provat en hög andra. Barocksadeln köndes tom för bred för mig 😱
Impuls gillade jag tex.
Har en vänd dom saluför DP i USA. Därav provat en hel del 😇.
 
Nu har jag visserligen smalt mellan sittbenen, men en vid Morris&Nolan dressyrsadel (hästen behövde en vid) var helt omöjlig att sitta i för mig, det kändes som om att jag försökte grensla en pinnstol...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
839
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 308
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp